زمان مطالعه: 5 دقیقه
چرخ گوشت های صنعتی

چرخ گوشت های صنعتی

چرخ گوشت ابزاری برای تبدیل کردن قطعات بزرگ گوشت به قطعات ریز تر می‌باشد .چرخ گوشت ها در دو نوع دستی و برقی...
چرخ گوشت های صنعتی
چرخ گوشت های صنعتی


چرخ گوشت ابزاری برای تبدیل کردن قطعات بزرگ گوشت به قطعات ریز تر می‌باشد .چرخ گوشت ها در دو نوع دستی و برقی موجود بوده و سایزهای متفاوتی دارند. آسمونی در این بخش به معرفی چرخ گوشت، تاریخچه چرخ گوشت، ساختار چرخ گوشت و همچنین طریقه استفاده از چرخ گوشت صنعتی را برای شما عزیزان شرح می دهد.

چرخ گوشت ها بسته به سایزهای مختلفی که دارند، میزان گوشت وارد شده به دستگاه و ضخامت آن کم و زیاد می شود که امروزه نوع دستی آن بطور کامل منسوخ شده و فقط در کشورهایی با وضعیت اقتصادی ضعیف مانند کوبا، زیمبابوه، کره شمالی و در بخش‌هایی از روسیه مصرف می‌شود.

تاریخچه چرخ گوشت

نیاز بشر به خوردن گوشت برای تأمین پروتئین‌های لازم بدن، انسان را به اختراع وسایلی واداشت تا بتواند گوشت شکار خود را قطعه‌قطعه کند تا برای خوردن مناسب‌تر گردد. اما با گذشت زمان و تغییر نحوهٓ غذا خوردن و احتیاج بشر به تنوع غذایی، انسان به فکر اختراع وسیله‌ای افتاد تا بتواند به کمک آن قطعات گوشت را ریزتر کند. در ابتدا از هاون برای این کار استفاده می‌شد، بدین‌صورت که گوشت را در ظرفی توخالی می‌ریختند و با ضربات متعدد و زیاد، اقدام به کوبیدن گوشت در این ظرف به‌وسیلهٓ هاونگ می‌کردند؛ اما به‌دلیل هوشمندی انسان و میل به راحتی بیشتر، در اوایل قرن بیستم، یعنی قبل از جنگ جهانی اول، در کشور آلمان آشپزی ناشناس اقدام به ساخت وسیله‌ای کرد که با چرخاندن دستهٓ آن می‌توانست گوشت را به حالت خمیری دربیاورد.

که عبارتند از تیغه که از جنس فولاد ساخته می‌شده، میله جلو برنده که به حالت حلزونی ساخته شده و گوشت را با فشار به طرف تیغه هدایت می‌کرد قطعه بعدی فیلتر بوده که شامل ورقه‌ای صاف با سطحی سوراخ سوراخ (متخلخل) است که محل خروج گوشت خمیر شده از دستگاه بوده است. قسمت دیگر محفظه اولیه گوشت است که دارای دهنه گشاد بوده و محل انداختن گوشت به داخل دستگاه محسوب می‌شود.

industrial-meat-grinder
industrial-meat-grinder


اما بعد از جنگ جهانی دوم و استفاده از وسایل برقی به میزان گسترده اولین چرخ گوشت برقی توسط مختراعان آمریکایی ساخته و بطور گسترده وارد بازار جهانی شد بطوری که اولین چرخ گوشت برقی توسط شرکت جنرال موتورز وارد بازار جهانی شد دارای قیمتی زیاد، صدای بسیار بلند و بازده کمی بود اما با ورود کشور ژاپن به جمع تولید کنندگان این وسیله با بازدهی بهتر و قیمت مناسب تر وارد هر خانه‌ای در دنیا که داری برق بود شد.

مشخصات مهم چرخ گوشت

از مهمترین مشخصات چرخ گوشت می‌توان به قدرت چرخ‌کنندگی آن (بر حسب گرم در دقیقه)، سرعت چرخ‌کنندگی (بر حسب دور در دقیقه)، نوع ولتاژ تغذیه (برحسب ولت)، توان موتور (بر حسب وات)، و وزن دستگاه (بر حسب کیلوگرم) نام برد.

ساختار داخلی چرخ گوشت

اکثر چرخ گوشت‌های خانگی را می‌توان از نظر وضعیت موتور و بدنه نسبت به هم به دو دستهٔ افقی و عمودی تقسیم کرد. موتور این چرخ گوشت‌ها از نوع اونیورسال است. مدار الکتریکی چرخ گوشت‌ها معمولاً ساده است، اما برخی از انواع آن‌ها دراری معکوس‌کنندهٔ دور موتور هستند که به صورت لحظه‌ای موتور را در جهت عکس به حرکت در می‌آورد و برای رفع گریپاژ (گیر کردن موتور) به کار می‌رود. تیغ و پنجرهٔ چرخ گوشت دارای لبه‌های تیزی هستند که میلهٔ مارپیچ گوشت را به سمت آن‌ها می‌راند و باعث چرخ‌شدن گوشت می‌شوند، این تیغه‌ها را نباید با سنگ‌های معمولی تیز کرد و برای تیزکردنشان از سنگ مغناطیسی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه موتور از نوع اونیورسال است، دارای زغال می‌باشد که باید پس از اینکه طول آن به 1/3 طول اولیه رسید آن را تعویض کرد. در صورت خوردگی سطح کلکتور بر اثر جرقه باید موتور را برای بالانس و تعمیر به تعمیرکار متخصص ارجاع داد.

سرعت موتور یک چرخ گوشت ممکن است 22000 دور در دقیقه باشد ولی سرعت چرخ‌کنندگی‌اش 250 دور بر دقیقه، برای این دتبدیل سرعت از چرخ‌دنده‌هایی با نسبت 1/83 استفاده شده است. چرخ‌دنده‌ها در داخل گیربکس (جعبه‌دنده) قرار دارند و وظیفهٔ بالا بردن گشتاور موتور به بهای پایین‌آمدن سرعتش را بر عهده دارند. در گیربکس باید از گریس نسوز استفاده کرد و در استفاده از گریس نسوز نیز باید دقت داشت که اگر مقدارش از حدی بیشتر شود باعث گیر مکانیکی دستگاه خواهد شد.

چرخ گوشت های صنعتی
چرخ گوشت های صنعتی


طریقه استفاده از چرخ گوشت صنعتی

در خرید چرخ گوشت صنعتی به نکات زیر توجه کافی داشته باشید
  • چرخ گوشت صنعتی دارای 2 نوع اصلی – گیربکسی و تسمه ای می باشد .
  • اندازه دهانه چرخ گوشت معیار اندازه گیری در چرخ گوشت می باشد . که در صورت صنعتی بودن دارای اندازه های 32-42-52 می باشد . مدل های 32 و 42 برای رستورانهای متوسط تا خیلی بزرگ کاربرد دارد .
  • در ابتدای شروع به کار چرخ گوشت نو، نباید خالی کار کند زیرا تیغه و پنجره نو هستند که باعث کند شدن زود هنگام آنها می شود.
  • برای هر پنجره تیغه ای جداگانه استفاده کنید زیرا تیغه با پنجره ریگلاژ شده و اگر جابه جا نمایید باعث کندی تیغه و پنجره می شود .
  • از ریختن گوشت منجمد داخل چرخ گوشت اجتناب کنید زیرا به سرعت باعث خرابی چرخ گوشت صنعتی شما می شود .
  • برای چرخ کردن گوشت ابتدا با پنجره های شماره 10 ( نخودی ) 1 بار چرخ کنید و بعد با شماره های 3٫5 یا 4٫5 دوباره چرخ نمایید تا به کیفیت مطلوب شما برسد .
  • حتما برای چرخ کردن پیاز از تیغه و پنجره جداگانه استفاده کنید زیرا آب پیاز خاصیت خورندگی دارد و به سرعت با عث کندی تیغه و پنجره چرخ گوشت می شود .
  • حتما برای ایمنی کار از محافظ چرخ گوشت استفاده کنید در غیر اینصورت عواقب جبران ناپذیری در انتظار شماست .
  • اگر موقع روشن کردن چرخ گوشت نور چراغ ها کم می شود به این معنی است که آمپر برق آشپزخانه شما پایین است و این به موتور چرخ گوشت آسیب جدی وارد می کند و از توان چرخ گوشت صنعتی شما می کاهد .
  • اگر تیغه بر روی پنجره فشار زیادی وارد کند و میله مارپیچ وسط ، موقع روشن شدن حرکت بالا به پایین داشته باشد و روی پنجره چرخ گوشت فشار وارد کند به این معنی است که فولی چرخ گوشت نیاز به تعمیر دارد  و حتما با نمایندگی شرکت باید هماهنگی جهت تعمیر انجام شود چون باعث کندی زود هنگام تیغه و پنجره چرخ گوشت صنعتی شما می شود .
  • حتما از یک کارگر ثابت به عنوان مسئول چرخ کردن گوشت استفاده کنید زیرا روال یکسانی را برای چرخ کردن استفاده می کند که این امر از استهلاک زود هنگام چرخ گوشت صنعتی شما می کاهد ، در ضمن گوشت چرخ کرده یکدست تری را آماده می سازد .
  • مقدار زیادی گوشت را به یکباره چرخ نکنید و حتما بعد از 20 دقیقه تا نیم ساعت به چرخ گوشت صنعتی خود 5 تا 10 دقیقه استراحت دهید تا از استهلاک دستگاه کاسته شود و عمر مفید بیشتری داشته باشد .
  • بعد از اتمام کار ، ابتدا پنجره و تیغه چرخ گوشت را باز کرده و برای خارج کردن روده ای چرخ گوشت از کلید معلوس استفاده کنید تا کلیه متعلقات به صورت خودکار بیرون بیاید .
  • بعد از شستشوی تیغه و پنجره و … آنها را در یخچال قرار داده تا از رشد میکروبها بر روی آنها جلوگیری به عمل آید .
 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «چرخ گوشت های صنعتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره چرخ گوشت های صنعتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.