زمان مطالعه: 3 دقیقه
سازمان مدیریت صنعتی

سازمان مدیریت صنعتی

سازمان مدیریت صنعتی بعنوان یک هسته بومی گسترش دستاوردهای مدیریت علمی بوده است.

سازمان مدیریت صنعتی یک مؤسسه پژوهشی و آموزش عالی و مشاور مدیریت در ایران است که تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد.  این مؤسسه در پی رکود اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی دهه 1330 و ایجاد بحران در صنعت کشور، ابتدا تحت عنوان "مرکز راهنمایی صنایع ایران" با هدف آموزش و توسعه مدیریت در صنعت ایران تأسیس شد.آسمونی در این بخش به معرفی سازمان مدیریت صنعتی می پردازد.

تاریخچه سازمان مدیریت صنعتی

در پی رکود اقتصادی غیرقابل پیش بینی دهه 1330 و ایجاد بحران در صنعت کشور، مرکزی تحت عنوان "مرکز راهنمایی صنایع ایران"  ایجاد شد. مطالعات انجام گرفته در این مرکز در طول دوران بحران و پس از آن نشان داد که بنگاه های صنعتی تأسیس شده توسط افراد خلاق، کارآفرین و با شهامت، با ورود به مرحله رشد نمی توانند از روش های غیررسمی و متداول سنتی استفاده نمایند، لذا ایجاد یک سازمان با هدف اصلی توانمندسازی مدیران و تجهیزکردن آنان به ابزار لازم مدیریتی، مطرح شد. بنیان اولیه سازمان مدیریت صنعتی در اوایل دهه 1340 در این مرکز شکل گرفت که کوششی اولیه برای کمک به توسعه صنعتی کشور بود. این مرکز با تغییر شکل و هدف به صورت "سازمان مدیریت صنعتی" وارد عمل گردید. اعضای هیئت مدیره سازمان شامل نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنایع، و اتاق صنایع و بازرگانی بودند. آزمایشگاه های وابسته به این مرکز نیز تبدیل به سازمان ملی استاندارد فعلی شد.

سازمان در سال‌های ابتدایی فعالیت، از خدمات مشاوران خارجی و خصوصاً "UNIDO" وابسته به سازمان ملل، استفاده نمود و توانست ضمن ارائه خدمات، اقدام به انتقال تکنولوژی نیز بنماید. اما با مروری بر عملکرد این دوران، مدیران سازمان تصمیم گرفتند به جای ارائه خدمات ارشادی، مسوولیت دستاوردهای حاصل از بکارگیری روش‌های نوین مدیریتی در تحول بنگاه‌ها را بپذیرند و به این ترتیب سازمان رویکرد "ارائه خدمات حرفه ای مشاوره مدیریت " با بهره گیری از مشاوران و مهندسان داخلی را اتخاذ کرد و به جای مرکزی با خدمات دولتی، بنا را بر ارزش آفرینی برای کارفرمایان و دریافت سهمی از سود حاصله برای خرید خدمات حرفه ای قرار داد. بنابراین سازمان مدیریت صنعتی، از دوران حیات اولیه خود به عنوان سازمانی خودگردان و بدون بهره گیری از بودجه دولتی، ارزش آفرینی برای کارفرما را مبنای حیات خود قرار داد.

سازمان مدیریت صنعتی در اواخر دهه 40 شمسی فعالیت‌های آموزشی خود را با برگزاری دوره‌های مشترک پرورش مدیر با دانشگاه پنسیلوانیا - مدرسه وارتون آغاز نمود. این دوره‌ها در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می شد و مدرک آن توسط دانشگاه وارتون که همواره در رتبه بندی دانشکده‌های مدیریت جهان حائز رتبه‌های اول تا سوم می‌باشد، صادر می شد. این دوره‌ها تا سال 57 هشت بار توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید.

سازمان مدیریت صنعتی همچنین به‌طور سالیانه اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران می‌کند. در سال 1393 این شرکت به همراه چهار شرکت دیگر از فهرست اجرایی اصل 44 قانون اساسی خارج گردید.

فعالیت های سازمان مدیریت صنعتی

سازمان مدیریت صنعتی، با پشتوانه بیش از 50 سال حضور موثر در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور ماموریت خود را کمک به توسعه ظرفیت مدیریت و تحول و بهسازی سازمان ها و دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق مشاوره، آموزش و تحقیق می داند و می کوشد تا:

  •   راهبران بخش کسب و کار را در هر اندازه ای از حجم فعالیت، برای حضور در شرایط پیش رو یاری کند.
  •  به بنگاه های اقتصادی کشور در زمینه اتخاذ استراتژی های مناسب در راستای طراحی و اجرای تغییر و تحولات موثر برای ارتقاء سطح عملکرد و بهره وری آنها کمک کند.
  •  دانش نظری و مهارت های مورد نیاز رهبران و مدیران سازمان ها (در شرایط فعلی و آینده) را توسعه دهد.
  •  به مدیران و سیاستگذاران در تشخیص مسائل و چالشهای فرارو و انتخاب راهبردها از طریق مشاوره و پژوهش یاری رساند.

اهداف سازمان مدیریت صنعتی

  • کمک به سازمان‌های دولتی و خصوصی به منظور بهبود سیستم‌ها و روش‌های مدیریت
  • افزایش کارایی از طریق اجرای برنامه‌های مناسب آموزشی
  • کمک به مدیران و سیاستگذاران در پیداکردن کمبود‌ها و تنگناهای اجرایی طرح‌ها از طریق مشاوره و تحقیق در مقوله‌های مدیریت

آدرس و شماره تلفن سازمان مدیریت صنعتی 

آدرس تهران، خیابان ولیعصر(عج)، نبش جام جم
تلفن 021-22043005
ایمیل info@imi.ir
وب سایت https://www.imi.ir/
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه از ساعت 08:00 الی 14:30
نظر خود را درباره «سازمان مدیریت صنعتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سازمان مدیریت صنعتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.