زمان مطالعه: 3 دقیقه
تکنیک های افزایش بهره وری

تکنیک های افزایش بهره وری

برای افزایش بهره وری راهکارهای متعدد و مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط و فرهنگ کاری هر سازمانی این راهکارها متفاوت خواهد بود.

بهره وری یکی از مفاهیم علم مدیریت و مهندسی است. در رابطه با تعریف کاربردی بهره وری تعاریف مختلفی ارائه شده است که آسمونی در این بخش علاوه بر تعریف بهره وری، روش های افزایش بهره وری و راندمان را برای شما عزیزان عنوان می کند.

از سویی دیگر بهره‌وری را می‌توان ترکیبی از کارایی و اثربخشی دانست. کارایی به معنای انجام کارها به شکل خوب و صحیح و درست و اثربخشی به معنای انجام دادن کار خوب و مطلوب میباشد. بهبود کارآیی، به تنهایی ارتقای بهره‌وری را تضمین نمی‌کند؛ افراد غالبا فکر می‌کنند اگر کارآیی بهبود یابد بهره‌وری بیشتر خواهد شد. کارآیی شرط لازم بهره‌وری است؛ اما شرط کافی نیست. در واقع برای بهره‌ور بودن هم اثربخشی و هم کارایی لازم است، یعنی شما چنانچه یک روش و فرآیند مناسب و مطلوبی را طراحی کنید و این روش به خوبی انجام گیرد موجب افزایش بهره وری می گردد.

بهره وری مفهوم و شاخصی است که متکی بر نتیجه است و با اندازه گیری خروجی و نتیجه فرآیند می توان بهره وری را اندازه گیری و تعیین کرد. لازمه بهره وری و افزایش مستمر آن، بهبود است و زمانی که از بهبود سخن می گوییم باید شاخص های متکی بر روند را ملاک قرار دهیم. بنابراین شرط رسیدن به بهره وری، بهبود در فرآیندهاست.

از جمله روشهای افزایش بهره وری می توان به کارگیری ابزارها و نظام های کیفی، کاهش ضایعات، ایجاد تعهد در کارکنان، توجه به کارکنان، استفاده بهینه از استعدادها، ایجاد انگیزه درکارکنان، توجه به تغییرات و... اشاره کرد. در ادامه به چند راهکار، اشاره ای کوتاه می کنیم.

به کارگیری ابزارها و نظام های کیفی

سیستم ها و ابزارهای متنوع و مختلفی برای افزایش کیفیت و بهره-وری وجود دارد. ابزارهایی مانند کنترل کیفیت، تولید بی نقص، 6 سیگما، مهندسی ارزش، jit و...

هر کدام از ابزارهای فوق میتواند با استفاده از مکانیزم ها و روشهای به خصوصی، تأثیر مثبتی در قسمتی از فرآیند تولید یا خدمات یا کل آن گذاشته و با بهبود در روش و شیوه کاری، موجب افزایش بهره وری شود.

کاهش ضایعات

یکی از راههای افزایش بهره وری کاهش ضایعات است. ضایعات و افزایش روزافزون آن، یکی از پدیده های تولید انبوه است که کشورهای صنعتی ازجمله اروپاییان در جستجوی یافتن راههایی برای جلوگیری و قطع این جریان هستند. کلیه کارکنان باید ضمن استفاده از تواناییهای شخصی خود، با تشکیل گروههای کاری، نظرات و پیشنهـادات سازنده ای را در ارتبــاط با کاهش ضایعات و افزایش بهره وری ارائه کنند. در این رابطـــه می توان به ایجاد و اجرای نظام پیشنهادها و تشکیل گروه های کوچک کاری، نظیر گروههای کنترل کیفی، گروه کاهش ضایعات، گروه افزایش بهره وری و گروههای حل مسئله که متناسب با شرایط خاص سازمان باشد اشاره کرد. یکی دیگر از راههای کاهش ضایعات نوسازی و توسعه فناوری است.

ایجاد تعهد و انگیزش در کارکنان

یک کارمند متعهد برای سازمان فوق العاده ارزشمند است. او می تواند با انجام به موقع کارهــا و حس مسئولیت در افزایش تولید و بهره وری موثر باشد. لذا سعی کنید کارمندان متعهــدی برای سازمان تربیت کنید.

مدیران می توانند با برآورده کردن نیازهای اساسی کارکنان، برقراری اعتماد متقابل میان خود و آنها و ایجاد یک فرهنگ عاری از سرزنش، آنها را نسبت به سازمان متعهد کنند.

تا زمانی که نیازهای روحی و روانی کارکنان برآورده نشود هرگز به طور کامل نسبت به سازمان احساس تعهد نخواهند کرد.

انگیزش مناسب کارکنان از طریق اعطای پاداشهای مادی، تفویض اختیار، ایجاد محیط دوستانه و روابط غیررسمی بین کارکنان نیز موجب افزایش بهره وری میگردد.

تکنیک های افزایش بهره وری
تکنیک های افزایش بهره وری

مشارکت دادن کارکنان

تجربه نشان داده است که یک سازمان با اتکا به کارکنان خود می تواند موفق باشد. از این رو سازمانهای پیشرو همواره بر بهبود مستمر کیفیت کاری کارکنان خود توجه خاصی می کنند و این الگوی رفتاری در مدیران سازمانها، کاهش ضایعات و بهبود کیفیت محصول را به همراه دارد که نتیجه نهایی آن نیز افزایش بهره وری است.

کارکنان هر سازمانی با ارائه پیشنهادها و ایده ها و نظرات خود برای رفع نواقص و ضایعات و افزایش کیفیت، باعث استفاده مناسب از منابع و تجهیزات سازمانی در جهت بهبود مستمر و در نهایت باعث افزایش بهره وری می-شوند. با مشارکت دادن افراد در امورات و کارها، روحیه تغییر پذیری افزایش یافته و شیوه تفکر تغییرگرا برای همه افراد به یک عادت تبدیل می شود و با بازنگری مستمر کلیه فرایندها و سیستم ها از طریق ایده های افراد، توسعه سازمان تسهیل شده و این اطمینان به وجود می آید که در مواقع اضطراری، سازمان آمادگی کامل برای مدیریت بحران را دارد.

استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته

تولید بهینه یا کارآمد و به عبارتی افزایش بهره‌وری در بخش تولید مستلزم تغییر، توسعه و پیشرفت تکنولوژی است.

با مکانیزه کردن، بهبود و تسهیل روندها و فرآیندها، زمان و انرژی انجام کارها کاهش یافته و با افزایش خروجی مورد انتظار، کاهش هزینه های تمام شده و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده، بهره وری افزایش می یابد.

نظر خود را درباره «تکنیک های افزایش بهره وری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تکنیک های افزایش بهره وری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.