زمان مطالعه: 2 دقیقه
در آمریکا وسایل نایکی را آتش می‌زنند!

در آمریکا وسایل نایکی را آتش می‌زنند!

افرادی از ملی‌گرایان آمریکایی در اعتراض به انتخاب کالین کپرنیک به عنوان چهره‌ی کمپین تبلیغاتی جدید کمپانی نایکی کفش‌ و لباس‌ تولیدی این شرکت را به آتش کشیدند.

عده‌ای از ملی‌گرایان آمریکایی در اعتراض به انتخاب کالین کپرنیک به عنوان چهره‌ی کمپین تبلیغاتی جدید کمپانی نایکی کفش‌ها و لباس‌های تولیدی این شرکت را به آتش کشیدند. به گزارش آسمونی ، کپرنیک که در لیگ فوتبال آمریکایی NFL بازی می‌کند در جریان پخش سرود ملی آمریکا در ورزشگاه به دلیل اعتراض به بی‌عدالتی نژادی و خشونت پلیس، زانو زده بود. نایک با شروع کمپین تبلیغاتی جدید خود در توجیه استفاده از کپرنیک برای حضور در این تبلیغ اعلام کرد:" کپرنیک یکی از تاثیرگذارترین و الهام‌بخش‌ترین ورزشکاران نسل خود است". ولی مخالفان اقدام کپرنیک با آتش زدن محصولات نایکی و قرار دادن فیلم اقدامات خود در شبکه‌های اجتماعی به مخالفت با این تصمیم نایکی پرداختند. آنها در توییتر با استفاده از هشتگ #justburnit یعنی بسوزانش و همینطور #Boycottnike یعنی بایکوت نایکی دست به اعتراض زده و این دو هشتگ را ترند کردند. هشتگ #justburnit به شعار تبلیغاتی اصلی شرکت نایکی JUST DO IT اشاره دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که با جنبش اعتراضی‌ای که توسط حرکت کپرنیک آغاز شده به شدت مخالف است در مصاحبه‌ای در این باره گفت:" به اعتقاد من اگر هدف آنها فرستادن یک پیام است، پیامی که ارسال شده واقعاً وحشتناک است. پیامی که هرگز نباید فرستاده می‌شد". سازمان لیگ NFLهم در بیانیه‌ای اعلام کرد:" این سازمان به نقش و مسئولیت همه‌ی دست‌اندرکاران این ورزش برای ترویج تغییرات مثبت و معنا دار در جامعه‌ی آمریکایی دفاع می‌کنند. مسائل مربوط به عدالت اجتماعی که کالین و دیگر ورزشکاران حرفه‌ای مطرح کردند باید از طرف ما مورد توجه قرار گرفته و برای رسیدگی به آنها اقدام عملی صورت گیرد". اما از سوی دیگر اندرو اسکات شهردار شهر کول ران در ایالت کنتاکی گفت این شهر دیگر با نایکی و NFL هیچ قرارداد رسمی‌ای نخواهد داشت. او از نایکی خواست سفارش جدید شهرداری این شهر را لغوشده تلقی کند. ویدیوهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مردم را در حال به آتش کشیدن کفش‌های نایک نشان می‌دهد.

جان ریچ، خواننده‌ی سبک کاونتری هم تصویری از جورابهای نایک خود را منتشر کرد که لوگوهای آنها بریده شده و جورابها سوزانده شده‌اند. اما از طرف دیگر ماجرا، بسیاری هم به حمایت از کپرنیک پرداخته‌اند. او اولین کسی است که در ماه اوت 2016 با نشستن در جریان پخش سرود ملی آمریکا این جنبش اعتراضی را آغاز کرده بود. حرکتی که بعدها از زانو زدن به نشستن تغییر کرد. وقتی دیگر بازیکنان سیاهپوست فوتبال آمریکایی حرکت او را تقلید کردند ماجرا در جامعه‌ی آمریکایی سر و صدای زیادی به پا کرد و با اعتراض دونالد ترامپ به یکی از مهمترین مسائل جامعه‌ی آمریکایی تبدیل شد. کپرنیک که بالاترین جایزه‌ی عفو بین‌الملل را دریافت کرده از مارس 2017 که تصمیم گرفت قرارداد خود را با تیم سابقش سانفرانسیسکو فورتی‌ناینرز لغو کند، تا امروز موفق به پیوستن به تیم دیگری نشده و همچنان بدون تیم است.

یکی از مهمترین مدافعین کپرنیک، جان برنان، رئیس سابق سازمان سیا بوده که در توییتر در دفاع از او نوشت:" کالین کپرنیک توجه همه‌ی ما را به تداوم بی‌عدالتی نژادی در آمریکا جلب کرد. هدف او بی‌احترامی به پرچم ما نبود. کپرنیک می‌خواست توجه ما را یک بار دیگر به قانون اساسی‌مان جلب کند تا جامعه‌ی آمریکایی، اتحاد و یکپارچگی مستحکم‌تری پیدا کند". نایک در کمپین تبلیغاتی جدید خود در سی‌امین سالگرد ابداع شعار اصلی خود Just Do It علاوه بر کپرنیک از ستاره‌های ورزشی دیگری مثل سرنا ویلیامز تنیسور و دو ستاره‌ی فوتبال آمریکایی دیگر به نامهای ادول بکهام جونیور و شاکم گریفین استفاده کرده است.

نظر خود را درباره «در آمریکا وسایل نایکی را آتش می‌زنند!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره در آمریکا وسایل نایکی را آتش می‌زنند! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.