سن و سال قهرمانی در جام ملت های آسیا ؛ برای قهرمانی در آسیا باید چند ساله بود؟
سن و سال قهرمانی در جام ملت های آسیا ؛ برای قهرمانی در آسیا باید چند ساله بود؟

یکی از سئوالات کلیشه‌ای که همیشه و به هنگام حضور تیمهای ایرانی در رقابت‌های معتبر مطرح می‌شود ، سئوال « تجربه یا جوانی ؟ » است . امّا کدام یک از این دو اولویت دارند ؟ آیا یک تیم صرفاً جوان و فاقد تجربه می‌تواند تنها با انرژی و انگیزه جوانی ، بزرگان را از پیش روی بردارد یا این که در مسابقات مهم ، تجربه اهمیت بیشتری دارد ؟ از طرف دیگر این سئوال در مورد بسیاری تیمها مطرح است که آیا جوانان کم سن و سال و شاغل در لیگ‌های غیربومی را باید در شمار بازیکنان جوان به شمار آورد یا بازیکنان باتجربه ؟ آمار زیر می‌تواند پاسخی مناسب به تمام این پرسشها باشد . با هم مروری خواهیم داشت بر تیمهایی که در ادوار اخیر جام ملّت‌ها بالاتر از سایر بزرگان ایستاده‌اند و با شکست تمامی رقبا به فینال مسابقات رسیده‌اند . ببینیم این تیمها با چه میانگین سنی به قلّه فوتبال آسیا رسیده‌اند ؟

ژاپن ـ فاتح جام ملت‌های 2011

در بین بازیکنان ژاپنی که فاتح جام ملت های آسیا 2011 شدند ، پیرترین بازیکن یوشیتواندو 30 ساله بود و جوان‌ترین بازیکنان ، دو ملّی‌پوش 21 ساله بودند : شینجی‌کاگاوا و شوییچی گوندا ( دروازه‌بان سوم تیم ) . ژاپنی‌ها 14 بازیکن به تورنمنت فرستادند که سن آنها بین 21 تا 25 سال بود و تنها 9 بازیکن تیم بین 26 تا 30 سال داشتند . به این ترتیب میانگین سنی تیم فاتح جام ، اندکی بیش از 25 سال بود . در بین ژاپنی‌ها 14 بازیکن در لیگ ژاپن ( j-league ) توپ می‌زدند و سایر نفرات در اروپا شاغل بودند : 4 نفر در آلمان و یک بازیکن در لیگهای ایتالیا ،‌ هلند و بلژیک . دو نفر هم در لیگ روسیه بازی می‌کردند .

importance-of-age-in-wining-asian-cup
importance-of-age-in-wining-asian-cup

استرالیا ـ نایب قهرمان جام ملتهای قطر

استرالیا در جام ملت های آسیا 2011 ، هفت بازیکن 30 سال به بالا داشت که مسن‌ترین آنها مارک شوارتزر 38 ساله ( دروازه‌بان اصلی تیم ) بود . تنها یک بازیکن این تیم کمتر از 20 سال داشت تامی‌اوز 19 ساله بود . پراکندگی سنی سایر نفرات نیز چنین بود : 4 بازیکن بین 20 تا 25 سال بودند ، 12 نفر از 26 تا 30 سال داشتند و پنج نفر هم 31 الی 35 سال از عمرشان گذشته بود . از مجموع نفرات اصلی و ذخیره تیم ، تنها 4 نفر در لیگ استرالیا توپ می‌زدند و به جز 3 بازیکن شاغل در آسیا ( لیگهای ترکیه ( 2 بازیکن ) بازی می‌کردند . میانگین سنی این نفرات هم اندکی بیش از 27.5 سال بود . چنین شد که تیم با تجربه استرالیا در فینال قافیه را مقابل جوانان ژاپنی باخت و در وقت اضافی مغلوب شد .

عراق 2007 ـ تنها 24 سال !

هر چند تنها هفت بازیکن عراقی اعزامی به جام ملت های آسیا 2007 در لیگ عراق توپ می‌‌زدند . امّا در بین سایر نفرات تیم تنها یک بازیکن در لیگ‌های اروپایی توپ می‌زد : هوار ملامحمد در آپولون قبرس بازی می‌کرد ! دو بازیکن هم در لیبی بودند و سایرین همگی در لیگ‌های آسیایی : از جمله ایران ( 3 بازیکن ) ، قطر ( 2 ) ، لبنان ( 3 ) ، اردن ( 3 ) و عربستان ، جوان‌ترین عضو عراق خالدون ابراهیم 19 ساله بود و علاوه بر او ، 9 بازیکن بین 20 تا 25 سال داشتند . 13 بازیکن باقیمانده نیز بین 26 تا 29 سال . پیرترین نفرات عراق دو بازیکن 29 ساله بودند :‌ هیثم کاظم و نبیل عباس . بدین ترتیب میانگین سنی قهرمان آسیا تنها 24.7 سال بود !

عربستان ، جوان‌تر از عراق 2007

عربستان ، دیگر فینالیست‌ جام 2007 نیز تیمی بسیار جوان بود . 17 بازیکن این تیم ، از 20 تا 25 سال داشتند ، 4 بازیکن 26 تا 30 سال و تنها 2 بازیکن بالای 30 سال بودند ! به این ترتیب « رضاتکی فلاته » با 31 سال ، پیرترین سعودی در جام ملّت‌ها بود و ماجد الامری 21 ساله نیز جوان‌ترین هر 23 بازیکن تیم در لیگ عربستان حضور داشتند و میانگین سنی آنها حتی از عراق هم کمتر بود ؛ 24.5 !

ایران 2004 ـ تیمی لایق قهرمانی

ایران در جام ملّت های آسیا 2004 در حالی سوم شد که در ترکیب خود تنها سه لژیونر می‌دید که دو نفر از آنها در اروپا ( آلمان و ایتالیا ) بودند و سومی در امارات . سایر نفرات در لیگ ایران شاغل بودند . تیم ایران در حالی با میانگین 24.6 سال پای به این مسابقات نهاد که هر چند تعداد نفرات جوان تیم بسیار زیاد بود . امّا هیچ یک از جوانان تیم نیز فاقد تجربه بین‌المللی نبودند و بازیکنانی چون میرزاپور ، امیرآبادی ، نکونام ، کعبی ، مبعلی ، بداوی ، کاملی‌مفرد ، نصرتی ، رحمتی ، علوی و ... دو سال قبل از آن با تیم امید در بازی‌های آسیایی بوسان درخشیدند و فاتح آسیا شدند . با این شرایط می‌بینیم که حتی جوانان آن روزهای ایران نیز صاحب تجربیاتی با ارزش از مسابقات بزرگ بودند . ضمن آن که در کنار آن‌ها باتجربه‌هایی چون دایی ، مهدوی‌کیا ، کریمی و ... نیز بودند و چنین شد که ایران سزاوارانه به جمع چهار تیم برتر جام رسید و تنها با ناداوری مسابقه فینال را از دست داد .

importance-of-age-in-wining-asian-cup
importance-of-age-in-wining-asian-cup

ژاپن ـ قهرمان سال 2004

تیم ژاپن در حالی در حضور ایران فاتح مسابقات 2004 شد که شاید هیچ برتری خاصی نسبت به ایران نداشت . میانگین سنی بازیکنان این تیم 26.7 سال بود و تنها دو لژیونر در ترکیب این تیم دیده می‌شد که یکی از آنها ( شونسوکه ناکامورا ) در رجینا ایتالیا حضور داشت و دیگری ( یوشیکاتسو کاواگوچی ) دروازه‌بان تیم نوردسیالند دانمارک بود . تیم فاتح آسیا 14 بازیکن داشت که سن آنها از 26 تا 30 سال بود . 7 بازیکن تیم نیز از 20 تا 25 سال داشتند و تنها یک بازیکن بالاتر از 30 سال داشت .   اختصاصی آسمونی 

نظر خود را درباره «سن و سال قهرمانی در جام ملت های آسیا ؛ برای قهرمانی در آسیا باید چند ساله بود؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سن و سال قهرمانی در جام ملت های آسیا ؛ برای قهرمانی در آسیا باید چند ساله بود؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.