زمان مطالعه: 4 دقیقه
مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی چطور است ؟

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی چطور است ؟

برای مهاجرت به هر کشوری، راه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است که اشخاص با توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌های خویش، دست به انتخاب یکی از آن‌ها می زنند.

پناهندگی چیست ؟

همانطور که گفته شد یکی از طرق مهاجرت، پناهندگی است. اگرچه پناهندگی پروسه‌های طولانی و دشوار است و افراد زیادی در فرایند اخذ آن با درهای بسته روبه‌رو می‌شوند اما در مواردی، پناهندگی تنها و آخرین راه حل برای فرار از مشکلاتی است که شخص را در موطن اصلی وی تهدید می کند. پناهندگی اصولاً به دلیل پدید آمدن شرایط سخت و خطرات بالقوه و بالفعل برای شخص در کشور خویش صورت می‌گیرد. خطرات و تهدیداتی از جنس امنیتی، مذهبی و سیاسی. لذا طبیعی است که اثبات وجود چنین خطراتی، اصلی‌ترین گام برای طی فرایند پناهندگی است و از جمله‌ی شرایط پناهندگی در کانادا محسوب می‌شود.

شرایط پناهندگی در کانادا کدام است؟

دو طریق عمده و اصلی برای پناهندگی کانادا وجود دارد که عبارتند از:

  1. درخواست پناهندگی کانادا در داخل خاک این کشور
  2. درخواست پناهندگی کانادا در بیرون از مرزهای این کشور

 

روش اول: درخواست پناهندگی کانادا در داخل خاک این کشور

چنانچه شخصی به هر طریقی اعم از آب، خاک و یا هوا به منظور اخذ پناهندگی کانادا وارد این کشور شود در ابتدا ادعای وی مبنی بر واجد صلاحیت بودن برای مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی، در «آژانس خدمات مرزی کانادا» مورد بررسی قرار می‌گیرد. نهاد صالح برای بررسی ادعاهای پناهجویان، هیأت مهاجرت و پناهندگی کانادا (the immigration and refugee board) است. در این هیأت، بار اثبات دارا بودن شرایط اخذ پناهندگی بر عهده خود شخص پناهجو می‌باشد. برای مثال وی خود باید ثابت کند که در موطن اصلی خود به دلیل مسائل نژادی، مذهبی، ملیتی، عضویت در یک گروه خاص اجتماعی و یا یک عقیده خاص سیاسی تحت تعقیب بوده و در صورت دستگیری ممکن است مورد آزار و اذیت و شکنجه واقع شود و یا اینکه ترس معقولی از این پیگیری در کشور اصلی خود دارد و تعقیب وی قریب الوقوع است. شخص پناهجو باید دلایل و مدارک خود را به دقت ارائه و به خوبی از آنها دفاع کند؛ به نحوی که بتواند مقامهای صالح برای صدور پناهندگی را اقناع نماید. بدین ترتیب از شرایط پناهندگی در کانادا، موفقیت در مصاحبه است. در طول مصاحبه و بررسی، شخص تصمیم گیرنده در خصوص اینکه آیا پناهجو لایق پناهندگی کانادا است یا خیر، مدارک وی، توضیحات در خصوص دلایل اخذ پناهندگی کانادا، مبنای فرم ادعایی (BOC) و ... را مورد بررسی قرار می‌دهد و به جنبه های گوناگون شرایط پناهجو توجه می‌کند؛ از جمله اینکه آیا وی واقعاً در آن گروه اجتماعی که مدعی است به خاطر عضویت در آن تحت تعقیب است مشارکت دارد یا خیر؟ میزان خطر بالقو های که شخص را در صورت بازگشت به کشورش تهدید می‌کند، چیست؟ ممکن است در این مورد سوالاتی نیز به زبان انگلیسی و یا فرانسوی از شخص پرسیده شود. البته در صورتی که پناهجو به این دو زبان مسلط نباشد، می‌تواند درخواست مترجم کند. به طور کلی بهتر است حتما به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید چرا که در غیر این صورت علاوه بر مشکلات طبیعی که در صورت بلد نبودن زبان در یک کشور دیگر با آن مواجه می‌شوید، استخدام و شروع به کار شما در کانادا نیز بسیار دشوار خواهد بود.

روش دوم: درخواست پناهندگی کانادا در بیرون از مرزهای این کشور

در این روش، پناهجویان توسط بعضی نهادها که ذیلاً در مورد آنها توضیح داده خواهد شد به کشور کانادا معرفی می‌شوند و در صورتی که مورد پذیرش قرار گیرند، به آنها مجوز اقامت دائم در خاک این کشور داده می‌شود. به افرادی که از این طریق خواهان اخذ پناهندگی کانادا هستند پناهندگان اسکان مجدد (resettled refugees) و به این طریق به طور کلی اسکان مجدد (resettlement) گفته می‌شود. از جمله این نهادها کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان می‌باشد که در سال 1950 میلادی در جهت حمایت و پشتیبانی از پناهندگان و کمک به آنها جهت بهبود وضعیتشان به وجود آمد. از دیگر انواع این نهادها، گروه‌های خصوصی حامی پناهندگان هستند که به این افراد در جهت استقرار در خاک کانادا تحت شرایط و ضوابطی کمک می‌کنند. برای مثال در بدو ورود، به آنها مسکن، خوراک ، لباس و ... می‌دهند اما پس از یک سال آنها باید برای خود شغل و منبع درآمد مناسبی ایجاد کرده باشند چرا که دیگر این گروههای خصوصی خود را در قبال آنها مسئول نمی‌دانند. نکته‌ای در خصوص مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی که ذکر آن در اینجا مفید به نظر می‌رسد آن است که هزینه تحصیلات تا قبل از دانشگاه در کانادا رایگان می‌باشد و افراد می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تحصیلات ابتدایی خود را پشت سر بگذارند؛ منتها تحصیل در دانشگاه در کشور کانادا رایگان نبوده و افراد متقاضی برای ادامه تحصیل در این مقاطع باید از عهده پرداخت هزینه‌های آن بربیایند.

پناهندگی به کانادا
پناهندگی به کانادا

 

آیا پناهندگی روش مطلوبی است؟

اساساً اخذ پناهندگی فرایندی بسیار دشوار است و در موارد زیادی ممکن است به نتیجه نرسد؛ لذا چنانچه افرادی شوق زندگی در کانادا را داشته بدون اینکه به راستی و فی الواقع حائز شرایط پناهندگی باشند به آنها توصیه می‌شود که این راه حل را به هیچ عنوان اتخاذ نکنند چرا که هم مأموران پناهندگی کشورها، شرایط و مدارک افراد متقاضی را به دقت مورد بررسی و تدقیق قرار می‌دهند و احتمال موفقیت پناهجویان در فریب آنها بسیار کم است و هم از طرف دیگر شرایط اشتغال پناهندگان در سال های ابتدایی ورود آنها به کانادا با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که ممکن است شرایط اقامت را برای آنها دشوار سازد. بدین ترتیب، پناهندگی، به عنوان مسیری در نظر گرفته شده است که همواره پس از سایر طرق مهاجرت به کانادا از آن اسم آورده می‌شود. در صورت عدم موفقیت در مسیر مهاجرت به کانادا، چنانچه واقعاً شرایط زندگی برای شخص در کشور خویش دشوار و غیر قابل تحمل باشد، ناچاراً بحث پناهندگی مطرح می‌شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی چطور است ؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی چطور است ؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.