زمان مطالعه: 4 دقیقه
مصلی امام خمینی تهران

مصلی امام خمینی تهران

مصلای امام خمینی یا مصلی تهران مجموعه ای از بناها و فضاهای موردنیاز برای تجمع جمعیت میلیونی مردم می باشد.

مصلی تهران که با نام مصلی امام خمینی هم شناخته می شود در سال 1361 اقدامات اولیه ای برای ساخت آن در نظر گرفته شد. زمین های منطقه عباس آباد تهران تا قبل از انقلاب 1357 برای تاسیس مجموعه شهستان پهلوی در نظر گرفته شده بود. بدین ترتیب بعد از انقلاب این زمین را برای ساخت مصلای بزرگ تهران در نظر گرفتند. از سال 1369 کار ساخت مصلی امام خمینی آغاز شد. بنابراین این مکان برای تردد روزانه مردم به منظور تفریح، خرید، اموزش و تعالی روح از طریق انجام رسوم دینی و مذهبی قرار گرفت. همچنین به مقر اجتماعات عبادی و فرهنگی اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز تبدیل شده است. در ادامه مطلب آسمونی شما را با این مصلییی که مجموعاً 500هزار نفر را در خود جای می دهد آشنا می کنیم.

در دی سال 1364 فراخوانی درباره طراحی مصلی تهران اعلام شد. سرانجام از بین طرح های مختلف، طراحی مصلی تهران به آقای سید پرویز مؤید عهد رسید. این طرح عظیم تا کنون 80 درصد پیشرفت داشته است. چنانچه بودجه آن با مشکل روبرو نشود احتمال دارد تا تکمیل مصلی تهران حدود یک سال و نیم دیگر به اتمام برسد. همچنین هزینه ساخت مصلی تهران در نیمه اول سال 1400 حدود 300 میلیارد تومان اعلام شده است.

مصلی امام خمینی تهران کجاست؟

مصلی بزرگ امام خمینی تهران از سمت شمال به بزرگراه رسالت، از سمت جنوب به خیابان شهید بهشتی (عباس آباد)، از سمت شرق به خیابان شهید قنبر زاده و از سمت غرب به بزرگراه شهید مدرس دسترسی دارد.

روش های دسترسی به محل نمایشگاه مصلی امام خمینی تهران از طریق مترو، اتوبوس شرکت واحد BRT و همچنین وسیله شخصی میسر است که در ادامه هر یک به طور دقیق توضیح داده شده است. همچنین محل دائمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی تهران در شمال غرب مصلی می باشد.

مکان های دیدنی مصلی امام خمینی

  • مسجد جامع و ایوان بزرگ مصلی تهران

ایوان بزرگ مصلا تهران
ایوان بزرگ مصلا تهران

 

بزرگ ترین ایوان بدون ستون در جهان متعلق است به مصلی بزرگ تهران! طراحی ایوان بزرگ مسجد جامع نسبت به معماری های ایوان های مساجد، بصورت نوگرایانه و خاص است. این ایوان و گلدسته های اصلی مسجد به ارتفاع 72 متر و دهانه 110 متر طراحی شده اند. در بخش اصلی مصلی تهران حوض ها و آبنماهای بسیاری برای طراوت بخشیدن به محیط پیرامون وجود دارد. بزرگ ترین و اصلی ترین حوض 3000 متر مربع مساحت دارد. همچنین فضای سبز هم در این پروژه گنجانیده شده است به طوری که در قسمت های مختلف این مکان تعبیه شده است.

ایوان بزرگ مصلی ازجمله سازه های منحصر به فرد دنیا می باشد. طراحی و اجرای آن حدود 6 سال زمان برده است و احتمالاً هنوز هم حدود چند سال دیگر برای تکمیل آن به زمان نیاز دارد.

  • شبستان مصلی تهران

در شمال صحن مرکزی، شبستان های 5گانه قرار دارند. این قسمت دارای زیربنای بیش از 30 هزار متر مربع در طبقه اول می باشد که می تواند برای اقامه نماز 38هزار نفر را در خود جای دهد. در نمای شبستان نیز از کتیبه های خط معرق، انواع ثلث، نستعلیق و نسخ با موضوعات سوره های قرآن، احادیث و ادعیه استفاده شده است.

  • برگزاری نمایشگاه هایی ازجمله کتاب، و همچنین عفاف و حجاب

از آنجایی که این مکان دارای فضای زیادی است می توان از بخش هایی از آن برای برگزاری مراسمات و نمایشگاه ها استفاده کرد. تابحال نمایشگاه های عفاف و حجاب و همچنین کتاب در مصلی تهران برگزار شده است. از سال 1386 نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد. اما در سال 1395، بیست و نهمین دوره محل برگزاری به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در آزادراه تهران-قم تغییر یافت که به علت دوری راه با انتقادهای فراوانی روبرو شد. بنابراین در سال 1397 دوباره محل نمایشگاه کتاب دوباره به مصلای امام خمینی (ره) تغییر مکان یافت.

آدرس و تلفن مصلی امام خمینی تهران

مصلای تهران روی نقشه
مصلای تهران روی نقشه
  • نشانی: خیابان شهید دکتر بهشتی (عباس آباد)، روبروی خیابان میرعماد، مصلی بزگ امام خمینی (ره) تهران 
  • تلفنخانه: 88531000-021
  • دورنگار: 88761075 - 88768480
  • پست الکترونیکی:  Info@Musalla.ir
  • دسترس به نمایشگاه مصلی امام خمینی تهران با مترو

  1. ایستگاه مترو مصلی خط شماره یک متروی تهران (خط قرمز)، ورودی از ظلع شمالی مصلی امام خمینی
  2. ایستگاه متروی شهید بهشتی تقاطع خط یک و سه متروی تهران، ورودی از ظلع جنوبی مصلی امام خمینی
  • دسترسی به نمایشگاه مصلی امام خمینی تهران با اتوبوس و بی.آر.تی

اتوبوس های مستقیم به نمایشگاه مصلی در ایستگاه های: ایستگاه آزادی، ایستگاه صادقیه، ایستگاه تجریش، ایستگاه قیطریه، ایستگاه امام حسین (ع)، ایستگاه خراسان، ایستگاه انقلاب، ایستگاه صنعت، ایستگاه رسالت، ایستگاه هفت تیر، ایستگاه ونک، ایستگاه خاوران و بالعکس.

خط پایانه آزادی-سیدخندان، خط میدان امام حسین(ع)-پایانه شهید بهشتی، خط بیمارستان امام خمینی(ره)-پایانه شهید بهشتی، خط انتهای بلوار ارتش-پایانه شهید بهشتی، خط میدان انقلاب اسلامی-پایانه بیهقی، خط چهار راه خاقانی-پایانه شهید بهشتی، خط میدان رسالت-میدان ونک، خط میدان رسالت-میدان صنعت، خط رسالت-مطهری، خط فلکه سوم تهرانپارس-شهیدمطهری و سامانه تندرو پنج (BRT) پایانه علم و صنعت-پایانه بیهقی خطوطی است که فقط در "ایام نمایشگاه" به بازدیدکنندگان خدمات ارایه می‌دهد.

بر همین اساس بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از اتوبوس‌های خطوط عمومی و خصوصی شرکت اتوبوسرانی در مسیرهای اعلام شده به پایانه شهید بهشتی واقع در ضلع جنوب مصلی حضرت امام (ره) و ایستگاه‌های ضلع شمال و جنوب مصلی جهت مراجعه به نمایشگاه اقدام کنند.

  • دسترسی به نمایشگاه مصلی امام خمینی تهران با وسیله نقلیه شخصی

  1. خیابان شهید بهشتی (خیابان عباس آباد) – پارکینگ درب شماره یک : دسترسی از خیابان شهید بهشتی واقع درضلع جنوبی مصلی ، ظرفیت 600 دستگاه خودرو سواری
  2. خیابان مفتح – پارکینگ لجستیک – دسترسی از خیابان مفتح، قبل از دانشگاه الهیات ، ظرفیت 3 هزار دستگاه خودرو سواری
  3. اتوبان رسالت – پارکینگ گلگشت – دسترسی از اتوبان رسالت ، قبل از سازمان فرهنگ و ارتباطات ، ظرفیت 700 دستگاه خودرو سواری و 500 دستگاه اتوبوس

گالری تصاویر

ماکت مصلای امام خمینی تهران
ماکت مصلای امام خمینی تهران
ماکت مصلای امام خمینی تهران
ماکت مصلای امام خمینی تهران از زاویه ای دیگر
زاویه ای از مصلای تهران که کمتر کسی آن را دیده است
زاویه ای از مصلای تهران که کمتر کسی آن را دیده است
نمای گسترده از سازه مصلای امام خمینی تهران
نمای گسترده از سازه مصلای امام خمینی تهران
اجتماع بزرگ شیرخواران حسینی در شبستان مصلای امام خمینی تهران
اجتماع بزرگ شیرخواران حسینی در شبستان مصلای امام خمینی تهران
مصلای بزرگ امام خمینی تهران
مصلای بزرگ امام خمینی تهران
برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلای بزرگ امام خمینی تهران
برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلای بزرگ امام خمینی تهران
محراب مصلای بزرگ امام خمینی تهران
محراب مصلای بزرگ امام خمینی تهران
نقشه مصلی تهران
نقشه مصلی تهران

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مصلی امام خمینی تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مصلی امام خمینی تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.