زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر ازدواج نکنیم چه میشود !؟

اگر ازدواج نکنیم چه میشود !؟

ازدواج یکی از سنت های اساسی در دین اسلام است که امروزه بسیار سخت شده است به طوری که برخی از مردم برای همیشه...

ازدواج یکی از سنت های اساسی در دین اسلام است که امروزه بسیار سخت شده است به طوری که برخی از مردم برای همیشه قید ازدواج را زده اند. اما به راستی اگر ازدواج نکنیم چه میشود ؟ ما در این بخش آسمونی در مورد این موضوع صحبت می کنیم.

اگر ازدواج نکنیم چه میشود !؟
اگر ازدواج نکنیم چه میشود !؟

اگر ازدواج نکنیم چه میشود !؟

ازدواج نکردن از نظر خدا و پیامبر اسلام :

آسمونی : حتماً شنیده اید که پیامبر عزیزمان فرموده اند: ازدواج سنت من است و هرکس از سنت من دوری کند از من نیست. پس حتی اگر ما حکمت ها و فوائد ازدواج را هم ندانیم، وقتی به توصیه ی رسول خدا عمل کنیم، خیر و سعادت نصیبمان خواهد شد و اگر بی توجهی کنیم، ضرر کرده ایم؛ به ویژه که آن حضرت در جمله ی دیگری فرموده اند: هرکه قدرت ازدواج داشته باشد و ازدواج نکند، از من نیست.

از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) روایت شده است که فرمود:

ما استَفادَ امرء مُسلِم فائِدَةً بَعدَ الإسلامِ أفضَلُ مِن زَوجَة مُسلِمَة تَسُرُّهُ إذا نَظَرَ إلَیها وَتُطیعُهُ إذا أمَرَها وَتَحفَظُهُ إذا غابَ عَنها فی نَفسها وَمالِهِ: مرد مسلمان فایده ای بعد از مسلمان شدن نصیبش نشده است که برتر باشد از همسری که هرگاه به او بنگرد دلش شاد می شود، خواسته اش را اطاعت کند و چون شوهر از خانه بیرون رود او از خود و اموال شوهر حفاظت می کند کافی، ج 5، ص 327. پیامبر اکرم(ص) به شخصی فرمودند: آیا همسر داری ؟ گفت : نه یا رسول الله. فرمودند : آیا ثروت و امکانات ازدواج داری؟ گفت : بله. فرمودند : ازدواج کن و گرنه از گناهکاران خواهی بود. اصل ازدواج در اسلام واجب نیست و از مستحباتی است که به آن بسیار سفارش شده است؛ ولی اگر کسی به واسطه نداشتن همسر، به حرام بیفتد، ازدواج بر او واجب می گردد و حق ندارد تا پایان عمر مجرد بماند.

ازدواج از دیدگاه امام باقر ( ع ) :

آسمونی : کارهای خوبی که انسان انجام می دهد مانند پس اندازی است که جوانی کوشا و پرتلاش دارد. حالا مجسم کن اگر جوانی زحمت بکشد و کار کند اما پول های خود را جایی پنهان کند که در دسترس دزدان و شیادان است، هر لحظه خطر سرقت هست. چقدر این جوان در معرض خطر قرار دارد؟ از همین روست که امام باقر(ع) فرموده اند: دو رکعت نماز همسردار بهتر است از آنکه فرد بی همسر شب را تا صبح نماز بخواهند. بله ، اجر نمازهای او زیاد است اما شاید شیطان با یک فریب دستاورد او را غارت کند.

ازدواج از نظر مراجع اسلامی :

کسی که بواسطه نداشتن زن به حرام می افتد ، واجب است زن بگیرد. این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست. اراکی : یا موجب خوف به حرام افتادن می‌باشد و یا نداشتن زن برای او ضرر بدنی دارد.. زنجانی : بی اختیار به حرام می افتد.. فاضل : این وجوب به خاطر جلوگیری از حرام است یعنی اگر مطمئن شود که به حرام می افتد واجب است زن بگیرد. نوری : و همچنین زنی که بواسطه نداشتن شوهر به حرام می افتد، واجب است اقدام به شوهر کردن نماید. مکارم : رجوع کنید به احکام نکاح یا اِزدواج و زناشویی قبل از مسأله توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

ازدواج نکردن و مجرد ماندن از نظر علمی :

آسمونی : می دانی که فرزند صالح بهترین دستاورد زندگی است. گاهی در میان اخلاف انسان، افرادی ممتاز متولد می شوند که اجداد ایشان هم از برکات اعمالشان بهره مند می شوند. اِزدواج نکردن انسان را از این نعمت محروم می کند.

رابطه بین ازدواج نکردن و شیطان چیست ؟

آسمونی : نمی خواهم بگویم هر آدم مجردی گناه کار است ؛ چه بسا جوان های مجردی که وقتی یوسف وار از زمینه های گناه فرار می کنند چنان پیش خدا عزیز می شوند که ده ها متأهل هم به گردشان نمی رسند. اما واقعیت این است که اگر کسی بتواند اِزدواج کند و نکند، شیطان خیلی به او طمع می کند و برایش نقشه می کشد .

اثرات منفی ازدواج نکردن و مجرد ماندن :

علاوه برآنچه گفته شد،اگر بعدازسالهاکه تصمیم نداشته ای اِزدواج کنی درسن بالابه فکراِزدواج بیفتی،ضررهای غیرقابل جبرانی متوجه تو خواهدبود:

  • از دست دادن شور و شوق زندگی
  • سخت شدن هماهنگی و هم دلی زن و شوهر، چون شخصیت هریک تا آن سن شکل گرفته و تثبیت شده است.
  • بالا رفتن توقعات و مشکل پسندی
  • کم شدن احتمال پیدا کردن همسر مورد نظر
  • زود رنجی و ضعف اعصاب
نظر خود را درباره «اگر ازدواج نکنیم چه میشود !؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اگر ازدواج نکنیم چه میشود !؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.