زمان مطالعه: 5 دقیقه
زوفا چیست؟ آشنایی با خواص و مضرات گیاه زوفا

زوفا چیست؟ آشنایی با خواص و مضرات گیاه زوفا

خواص گل زوفا شامل رفع چین و چروک پوست، ضد سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی است و در بهبود افسردگی موثر است. در...
زوفا چیست؟ آشنایی با خواص و مضرات گیاه زوفا
زوفا چیست؟ آشنایی با خواص و مضرات گیاه زوفا


خواص گل زوفا شامل رفع چین و چروک پوست، ضد سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی است و در بهبود افسردگی موثر است. در این بخش آسمونی با خواص و مضرات گیاه زوفا بیشتر آشنا شوید.

زوفا چیست؟ آشنایی با خواص و مضرات گیاه زوفا

گیاه زوفا

گیاهی است پایا از تیره نعناعیان که به حالت خودرو می روید. ریشه اش ضخیم و منشعب و ساقه هایش نسبتاً چوبی و برگ هایش کوچک و متقابل و نوک تیز و بسیار معطر می باشد. گل هایش زیبا و معطر است. اسانس این گیاه مشابه اسانس نعناع است و مصرف طبی دارد. این گیاه چند ساله است که تا 60 سانتی متر رشد میکند و عملکرد دارویی آن خلط آور و ضدعفونی کننده است.زوفا

نام علمی این گیاه ” Hyssopus officinail ” می باشد و به انگلیسی به آن "Hyssop" میگویند و از خانواده نعناعیان است. این گیاه بحالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران، هند، ترکیه و شوروی می روید. برگهای آن کوچک، خط در، نوک تیز و سبزرنگ است که بسیار معطر می باشد. گلهای آن آبی و گاهی سفید اند که در انتهای ساقه ظاهر می شود.

ترکیبات شیمیایی:

برگهای زوفا دارای طعمی تند و مطبوع می باشد . ماده ای شیمیایی که در آن وجود دارد بنام هیسوپین معروف است . در زوفا همچنین حدود ی درصد اسانس وجود دارد .

اسانس زوفا

خاصیت ضد قارچی و باکتریایی دارد. این اسانس در صنایع کنسروسازی ، نوشابه سازی و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. به علت نوش فراوانی که در گلهای این گیاه به وجود می آید در ردیف گیاهان مولد عسل قرار دارد. عسل حاصله از آن کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

 زوفا علیه سرماخوردگی

گیاه زوفا سرشار از رزین ها، تانن، هیسوپین و فلاوونوئیدها است. این ترکیبات برای عملکرد سیستم تنفسی مناسب هستند و از عفونت های تنفسی، آسم و برونشیت پیشگیری می کنند. همچنین برای تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا مانند سرفه، گلودرد، گوش درد و تب مناسب می باشد. روغن زوفا از زمان های بسیار قدیم برای کاهش دمای بدن و تب کاربرد داشته است.

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند. زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می دهد

زوفا گیاهی تحریک کننده

اسانس زوفا برای دستگاه های متعدد بدن تحریک کننده است. در حقیقت روغن زوفا باعث تحریک سیستم عصبی، سیستم هورمونی، گردش خون و سیستم دفع می شود. به عنوان مثال دستگاه گوارش را تحریک می کند و در نتیجه باعث افزایش متابولیسم و جذب مواد غذایی می شود. به همین علت می تواند باعث بهبود افسردگی شود.

اثرات آنتی بیوتیکی روغن زوفا

روغن زوفا دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی است. زوفا به عنوان یک ضد عفونی کننده شناخته شده است و برای درمان عفونت های خفیف کاربرد دارد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد روغن های گیاهی دارای اثرات ضدمیکروبی بر علیه میکروب هایی چون استافیلوکوکوس پیوژنز، استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی و کاندیدا آلبیکنز هستند.

بهبود مشکلات پوستی توسط زوفا

روغن زوفا برای برطرف کردن مشکلات پوستی وابسته به سن مانند چین و چروک ها کاربرد دارد. این روغن را روزی دوبار بر روی پوست می شود. وقتی بر روی زخم ها از این گیاه استفاده می شود از ایجاد عفونت در محل زخم جلوگیری می کند. اسانس این گیاه باعث بهبودی سریع تر در زخم ها، بریدگی ها و ... می شود.

خواص زوفا (طبیعت و خواص درمانی گل زوفا)

طبیعت زوفا گرم و خشک است. خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از:

زوفا برای بهبود اسپاسم ماهیچه ای، کرامپ، دردهای شکمی حاد، کمبود اشتها، نفخ و سوء هاضمه کاربرد دارد.

hyssop
hyssop


زوفا داروی مفیدی برای آسم است.

همچنین بخوانید : آشنایی با فواید و مضرات گیاه چغندر در بدن

زوفا برای آرام کردن اضطراب و عصبانیت مناسب است و در زمینه بهبود افسردگی کارآمد می باشد.

روغن زوفا تحریک کننده سیستم عصبی، سیستم هورمونی، گردش خون و سیستم دفع است.

از خواص گل زوفا، تخفیف علایم سرماخوردگی بوده، برای سرفه، تب، گلو درد و گوش درد بسیار مفید است.

درد شکستگی را میتوان با استفاده از روغن زوفا آرام کرد.

یکی دیگر از خواص زوفا، درمان تب خال است که به این منظور از آب دم کرده آن استفاده میشود.

استفاده از روغن زوفا را در آب موجود در وان حمام ، خستگی و کوفتگی را از بدن دور و دردها را تسکین میدهد.

نوشیدن زوفای جوشیده با عسل و گیاه سداب در درمان سرفه های شدید، تنگی نفس، و کسانی که نفسشان با خس خس همراه است کمک میکند و برای افراد مبتلا به رماتیسم مفید است.

افرادی که از افت ناگهانی فشار خون خود می نالند، می توانند از اثرات درمانی گل زوفا بهره ببرند.

روغن زوفا برای برطرف کردن مشکلات پوستی وابسته به سن مانند چین و چروک ها کاربرد دارد.

اسانس زوفا برای دستگاه های متعدد بدن تحریک کننده است. به عنوان مثال دستگاه گوارش را تحریک می کند و در نتیجه باعث افزایش متابولیسم و جذب مواد غذایی می شود.

از دم کرده گیاه زوفا برای درمان بیماریهای مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه، سیاه سرفه، برونشیت و آسم استفاده میشود.

در قدیم از گیاه زوفا برای سقط جنین استفاده می کردند.

از دیگر خواص زوفا التیام محل نیش حشرات، خراشها و سوختگی است و باعث محو شدن اثر این زخمها روی پوست میشود.

طرز استفاده از زوفا :

دم کرده :مقدر 0 5گرم برگ وشاخه های گلدار زوفا را در یک لیتر آب جوش ریخته و بمدت 15 دقیقه دم کنید . مقدر مصرف این دم کرده یک فنجان سه بار در روز است .

جوشانده زوفا :مقدر 50 گرم برگ و سرشاخه های گلدار زوفا را در یک لیتر آبجوش دم کرده و بمدت نیم ساعت بگذارید بآرامی بجوشد این جوشانده را برای کمپرس استفاده کنید .

تنطور زوفا ک این تنطور را می توانید از فروشگاه های گیاهان دارویی یا برخی از داروخانه ها خریداری کنید . مقدار مصرف آن 5-10 قطره سه بار در روز مخلوط با آب است .

عرق زوفا

نیرو دهنده – تقویت معده – ضعف معده – ضد سرماخوردگی و سرفه خلط آور – رفع عفونتهای ریوی و زکام های نزله ای و مزمن – در درمان آسم اثر فراوان دارد – رفع کم خونی دختران جوان در دوران بلوغ – غرغره کردن در دهان درد گلو را تسکین می دهد .

طریقه مصرف :قبل از هر غذا یک استکان میل شود .

 آیا روغن زوفا ایمن است؟

ترکیبات تشکیل دهنده گیاه زوفا بسته به محل رشد و رویش آن متفاوت هستند از ترکیبات اصلی موجود در روغن زوفا می توان مونوترپن ها و سکوترپن ها را نام برد. مقادیر بسیار زیاد این مواد می تواند باعث سمیت شود. در نتیجه حتما باید در مصرف این گیاه جانب احتیاط رعایت شود.

استفاده از اسانس های گیاهی به صورت رقیق نشده و خالص می تواند احتمال واکنش های آلرژیک و التهاب های پوستی را افزایش دهد. پیش از استفاده از روغن زوفا، آن را با یک روغن حامل مانند روغن بادام، روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید. اگر احساس می کنید ممکن است به روغن زوفا حساسیت داشته باشید ابتدا یک قطره از آن را بر روی قسمت خاصی از پوست خود بریزید و هر گونه عکس العمل شدید را با دقت مشاهده کنید.

مضرات گل زوفا (عوارض جانبی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

مصرف بیش از اندازه این گیاه برای کبد مضر است و همچنین چون اثر سقط جنین دارد لذا، زنان حامله باید از خوردن چای یا استعمال روغن زوفا پرهیز کنند، همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند، زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می دهد. لازم به ذکر است استفاده از گیاه زوفا در کودکان کمتر از 5 سال، ممکن است باعث تب و تشنج شود و مصرف زیاد این گیاه خصوصا روغن آن باعث مسمومیت شده، در مصرف آن بایستی اعتدال را رعایت نمود.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زوفا چیست؟ آشنایی با خواص و مضرات گیاه زوفا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زوفا چیست؟ آشنایی با خواص و مضرات گیاه زوفا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.