زمان مطالعه: 6 دقیقه
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین موجود زنده روی زمین را می‌توان با توجه به تعاریف مختلف اندازه ارگانیسم، مانند جرم، حجم، مساحت،...

بزرگ‌ترین موجود زنده روی زمین را می‌توان با توجه به تعاریف مختلف اندازه ارگانیسم، مانند جرم، حجم، مساحت، طول یا ارتفاع سنجید. آسمونی در این بخش به معرفی حیوان های عظیم الجثه زنده در کره زمین می پردازد.



حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین حیوان زنده دنیا روی کره زمین وال آبی (blue whale) است که بیش از 30 متر طول دارد. اما آیا می‌دانید بزرگ‌ترین پرنده یا بزرگ‌ترین پروانه یا بزرگ‌ترین پستاندار جهان چه جانوری است؟

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین پرنده یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

آلباتراس سرگردان (Diomedea exulans) بال‌هایی با طول 3/5 متر دارد و همین آن را به بزرگ‌ترین پرنده زنده دنیا تبدیل کرده است. به گفته دنیل سپکا، دیرینه‌شناس و متصدی علوم موزه بروس در گرینویچ، بزرگ‌ترین پرنده دنیا یک مرغ دریایی با نام علمی Pelagornis sandersi بود که متاسفانه این پرنده منقرض شده است. طول بال‌های این پرنده 6/1 تا 7/3 متر بود و جثه‌ای دو برابر جثه آلباتراس سرگردان داشت.

با این حال، باید گفت که شترمرغ سنگین‌وزرن‌ترین پرنده زنده دنیاست که 111 کیلوگرم وزن دارد. البته سنگین‌ترین پرنده در گذشته «فیل‌ پرنده» بود که آن هم منقرض شده است.

huge-animals-live
huge-animals-live

بزرگ‌ترین پروانه یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

شاه‌بانو، الکساندرای بال‌پرنده‌ای بزرگ‌ترین پروانه زنده دنیاست که طول بال‌های آن به 30 سانتی‌متر می‌رسد. البته این پروانه بسیار نادر است و در لیست جانوران در حال انقراض قرار دارد. این پروانه در ناحیه گینه نو یافت می‌شود. ماده‌ این پروانه بال‌های قهوه‌ای رنگ به طول 28 تا 31 سانتی‌متر دارد و نر آن به رنگ زرد، سبز، مشکی و آبی و کمی کوچک‌تر از ماده است.

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین جونده یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

کاپی‌بارا یا برگچه‌خوار، غول جوندگان دنیاست. این جونده 60 سانتی‌متر قد دارد و خیلی بزرگ‌تر از خانواده‌اش یعنی خوکچه و خوکچه هندی است. این جانور را به دلیل داشتن پاهای پره‌دارش هم روی زمین و هم در آب یافت. این جونده عظیم بومی جنوب آمریکاست.

huge-animals-live
huge-animals-live

بزرگ‌ترین صدف یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

این نرم‌تن 1/2 متر طول و حدود 227 کیلوگرم وزن دارد. این صدف عجیب و غریب که پوسته آن مانند عاج فیل است، بین یک تا 1/5 متر طول دارد و جانور داخل آن سیاه و سفید و لزج است و طول آن به اندازه یک چوگان بیسبال است.

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین ماهی یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین ماهی زنده دنیا کوسه‌نهنگ با نام علمی Rhincodon typus است. طول این جانور حتی گاهی به 12 متر می‌رسد. این ماهی بزرگ حدود 18/7 تن یعنی به اندازه دو اتوبوس مدرسه وزن دارد. این ماهی که حکم فیلترکننده آب دریا را دارد، در آب‌های گرمسیری اقیانوس اطلس، هند و آرام زندگی می‌کند. با این حال، گاهی این غول مهربان گرفتار تور صیادان یا شناوران دریایی می‌شود. متاسفانه این جانور نیز در لیست حیوانات در حال انقراض قرار گرفته است.

huge-animals-live
huge-animals-live

بزرگ‌ترین کیسه‌دار یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

کانگوروی قرمز با نام علمی Macropus rufus بزرگ‌ترین کیسه‌دار زنده دنیا به شمار می‌رود. این کیسه‌دار بزرگ 1/6 متر از سر تا دم طول دارد و در ازای دمش گاهی به 1/1 متر می‌رسد و وزنش 90 کیلوگرم است.

البته لقب بزرگ‌ترین کیسه‌دار دنیا متعلق به کانگوروی صورت کوتاه بود که وزنی بیش از دو برابر کانگوروی قرمز دارد و 240 کیلوگرم است. ولی این حیوان 15 هزار سال پیش نسلش منقرض شده است.

به غیر از این، یک کیسه‌دار چهارپا نیز عنوان بزرگ‌ترین کیسه‌دار را به خود اختصاص داده بود که «دیپروتودون» نام داشته است و حدود 25 هزار سال پیش منقرض شده است. دیپروتودون 1/7 متر قد و چهار متر طول و 2800 کیلوگرم وزن داشته است.

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

درازترین مار یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

از بین 41 گونه، پیتون مشبک طولانی‌ترین پیتون و البته مار است. پیتون مشبک هشت متر طول دارد و اگر پنج پیانوی بزرگ را کنار هم بگذارید، طول این مار از آن هم بیشتر است. این گونه پیتون در آوریل 2016 در مالزی کشف شد ولی بعد از گرفته شدن، خیلی زود مرد.

huge-animals-live
huge-animals-live

بزرگ‌ترین مارمولک یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

اژدهای کومودوی زبان چنگالی با نام علمی Varanus komodoensis بزرگ‌ترین مارمولک زنده دنیاست. طول جنس نر این حیوان به سه متر و وزن آن به 90 کیلوگرم می‌رسد. جنس ماده آن کمی کوچک‌تر است و در نهایت 1/8 متر رشد می‌کند.

این شکارچیان سریع دید بسیار خوبی دارند و حس بویایی آنها بسیار خوب کار می‌کند و همین امر به آن امکان می‌دهد که طعمه‌های بزرگی مثل گاومیش، گوزن، خوک و حتی انسان را شکار کند.

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین قورباغه یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

قورباغه جالوت (Conraua goliath) یک دوزیست محسوب می‌شود که می‌تواند بیش از 32 سانتی‌متر رشد کند و به 3/3 کیلوگرم وزن برسد. این قورباغه به اندازه گربه‌های خانگی است. این قورباغه جهنده خیلی خوبی هم خهست و می‌تواند طول سه متر را به راحتی بپرد. البته گویا این قورباغه کاملا ساکت است و برعکس قورباغه‌های دیگر صدایی از آن درنمی‌آید.

huge-animals-live
huge-animals-live

بزرگ‌ترین بندپا یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بندپایان شامل عنکبوت، حشرات و بی‌مهرگان دیگری با پوسته سخت می‌شوند و بزرگ‌ترین گروه حیوانات را روی زمین تشکیل می‌دهند اما تنها یک گونه بندپایان می‌تواند لقب بزرگترین اندازه را به خود اختصاص دهد و آن خرچنگ عنکبوتی ژاپنی (Macrocheira kaempferi) است. طول هر پای این خرچنگ عنکبوتی ژاپنی به 3/8 متر می‌رسد.

به گفته دانشمندان، یک گونه خرچنگ منقرض‌شده به نام Jaekelopterus rhenaniae در گذشته لقب بزرگ‌ترین بندپا را از آن خود کرده بوده است. این خرچنگ چنگال‌هایی به طول یک متر داشته و بدن آن تا 2/5 متر رشد می‌کرده است.

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین سگ یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

با توجه به رکوردهای جهانی گینس، بزرگ‌ترین سگ کره زمین «زئوس» نام داشت که به اندازه یک خر بوده است. اندازه زئوس از شانه تا پاها حدود متر می‌رسید و زمانی که روی دو پایش می‌نشست، اندازه قدش به 2/2 متر می‌رسید و از یک بستکبالیست‌ هم بلندتر بود. متاسفانه این سگ 70 کیلویی که نامش در گینس ثبت شده، عمر کوتاهی داشت و در پنج سالگی در سال 2014 مرد.

huge-animals-live
huge-animals-live

بزرگ‌ترین عروس دریایی یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

عروس دریایی یال‌شیری با نام علمی capillata Cyanea در عین اینکه می‌تواند خیلی کوچک و حدود 1/3 سانتی‌متر باشد، اما در مکان‌های جغرافیایی دیگری می‌تواند تا 2 متر هم رشد کند. بازوچه‌های حساس آن گاهی به 15 متر هم می‌رسد و همین امر آن را به بزرگ‌ترین عروس دریایی کره زمین تبدیل کرده است.

این عروس دریایی می‌تواند مردم را نیش بزند. در سال 2010 گزارش شد که این عروس دریایی یال‌شیری 50 تا 100 نفر که در حال شنا در سواحل نیوهمشایر بوده‌اند، نیش زده است.

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین خفاش یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین خفاش روی زمین یک خفاش میوه پس‌گردن طلایی است که آنقدر جثه بزرگی دارد، گاهی به آن روباره پرنده پس‌گردن طلایی هم گفته می‌شود. اندازه بال‌های این خفاش به 1/7 متر می‌رسد ولی وزن بسیار سبکی دارد و حدود 1/2 کیلوگرم است.

این خفاش میوه‌خوار بومی فیلیپین است ولی به دلیل از دست دادن زیستگاهش و همچنین شکار در معرض انقراض قرار دارد.

huge-animals-live
huge-animals-live

بزرگ‌ترین سرپا یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

ماهی مرکب Architeuthis dux بزرگ‌ترین سفالوپود یا سرپای جهان به شمار می‌رود. سرپایان گروهی متشکل از ماهی مرکب، اختاپوس، ده‌پا و یک نوع حلزون گرمسیری مارپیچی جنوب اقیانوس ساکن و اقیانوس هند است. طول بدن این مرکب‌ماهی به 2 متر می‌رسد اما اگر شاخک‌های آن را نیز در نظر بگیریم به 18 متر هم می‌رسد.

بزرگ‌ترین سرپایان منقرض‌شده «Cameroceras» نام دارد که طول آن به 6 متر هم می‌رسید.

حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین
حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

بزرگ‌ترین پستاندار یکی از حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین

گوریل شرقی با قد 1/9 متر و وزن 205 کیلوگرم لقب بزرگ‌ترین پستاندار زنده جهان را به خود اختصاص داده است. این نوع گوریل در جنگل‌های کوهستانی جمهوری دموکرات کنگو، رواندا و اوگاندا زندگی می‌کند. کمتر از 5000 گوریل در جهان باقی مانده‌ است و این گونه در آستانه انقراض قرار دارد.

نظر خود را درباره «حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره حیوانات عظیم الجثه زنده در کره زمین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.