زمان مطالعه: 7 دقیقه
رادیو چگونه به وجود آمد

رادیو چگونه به وجود آمد

اولين کسي که متوجه شد، مي توان از بي سيم به عنوان يک وسيله ارتباطي استفاده کرد، "مارکوني " ايتاليايي بود که...

how-was-radio(3)
how-was-radio(3)

اولین کسی که متوجه شد، می توان از بی سیم به عنوان یک وسیله ارتباطی استفاده کرد، "مارکونی " ایتالیایی بود که بعدها به نام مخترع رادیو معروف شد. وی در سال 1895 اولین خبر رادیویی خود را به وسیله بی سیم در یک فاصله سه کیلومتری فرستاد. در ژوئن سال 1896 در لندن ، اولین ایستگاه تلگرافی بی سیم به کمک امواج الکترونیکی نمایش داده شد.
او در سال 1897 به ایتالیا برگشت و یک ارتباط بی سیم بین دو کشتی جنگی در یک مسافت 12 کیلومتری ایجاد کرد و بالاخره در سال 1901 در تکمیل اختراع خود موفق شد، علائم بی سیم را از یک طرف اقیانوس اطلس یعنی از شهر "پل دو" در انگلستان به آن طرف اقیانوس اطلس ، شهر "سن ژان " آمریکا بفرستد.
مردم از اختراع مارکونی چنان به شور و هیجان آمده بودند که خواستار پخش صدای انسان از رادیو شدند، اما چون لامپ های رادیو ضعیف بود، سازندگان رادیو باید فکر بهتری می کردند. به همین منظور در سال 1906 یک فیزیکدان آمریکایی به نام "دو فورست " لامپ سه الکترونی را اختراع کرد که برای رادیو الکتریسیته خیلی قابل استفاه بود. بعد از آن "روبرت فون لیئن " موفق به ساخت لامپ های قوی شد، این لامپ ها تحول بزرگی در زمینه دستگاه های الکترونیکی به وجود آوردند در سال 1910 برای اولین بار صدای موسیقی و آواز اپرای "متروپولتین نیویورک" در سراسر آمریکای شمالی شنیده شد.
در سال 1913 جمعی از دانشمندان سعی کردند که صدای موزیک در تمام نقاط جهان کاملا شنیده شود، ولی جنگ جهانی اول زحمات آن ها را بی نتیجه گذاشت . نیازهای نظامی در دوران جنگ ، استفاده از بی سیم را گسترش داد و در تاریخ 11 نوامبر سال 1918 تلگراف بی سیم، نوید پایان جنگ را به همه جهانیان اعلام کرد. تاریخ شروع بهره برداری عمومی از رادیو در سال 1920 است. نخستین دستگاه های پخش منظم رادیویی در سال 1920 در انگلستان به کار افتاد و در سال 1926 اولین کنفرانس بین المللی رادیویی با شرکت 27 کشور جهان ، در برلین برپا شد و آیین نامه مقررات ارتباطات رادیویی به تصویب رسید. رشد فزاینده رادیو و مخاطبانش ، آن را تبدیل به رسانه ای جمعی و فراگیر کرد. ارزانی بهای رادیوهای ترانزیستوری نیز به پیشرفت این رسانه در کشورهای توسعه نیافته کمک کرد. در هر حال در دنیا تقریبا یک میلیارد گیرنده رادیویی وجود دارد، یعنی برای هر چهار نفر یک گیرنده رادیویی موجود است.

how-was-radio(1)
how-was-radio(1)

رادیو در ایران:

تاسیس رادیو در ایران با تلگراف بی سیم ارتباط دارد; بنابراین برای درک بهتر از چگونگی تاسیس رادیو، به بنیانگذاری تلگراف بی سیم در ایران در اواخر سال 1303 در 200 هزار مترمربع زمین های "قصر قاجار" نظری می اندازیم. مقدمات راه اندازی تلگراف بی سیم توسط وزارت جنگ فراهم شد و نخستین دکل موج بلند به ارتفاع 120 متر که هنوز پایه آن موجود است، نصب شد و در بیست و چهارم اردیبهشت 1304 دستگاه 20 کیلوواتی موج بلند نصب گردید و در ششم اردیبهشت 1305 کار بی سیم با پخش تلگرافی برای دعوت عمومی برای همکاری به کشورهای مختلف جهان افتتاح شد. در سال 1307 نصب دو دستگاه موج کوتاه، آغاز و در سال 1309 از آن ها بهره برداری و مرکز گیرنده به نجف آباد تهران و مرکز مخابرات به میدان توپخانه منتقل شد.

how-was-radio(2)
how-was-radio(2)

مقدمات راه اندازی رادیو:

طبق مقررات ایران، ورود دستگاه های مخابراتی و استفاده از آن ها تنها در حیطه مسئولیت وزارت پست و تلگراف و تلفن بود. این مساله را می توان از مکاتبه شخصی به نام "داوود موشه لازار" و دایره تجارت داخلی وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه دریافت کرد. آقای موشه لازار، در جواب مراسله شما مورخه 14 ژوئن 1929 (خرداد 1308) راجع به تاسیس دستگاه رادیو در ایران، اشعار می دارد: "ورود دستگاه تلگراف و تلفن بی سیم گیرنده و یا مخابره کننده مطالب و آلات و اسباب آن جز برای اداره تلگراف بی سیم دولت وقت به طور کلی ممنوع است، لکن واردکردن و استفاده از دستگاه های (رادیو کنیر) که فقط برای شنیدن نغمات به کار می رود و همچنین تاسیس سینمای ناطق در ایران با رعایت مقررات مربوط مانعی ندارد." مقدمات تاسیس رادیو تهران فراهم شد. بعد از صدور فرمان تاسیس رادیو، قرار شد از دو فرستنده موج کوتاه 20 کیلوواتی و متوسط دو کیلوواتی وزارت پست و تلگراف و تلفن که برای ارسال تلگراف بی سیم توسط کارخانه آلمانی تلفونکن در بی سیم قصر، نصب شده بود، استفاده شود. برای آمادگی پخش برنامه پس ازافتتاح رادیو، جمعی از استادان و نویسندگان عالی قدر از جمله استاد سعید نفیسی و دکترذبیح الله صفا و عده ای از بانوان روشنفکر یک سلسله گفتارهای ادبی، تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و خانه داری را قبلا تهیه کرده بودند، به طوری که نیازهای رادیو را برای مدت سه ماه تامین می کرد. عده ای مترجم و ماشین نویس هم استخدام شدند و برای انتخاب گوینده در باشگاه افسران و با حضور عده ای از دانشمندان و ادبا و متخصصان صوت (از جمله عده ای آلمانی) جلساتی تشکیل شد و امتحانات دقیقی به عمل آمد. کارهای فنی رادیو با وزارت پست و تلگراف و تلفن با "ابراهیم علم"، شوکت الملک، وزیر پست و تلگراف و تلفن بود و امورمربوط به دستگاه های فرستنده و استودیو زیرنظر دکتر داریوش، رئیس کل بی سیم اداره می شد. موسیقی زیرنظر سرگرد غلام حسین مین باشیان رئیس مدرسه عالی موسیقی بود و بودجه رادیو که فقط 80 هزار تومان بود، توسط سازمان پرورش افکار تامین می شد. بعد از فراهم شدن مقدمات، بالاخره رادیو درساعت 10 بامداد روز چهارم اردیبهشت 1319 افتتاح شد. در شروع کار، ساختمان رادیو از دو طبقه در بی سیم قصر تشکیل می شد که طبقه اول شامل یک اتاق انتظار و دستگاه های فرستنده و تقویت کننده بود و طبقه دوم از یک اتاق که با نصب پرده در سقف و دوبل کردن در ورودی و خروجی و سیمان کاری دیوارهای داخلی به صورت استودیو درآمده بود. تا سال 1342 که کل تشکیلات رادیو به وزارت اطلاعات منتقل شد و این وضعیت تا ایجاد "سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران" در سال 1350 ادامه داشت. اداره و تشکیلات رادیو به این نام ها خوانده می شد: "انتشارات و تبلیغات"، "رادیو و خبرگزاری"، "انتشارات و رادیو"، "انتشارات و اطلاعات" و "اداره کل انتشارات و رادیو". از سال 1319 تا سال 1327 برنامه های رادیو در همان استودیوی اولیه اجرا و پخش می شد. ولی فاصله 9 کیلومتری فرستنده ازشهر و وجود تنها یک اتومبیل برای رفت وآمد اعضای ارکستر و گویندگان باعث شد تا در ضلع غربی میدان توپخانه در جوار اداره راهنمایی و رانندگی، محلی در نظر گرفته شود. در میدان ارک دو استودیوی کوچک ساختند که اخبار از آن محل پخش می شد.

how-was-radio
how-was-radio

توسعه رادیو در ایران:

در بدو تاسیس ، رادیو تهران دارای دو فرستنده که یکی برای موج متوسط و دیگری برای موج کوتاه بود، برای پخش برنامه های خود از یک استودیو در محل اداره بی سیم استفاده می کرد. در سال 1336 نام رادیو تهران به رادیو ایران تبدیل و بعدها در جنب رادیو ایران ، فرستنده دومی به نام رادیو تهران نیز مشغول به کار شد که در آغاز امر، تنها موسیقی از آن پخش می شد.

how-was-radio(4)
how-was-radio(4)

اهداف راه اندازی رادیو:

اداره  رادیو در بدو تاسیس  به  اداره  کل  انتشارات  و تبلیغات  به  مدیریت  دکتر "عیسی  صدیق اعلم "، استاد دانشگاه  واگذار شد.
اهداف  و وظایف  این  اداره  عبارت  بودند از:
تعیین  سیاست  و خط مشی  رادیو
توسعه  فرهنگ  عمومی  و آشناکردن  مردم  به  اصول  زندگی  نوین 
توجه  به  وحدت  ملی ، مبانی  ملیت  و حفظ استقلال 
شرح  تحولات  کشور:
رعایت  کامل  سیاست  دولت  در انتشار اخبار
تاسیس  مدرسه  برای  تربیت  خطیب ، قصه گو، شاهنامه  خوان
نصب  رادیو و بلندگوی  عمومی  در مرکز شهر تاسیس  مدرسه  هنرپیشگی 
 نخستین کسانی که در رادیو کار کردند:
نخستین کسانی که در رادیو به کار پرداختند، از میان  فرهنگیان  و هنرمندان  شایسته  و باذوق  انتخاب  و از سایر وزارتخانه ها به  اداره  کل  انتشارات  و تبلیغات  منتقل  شدند. استاد محمد حجازی  ملقب  به  مطیع الدوله  (نویسنده  و داستان نویس )، عبدالرحمن  فرامرزی  (نویسنده  و مدیر روزنامه  کیهان )، حسین قلی  مستعان  (داستان نویس )، ابوالقاسم  پاینده  (نویسنده )، ابوالقاسم  اعتصام زاده  و مشفق  همدانی  (مترجم ). همچنین برای  تعیین  خط مشی  و سیاست  رادیو، شورای  عالی  انتشارات  برپا شد که  اعضای  آن علامه  محمد قزوینی ، استاد محمدعلی  فروغی  (ذکا» الملک)، دکتر قائم  غنی ، دکتر علی اکبر سیاسی  (رییس  دانشگاه  تهران ) دکتر رضازاده شفق ، دکتر محمود افشار و استاد علی نقی  وزیری  بودند.

how-was-radio(6)
how-was-radio(6)

پخش  خبر:

مسئول  تهیه  و پخش  اخبار رادیو، خبرگزاری  پارس  بود که  روزگاری  آژانس  پارس ، نام  داشت. در ابتدای  کار، آژانس  پارس  اخبار روزنامه ها را قیچی  می کرد و به  دست  گویندگان  رادیو می داد، اما رفته  رفته ، پس  از پنج  سال ، این  آژانس  به  یک خبرگزاری  جدی  تبدیل  شد که  علاوه  بر تهیه  و پخش  اخبار رادیویی ، هر روز چهار شماره  بولتن  صبح  و عصر از اخبار ایران  و جهان  تهیه  می کرد و به  رایگان  در اختیار روزنامه ها قرار می داد. گزارش های  رادیویی  نیز یا از طریق  فرستنده  سیار به  طور زنده  پخش  یا جریان  رویداد، روی  نوار، ضبط و در بخش  اخبار از رادیو پخش  می شد. اخبار خارجی  از طریق  تله  تایپ  (دستگاه  خودکار خبرگیری ) که  نقش  خبرنگار را بازی  می کرد، دریافت  و سپس  توسط مترجمان  در مدت  کوتاهی  ترجمه  و برای  تنظیم  خبر رادیویی  تحویل  سردبیر اخبار می شد. پس  از تنظیم  رادیویی ، توسط مسئولان  خبرگزاری  کنترل  و برای  پخش  به  استودیوی  رادیو ایران  تحویل  می شد. ناگفته  نماند از سال  25 تا 38 نیز به  مرور هر استانی  برای  خود (زیر نظر اداره  کل  انتشارت  و رادیو) اقدام  به  تاسیس  رادیو کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «رادیو چگونه به وجود آمد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره رادیو چگونه به وجود آمد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.