زمان مطالعه: 7 دقیقه
چگونه زندگی نامه بنویسیم

چگونه زندگی نامه بنویسیم

نحوه نوشتن زندگینامه از اهمیت فراوانی برخوردار است و شاید عده ای در این فکر باشند که زندگینامه خود را به...

نحوه نوشتن زندگینامه از اهمیت فراوانی برخوردار است و شاید عده ای در این فکر باشند که زندگینامه خود را به رشته تحریر درآورند. پورتال آسمونی در این بخش دستورالعمل 3 مرحله ای برای نوشتن زندگینامه که تا حد زیادی می تواند به شما جهت نوشتن یک زندگینامه خوب کمک کند تهیه و تنظیم کرده است که در ادامه می خوانید. از اینکه آسمونی را همراهی می کنید سپاسگزاریم.

مرحله اول: تحقیق در مورد موضوع

1- زندگینامه چیست

. زندگی نامه ، داستان زندگی یک فرد واقعی است که توسط خود شخص یا فرد دیگری است،که می تواند یک صفحه یا چند کتاب طولانی (زندگینامه مارک تواین ...) زندگینامه رویدادهای زندگی یک فرد را بررسی و بدنبال یافتن معناها در آنهاست.

 بخشهای عمومی زندگینامه ها شامل موارد زیر هستند:

  • جزئیات شخصی(Personal Details)

 این بخش شامل نام ، نام پدر، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد یا مرگ و وضعیت تاهل ، زمان ازدواج ، تعداد فرزندان و سن فرزندان و غیره است.

  • تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications)

این قسمت شامل سوابق تحصیلی و علمی از ابتدای دوره تحصیلی تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی و نام مکانهای تحصیل میباشد.

  • سوابق شغلی (Skills and Work Experiences)

در این بخش باید کل سوابق شغلی ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و زمان و مدت اشتغال را بنویسید.

  • انتشارات و مقالات(Publications)

فهرست کتب و مقالاتی که تالیف و تهیه و یا گردآوری شده است و یا در کنفرانس ها ارائه نشده همراه با زمان انتشار را در این قسمت قید نمایید. اگر خلاصه مقالات را دارید به زندگینامه اضافه نمایید.

  • سایر اطلاعات(Additional Information)

دوره های آموزشی یا حرفه ای گذرانده شده و مواردی از این دست را در این بخش بیاورید

  • علائق(Interests)

لیستی از علائق شخصی فرد را در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر و موسیقی را در این بخش بنگارید و اگر سوابق حرفه ای و یا مدارکی در این زمینه ها وجود دارد ذکر کنید.

 

2- هر چیزی نوشته شده توسط یا در مورد سوژه است را پیدا کنید

. این موارد می تواند شامل کتاب ها، نامه ها، عکس ها، روزنامه ها و بریده روزنامه ها، مجلات، مقالات اینترنت، مجلات، فیلم ها، مصاحبه ها، شرح حال موجود، و یا زندگی نامه توسط آن فرد باشد.

3- مصاحبه کنید

 مصاحبه با فرد مورد نظر یا مردم میتواند به تحقیقات شما روح بدمد.این مصاحبه ها امکان دسترسی به داستانهایی که در کتابها موجود نیست را میدهد. اگر قابلیت دسترسی به فردی که زندگینامه آن را می نویسید ندارید می توانید با افرادی که او را میشناسند و در مورد او اطلاع دارند مصاحبه انجام دهید. شما می توانید این مصاحبه را به صورت رودر رو، از طریق ایمیل ، و یا با تلفن انجام دهید.به یاد داشته باشید که مودب و حرفه باشید.

4- از مکان هایی که در زندگی فرد تأثیر قابل توجه داشته است بازدید کنید

 این میتواند به شما کمک کند که شرایط زندگی او را بطور کامل درک کنید. شاهد آنچه که او شاهد بوده باشید. احساسات او را درک کنید. گرفتن عکس برای بیوگرافی از نکات مهم است. اگر امکان بازدید از مکان های واقعی را ندارید ، سعی کنید به محل های شبیه آن سر بزنید.

  • به عنوان مثال: جایی که شخص به دنیا آمده ( و درگذشته). نشان دادن تضاد یا تشابه بین این دو.

5- آنچه به آنها علاقه مندبوده ، تحت تاثیر قرار گرفته و یا از آنها الهام گرفته را بررسی کنید

چه چیزی باعث انگیزش او شده؟ طبیعت ، شعر، موسیقی کلاسیک، و یا معماری بود، خود را در آن غرق کنید. سعی به کشف دلایل اشتیاق وی کنید. چگونه این موضوعات در کار و یا زندگی او را تحت تاثیر قرار داده؟

  • چه چیزی در بچگی دوست داشته. بدنبال پیدا کردن رابطه بین علائق او با کارهای انجام شده وی باشید.

6- زمان و مکان زندگی سوژه را بررسی کنید

زندگی در زمان وی چگونه بوده؟ او در جامعه زمان خود چه نقشی ایفا کرده؟ تفاوت های منطقه ای و فرهنگی را در نظر بگیرید. رفتارهای غیر قابل قبول در یک منطقه ممکن است در منطقه های دیگر با تشویق همراه شود. این می تواند دلایل تصمیم گیری های او و پیامدهای آنها را روشن سازد.

  • هنگامی که در مورد دوره زمانی تحقیق می کنید، از خودتان بپرسید: هنجارهای اجتماعی از آن زمان چه بود؟ شرایط اقتصادی و سیاسی چه بوده؟ شرایط رشته ی سوژه چه بوده؟

هنگامی که نقش وی را در جامعه بررسی میکنید ، از خود بپرسید: / موقعیت اقتصادی او چه بوده – باورها و اعتقاداتش چه بوده؟ اگر جنسیت وی زن است، بپرسید، نقش زنان در آن زمان چه بوده؟

how-to-write-a-biography2
how-to-write-a-biography2

مرحله دوم: تجزیه تحلیل زندگی سوژه

1- یک جدول زمانی وقایع جمع آوری کنید

ثبت تمام وقایع، از واقعیت های اساسی مانند تولد، مرگ و ازدواج، یا اتفاقات شخصی جزئی. شما همچنین باید رویدادهای مهم که به نحوی زندگی سوژه را شکل داده ثبت کنید: از جمله مردن بهترین دوست شخص . این جدول زمانی به شما در جهت یافتن پیوند حوادث در زندگی فرد و در نهایت معنای آنها کمک خواهد کرد.

2- بدنبال الگوها باشید

جنگل را ببینید نه درختان را. برخی از مردم در طول زندگیشان به موضوعات مشابه به طور مکرر رجوع میکنند.

  • مراحل

اکثریت مردم از مراحل مشخصی در زندگی خود میگذرند. گاهی اوقات مراحل متناقض یکدیگرند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است در مرحله ای بسیار وابسته باشد ودر مرحله بعد بسیار مستقل و در نهایت روشی میانه را در پیش گیرد ،

  • پیشرفتها / پس رفتها

 به دنبال روند شکل گیری شخصیت و اثرات سوژه در طول زمان باشید ، که منجر به مسیری میشود که وی در جهت رسیدن به اهدافش و موفقیت طی کرده.

  • چرخه ها

به موقعیتهایی که در زندگی فرد تکرار میشود دقت کنید. شاید در این چرخه ها این فرد صدمه دیده ، منزوی شده، بهبود یافته، و دوباره آغاز میکند. یا هدف بلند پروازانه ای داشته،شکست خورده، ازعقل و تجربه استفاده کرده ، هدفی منطقی انتخاب میکند و دوباره آغاز می کند. هر زمان که موقعیتی که در زندگی شخص تکرار شود و سهم قابل توجه زمانی از زندگی وی داشته باشد میتواند چرخه بحساب بیاید. در برخی لحظات افراد این چرخه را میشکنند.

  • نقاط عطف

لحظاتی در زندگی فرد هستند که او جهت زندگی خود را به طور چشمگیری تغییر میدهد؟تولد فرزند؟تجربه مرگ نزدیکان؟ مرحله جدیدی آغاز می شود، پیشرفت،تبدیل به شکست میشود (یا برعکس)، یک چرخه به پایان می رسد و یا جدید شروع می شود.

3- یک بیانه ایجاد کنید

این بیانیه شامل نکاتی هست که با توجه به تصویر کلی زندگینامه به آن اشاره خواهید کرد. این بیانیه جواب سوالاتی که در اول تحقیق مطرح شده خواهد بود.

  • معنای زندگی این شخص چیست؟ چگونه او دنیا را تغییر داد؟ چه اتفاقی می افتاد اگر این شخص هرگز وجود داشته است؟ چه چیز منحصر به فردی در مورد آنچه که او انجام داده یا ساخته وجود دارد؟

  • دلیل موفقیت و یا شکست وی چه بوده؟ چه خوش شانسی یا بد شانسی داشته؟چه تصمیماتی گرفته؟ آیا شرایط خاصی وجود داشته؟

how-to-write-a-biography1
how-to-write-a-biography1

مرحله سوم: به تحریر در آوردن زندگینامه

1- تصمیم بگیرید چگونه می خواهید زندگی فرد را بازگو کنید

یک طرح کلی بنویسید و جزئیات را تکمیل کنید.در این مرحله هست که شما تصمیم می گیرید کدام وقایع در زندگی سوژه نقش بسزایی داشته. شما باید این وقایع را بر اساس بیانیه خود انتخاب کنید.

  • زمان

به جدول زمانی بروید، به ترتیب زمان به بازگویی هر رویداد بپردازید.

  • فلش بک

 وضعیت حال حاضرسوژه را توصیف کنید و با"فلاش بک" به نقطه اولیه در زندگی وی رابطه علت و معلولی را نشان دهید. شما حتی می توانید به صورت کاملاًبرعکس در روایت داستانها عمل کنید ." شروع در پایان" کار را از پایان شروع و به ابتدا بروید.

  • دستاوردهای / حوادث.

میتوانید با دو اتفاق که تا حدودی شبیه به هم هستند زندگینامه را شروع و به پایان برسانید

2- زندگینامه را به شکل یک روایت درآورید

روایت یک داستان است – زندگینامه باید مثل یک داستان جاری باشد تا بتواند مخاطب را به اتفاقات و دلائل آنها جذب کند.

3- بنشینید و بنویسید

با استفاده از طراحی(فرمت ) خود بیوگرافی را بنویسید. اگرباید از دستورالعمل‌های خاصی پیروی کنید، آن را طبق یک دستورالعمل مشخص بنویسید . آیا برای آن یک طول خاصی‌ را مد نظر دارید ؟ جملات و پاراگراف‌های نوشته خود را واضح و گویا بنویسید . عموماً نوشته‌های یک زندگینامه پاراگراف‌ مقدمه دارد و معمولا وابسته به مقدمه می‌باشد.

4- چندین پیش‌نویس تهیه کنید

 کشور روم در یک روز ساخته نشده است . بنابرین زندگینامه ی شما نمی‌تواند در یک روز ساخته شود . در وهله اول باید ببینید از نوشته اولی خود چه احساسی‌ خواهید داشت ،چندین ساعت یا شاید برای یک روز باید از آن دور بمانید .دوباره به آن برگردید ، مجدد آن را بخوانید و ببینید که میتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و احساس آن نوشته ملموس است ؟مفهوم نوشته واضح و دلچسب است شاید نیاز باشد که برخی‌ از قسمتها را جابجا کنید یا دوباره بنویسید .

5- پیش‌نویس ها را به دیگران بدهید تا بخوانند

اگر با یک انتشارت کار می‌کنید در همه مراحل نوشتن کتابتان باید با یک ویراستار کار کنید . اگر انتظار دارید که کتابتان چاپ شود یا می‌خواهید برای یک کلاس درسی خاصی‌ بنویسید ، فیدبکِ افراد مورد اطمینان مثل یه دوست صمیمی‌ یا یک پروفسور را در مورد پیشنویسها بگیرید . از کسی‌ بخواهید که تمام پیشنویشهای شمارا بخواند .از کسی‌ که زندگینامه را می‌خواند بپرسید : قابل فهم است ؟ با آن ارتباط برقرار میکنی‌ ؟ موضوع اصلی‌ آن قابل درک است ؟ موضوع اصلی‌ نوشته واضح است؟ چیزی هست که باید به آن اضافه یا از آن حذف شود؟ زندگینامه سرگرم کننده و جالب هست؟

6- یک عنوان انتخاب کنید

این کار قبل از نوشتن زندگینامه و یا پس از تکمیل آن ممکن است. به خاطر داشته باشید که هر کسی سبک نوشتاری خود را دارد. عنوان باید شخصیت سوژه و همچنین موضوعات مطرح شده در زندگینامه را منعکس کند. باید جذاب و جالب باشد حتی برای کسی که هرگز در مورد سوژه نشنیده باشد.

نظر خود را درباره «چگونه زندگی نامه بنویسیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چگونه زندگی نامه بنویسیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.