زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟

چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟

تنها چیزی که برای داشتن صدایی خوب نیاز داریم کمی تمرین و به‌کارگیری چند توصیه کوچک است؛ بنابراین اگر می‌خواهید صدای خوبی داشته باشید مراحل زیر را دنبال کنید.

چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟ امروزه افرادی که به دنبال اجرا و خوانندگی هستند در ابتدا می خواهند جواب این سوال را بدانند. آیا شما هم قصد دارید مجری یا خواننده نمونه‌ای باشید؟ اگر می خواهید به جرگه خوش صداترین مجری ها، خواننده‌ها یا قاری‌های قرآن درآیید و صدایی نرم و مخملی و بدون خش داشته باشید حتما این بخش آسمونی را تا انتها مطالعه نمایید چرا که تکنیک ها و همچنین خوراکی هایی را برای خوش صدا بودن به شما عزیزان معرفی می کنید.

ترفندهایی برای داشتن صدای خوب

  • پیاز تنوری را فراموش نکنید

یکی از روش‌هایی که با کمک آن می‌توانید معجزه‌ای ماندگار در حنجره‌تان ایجاد کنید این است که یک پیاز تازه و سالم را کبابی کنید. برای تهیه این پیاز کبابی باید از سلامت پیاز مطمئن شوید. آن را خوب بشویید و پوست اضافه آن را جدا کنید و سپس آن را به خوبی درون فویل بپیچید و روی منقل پر از ذغال یا درون فر قرار دهید. بعد از آماده شدن پیاز و از بین رفتن حرارت پیاز را میل کنید. خوردن این پیاز یک بار در هفته به شما کمک می‌کند تا صدایی شفاف و واضح داشته باشید. درمانگران شیوه‌های طبیعی مصرف پیاز کبابی را به افرادی که صداپیشه هستند و گویندگی و دوبلاژ از جمله برنامه‌های روزمره‌شان است توصیه می‌کنند.

  • ویتامین درمانی کنید

می‌خواهید بدون خش صحبت کنید؟ گنجاندن ویتامین c در برنامه و سبد غذایی روزانه تاثیر زیادی در تقویت حنجره و بهبود عملکرد آن دارد. اثرگذاری ویتامین c بر طراوت و شادابی سلول‌ها و بافت‌های حنجره و تارهای صوتی است بنابراین توصیه شده تاهر گونه مواد غذایی حاوی ویتامین c را به برنامه غذایی‌ خود اضافه کنید. بهترین خوراکی‌های حاوی این ویتامین معجزه‌گر پرتقال، کیوی، لیموترش و سیب و سیب زمینی است.

  • شربت عسل بخورید

دنبال ساده‌ترین روش می‌گردید؟ اگر در جست‌وجوی راهی ساده و بی‌دردسر برای تقویت حنجره، عضلات و تارهای صوتی هستید، می‌توانید از شربت عسل استفاده کنید. برای تهیه این شربت کافی است 3 تا 4 قاشق غذاخوری عسل را درون یک لیوان آب نیمه ولرم بریزید و آن را به حدی هم بزنید که خوب در آب حل شود و اثری از آن باقی نماند. نوشیدن یک لیوان از این شربت در روزها و زمان‌هایی که می‌خواهید برنامه‌ای اجرا یا سخنرانی کنید یا حتی برای خوانندگی آماده شوید، توصیه شده است.

  • سوپ درمانی کنید

التهاب‌های حنجره را مدیریت کنید. برای پیشگیری از ابتلا به التهاب‌های حنجره و سلامت نگه‌داشتن حنجره‌ و صدای‌تان حتما در برنامه غذایی پاییز و زمستان سوپ و آب مرغ بگنجانید. خوردن سوپ و آب تهیه شده از مرغ کمک می‌کند تا هم از سرماخوردگی و گرفتگی و التهاب حنجره در امان بمانید و هم حنجره‌تان را گرم و مرطوب نگه‌ دارید و آن را برای خواندن همیشه آماده نگاه دارید.

نکات طلایی برای داشتن صدای خوب

چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟
چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟
  • هرگز کافئین مصرف نکنید. نوشیدن قهوه، کاکائو و شکلات از جمله مهم‌ترین عوامل خشکی گلو است که در نهایت موجب بروز اختلال در عملکرد تارهای صوتی می‌شود.
  • از دهان‌شویه‌هایی که نمی‌شناسید و احتمال غیراستاندارد بودن آنها وجود دارد، مصرف نکنید. برخی از دهانشویه‌ها حاوی موادی هستند که موجب خشکی گلو و خش‌دار شدن صدا می‌شوند.
  • از خوردن غذاها و خوراکی‌هایی که به آنها حساسیت دارید پرهیز کنید. ابتلا به حساسیت موجب بروز التهاب در ناحیه گلوی‌تان می‌شود.
  • از قرار گرفتن در محیط‌های آلوده که مواد شیمیایی در آن وجود دارد پرهیز کنید چراکه گرد مواد شیمیایی و استنشاق آن می‌تواند به حنجره و تارهای صوتی شما آسیب برساند.

خوراکی های مفید و مضر برای خوش صدا بودن

  1. برخی از "خوراکی‌ها" تأثیر منفی روی امواج صوتی صدا دارند که باعث می‌شوند صدای ما به ظاهر نامطلوب برسد.
  2. سرخ کردنی‌ها، "فست فودها"، "کافئین" و چای از مواردی هستند که تأثیر نامطلوبی روی "تارهای صوتی" دارند و می توانند بر روی کیفیت صدا آسیب وارد کنند.
  3. مصرف هویج وعسل از مواردی هستند که "باکتری ها" و "ویروس‌های تخریب‌گر" روی "حنجره" را از بین می برند و افراد برای بهبود سریع "تارهای صوتی" خود و برای زیباتر شدن صدا باید "هویج" و "عسل" را حتماً در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.
  4. هویج و عسل همچنین به گرفتگی صدا کمک می کند و آن را کاهش می‌دهند و استفاده از عسل طبیعی در "صبحگاه" باعث لطیف شدن صدا و تارهای صوتی می شود و از "اختلالات صوتی" نیز جلوگیری می‌کند.
  5. قهوه، شکلات، چای، کوکا و هرچه دارای کافئین است، به خشکی بیشتر گلو و تارهای صوتی می انجامد؛ از مصرف آنها حداقل در زمان گرفتگی صدا یا سرماخوردگی خودداری کنید. به جای همه آنها آب ولرم بنوشید، بخصوص اگر گرفتگی صبحگاهی یا بیداری بعد از خواب صدای تارهایتان را خشن کرده است.
  6. از مکان های آلوده به دود سیگار، غبار و خاک اره، مواد شیمیایی و مانند اینها دور شوید. همه آنها جلوی استراحت تارها و بهبود را می گیرد.
  7. اگر نمی توانید از صاف کردن صدایتان جلوگیری کنید، حداقل مدام آن را تکرار نکنید. سرفه کردن یا صاف کردن صدا و گلو، زمان بهبود و درمان تارها را افزایش می دهد.
  8. در طب سنتی، خوردن لعابی که پس از جوشاندن چهار تخم یا چهار دانه حاصل می شود، برای درمان گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و تارهای صوتی مفید دانسته شده است. دانه «به» به تنهایی، بامیه، خوردن سیب همراه با جویدن دانه هایش نیز باعث نرمی صدا می شود.
  9. در بین برخی از مردم، خوردن مقداری جوشانده برگ کرفس یا اسفناج پخته هم به عنوان رافع گرفتگی صدا متداول است.
نظر خود را درباره «چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.