زمان مطالعه: 3 دقیقه
چطور از شر حساسیت های بهاری رها شویم

چطور از شر حساسیت های بهاری رها شویم

بهار با همه زیبایی‌های دل انگیز خود، مشكلاتی را نیز برای برخی افراد به همراه دارد. عطسه و سرفه‌های مکرر،...

چطور از شر حساسیت های بهاری رها شویم
چطور از شر حساسیت های بهاری رها شویم

بهار با همه زیبایی‌های دل انگیز خود، مشکلاتی را نیز برای برخی افراد به همراه دارد. عطسه و سرفه‌های مکرر، خارش چشم و آب ریزش‌بینی بخشی از مشکلاتی است که آلرژی فصلی با خود به همراه دارد و سبب می‌شود آنان از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت در فصل بهار کمتر بهره‌مند شوند.

گفت‌وگو با دکتر کوروش محمدی، فوق تخصص آلرژی و آسم و عضو هیأت علمی دانشگاه درباره همین مشکلات است. با آسمونی همراه باشید.

آلرژی چگونه به وجود می‌آید؟ چرا برخی افراد به آلرژی مبتلا هستند؟ آلرژی بر اثر پاسخ بیشتر از حد طبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل بی‌ضرر آلرژی زای موجود درمحیط پیرامون ما و یا مواد خوراکی و داروها ایجاد می‌‌شود. این بیماری صرفاً در افرادی روی می‌دهد که به لحاظ ژنتیکی مستعد بوده و به طور مکرر با عوامل آلرژی‌زا تماس داشته باشند.هر چند این روند آلرژیک می‌تواند از زمان جنینی آغاز گردد.

  ژنتیک در آلرژی تأثیر بیشتری دارد یا عوامل محیطی؟ همان‌طور که گفتم، وجود استعداد ژنتیکی شرط اولیه ابتلا به آلرژی است و عوامل محیطی با تحریک سیستم ایمنی بدن زمینه را برای بروز بیماری های آلرژیک فراهم می کند، به این لحاظ شرایط محیطی و بخصوص وضعیت آب و هوایی نقش تعیین کننده‌ای در بروز آلرژی دارند.

نشانه‌های آلرژی چیست؟ نشانه‌های آلرژی بسیار متنوع بوده و شامل موارد زیادی مثل سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه(بیماری آسم)، خارش گلو و گوش، عطسه‌های مکرر، گرفتگی، خارش و آبریزش بینی(آلرژی بینی) می‌شود. البته خارش و قرمزی چشم(آلرژی چشم)، خشکی، خارش و قرمزی پوست(اگزما و کهیر) هم از دیگر نشانه‌های آلرژی فصلی است.

چرا حساسیت در فصل بهار بیش از سایر فصل‌ها دیده می‌شود؟ به طور کلی 20 تا 30 درصد افراد جامعه ممکن است دچار آلرژی شوند. این آلرژی می‌تواند به صورت فصلی و یا دایمی باشد که شیوع نوع فصلی آن بیش از نوع دایمی است. آلرژی‌های فصلی برای بروز به یک عامل محرک نیاز دارند و فصل بهار که فصل گرده‌افشانی و رویش گیاهان گوناگون است، می‌تواند محرک خوبی برای آن باشد. این گرده‌ها غیر قابل رؤیت و معلق در هوا بوده و تا مسافت 50 کیلومتر با وزش باد جابه‌جا می‌شوند.

  پس دلیل اصلی آلرژی‌های بهاری، گرده گل‌ها‌ست؟ بله، البته باید به این نکته توجه داشت که کدام گرده‌ها سبب بروز آلرژی می‌شوند. بر خلاف نظر عامه مردم، گل‌هایی مثل رز و سرخ به دلیل اینکه گرده آن‌ها بزرگ است، کمتر در ایجاد آلرژی نقش دارند و در مقابل، گرده‌گل‌های کوچک و گرده درختان سوزنی برگ مثل سرو در ایجاد آلرژی بسیار مؤثرند.

آلرژی را می‌توان کنترل و درمان کرد؟ اصل مهم در درمان یا کنترل آلرژی اجتناب از تماس مکرر و نزدیک با عوامل آلرژی‌زاست، اما به دلیل پراکندگی گسترده این عوامل در داخل خانه، محیط‌های شغلی و فضاهای باز و همین‌طور وجود مواد آلرژی‌زا در غذاها و داروها، اجتناب کامل و مؤثر از آلرژی‌زا‌ها بسیار دشوار است، بنابراین اجتناب در اکثریت موارد به تنهایی برای مقابله با بیماری کافی نبوده و لازم است که بیمار داروی تجویزی از سوی پزشک را مصرف کند. در کل ریشه‌کنی آلرژی بسیار مشکل است و ساعت 10 صبح و 5 بعد از ظهر اوج آلرژی است. پس باید بیشتر از خود در این ساعت‌ها مراقبت کرد. آیا تغذیه و آلرژی با هم مرتبط هستند؟ برخلاف تصور عمومی، به‌جز در سال اول زندگی انسان، در بیشتر موارد بروز آلرژی‌ها، غذاها معمولاً نقش بنیادینی نداشته و فقط در نقش بدترکننده نشانه‌ها عمل می‌کنند. بنابراین توصیه به اجتناب از مصرف بی‌‌رویه میوه‌های استوایی، فست‌فود، نوشابه‌های گازدار، غذاهایی با ماندگاری طولانی و دارای رنگ‌های مصنوعی سبب بروز آلرژی در افراد می‌شوند.

برای بهبود آلرژی توصیه می‌کنید چه مواد غذایی مصرف شود؟ نخستین گام برای مقابله با این مشکل و بیماری، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها، انواع سبزی‌ها و چربی امگا 3 به رژیم غذایی تا حد زیادی آن را برطرف می‌کند و توصیه می‌شود، یک رژیم غذایی مقوی و سالم را دنبال کنید. افزایش مصرف موادغذایی ضد التهابی مثل روغن سیب زمینی شیرین بیشتر مصرف کنید. حتماً اسیدهای چرب امگا 3 را در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید و مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید. ضمن اینکه از مواد هضم کننده طبیعی استفاده کنید. مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشکل می‌شوند. با مصرف هضم کننده‌های طبیعی مانند مواد غذایی پروبیوتیک می‌توانید تا حد زیادی به این مشکل غلبه کنید و در نهایت حتماً روزانه 30 دقیقه ورزش کنید.

 چطور از شر آلرژی‌های بهاری رهایی پیدا کنیم؟ برای رهایی از آلرژی‌های بهاره باید از حضور غیر الزامی در فضاهای باز و بخصوص باغ‌ها و مزارع و همین‌طور از باز گذاشتن در و پنجره‌ها خودداری نموده و از درزگیر برای پنجره استفاده نمود. در صورت برطرف نشدن و یا بدتر شدن نشانه‌ها باید به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های لازم را انجام داد. تأکید می‌کنم، نباید آلرژی را کم اهمیت تلقی کرد؛ زیرا مزمن شدن این بیماری می‌تواند سبب عوارض غیرقابل بازگشتی در بدن شود.
نظر خود را درباره «چطور از شر حساسیت های بهاری رها شویم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چطور از شر حساسیت های بهاری رها شویم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.