زمان مطالعه: 5 دقیقه
خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم؟

خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم؟

خانه‌تکانی آیینی است که تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شست و شو و تمیز می‌شوند.

 خانه‌تکانی برای برخی افراد معمولاً دو ماه قبل از عید شروع می‌شود و سعی می‌کنند تمام بخش ها و وسایل خانه را به طور کامل تمیز کنند. اما در آخرین روزهای سال غالباً خانه‌تکانی‌ها آغاز می‌شود و از هم اکنون، شروع خانه‌تکانی برای خانم‌ها به یک دغدغه جدی تبدیل شده است. برای انجام یک خانه‌تکانی به موقع و آگاهی از اصول و نکات خانه‌تکانی صحیح و فوت و فن‌های این رسم پسندیده ایرانی، می‌توانید از این مطلب آسمونی استفاده کنید.

خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم؟

  • آشپزخانه

کابینت‌ها

برای آشپزخانه‌تکانی، بهتر است در اول کار از کابینت‌ها و قفسه‌ها شروع کنید. کابینت‌ها، حداقل سالی یک بار به گردگیری و شستشو نیاز دارند و اگر نایلون‌های کف آن‌ها را هم عوض کنید به تمیزی و نظافت بیشتر آشپزخانه خود کمک بزرگی کرده‌اید. پس از این که گرد و خاک بین شیارها و درزهای کابینت‌ها را کاملاً تمیز کردید با خیال راحت نایلون را پهن کنید و ظرف و ظروف را روی آن بچینید‌.

سری به قفسه ادویه‌ها بزنید. درست است که داشتن ادویه‌های خوشمزه و رنگارنگ احساس خوبی به انسان می‌دهد اما آیا واقعاً از همه این ادویه استفاده می‌کنید؟ به محض این که جواب منفی به خودتان دادید دست به کار شوید و ادویه‌هایی که سال‌ها است گوشه کابینت جا خوش کرده‌اند را دور بریزید.

یخچال و فریزر

یخچال و قفسه‌های آن را با محلو‌ل‌های مخصوص شستشو دهید تا میکروب‌زدایی شود. برای تمیز کردن داخل یخچال و فریز می‌توانید از محلول جوش‌شیرین و آب کمک بگیرید تا علاوه بر پاکیزگی، بوی نامطبوع یخچال را نیز از بین ببرد .فریزرها معمولاً پر از ظرف‌هایی هستند که مواد غذایی را داخل خود جا داده‌اند. همین ظرف‌ها، میزان زیادی فضا اشغال می‌کنند. این ظروف را بررسی کنید تا ببینید کدام یک از آن‌ها مدت‌ها است که در فریزر مانده و محتوای آن دیگر قابل استفاده نیست. آن را را دور بیندازید. پس از این که بدنه داخلی یخچال و فریزر و سطح قفسه‌های آن را تمیز کردید‌، دوشاخه آن‌ را از برق درآورده، جلو بکشید تا از دیوار فاصله بگیرد‌ و سطح پشت یخچال را از گرد و خاک تمیز کنید.

‌گاز و هود

خانم‌ها به تمیزی گاز خود بسیار اهمیت می‌دهند و همیشه در حال گاز پاک کردن هستند‌ اما به هرحال این کار هم جزئی از خانه‌تکانی است‌. می‌توانید بخش‌های چدنی را با سرکه آغشته کنید و پس از گذشت چند دقیقه آن را با یک برس یا مسواک بشویید. سطح اجاق‌گاز را هم می‌توانید با سرکه تمیز کنید تا چربی‌های آن به خوبی زدوده شود. اگر لکه مقاومی روی سطح اجاق‌گاز وجود دارد می‌توانید به آرامی با سیم ظرف‌شویی روی آن لکه بکشید تا کم‌کم ساییده شده و پاک شود. مراقب باشید سیم ظرف‌شویی را با فشار زیاد روی سطح نکشید.

چربی‌های قدیمی و چسبناکی که روی هود مانده‌اند را نیز می‌توان با سرکه یا الکل پاک کرد.

تمیز کردن گاز در خانه تکانی
تمیز کردن گاز برای خانه تکانی

 

وسایل آشپزخانه

سایر وسایل آشپزخانه نظیر مایکرویو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کتری، قابلمه‌های بزرگ و تمامی ظروف آشپزخانه را شسته و یا با دستمال تمیز و خشک کنید.

  • اتاق‌ها

کمدها

برای تمیز کردن کمدها مطمئن‌ترین راه این است که ابتدا آن را کاملاً خالی کنید. با این روش می‌توانید در مورد هر لباس اضافه یا کهنه بهتر تصمیم بگیرید. برای این که آشفته نشوید، کمدها را یکی یکی خالی کنید. وسایل اضافی کمدها را دور بریزید. پنج وسیله را پیدا کنید که دور انداختنی هستند. پنج تای دیگر را هم پیدا کنید که برای گذاشتن روی دیوار مهربانی یا بخشیدن به خیریه‌ها مناسب هستند. برای لباس‌هایی که جای زیادی می‌گیرند، کیسه‌ای با قابلیت وکیوم شدن بخرید. این کیسه به شما امکان می‌دهد حجم زیادی از لباس‌ها را در بسته‌ای قرار دهید که جای خیلی کمی می‌گیرد. سپس هر لباس و وسیله‌ای را در کمد مخصوص به خود قرار دهید.

تختخواب

ملحفه تشک را جدا کنید و بشویید. تمام روبالشی‌ها را هم باید بشویید. پتو و لحاف‌ها را می‌توانید به خشکشویی داده یا در ماشین لباسشویی بشویید.

کف

باید تخت‌ها را بردارید و زیر آن‌ها را تمیز کنید. اگر وسیله‌ای زیر تخت هست، آن را هم بردارید و تمیز کنید. کف اتاق را جارو کرده و یا با دستمال یا تی تمیز کنید. دیوارها را هم تمیز کنید.

تزئینات

تمام قاب عکس‌ها، میز تحریر، میز آرایش، پریزها و بقیه وسایل را با دقت تمیز کنید. کشوها را خالی کنید و درست مانند کمدها، وسایل اضافه را دور بریزید و بقیه را بعد از تمیز کردن دوباره در کشوها بچینید. در هر خانه‌ای یک کشو وجود دارد که می‌شود اسمش را کشوی بیخودی‌ها گذاشت. در این کشو انواع و اقسام وسایل به دردنخور پیدا می‌شود؛ از باتری‌هایی که ضعیف شده‌اند گرفته تا روبان و کاغذ و غیره. یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که کشوی بی‌خودی‌ها را مرتب کرده و آن را از تمام چیزهای بی‌خود خالی کنید. برای وسایلی که کاربرد دارند و واقعاً مفید هستند، جای تازه‌ای پیدا کنید و بقیه را دور بریزید.

  • حمام و دستشویی

برای نظافت سرویس‌های بهداشتی در خانه‌تکانی با توجه به جنس کف، دیوارها، دستشویی، وان و غیره مواد شوینده و لوازم مناسب را انتخاب نموده و شستشو را انجام دهید. حوله‌های قدیمی را که کثیف و کهنه شده است با خودتان بیرون بیاورید و حوله تمیز را جایگزین آن کنید.

  • سالن پذیرایی

دیوارها

تمیز کردن دیوارهای سالن پذیرایی برای خانه تکانی
تمیز کردن دیوارهای سالن پذیرایی برای خانه‌تکانی

برای خانه‌تکانی سالن، بهتر است از دیوارها شروع کنید. تمامی دیوارها را با کمک اسفنج و ماده شوینده به خوبی تمیز کنید. اگر روی دیوارها با لک مدادرنگی مواجه شدید، فوراً یک لایه نازک از خمیر دندان روی لک بگذارید و پس از یک دقیقه آن را خوب پاک کنید.

شستن پرده‌ها

برای بالا بردن دوام پرده‌ها بهتر است ابتدا با جارو برقی گرد و خاک را از روی آن پاک کنید. نکته‌ای که باید توجه داشت این است که در هنگام شستن پرده‌ها به جنس و رنگ آن‌ها دقت کنید زیرا روش شستن پرده‌ها با جنس‌های مختلف متفاوت است. برای شستن پرده‌های قابل شستشو ابتدا پرده را با آب ولرم و پودر پاک‌کننده به مدت یک ساعت خیس کرده و سپس بشویید. پس از آبکشی باید پرده را نیمه‌خشک نصب کنید تا چروک نشود.

شستن شیشه‌ها

برای پاک کردن و برق انداختن شیشه‌ها می‌توانید از دستمال‌های بدون پرز استفاده کنید و با کمک اسپری‌های شیشه‌شوی، سطح شیشه‌ها را از بیرون و داخل پاک کنید. در آخرین مرحله مقداری سرکه سفید را روی دستمالی بدون پرز اسپری کرده و از آن برای درخشان شدن شیشه‌ها استفاده کنید. البته از آن‌جایی که در اسفند ماه احتمال بارش باران زیاد است بهتر است فقط چند روز مانده به روز تحویل سال، این کار را انجام دهید.

پاک کردن لوسترها

برای پاک کردن آویز‌ها در خانه‌تکانی ابتدا با یک دستمال گرد و غبار آن‌ها را بگیرید و خوب تمیز کنید. بعد، پارچه آغشته به الکل را روی آن‌ها بکشید تا کاملاً تمیز شود.

شستن فرش

شستن فرش ها برای خانه تکانی
شستن فرش‌ها برای خانه‌تکانی

در صورتی که فرش شما نیاز به شستشوی اساسی دارد بهترین گزینه سپردن آن به قالیشوی‌های مطمئن است اما به طور کلی برای درخشان کردن فرش‌های خانه در خانه‌تکانی مقداری نشاسته‌ ذرت را روی فرش بپاشید و بگذارید یکی دو ساعت روی فرش بماند، بعد با جاروبرقی فرش را جارو کنید.

همچنین می‌توانید تغییری در دکوراسیون سالن بدهید تا برای عید آماده‌تر باشید. حتماً لازم نیست برای سال نو میز غذاخوری خود را عوض کنید. با خرید یک رومیزی جدید و زیبا می‌توانید نمایی نو به آن بدهید. همچنین اگر یک گلدان با رنگی شاد روی میز بگذارید و با چند شاخه گل آن را تزئین کنید، طراوت و زیبایی را به خانه خود آورده‌اید. قرار دادن چند گلدان گل طبیعی در زوایای مختلف خانه و جاهایی که نور کافی وجود دارد، زیبایی بسیاری به خانه شما می‌دهد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.