- آسمونی
- مجله اینترنتی
- چهره ها
- چهره های معروف
- زندگینامه حضرت استاد حسین انصاریان
زندگینامه حضرت استاد حسین انصاریان
شیخ حسین انصاریان روحانی، مؤلف و استاد حوزه علمیه قم است. وی طبع شعری نیز دارد و برنامه هایی که در تلویزیون اجرا می کند بسیار طرفدار دارد. اگر می خواهید با حسین انصاریان بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه کنید چرا که زندگینامه کامل حسین انصاریان را برای شما عزیزان تهیه کرده اس=یم.
حسین انصاریان متولد 18 آبان 1323 خوانسار، پدرش محمدباقر از خاندان حاج شیخ (خوانساری) و مادرش از سادات مصطفوی آن شهر بود. جد هفتم وی از شخصیتهای معروف علمی و عرفانی است که در ترویج تشیع در خوانسار فعال بوده است. قبر وی در سرچشمه خوانسار محل زیارتگاه مردم است.
مهاجرت به تهران
خانواده او از سه سالگی اش به تهران آمده و در خیابان خراسان ساکن شدند. در شش سالگی به مدرسه برهان رفت. بعد از اتمام کلاس سوم خانواده اش به دلیل مشکلات اقتصادی به خوانسار برگشت. در خوانسار در مدرسه جامعه تعلیمات تحصیل کرد. پس از دو سال تحصیل در خوانسار همراه خانواده به تهران بازگشت. کلاس ششم را در مدرسه برهان خواند. تحصیلات مقدماتی حوزوی (ادبیات) را در تهران تحت تعلیم شیخ علی اکبر برهان و میرزا علی فلسفی امامان جماعت مسجد لرزاده فرا گرفت. سپس راهی قم شد.
فعالیتهای انقلابی
پس از اتمام دروس دههاست که برای تبلیغ دینی به تهران آمدهاست. در بحبوحه قیام روحانیون، قبل از ملبس شدن در 17 سالگی بعد از درس برای شرکت در سخنرانی خمینی در کوچه یخچال قاضی به منزل او میرفت. همزمان به پخش اعلامیههای انقلابی خمینی اقدام میکرد. ساواک او را متهم به دفاع از خمینی کرد. در منبری (21 رمضان) شاه و دولتش را واجب القتل دانست که سحر، ساواک به خانه اش آمده او را دستگیر کرده و چشم بسته به کمیته مشترک بردند. در دوره انقلاب به تبلیغ پرداخته و در زمان جنگ با حضور در جبههها تبلیغ میکرد.
تحصیلات
انصاریان پس از دوره دبیرستان، راه طلبگی را در پیش گرفته و پس از مشورت با مهدی الهی قمشهای دروس طلبگی را آغاز کند.
تحصیلاتش در دو حوزه علمی تهران و قم بودهاست. در تهران ادبیات را آغاز میکند و پس از آن، کتاب معالم الاصول، لمعتین و معالم را نزد علی فلسفی میآموزد. سپس به حوزه علمیه قم مهاجرت مینماید. در حوزه علمیه قم به محضر شیخ عباس طهرانی میرسد و از او بهرهها میبرد. همچنین در جلسات اخلاقی حسین فاطمی شرکت مینماید وی در این زمینه میگویند:
«غالب سخنرانیهای اخلاقی آیتالله فاطمی همراه با اشک چشم و شور و حال از جانب خود آن مرحوم و شاگردان بود».
سرانجام بدست شیخ عباس طهرانی ملبس به لباس روحانیت میگردد و تحصیلات خود را اینگونه ادامه میدهد:
رسائل و مکاسب و کفایه را نزد افرادی مانند: اعتمادی، فاضل لنکرانی، صالحی نجفآبادی و صانعی فرا میگیرد. پس از اتمام سطوح عالیه وارد مرحله استنباطی فقه و اصول - درس خارج - میگردد. در این قسمت هم از محضر فقهایی چون: سید محمد محقق داماد، منتظری، شیخ ابوالفضل نجفی خوانساری و بالاخص سالیانی از محضر میرزا هاشم آملی استفادهها مینماید، که حاصل این برهه از ایام تحصیلی انصاریان، تقریرات گرانمایه فقه و اصول درس میرزا هاشم آملی است که او به رشته تحریر درآوردهاست، و مباحث حکمت را از حضور آیتالله گیلانی، معانی و بیان و بدیع را از حجتالاسلام و المسلمین جوادی در تهران استفاده نمود.
انصاریان در قم از شیخ عباس تهرانی و جلسات اخلاقی آقاحسین قمی و از دروس مراجع وقت مانند: میلانی، آخوند همدانی، میرزا خلیل کمرهای، گلپایگانی، سیداحمد خوانساری، مرعشی نجفی و سید روحالله خمینی استفاده برد که از آنها صاحب اجازات علمیه و روائیّه میباشد.
اساتید
از همان اوان کودکی از محضر عالمان دینی بهرهها برد از جمله آنها:
-
شیخ علی اکبر برهان امامت جماعت مسجد لرزاده که استاد او را بی همتا میدانست.
-
میرزا علی فلسفی، در تهران امام جماعت بعد از درگذشت برهان.
-
سید محمدتقی غضنفری خوانساری مؤسس و اقامه کننده نماز جمعه در ایران قبل از سال 1314 و امام جماعت مسجد دو راه خوانسار.
-
سید حسین علوی خوانساری که از مجتهدان خوانساری بود و در محله بالای خوانسار اقامه جماعت و تدریس داشته و صدها محصل علوم دینی از محضر او استفاده بردهاند.
-
سید محمدعلی ابن الرضا خوانساری است که انصاریان از کودکی به مناسبت نسبت فامیلی که با خوانساری داشت، با او حشر و نشر داشت.
از جمله افرادی که انصاریان با آن ارتباط داشته میتوان از مهدی الهی قمشهای نام برد که انصاریان در جلسه اخلاق او حضور داشتهاست.
فعالیتها و دیدگاهها
این سالها نیز به تبلیغ دینی مشغول است و معمولاً در حسینیه همدانیهای تهران بصورت سنتی منبر میرود. به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز ورود دارد. از جمله بر شبهات سریال یوسف پیامبر نقد داشتهاست، به برگزاری جشنهای نوروز طی نامه 28 اسفند 89 به رئیس جمهور انتقاد کرده و نوشتهاست: «آقای رئیس جمهور برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید، خاطره پهلوی را زنده میکند». و از مصاحبه رئیس جمهور با خبرنگار زن بیحجاب اسپانیایی در ایران انتقاد کرده و بیتوجهی به حجاب اسلامی را بخاطر مصالح سیاسی و خوشایند جهانیان جایز ندانستهاست. اولین و مهمترین موضع سیاسی او در سال 76 بود که در انتخابات ریاست جمهوری بر خلاف روحانیان سرشناس که از ناطق نوری حمایت میکردند، او جانب ریشهری را گرفت و نشان داد که میلی به راست گرایی ندارد. مستمعین او بیشتر سنتیهای خیابانهای قدیمی بازار تهرانند اما در ایران بین بعضی قشرها محبوبیت دارد. در رمضان 1390 بخاطر بعضی سوء استفادهها و نابهنجاریهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جریان انقلاب، از مردم عذرخواهی کرد که وی گفته منظور ناکامیها و سوء استفاده کنندگان از جریان انقلاب بودهاست.
انتقاد از قسمتی از سریال یوسف پیامبر
وی در انتقادی از این سریال بیان داشته سریال نشان میداد که یوسف در قسمتی او را به مبعوث شدن به پیامبری نشان داد، در ادامه به خاطر این که به ساقی شاه گفت به شاه بگو فردی بیگناه در زندان است و در مقام آزادی او باشد، با گریه و زاری چند بار اعلام به خطا و اشتباه و گناه کرد و دامن نبوت را آلوده به گناه و خطا نشان داد.
عذرخواهی از مردم
شیخ حسین انصاریان در مراسم احیای شب بیستوسوم رمضان 1432 (2 شهریور 1390)، در حسینیه همدانیها، که معمولاً سالانه حدود 200 هزار نفر در آنجا شرکت میکنند با اشاره به برخی مشکلات و نابسامانیهای موجود در کشور، از مردم عذرخواهی کرد و پس از چندبار قسم خوردن گفت:
مایی که شعار دادیم، منبر رفتیم، بیانیه دادیم، شما رو فرستادیم جلو که انقلاب کنید، دنبال میز و پست نبودیم و نیستیم، اما این وضعی که پیش اومده رو نمیخواستیم. مردم! ما رو ببخشید؛ ما به شما وعدههایی دادیم که نشد. نمیخواستیم شما تو فشار باشید نمیخواستیم گرونی باشه و… غیر از امام زمان نباید به کس دیگری امید داشته باشیم. خیلی از ما بودن، دنبال صندلی نرفتن و نمیخواستن برن، الان هم هیچگونه برنامه مادی و دنبال صندلی رفتن ندارن، فقط ناراحتن برا شما با این که ما تقصیر نداریم دلمون نمیخواست اینگونه بشه، به جان امام زمان اقلاً امثال ما رو ببخشید، ما نمیخواستیم به اینجا برسه کار، شما ما رو گذشت کنید. الهی، خدایا میدونی ماها چه نیتی برا این مردم بزرگوار داشتیم، عملی نشد، خدایا خیلی جاهای این انقلاب به دست نامحرمان افتاده، دلشون نمیسوزه برا بندگان تو، حتماً هم این مردم بزرگوار با اخلاق از این همه مشکلات پیش آمده مارو میبخشن.
آثار
در حوزه علمی و دینی، 4هزار نوار سخنرانی بی تکرار و بیش از 40 عنوان کتاب -حدود 80 جلد- از شیخ حسین انصاریان ثبت شدهاست.
تالیفات
- ترجمه قرآن کریم.
- ترجمه نهج البلاغه.
- ترجمه صحیفه سجادیه.
- ترجمه و بازنویسی مفاتیح الجنان.
- شرح دعای کمیل. چاپ جدید
- اهل بیت (علیهم السلام) عرشیان فرش نشین.
- معاشرت.
- جلوههای رحمت الهی.
- فرهنگ مهرورزی.
- عبرت آموز.
- زیباییهای اخلاق.
- توبه آغوش رحمت.
- بربال اندیشه (جلد 1).
- بر بال اندیشه (جلد 2) - (در دست چاپ).
- با کاروان نور.
- سیمای نماز.
- لقمان حکیم.
- فروغی از تربیت اسلامی.
- رسائل حج.
- دیوان اشعار (مجموعه غزلیات).
- پرسشها و پاسخها- 5 مجلد (در دست چاپ).
- نظام خانواده در اسلام.
- مونس جان.
- عرفان اسلامی (شرح مصباح الشریعه) 15 مجلد. چاپ جدید.
- دیار عاشقان (شرح صحیفه سجادیه) 15 مجلد. (در دست چاپ).
- سیری در معارف اسلامی جلد1 (عقل کلید گنج سعادت).
- سیری در معارف اسلامی جلد2 (عقل محرم راز ملکوت).
- سیری در معارف اسلامی جلد3 (حدیث عقل و نفس).
- مجموعه سخنرانیهای موضوعی (20 عنوان) قطع جیبی.
- اسلام و کار و کوشش.
- اسلام و علم و دانش.
- امام حسن بن علی (علیه السلام) را بهتر بشناسیم.
- معنویت، اساسیترین نیاز عصر ما.
- بسوی قرآن و اسلام.
- مرز روشنایی (دیوان اشعار).
- مناجات عارفان (دیوان اشعار).
- چشمه سار عشق (دیوان اشعار).
- گلزار محبت (دیوان اشعار).
- عبرتهای روزگار.
- نسیم رحمت.
- اخلاق خوبان.
- در بارگاه نور.
- چهل حدیث حج.
- حج وادی امن.
- چهرههای محبوب و منفور قرآن.
- ادب و آداب زائر
- راهی بسوی اخلاق اسلامی.
- ولایت و رهبری از دیدگاه نهج البلاغه.
- مجموعه مقالات.
- عبودیت.
- شفا در قرآن.
- نفس.
- تقریرات درس مرحوم آیتالله العظمی حاج میرزا هاشم آملی (مخطوط).
- تقریرات درس خارج مرحوم آیتالله العظمی حاج شیخ ابوالفضل نجفی خوانساری (مخطوط).
آثار ترجمهشده
- با کاروان نور (انگلیسی).
- نظام خانواده در اسلام (انگلیسی).
- نظام خانواده در اسلام (اردو).
- نظام خانواده د ر اسلام (روسی).
- نظام خانواده در اسلام (ترکی استانبولی).
- نظام خانواده در اسلام (عربی).
- شرح دعای کمیل (عربی).
- شرح دعای کمیل (اردو).
- شرح دعای کمیل (انگلیسی).
- توبه آغوش رحمت (عربی).
- توبه آغوش رحمت (انگلیسی).
- توبه آغوش رحمت (عربی).
- توبه آغوش رحمت (اردو)
- لقمان حکیم (اردو).
- دیار عاشقان (انگلیسی) دوجلدی.
- اهلب بیت (اردو).
- اهل بیت (عربی).
- اهل بیت (انگلیسی).
- اهل بیت (روسی).