زمان مطالعه: 4 دقیقه
تربیت کودک / آموزش جامع تربیت کودکان در سنین مختلف

تربیت کودک / آموزش جامع تربیت کودکان در سنین مختلف

هر پدر و مادری به تربیت کودک در سنین مختلف توجه دارد تا كودكانی سالم تربیت کنند. نحوه رفتار و برخورد شما با...
هر پدر و مادری به تربیت کودک در سنین مختلف توجه دارد تا کودکانی سالم تربیت کنند. نحوه رفتار و برخورد شما با کودک، در تربیت او نقش مهمی دارد. برخی والدین گمان می‌کنند تربیت فرزندان صرفا مختص به دوران خردسالی و کودکی است در حالی که یادگیری پیش تر به صورت غیر مستقیم آغاز شده است. اگر تجربه دیگر والدین را جویا شوید، می فهمید که تربیت کودک چندان کار آسانی نبوده و نیاز به دانش، آگاهی و مهارت دارد. یادگیری شیوه های فرزندپروری میتواند به طور شگفت انگیزی در شکوفایی استعدادهای فرزندتان نقش داشته باشد. جهت اطلاع از بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

تربیت کودک / آموزش جامع تربیت کودکان در سنین مختلف
تربیت کودک / آموزش جامع تربیت کودکان در سنین مختلف

آموزش تربیت کودک و عوامل تعیین کننده در آن

آموزش تربیت کودک، یکی از موضوعات اساسی در رشد و شکوفایی کودک است که تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند زمینه فرهنگی، سطح رشدی و توانایی های شناختی کودک، شخصیت والدین و... است. آموزش تربیت کودک به شما کمک می‌کند تا تعامل مناسبی با فرزند خود داشته باشید و متناسب با ویژگی‌های شخصیتی او، در جهت بهبود رابطه تان و آموزش شیوه های صحیح رفتاری با کودکان تلاش کنید.

تربیت کودک در سنین مختلف

سن تربیتی را نمی توان محدود به دوره خاصی دانست. با این حال آموزش تربیت کودک، متناسب با سن و توانایی های شناختی او صورت می گیرد. در کودکان زیر دو سال که تقریبا کودک نقش منفعلی در برآورده کردن نیازهایش دارد، لازم است با حساسیت، مراقبت و مهربانی بیشتری به نیازهای کودک توجه داشته باشید. نحوه تعامل والدین با کودک در این سنین نقش اساسی در شکل گیری سبک دلبستگی در کودکان ایفا می‌کند. نحوه صحیح تربیت کودک در این سنین، نقش تعیین کننده‌ای در توانایی اعتماد کردن کودک و کیفیت روابط بعدی او دارد.

به تدریج کودک بزرگ‌تر می‌شود و توانایی‌های زبانی در او رشد می‌کند. پیشرفت مهارت‌های زبانی و توانایی بازنمایی ذهنی باعث می‌شود فرزندتان بتواند بیشتر از پیش، وقفه در براورده شدن نیازهایش را تحمل کند. در سنین دو سالگی به بعد شما می‌توانید از راهنمایی های کلامی، توضیح و استدلال برای تربیت کودک استفاده کنید؛ اکنون تربیت فرزندتان طبق اصول کلی آموزش تربیت کودک بیشتر از پیش حائز اهمیت می‌شود.

honarehzendegi-com-3
honarehzendegi-com-3

اصول کلی آموزش تربیت جامع کودکان

با افزایش مهارت های زبانی کودک می توانید از شیوه های مختلفی مانند داستان گویی، بازی با کودک، سخن گفتن برای فعال کردن نقش کودک در خانه و... جهت اهداف تربیتی استفاده کنید. به طور کلی آموزش کودک یک سری قوانین کلی را شامل می‌شود که در ادامه به برخی از مهمترین آن ها اشاره می‌کنیم:

1- وضع قوانین مشخص

از عوامل تاثیرگذار در تربیت کودک میتوان به وضع قوانین مشخص اشاره کرد. قوانین را متناسب با سطح رشدی کودک برایش شرح دهید و در مورد ضرورت اجرای آن ها با او صحبت کنید. به سوالات کودک در این زمینه پاسخ دهید چراکه توانایی تفکر و استدلال در کودک تقویت می‌شود.

2- ثبات در اجرای قوانین

یکی از عوامل مهم در تربیت کودکان، پایبندی به قوانین خانه است. البته این پایبندی لازم نیست به شیوه ای سختگیرانه اعمال شود. قشقرق ها و گریه های کودک نباید منجر به صرف نظر کردن از قواعد تربیتی شوند. چرا که شما به عنوان والد باید پایگاه قدرت خود را حفظ نمایید. در صورتی که کودک متوجه شود که شما به راحتی تسلیم خواسته های او می‌شوید، برای همیشه از این ترفند استفاده خواهد کرد. این موضوع در مورد کودکان استثنایی مثل بیش فعالی و نقص توجه اهمیت بیشتری دارد. برای اطلاع از روش های تربیتی و نشانه های بیش فعالی کلیک کنید.

3- هماهنگ بودن والدین در تربیت کودک

یکی از اصول مهم در آموزش تربیت کودک، هماهنگی والدین با یکدیگر در شیوه تربیتی است. در غیر این صورت کودک دچار آشفتگی و سردرگمی میشود و این تعارض باعث میشود هیچگاه نتواند رفتارهای مناسب در موقعیت های مختلف را یاد بگیرد. پس لازم است در این زمینه به یک توافق کلی دست یابید.

4- حفظ خونسردی در واکنش به بدرفتاری‌های کودک

زمانی که در مورد مسائل مختلف با کودک خود با مشکل روبرو میشوید، با او صحبت کنید، به حرفهایش با دقت گوش دهید، و سعی کنید به دنیای کودکانه او وارد شوید. زمانی که کنترل خود را به دلیل اشتباهات کودک از دست میدهید و واکنشی هیجانی نشان میدهید کودک به تدریج می آموزد که به جای حل مسائل در برخورد با مشکلات، رویکرد هیجان محور نشان دهد و به خشونت روی آورد.

5- برقراری رابطه ای دوستانه در برخورد کودک

در مورد رفتارهای آزار دهنده برای شما، به کودکتان توصیح دهید. با این روش میتوانید حس همدلی را در او افزایش دهید. برچسب زدن به کودک و خطاب قرار دادن او با واژه هایی مانند "بچه بد، بدجنس یا آزار دهنده " تاثیرات منفی در روح و روان او بر جای میگذارد. رفتارهای خوب کودک را با روش های تشویقی مناسب تقویت کنید.

سخن آخر 

نحوه برخورد و تعامل شما با کودک و دیگران، نقش مهمی در تربیت کودک‌تان ایفا میکند؛ در واقع تقلید کودکان از والدین خود، نقش مهی در تربیت دارد. سخت گیری بیش از اندازه به کودک باعث میشود اصول اخلاقی صرفا به دلیل ترس از حضور شما رعایت شود. قاعدتا در نبود شما کودک به قوانین عمل نخواهد کرد. از طرفی سهل گیری افراطی نیز باعث می‌شود کودک هیچگاه قانون پذیر نشود. پس حد اعتدال را رعایت کنید. از آنجایی که کودکان از نظر شخصیتی بسیار انعطاف یذیر هستند، مشاوره تربیت کودک، فرصتی مناسب است تا بتوانید با توجه به ویژگی های منحصر به فرد فرزندتان، خدمات تخصصی برای رشد و تربیت او دریافت نمایید.

دریافت این خدمات زمانی که کودکان دچار آسیب شده اهمیت بیشتری دارد. یکی از مهم ترین راه های ارتباطی کودکان، زبان است. برای جلوگیری از پیشروی مشکلات زبان گفتار درمانی ضروری است. برای ارتباط با متخصصان در زمینه گفتار درمانی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 
نظر خود را درباره «تربیت کودک / آموزش جامع تربیت کودکان در سنین مختلف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تربیت کودک / آموزش جامع تربیت کودکان در سنین مختلف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.