زمان مطالعه: 6 دقیقه
تعطیلات چیست؟

تعطیلات چیست؟

تعطیلات هر کشوری از جمله تعطیلات آخر هفته هر کدام از کشورها با توجه به فرهنگ و حاکمیت آن کشور تعیین می‌شود.

روزهای کاری هفته و تعطیلات پایان هفته با توجه به شغل افراد و فرهنگ حاکم بر کشورهای مختلف، متفاوت است. اگر می‌خواهید بدانید تعطیلات چیست و اینکه تعطیلات در کشورهای مختلف دنیا از جمله روزهای پایان هفته چگونه است، این بخش از آسمونی را تا پایان دنبال نمایید.

تعطیلات

تعطیلات چیست؟

در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه یا شنبه است و روز پایانی هفته یا دو روز پایانی هفته به اوقات فراغت و انجام کارهای شخصی اختصاص پیدا می‌کند. در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است. همچنین در اسرائیل نیز روزهای جمعه و شنبه روزهای تعطیل محسوب میشود و روز شنبه برای یهودیان مقدس ترین روز است در بسیاری از کشورها، آدینه آخرین روز کاری قبل از تعطیلات پایان هفته‌است، اما در ایران آدینه روز تعطیل پایان هفته است.

در مطالعاتی که انجام‌شده است از بین ۱۱۴ کشور جهان، کشورهای ایران، افغانستان و جیبوتی روز جمعه را در هفته تعطیل بودند. که البته کشور افغانستان در سال ۱۳۸۹ طرح «دو روز تعطیلی» در هفته را به تصویب رساند. تفاوت‌های میان کشورها از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حاکم بر هر کشوری می‌تواند بر سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه تأثیرگذار باشد. برای مثال در برخی از کشورها مانند سوئد و نروژ یا دیگر سرزمین‌های شمالی اروپا به ازای هر ۳ هفته کار، یک هفته مرخصی برای سفر به دیگر کشورهای اروپایی و لذت بردن از آفتاب سوزانی که در این کشورها می‌تابد، اختصاص داده می‌شود.

  • تحقیقات آماری انجام‌شده در رابطه با روزهای تعطیل

بررسی‌های انجام شده نشان داده است که میزان بهره‌وری کشورها با ساعت کار نسبت معکوس دارد. افزایش تعطیلات می‌تواند در برخی موارد از هزینه‌های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز، با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارایی روزهای دیگر را بالا ببرد. به‌عنوان‌مثال، برآورد شده است که تعطیلی یک روز می‌تواند از برخی هزینه‌های غیرمستقیم مثل آلودگی در کلان‌شهرها نیز بکاهد.

  • پیشنهاد ۴ روز کاری در هفته در جهان از سوی سازمان جهانی کار

بدر 1393/07/13، سازمان جهانی کار در گزارش خود با طرح مباحثی پیرامون لزوم کم کردن روزهای کاری هفته، با طرح ۵ دلیل برای لزوم کاهش روزهای کاری هفته به ۴ روز، اعلام کرده بود، که کار زیاد باعث بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات گوارشی و اسکلتی و همچنین از بین رفتن شادی و رضایت از زندگی می‌شود.

  • روزهای تعطیل هفته در کشورهای مختلف

  • در کشورهای قاره آمریکا مانند کانادا و آمریکا شنبه و یکشنبه روزهای تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شوند.
  • در کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، یونان، هلند، اوکراین، انگلستان، ترکیه و غیره، شنبه و یکشنبه روزهای تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شوند.
  • در استرالیا نیز شنبه و یکشنبه روزهای تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شوند.
  • در کشورهای آسیایی مانند چین، تایوان، تایلند و کره جنوبی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات آخر هفته آنها هستند.
  • عربستان سعودی از سال ۲۰۱۳، تعطیلات آخر هفته خود را از پنج شنبه و جمعه به روزهای جمعه و شنبه تغییر داد.
  • در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عمان، بحرین، کویت و قطر به پیروی از عربستان سعودی روزهای آخر هفته خود را از پنجشنبه و جمعه به روزهای جمعه و شنبه تغییر دادند.
  • کشور امارات متحده عربی ۳ روز هفته را بعنوان تعطیلات رسمی اعلام کرده است: جمعه، شنبه و یکشنبه.
  • و اما کشورهایی که فقط روزهای جمعه تعطیل هستند عبارتند از: ایران، جیبوتی، فلسطین و سومالی

تعطیلات در کشورهای مسلمان

برخی کشورهای مسلمان که درگذشته ۲ روز پنجشنبه و جمعه را به‌عنوان تعطیلات هفتگی خود انتخاب کرده بودند، تعطیلی پنجشنبه را به شنبه منتقل کرده‌اند، از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس که در هفته ۲ روز پنجشنبه و جمعه تعطیل بودند، در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تصمیم به تغییر تعطیلات پایان هفته خود گرفتند و در یک دوره پنج‌ساله، روز شنبه جایگزین تعطیلی پنجشنبه شد. افغانستان نیز آخرینِ این کشورهای مسلمان بوده که روز شنبه را جایگزین تعطیلی پنجشنبه کرده است.

تعطیلات در ایران

در ایران، از دیدگاه کسانی که معتقدند تعطیلات در ایران کم است، اگر قرار است تعطیلات ایران با سایر کشورها مقایسه شود باید کل تعطیلات اعم از رسمی و آخر هفته را در نظر گرفت و تفکیکی میان این دو قائل نشد. اما در دیدگاه کسانی که معتقدند تعطیلات در ایران زیاد است، مقایسه، صرفاً مربوط به تعطیلات رسمی ایران با تعطیلات رسمی سایر کشورهاست و نه تعطیلات پایان هفته.

تعطیلات عید فطر در کشورهای مختلف

تعطیلات عید فطر نیز یکی از تعطیلات مهم تمام کشورهای اسلامی محسوب می شود و برای این روز خاص، تعداد روزهای بیشتری به عنوان تعطیلات در نظر می گیرند. عید سعید فطر در کشورهای عرب زبان از اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل تعداد روزهای تعطیل بیشتری را دارد اما در کشور ایران در گذشته تنها یک روز را تعطیلی رسمی در نظر داشتند و بعد از مدتی به ۲ روز تعطیلی تغییر پیدا کرد.

تعطیلات ایران

مقایسه تعطیلات رسمی ایران با دیگر کشورها

در خیلی از کشورهای دنیا علاوه بر یکشنبه، روزهای شنبه هم تعطیل است که این موضوع یعنی دو روز تعطیلی که در ایران اتفاق نمی افتد البته بعضی از ادارات و شرکت ها روزهای پنجشنبه تعطیل یا نیمه تعطیل هستند که این موضوع بستگی به ساعات کاری آن اداره دارد. بعضی از ادارات، ساعات کاری شان طی روزهای عادی بیشتر از شرکت های دیگر است. در نتیجه روزهای پنجشنبه تعطیل هستند اما بعضی شرکت های دیگر در روزهای عادی ساعات کاری کمتری دارند و در نتیجه، کارمندان ساعت های باقی مانده را در روز پنجشنبه به صورت نیمه وقت پر می‌کنند.

این کشورها به تعطیلات خود اهمیت می‌دهند:

  • چین، هنگ کنگ

برای کارگران چینی، علاوه بر تعطیلات آخر هفته، در طول سال روزهای دیگری همچون روز سال نو، جشنواره بهار، روز کارگر و روز ملی نیز به عنوان روزهای تعطیل محاسبه می‌شود. در بین کارگران آنهایی که در شرکت های چندملیتی مشغول به کار هستند علاوه بر روزهای گفته شده از تعطیلات کریسمس نیز بهره می برند. تعطیلات سالیانه نیز که بین یک تا دو هفته است معمولا به صورت توافقی میان کارگران و کارفرمایان تعیین می شود. اینگونه تعطیلات که جمعا ۱۶ روز هستند چین را به عنوان یکی از اولین کشورها با تعطیلی زیاد معرفی می‌کنند.

  • مصر

۲۱ روز تعطیلی برای شغل های رسمی، ۱۶ روز تعطیلات عمومی در طول سال و دو روز تعطیلات آخر هفته، مجموع تعطیلات ثابت و متغیر را در مصر تشکیل می دهند. در صورت همزمانی تعطیلات عمومی با تعطیلات آخر هفته، این روزها در هفته آتی کارمندان دولتی محاسبه می شود. شرکت های خصوصی نیز تعطیلات آخر هفته را نیز جزو روزهای تعطیل عمومی خود در نظر می یرند. از این رو این روزها در زمره تعطیلات سالیانه کارمندان قرار گرفته و باعث کاهش آن می‌شوند.

  • هند

تعطیلات سالیانه به صورت میانگین برای کارمندان شرکت های خصوصی بین ۱۵ تا ۲۰ روز است. شلوغ ترین فصل مسافرت برای شهروندان هندی، تعطیلات تابستانی مدارس در ماه ژوئن است که در آن بسیاری از خانواده‌ها به سفرها و تفریح های متعدد می‌پردازند.

  • اندونزی

جشن عید فطر در آخرین روز ماه مبارک رمضان یکی از برجسته ترین اعیاد و تعطیلات اندونزی محسوب می شود. در اینر وز که در زبان محلی لباران نامیده می شود، بسیاری از کلان شهرنشینان به ویژه مسلمانان به زادگاه های خود که اغلب مناطق روستایی هستند، بازمی‌گردند. دولت نیز معمولا تعطیلاتی یک هفته ای (پنج روزه) را برای بهره گیری کامل شهروندان از عید درنظر می‌گیرد.

  • تایلند

مرخصی سالانه کارمندان تایلندی ۴۰ روز است که ۱۰ روز آن را تعطیلات ۱۰ روز را مرخصی های استحقاقی و ۲۰ روز را مرخصی های استعلاجی تشکیل می دهند. علاوه بر مرخصی سالانه، ۱۳ روز نیز به عنوان تعطیلات مذهبی و ملی به جمع ایام غیرکاری شهروندان تایلندی اضافه می‌شود.

  • مراکش

بیشتر روزهای تعطیل به دو یا سه هفته ماه اوت مربوط است که معمولا صرف تفریح در کنار سواحل اقیانوسی و مدیترانه ای این کشور می شود. در این بین شاید خانواده هایی با سطح درآمد متوسط به دیگر مناطق کشور مسافرت کنند.

  • مالزی

کارمندان این کشور معمولا از ۱۴ تا ۲۴ روز مرخصی سالیانه و از ۳۰ روز مرخصی پزشکی بهره می برند. اکثر این تعطیلی ها یا به نوعی مرخصی ها، در پایان یا آغاز سال که مصادف با جشن ها و مراسم سنتی و تعطیلات رسمی همچون عید مبارک، کریمس، سال نو چینی و دیپاوالی است، گرفته می شوند. فصل تعطیلات مالزی معمولا از ماه نوامبر آغاز و تا فوریه سال بعد ادامه دارد.

  • شیلی

تعطیلات عمومی شیلی ۱۳ روز است. برخی از این تعطیلت که در روزهای کاری قرار می گیرند، معمولا به یکشنبه ها نزدیک می‌شوند تا به این وسیله کارمندان از سه روز تعطیلی استفاده کنند. اکثر رویدادهای فرهنگی و سنتی شیلی رابطه اهی نزدیک با جشن روز استقلال این کشور دارد؛ جشنی که هرساله در هجدهم ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

تابستان مهم ترین زمان برای تعطیلات در ترکیه است. تعطیلات مذهبی نیز یکی دیگر از ایام تعطیل ترکیه محسوب می‌شوند. دو جشنواره مذهبی و سه روز تعطیلات ملی ازجمله روزهای غیرکاری این کشور هستند که شمار ایام تعطیل ترکیه را به ۱۳ روز می‌رسانند.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تعطیلات چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تعطیلات چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.