یک تیم والیبال نه چندان قدرتمند در سالهای اخیر که دو دهه قبل در جمع بزرگان والیبال جهان قرار داشت؛ اولین بار که نام هلند در بین تیمهای شرکت کننده در یک تورنمنت والیبال قرار گرفت، مربوط به سال 1949 هست و مسابقات قهرمانی جهان. در روزهایی که هر سه والیبال 15 امتیاز داشت، هلند در باخت (3-0) خودش مقابل چکسلواکی در سه ست مجموعا 13 امتیاز کسب کرد. اما وضع این تیم در برابر چکسلواکی بدتر هم بود و فقط یک امتیاز در سه ست نصیب هلندی ها شد.

این تیم در سه مسابقه گروه بازنده ها هم مقابل ایتالیا، بلژیک و مجارستان باخت اما حداقل، باخت (3-1) مقابل مجارستان این حُسن را داشت که لاله های نارنجی طعم برد در یک ست والیبال را چشیدند.از آن به بعد به مدت نزدیک به چهار دهه، دو نکته در بازیهای هلند در تورنمنت های مختلف تغییر نکرد. اولی لباس نارنجی این تیم بود که رنگ رسمی هلند در میادین ورزشی و غیر ورزشی به شمار می آمد؛ رنگ خاندان اورنژ که از قرنها پیش حاکم هلند شدند و رنگ پرچم قدیمی دریانوردان هلندی. مساله دیگر، شکست های هلند در تورنمنتهای مختلف بود. تا آغاز دهه 90، بهترین نتیجه هلند در رقابتهای جهانی، همان عنوان دهمی این تیم بود.

در المپیک هم هلند در اولین حضور خود در بازیهای 1964 توکیو، طی 9 مسابقه فقط دو دیدار خود در برابر برزیل و کره جنوبی را با برد به پایان رساند و به مقام هشتمی المپیک، دست پیدا کرد.دو دهه بعد، در بازیهای المپیک سئول، هلند بالاخره در آستانه رسیدن به جمع بزرگان والیبال دنیا قرار گرفت. این تیم با کسب عنوان چهارمی گروه خود، در رقابتهای کسب عنوان پنجمی تا هشتمی به میدان رفت و با برتری مقابل سوئد و بلغارستان، عنوان پنجم المپیک را از آن خود کرد.

از آنجا بود که لاله های نارنجی وارد عصر طلایی خود شدند. عصری درخشان که تمام عناوین آنها در المپیک، جام جهانی، مسابقات جهانی والیبال و رقابتهای قاره ای در همان دوران به دست آمد؛ دهه 90 میلادی.هلند در المپیک 1992 نایب قهرمان شد و دو سال بعد این عنوان را در رقابتهای قهرمانی جهان تکرار کرد. در سال 1995 نوبت به نایب قهرمانی این تیم در رقابتهای جام جهانی رسید و سرانجام در سال 1996 در بازیهای المپیک، طلسم شکستهای این تیم در فینال شکست و هلند توانست طلای المپیک را از آن خود سازد. نقره رقابتهای قهرمانان قاره ها در سال 1997 آخرین مدال هلند در سطح اول رقابتهای جهانی بود.

با پایان آن دهه، هلند هم به جایگاه همیشگی خود در والیبال جهان برگشت. هلندی ها در رقابتها لیگ ملتها در سال 2021 صاحب 3 برد و 12 شکست شدند تا در جدول 16 تیمی رقابتها در رتبه چهاردهم و دو پله پایین تر از ایران قرار گیرند.

در این رقابتها هلند در برابر ایران(3-0) شکست خورد در حالی که تنها در ست سوم تا امتیاز 28 پابه پای ایران آمد اما در دو ست نخست حرفی برای گفتن نداشت و (25-18) و (25-23) مقابل ایران تن به شکست داد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا حضور در لیگ جهانی، می تواند مقدمه ای باشد بر حضور یک نسل طلایی دیگر یا خیر؟ گذر زمان، این را به خوبی نشان می دهد.

نظر خود را درباره «والیبال هلند در لیگ ملتها؛ از فینال المپیک تا باخت به ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره والیبال هلند در لیگ ملتها؛ از فینال المپیک تا باخت به ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.