زمان مطالعه: 12 دقیقه
سرگرمی در خانه برای کودکان و نوجوانان

سرگرمی در خانه برای کودکان و نوجوانان

با توجه به زندگی های شهری امروز و رشد بیش از حد آپارتمان ها و کمبود فضای سبز در داخل ساختمان ها، نیاز به بازی...
home-entertainment-for-children3
home-entertainment-for-children3

با توجه به زندگی های شهری امروز و رشد بیش از حد آپارتمان ها و کمبود فضای سبز در داخل ساختمان ها، نیاز به بازی های که بتواند کودکان را در داخل خانه سرگرم کند بیشتر از قبل احساس می شود. حتی با وجود فضای سبز و حیاط نیز گاهی به علت برف و باران و گاهی به علت گرمای بیش از حد و یا آلودگی نیاز است که کودک در خانه بماند. با این مقدمه پورتال آسمونی در این بخش مطالب بسیار مفید و کاربردی در مورد سرگرم کردن کودکان و نوجوانان در خانه برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده است که در ادامه می خوانید.

از سرگرمی‌های ساده خانگی استفاده کنید: مثلا با همکاری تمام افراد خانواده و مشارکت بچه‌ها آشپزی کنید. کیک و کلوچه، پیتزای سبزیجات یا آش بپزید و همه دور هم نوش‌جان کنید. بهتر است هنگام تهیه غذا و مواد اولیه در آشپزخانه به بچه‌ها سخت‌ نگیرید و تمیز کردن آشپزخانه را بگذارید برای بعد.

در خانه کارهای هنری انجام دهید: بچه‌ها دوست دارند کارهای هنری انجام دهند. کاغذ و وسایل نقاشی در اختیار آنها قرار دهید و از‌ آنها بخواهید، داستانی درباره یک روز تابستانی بنویسند و آن را نقاشی کنند. می‌توانید برای جذابیت بیشتر، نقاشی گروهی بکشید و روی یک مقوای بزرگ با کمک هم یک نقاشی بکشید.

نمایش عروسکی بازی کنید: شخصیت‌های داستان می‌توانند عروسک‌های فرزندتان یا نقاشی‌هایی که کشیده‌اید و دور آن را بریده‌اید، باشند. اگر نمایش عروسکی را کمی شاد و خنده‌دار اجرا کنید، نکات آموزشی داستان بیشتر در ذهن بچه‌ها می‌ماند.

لباس‌های قشنگ بپوشید و عکس یادگاری بگیرید

بازی‌های سرگرم کننده و دسته جمعی انجام دهید:  مثلا همه با هم پازل درست کنید و یا از یکی از بچه‌ها بخواهید درباره یک شی در اتاق بدون اینکه نام آن را ببرد، توضیح بدهد. بعد از بقیه بچه‌ها بخواهید حدس‌های خودشان را در این باره روی کاغذ بنویسند و هر کس درست حدس زد، به او فرصت دهید دفعه بعد او درباره یک شی توضیح بدهد. می‌توانید بیست سوالی بازی کنید و توضیحات را در قالب سوال از هم بپرسید.

پیشنهادت بازی

فعالیت هایی برای بازی و سرگرمی کودکان در خانه

بچه‌ها را یک جا جمع کنید و برای‌شان قصه بگویید. می‌توانید قصه‌ای جدید یا قصه‌‌های مورد علاقه آنها را تعریف کنید.

بازی با سایه‌ها برای بچه‌ها لذت‌بخش است. چراغ‌های اضافه را خاموش کنید و روی دیوار با سایه اشکال مختلف بسازید. از بچه‌ها هم بخواهید در این کار شرکت کنند.

می‌توانید چند فیلم کارتونی یا فیلم مناسب سن فرزندتان تهیه کنید و در روزهایی که مجبورید چند ساعت در خانه بمانید، از فرزندتان بخواهید یکی از آنها را انتخاب و تماشا کند.

بچه‌ها را تشویق کنید اتاق‌شان را مرتب کنند:  معمولا بچه‌ها علاقه‌ای ندارند که اتاق‌شان را تمیز کنند، اما شما می‌توانید این کار را برای‌شان جذاب کنید. مثلا زمان بگیرید که چه‌قدر طول می‌کشد تا اتاق‌شان را مرتب کنند و بعد اگر اتاق‌شان مرتب شد، برای آنها جایزه‌ای در نظر بگیرید و تشویق‌شان کنید.

با کمک بچه‌ها خودتان خمیر بازی درست کنید:  می‌توانید یک فنجان آرد، یک سوم فنجان آب و یک دوم فنجان نمک را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید. در صورت لزوم آب یا آرد به میزان کم اضافه کنید تا غلظت آن طوری شود که به راحتی بتوان با آن اشکال مختلف ساخت و در ضمن به دست نچسبد. با استفاده از این خمیر، بچه‌ها می‌توانند به راحتی بازی کنند و شکل‌های مورد علاقه‌شان را بسازند و بعد از خشک‌ شدن، آنها را رنگ کنند.

بچه‌ها نقاشی با انگشت را دوست دارند. می‌توانید خمیرهای رنگی درست کنید تا با آن نقاشی برجسته آماده کنند. برای تهیه این خمیر؛ نصف فنجان نشاسته را در یک فنجان آب سرد حل کنید. بعد سه فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا دو مرتبه به جوش بیاید. خوب آن را به هم بزنید و وقتی شفاف و کمی غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید و پودرهای رنگی به آن اضافه کنید. وقتی این خمیر خنک شد، بچه‌ها می‌توانند با آن نقاشی کنند.

home-entertainment-for-children6
home-entertainment-for-children6

از بچه‌ها بخواهید تمام عروسک‌های ریز و اسباب‌بازی‌های کوچک خودشان را یک جا جمع کنند و بعد با همه آنها یک شهر کوچک بسازند.

چند لیوان آب را کنار هم بچینید. بعد در هر کدام مقدار متفاوتی آب بریزید. حالا اگر با قاشق به هر لیوان ضربه بزنید، صدای خاصی می‌دهد. می‌توانید با هم آهنگ بزنید و شعر بخوانید.

آلبوم‌های عکس را بیاورید و با هم عکس‌ها را ببینید و درباره خاطرات آن با هم صحبت کنید.

خاطرات قدیم خانوادگی را برای بچه‌ها تعریف کنید و به آنها بگویید وقتی بچه‌ بودید، در تعطیلات تابستانی چه کارهایی انجام می‌دادید و چه‌طور خودتان را سرگرم می‌کردید.

بچه‌ها بازی با حباب را خیلی دوست دارند. می‌توانید در یک ظرف کوچک کمی آب صابون درست کنید و با یک نی حباب بازی کنید.

بدلیجات و لوازمی را که قدیمی شده، جایی نگه‌ دارید و از بچه‌ها بخواهید با ترکیب آنها وسایل تزیینی جدید درست کنند. این کار به خوبی بچه‌ها را سرگرم می‌کند.

در این روزها حتی می‌توانید مهارت‌های لازم را به بچه‌ها بیاموزید. کمی خیاطی به آنها یاد بدهید. مثلا به آنها یاد بدهید، اگر دکمه لباس‌شان کنده یا جوراب‌شان پاره می‌شود، چه‌طور آن را بدوزند.

از آنها بخواهید به یکی از افراد خانواده، دوستان یا معلم‌شان نامه دوستانه بنویسند. به آنها یاد بدهید که چه‌طور یک نامه دوستانه بنویسند.

کتاب‌های درسی و وسایل کمک آموزشی را جمع کنید، به جای آن‌ها در کتابخانه اتاق فرزندتان انواع کتاب‌های داستانی، رمان، تخیلی، نوار و سی‌دی‌های قصه بگذارید. طبق برنامه‌‌ای نامحسوس، فرزند شما می‌تواند کتابدار کتابخانه خودش شود. زمانی را در هفته به قصه‌گویی، تخیل‌پردازی و کتابخوانی اختصاص دهید تا معلومات و دانش او بالا رود.

نودل های جادویی

تکه های کوچکی که از پوسته ذرت ساخته شده اند و کاملا بهداشتی و غیرسمی اند و با کمی نمناک کردن قطعات بر روی اسفنجی که همراه با محصول ارائه می شود می توان این قطعات را به هم چسباند و به راحتی نیز جدا کرد. کودک با ساختن اشکال مختلف می تواند خلاقیت خود را به کار گیرد و ساعت ها نیز مشغول این بازی باشد.

شن های جادویی

کودکان علاقه زیادی به بازی با شن و ماسه دارند اما مشکل اساسی کار با ماسه در منازل و مراکز آموزشی،آلودگی، کثیف شدن و پخش شدن آن در محیط است اما "شن های جادویی" از نظر شکل ظاهری همانند شن و ماسه است. با این تفاوت که خوردن و لمس کردن آن بی ضرر بوده و بازی با آن جذاب و حیرت انگیز است.

معمار کوچولو

یک بسته کامل مهندسی و معماری برای کودکان است. نقشه ی ساخت و ساز دو بنای مختلف که شامل آجر و ملات است. آجرها از سرامیک طبیعی و ملات آن ها از ترکیبات طبیعی ذرت ساخته شده است و کاملا ایمن و غیرسمی هستند. کودک با استفاده از خلاقیت خود می تواند هر چیزی که در ذهن دارد را به راحتی بسازد.

معمارکوچولو hibricker های بریکر اسباب بازی کودک سرگرمی بازی مهدکودکی بازی آپارتمانی

مامان یا بابای شعبده باز!

می توانید کارهای شعبده بازی ساده برای کودکان انجام دهید. مثلا یک سکه را زیر یکی از سه فنجان برعکس شده بر روی میز قرار دهید و فنجان ها را جا به جا کنید و با زیرکی فنجانی که حاوی سکه است را از لبه میز رد کنید تا سکه بیفتد و وقتی کودک فنجان ها را بر میدارد و می بیند که سکه ای نیست بسیار تعجب می کند!

بازی های صفحه ای یا تخته ای

بازی هایی که چند بازیکن، یک تاس و یک صفحه بازی دارند. البته نیازی نیست این بازی ها را لزوما از بیرون تهیه کنید بلکه می توانید خودتان نیز آن ها را بسازید. نمونه ای از این بازی ها را می توانید در این پست مشاهده فرمایید.حتی می توانید برای فعال بود بیشتر بچه ها، صفحه این بازی ها را بر روی زمین درست کنید و کودک یا کودکان نقش بازیکن ها را بازی کنند. می توانید ابتدا طرحی را که در ذهن دارید بر روی کاغذ بکشید و از کودک خود نیز برای تعیین مراحل بازی کمک بگیرید سپس با استفاده از چسب های طراح دار این بازی را بر روی سرامیک یا مقوای بسیار بزرگ پیاده کنید و کودکان نیز نقش مهره های بازی را ایفا خواهند کرد. اگر تعداد کودکان بیشتر باشد، این بازی نیز لذت بخش تر خواهد بود.

home-entertainment-for-children2
home-entertainment-for-children2

پازل

می توانید از پازل ها برای سرگرمی بچه ها استفاده کنید و حتی بهتر از آن خودتان این پازل ها را بسازدی. مثلا از کودک بخواهید طرحی را بر روی مقوا بکشد سپس آن را بخش بندی کرده و برش بزنید. یا عکس هایتان را بر روی یک برد یه کاغذ ضخیم پرینت کنید و برش بزنید. نمونه این نوع پازل ها را می توانید رد تصاویر زیر مشاهده فرمایید.

بازی حرکت توقف

می توانید یک آهنگ بگذارید و کودکان مشغول رقصیدن شوند و هر گاه آهنگ قطع شد باید در همان حالت ثابت بمانند یا مثلا کودکان روی زمین به صورت یک حلقه بنشینند و یک توپ کوچک را به هم دیگر بدهند کسی که زمان قطع آهنگ توپ در دستانش باشد می بازد!

لی لی داخل خانه

می توانید لی لی را بر روی یک مقوای بزرگ یا روی سطح سرامیک با چسب های طرح دار بسازید و یا آن را بر روی یک تکه پارچه  نقاشی کنید و هر وقت که نیاز داشتید آن را پهن کرده و استفاده کنید. البته با توجه به اینکه امروزه اکثر خانواده ها در آپارتمان زندگی می کنند و این بازی با کمی پرش همراه است بهتر است زمان بازی را به گونه ای تنظیم کنید که کمترین اذیت را برای همسایه طبقه پایین داشته باشد!

بازی توپ و چاله

باز هم می توانید با چسب های طرحدار، شراره های فنری یا هر چیزی که فکر می کنید قابل انعطاف هستند دایره های تو در تو بسازید و از کودک بخواهید که در فاصله مناسب از خارجی ترین دایر بنشیند و به توپ به اندازه ای ضربه بزند که داخل دایره مرکزی بفتند.

بازی های فیزیکی

بازی هایی که باعث می شود کودک حرکت کند و فعالیت فیزیکی داشته باشد. مثلا چند صندلی را کنار هم بچینید و روی آن پارچه ای بیاندازید و آن را به شکل یک تونل درآورید تا کودک از میان آن رد شود. یا یک نوار رنگی بر روی سطح زمین مشخص کنید و کودک باید با حفظ تعادل خود از آن مسیر عبور کند یا مثلا یک تکه چوب یا هر چیزی که بتوان با آن یک مسیر باریک ایجاد کرد که کودک برای عبور از آن نیاز به حفظ تعادل خود داشته باشد. یا یک تونل با نوارهای چسب بین دو دیوار ایجاد کنید و کودک باید بدون برخورد از میان آن ها عبور کند.

قائم باشک بازی

با این بازی که همگی به خوبی آشنا هستید اما اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ شده است می توانید این بازی را در تاریکی انجام دهید اما قبل از آن توجه کنید که وسایلی که در مسیر هستند باعث سر خوردن کودک یا ضربه زدن به اون نشوند.

یافتن گنج پنهان

بچه ها عاشق گشتن و پیدا کردن هستند مخصوصل اگر در انتها جایزه ای هم در کار باشد. مراحل نقشه را بر روی تکه های کاغذ بنویسید. اولین تکه را جایی بگذارید که کودک ببینید و بر اساس آن بتواند سایر مراحل را دنبال کنید. مشورح این بازی را می توانید درپست فعالیت نقشه های پنهان برای سرگرمی و آموزش کودک  مشاهده کنید.

home-entertainment-for-children1
home-entertainment-for-children1

بولینگ

می توانید از بطری های آب معدنی برای این کار استفاده کنید.بطری ها را از آب یا هر چیزی که باعث سنگینی شان شود پر کنید و درشان را محکم ببندید سپس آن ها را در 4 ردیف بچینید. جای که باید توپ از آن نقطه پرتاب شود تا با چسب طرح دار و یا هر چیزی که مناسب می دانید مشخص کنید. یک توپ متوسطنیز آماده کنید و بازی را شروع کنید! توجه داشته باشید که می توانید بسته به قدرت دست کودک و پرتابش وزن بطری ها را با پر و خالی کردن آب یا ماده داخل آن سبک تر یا سنگین تر کنید. برای جذاب تر شدن می توانید بطری ها را رنگ کنید یا دور آن را کاغذهای طرح دار یا رنگی بچسبانید و با سلیقه خود آن را تزئین کنید.

یا حتی می توانید به جای استفاده از بطری های بزرگ از شیشه ها و عروسک های کوچک استفاده کنید و توپ شما باید متناسب با آن ها باشد.

کمپ

در گوشه ای از اتاق برای کودک خود یک اتاقک بازی درست کنید. بچه با وجود داشتن اتاق مستقل علاقه دارند بخشی از اتاق را به صورت یک اتاقک درآورند و در آنجا بازی کنند!

ماهیگیری

می توانید از پست یادگیری حروف الفبا و اعداد با ماهیگیری! ایده بگیرید. همانطور که در این پست توضیح داده شده است این کار می تواند آموزشی یا تفریحی و تنها جهت سرگرم کردن کودکان باشد.

بازی لمس کن و حدس بزن

یک جعبه در دار تهیه یا درست کنید. آن را از اشیاء مختلف پر کنید از کودک بخواهید چشمانش را ببند و شی ای را از داخل جعبه در آورد و با لمس کردن آن حدس بزند که چیست.

قصه گویی

می توانید از کارت های قصه گویی استفاده کنید یا با استفاده از عروسک های دست ساز محیط و آدمک های قصه را آماده کنید و از کودکتان بخواهید تا برایتان قصه بگوید.

کتاب بخوانید

می توانید یا هم کتاب داستان بخوانید. برای ایده گرفتن جهت جذاب شدن خواندن داستان می توانید مطلب چگونه کتاب خواندن را برای بچه ها جذاب کنیم را مشاهده فرمایید.

بازی حافظه

بر روی سر بطری های نوشابه، تکه های مقوا و کاغذ که به صورت مربع دایره یا شکل های دیگر برش داده اید طرح یا تصاویر مشابه بجسبانید توجه کنید که از هر طرح دو تا موجود باشد؛ سپس همه آن ها را به پشت روی زمین بچینید. اگر سن کودک تان کم است با تکه های کمتر شروع کنید و برای سنین بیشتر می توانید تکه های بازی را بیشتر کنید. همچنین می توانید برای هیجان انگیز و جذاب تر شدن بازی آن را در دو گروه مختلف انجام دهید. بازی به این صورت انجام می شود که ابتدا کودک یکی از تکه ها را بر میدارد و تصویر پشت آن را نگاه می کند و سر جایش می گذارد و همینطور که تکه های بعدی را بر می دارد باید حدس بزند که تکه مشابه آن را قبلا کجا دیده است و آن را بردارد و اگر طرح های یکسان بودند آن ها را کنار بگذارد.

home-entertainment-for-children4
home-entertainment-for-children4

نگهبان تخم مرغ

این بازی باید به صورت دو نفره انجام شود. ابتدا یک مستطیل بر روی زمین می کشید( می توانید این کار را با چسب انجام دهید) سپس در دو طرف آن دو توپ کوچک قرار می دهید. یکی از کودکان داخل مستطیل می ایستند و نگهبان توپ هاست و کودک دیگر باید بتواند بدون اینکه دست کودک نگهبان به او بخورد یا پایش از خط رد شود توپ ها را بردارد. هر کس که بازنده شد نگهبان بعدی خواهد بود. شما می توانید بسته به سن و توانایی کودک خود این بازی را سخت تر کنید مثلا به جای مستطیل و دو توپ، یک چند ضلعی و چند توپ داشته باشید.

عروسک بازی، خاله بازی

می توانید با تکه های مقوا، چوب و وسایل دور ریختنی یک خانه عروسکی زیبا برای کودک خود درست کنید و برای درست کردن آن از خود کودک نیز کمک بگیرید. مثلا برای خانه ای پرده بدوزید، با تکه های مقوا صندلی و تخت درست کنید یا حتی با خمیر گل چینی بعضی از بخش های خانه را درست کنید. می توانید از تصاویر زیر برای این کار ایده بگیرید.

ماشین بازی

می توانید مسیرهایی برای ماشین ها ایجاد کنید و به این صورت کودک به تنهایی مدت زمان زیادی مشغول خواهد بود. به زودی مطلبی مفصل در این رابطه در مهدیاب قرار خواهد گرفت. اما برای نمونه می توانید به تصاویر زیر توجه کنید. اگر هم دستی در دوخت و دوز دارید می توانید طرحی که در ذهن دارید را برای کودکتان بدوزید. جهت جزئیات بیشتر به پست ماشین بازی با کمی خلاقیت مراجعه کنید.

ساخت و ساز و خلاقیت

کمی جعبه مقوایی، کاغذ، چسب و قیچی در اختبار کودک خود بگذارید و اجازه دهید با استفاده از خلاقیت خود چیزی بسازد. البته مراقب باشید که قیچی را به درستی استفاده کند.

کتاب بنویسید!

می توانید مثلا در مورد کارهایی که در طول یک روز انجام داده یا مسافرتی که اخیر رفته اید یا هر داستانی که در ذهن کودک هست یک کتاب کوچک درست کنید. چند صفحه کاغذ سفید کوچک را به هم بچسبانید یک جلد ساده برای آن درست کنید. از کودک بخواهید صفحات داخل آن را با تصاویرو اشکالی که گویای ذهنش است پر کند. از اون بخواهید که مراحل داستان یا سفر رو تقسیم بندی کند مثلا آن را در 5 صفحه به نمایش بگذارد. حالا می تواند هر کدام از این صفحات را خودش نقاشی کند، بنویسد یا از تصاویر مجلات استفاده کند و حتی با کاغذ و مقوا چیزهایی که می خواهد را بسازد و بر روی آن بچسباند.

خمیر بازی، ساختمان سازی، کلاژ، نقاشی، سفال، کمک در کارهای خانه، درست کردن کیک یا عصرانه با کمک کودک

هیچ کاری نکنید!

لازم نیست همیشه شما راه و بازی ای برای کودک فراهم کنید. گاهی از او بخواهید که به اتاقش برود و خودش، خودش را سرگرم کند یا به یک بازی جدید فکر کند و قرار نیست همیشه تمام وقت شما صرف او شود و شما نیز به زمانی برای انجام کارهای خود نیاز دارید.

نظر خود را درباره «سرگرمی در خانه برای کودکان و نوجوانان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سرگرمی در خانه برای کودکان و نوجوانان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.