زمان مطالعه: 3 دقیقه
اسب های مشهور تاریخ

اسب های مشهور تاریخ

همه افراد مشهور تاریخ جهان در زمان های گذشته که از اسب استفاده می کردند، برای اسب هایشان اسم می گذاشتند، مانند اسب براق پیامبر (ص)، اسب رخش رستم و ...

سابقه ورود اسب به ایران در بعد از انقلاب به سال 70 برمی گردد که  اسب های کورسی، پرشی با مشکلاتی در اصلاح نژادشان مواجه شده بود، بنابراین 45 رأس اسب توسط اداره سوارکاری سابق وارد کشور شد. آسمونی در این بخش اسب های مشهور تاریخ ایران را برای شما عزیزان منتشر می کند. 

اسامی اسب های مشهور تاریخ

  • براق: اسب حضرت محمد (ص)
  • دلدل: اسب حضرت علی (ع)
  • طاویه: اسب حضرت امام حسن (ع)
  • ذوالجناح: اسب امام حسین (ع)
  • عقاب: اسب حضرت ابوالفضل العباس (ع)
  • شبدیز: اسب خسرو پرویز
  • رخش: اسب رستم
  • پرستو: اسب نادر شاه
  • بوسفال: اسب اسکندر
  • شبنم: اسب فتحعلی شاه قاجار
  • قارا قاشقا: اسب افسانه ای بابک خرمدین
  • بهرام: اخرین اسب محمدرضا شاه
  • بن باش: اسب فوزیه همسر اول محمد رضا شاه پهلوی
  • نور دیکت: اسب هیتلر
  • مارانکو: اسب ناپلئون
  • گالیکولا: اسب امپراتور رم
  • کارمن: اسب بایار سردار فرانسوی که 50 بار جان صاحبش را نجات داد

ماموریت اصلاح نژاد

اسامی اسب ها
اسامی اسب ها

حمید رادان کارشناس اسب و عضو کمیته تبارشناسی فدراسیون اسب سواری ایران می گوید:

« اسب ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی دارد اما ما برای اصلاح نژاد اسب در ایران با مشکلاتی مواجه بودیم که ضروری است اسب های سیلمی (کششی) اصیلی وارد کشور شوند و به اصلاح نژاد اسب در ایران کمک کنند.»

این کارشناس ارشد اصلاح اسب در ایران با اشاره به فاکتور مهم اصلاح نژاد اسب کورسی (مسابقه سرعت) در ایران می گوید: «4 فاکتور مهم در اصلاح نژاد وجود دارد اول اسب باید دونده باشد. یعنی در رنکینگ جهانی بالا باشد. در ایران باید 100به بالا باشد. دوم شجره نامه است؛ یعنی پدر و مادرش از اسب های اصیل و با کیفیت جهانی باشد.

سوم آناتومی بدن اسب است که در اسب سیلمی بسیار مهم است. چهارم اما تولیدات حاصل از این اسب سیلمی است. یعنی همانند شجره اش کیفیت مناسبی داشته باشد.»

اصلاح اسب ساختار پیچیده دارد. اسب سیلمی (کششی) مهمترین بخش اصلاح اسب است. در ایران اما بیش از 10 اسب اصیل که هم از نظر پیشینه و اصالت و البته امتیاز جهانی وجود دارد. یکی از آنها، اسب «سامردولدرمز» پسر یکی از بهترین سیلمی های جهان یعنی ستریت کرای که معروف به اسب میلیونر است. این اسب با 6 مقام قهرمانی، 2 نایب قهرمانی و 3 سومی تنها اسب میلیونر در ایران است و در اصلاح نژاد اسب ایرانی بسیار مؤثر بوده است.

یکی دیگر از اسب های معروفی که در ایران به عنوان اسب سیلمی مشغول به فعالیت است، اسب القاسی که در زبان عربی به معنای بی رحم است پرامتیازترین اسب سرعتی وارد شده به ایران با ریتینگ 120 ، قهرمان مسافت های کوتاه (1200 متر) در میادین انگلیس، ایرلند و دبی بوده.

القاسی برترین اسب از سیلمی اسب الندیم آمریکایی می باشد و پدر الندیم Danzing  یکی از معروف ترین سیلمی های دنیا است.

این اسب دارای پرونده بسیار درخشان بوده که از جمله می توان به: کسب مقام قهرمانی در گروه 3، دو مقام نایب قهرمانی در گروه 2، دو مقام نایب قهرمانی در گروه 3، یک مقام نایب قهرمانی در لیستد، یک مقام سومی در گروه 2 و یک مقام سومی در لیستد و …. نام برد .

یکی دیگر از اسب هایی که می توانند آینده اسب سواری ایران را در رشته کورس تضمین کند، اسب معروف دیگری است به نام سیتی لیدر متولد سال 2005 در مزرعه سویتنهام ایرلند.

ریشه خانوادگی این اسب بسیار پرافتخار هستند، پدر از معروف ترین سیلمی های جهان است که در ژاپن می باشد. این اسب از نظر میزان جایزه با حدود 284000 پوند انگلیس تقریبا معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان  برترین کره ی اوست و از نظر ریتینگ دومین کره برترFasliyev است. این اسب ها در شرایط کنونی در ایران به سر می برد تا از او اسب هایی با فاکتورهای متناسب یک اسب اصیل متولد شوند.

به نظر می رسد ضرورت توجه به اصلاح نژادی اسب در ایران با توجه به پیشینه مهم اسب و مسابقاتی که گاهی تا 50 هزار نفر در گنبد حضور پیدا می کنند یک ضرورت است. ضمن اینکه برای اولین بار در بعد از انقلاب اسب از ایران برای حضور در مسابقات آسیایی اینچوئن خارج می شود که این خود حکایتی مستقل می طلبد.

نظر خود را درباره «اسب های مشهور تاریخ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اسب های مشهور تاریخ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.