زمان مطالعه: 4 دقیقه
حقایق خاک خورده ی تاریخ

حقایق خاک خورده ی تاریخ

بسیاری از اسرار بزرگ زندگی باقی‌مانده‌اند و رازهایی در سینه‌ی تاریخ وجود دارد که محققان سال‌هاست در حل...

بسیاری از اسرار بزرگ زندگی باقی‌مانده‌اند و رازهایی در سینه‌ی تاریخ وجود دارد که محققان سال‌هاست در حل آن‌ها متوقف مانده‌اند. آسمونی در این بخش به معرفی تعدادی از حقایق خاک خورده ی تاریخ می پردازد.



حقایق خاک خورده ی تاریخ

حقایق خاک خورده ی تاریخ
حقایق خاک خورده ی تاریخ

10 – ناپدید شدن تمدن دره‌ی سند

قدیمی ترین تمدن شناخته شده در هند باستان در منطقه‌ای از غرب هند تا افغانستان امروزی گسترده شده بود، بیش از پنج میلیون نفر در عصر برنز در این منطقه زندگی می‌کردند اما همگی آن‌ها به طرز نامعلومی از بین رفته‌اند. حفاری‌ها در سال 1922 میلادی نشان داد که مردم این منطقه از فرهنگ بالایی در حفظ بهداشت برخوردار بوده‌اند و سیستمی از کانال‌های پیچیده فاضلاب‌ها را جمع آوری و به بیرون از منطقه انتقال می‌داده که وجود چنین پیشرفتی در آن مقطع زمانی غیر منتظره است. باستان شناسان هیچ نشانی از درگیری‌های اجتماعی و یا مشکلات رایج دیگر در عهد باستان پیدا نکردند، حتی به نظر می‌رسد تا آخرین لحظات سیستم بهداشتی آن‌ها کاملاً تمیز نگه داشته شده است.

history-facts
history-facts

9 – مومیایی‌های تاریم

در طول حفاری در زیر منطقه‌ی تاریم در غرب چین، باستان شناسان موفق به کشف بیشتر از 100 جسد مومیایی با قدمت بیش از دو هزار سال شدند اما آنچه که باستان شناسان را متعجب کرد موهای بلند و روشن این مومیایی‌ها بود. در سال 1993 میلادی با جمع آوری و آزمایش نمونه‌های DNA از این مومیایی‌ها مشخص شد که آن‌ها از لحاظ ژنتیکی اروپایی بوده‌اند. با اینکه در متون چین باستان از هزار سال قبل از میلاد مسیح وقایع تاریخی قفقاز ثبت شده است اما هیچ اشاره‌ای به وجود این افراد در آن مکان نشده است.

حقایق خاک خورده ی تاریخ
حقایق خاک خورده ی تاریخ

8 – نسخ خطی وینیچ

احتمالاً دست نوشته‌ی وینیچ خوانده نشده ترین کتاب در کل جهان است. این کتاب 500 ساله در سال 1912 در یک کتابخانه در رم کشف شد و شامل 240 صفحه از تصاویر و نوشتار به زبانی ناشناخته است. تاکنون رمز گشایی از این کتاب ناممکن بوده است تا جایی که عده‌ای آن را جعلی از نوشتار دانسته‌اند اما تجزیه و تحلیل آماری نشان می‌دهد که این دست نوشته دارای ساختار پایه‌ای و قوانین یک زبان زنده است. می‌توانید این کتاب را از این آدرس دریافت کنید.

history-facts
history-facts

7 – لژیون گمشده‌ی رم

در افسانه‌ها آمده است پس از اینکه پارت‌ها از ماهی به خود گرفته بود جنگیده است، این توصیف به آرایش نظامی رمی‌های باستان شباهت دارد. مورخان انگلیسی در آکسفورد از سوابق باستانی شهری کوچک در نزدیکی صحرای گبی به نام لی‌کیان خبر می‌دهند؛ ترجمه‌ی لی‌کیان به چینی می‌شود رُم. شاید آزمایش DNA از بعضی چشم رنگی‌های این منطقه بتواند توضیحی برای این مسئله پیدا کند.

حقایق خاک خورده ی تاریخ
حقایق خاک خورده ی تاریخ

6 – چه کسی رابین هود بوده است؟

وجود یک راهزن انسان دوست که در جنگل زندگی می‌کرده قطعاً از پادشاه افسانه‌ای با شمشیر جادویی در سنگ محتمل‌تر به نظر می‌رسد، تا کنون مشخص نشده که رابین هود واقعاً چه کسی بوده است، تحقیقات در کتاب‌های باستانی منجر به پیدا شدن لیستی از نام‌ها شده است شامل فراریی از یورکشایر به نام رابرت هود، هابهود و رابرت هود دیگری از ویکفیلد و چندین نام دیگر،‌ در طول زمان نام رابین هود چنان مترادف با یاغی گری شده است که به نظر می‌آید کاراکترهایی مانند پرنس جان و ریچارد شیر دل بعدها به این داستان اضافه شده‌اند.





history-facts
history-facts
Unicode

5 – سنگ‌های کارناک

در ساحل بریتانی در شمال غرب فرانسه بیش از سه هزار سنگ ایستاده بزرگ در خطوط کامل و به طول بیش از 12 کیلومتر گسترده شده‌اند. افسانه‌های محلی می‌گویند این سنگ‌ها سپاهیان روم هستند که توسط مرلین جادوگر به سنگ تبدیل شده‌اند. جواب منطقی تری توسط محققین مطرح می‌شود که ممکن است این سنگ‌ها یک آشکار ساز زلزله بوده باشند که استادانه توسط مردم عصر نوسنگی ساخته شده باشند. هویت مردمی که آن‌ها را ساخته‌اند ناشناخته باقی‌مانده است.

حقایق خاک خورده ی تاریخ
حقایق خاک خورده ی تاریخ

4 – سقوط مینوانس

مورخان باستان بیش از آنکه از علل ناشی به فروپاشی امپراطوری رم سخن بگویند از سقوط امپراطوری با نام مینوانس سخن گفته‌اند. در حدود سه هزار و پانصد سال پیش زندگی در جزیره‌ی کرت (محل اقامت پادشاهی افسانه‌ای و جانور انسان خوارش) به علت فوران آتشفشانی در جزیره‌ی همسایه‌اش یعنی تِرا مختل شد. لوح‌های باستانی نشان می‌دهد به جای آنکه مینوانس‌ها توسط خاکسترهای آتشفشانی از بین بروند تا 50 سال بعد نیز در آن مکان زندگی می‌کرده‌اند. احتمالا از بین رفتن آن‌ها شامل سناریویی از تضعیف شدن توسط گدازه‌های آتشفشانی و در نهایت از بین رفتن توسط یونانی‌ها بوده است.

history-facts
history-facts

3 – اجساد باتلاقی

صدها جسد باستانی در اطراف تالاب‌های شمالی اروپا کشف شده است. محققان با بررسی این اجساد به شواهد مخوفی از شکنجه‌های قرون وسطایی دست یافته‌اند. چنین سرنخ‌ نشان از مراسمی مانند قربانی کردن انسان‌ها در آن مکان دارد.

حقایق خاک خورده ی تاریخ
حقایق خاک خورده ی تاریخ

2 – شهر گمشده‌ی هلیکه

مورخ یوانی پوسانیاس داستانی را شرح می‌دهد که طی آن شهر بزرگ و پیشرفته‌ی هلیکه توسط زلزله‌ای بزرگ با خاک یکسان می‌شود و پس از آن سونامی بزرگی هر آنچه از عظمت و شکوفایی آن شهر باقی‌مانده را به سوی دریا جارو کرده و آن را به پوسیدون خدای دریا و زمین لرزه تقدیم می‌کند. هیچ اثری از این جامعه‌ی افسانه‌ای در خارج از متون یونان باستان پیدا نمی‌شود اما در سال 1861 یک باستان شناس سکه‌ای با شمایل سر پوسیدون پیدا می‌کند.

history-facts
history-facts

در سال 2001 باستان شناسان خرابه‌های هلیکه را زیر گل و لای و آب‌های ساحلی کشف می‌کنند. در حال حاضر آن‌ها به از زیر خاک در آوردن این باقی‌مانده‌ها مشغول هستند. ممکن است هلیکه همان امپراطوری از دست رفته‌ی آتلانتیس بوده باشد.

حقایق خاک خورده ی تاریخ
حقایق خاک خورده ی تاریخ

1 – رونگورونگو

رونگورونگو اسکریپت‌های هیروگلیف کشف شده در جزیره‌ی ایستر است، ساکنان اولیه‌ی این منطقه می‌توانستند با خطی متکی بر تصاویر بنویسند در حالی که هیچکدام از همسایگان آن‌ها در آن زمان قادر به نوشتن نبوده‌اند. در سال‌های دهه‌ی هفدهم میلادی این زبان فراموش شده و نوشته‌های هیروگلیف آن جزو اسرار به حساب میامد. پس از آن با ورود استعمارگران اروپایی و ممنوع کردن این آثار به دلیل ارتباط با ریشه‌های بت برستی جزیره نشینان، آخرین امیدها برای رمزگشایی این آثار از بین رفت.

نظر خود را درباره «حقایق خاک خورده ی تاریخ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره حقایق خاک خورده ی تاریخ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.