زمان مطالعه: 3 دقیقه
هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق

هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق

هلی کوپترهای آب پاش وسایلی هستند که در آتش سوزی های گسترده از آن ها استفاده می شود. آسمونی در این بخش به بهانه...

هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق
هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق
هلی کوپترهای آب پاش وسایلی هستند که در آتش سوزی های گسترده از آن ها استفاده می شود. آسمونی در این بخش به بهانه حادثه پلاسکو در این مقاله مطالبی در مورد هلی کوپترهای آب پاش را برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

کشورهای دیگر چطور از هلیکوپتر در مهار آتش استفاده می‌کنند؟

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره علت استفاده نکردن از هلیکوپتر در آتش‌سوزی پلاسکو گفته است که آتش‌نشانی تهران هلیکوپتر ندارد و اگر هم داشت امکان استفاده از آن در مهار آتش‌سوزی پلاسکو وجود نداشته است. اما در کشورهای دیگر چطور از هلیکوپتر برای مهار آتش در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود؟

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه در آتش سوزی پلاسکو فضای کافی برای ورود هلی کوپتر آبپاش را نداشته ایم، گفت: هلیکوپتر آبپاش برای مکان های وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که برای عملیات اطفا، این وسیله باید با ارتفاع زیاد آبپاشی کند که آب مانند آهن نیست که دقیقا به همان نقطه سرازیر شود بلکه به اطراف پراکنده شده و اوضاع را بدتر می کند.

helicopter-sprinklers
helicopter-sprinklers
وی ادامه داده است: از سوی دیگر اگر بخواهیم ارتفاع هلی کوپتر را با ساختمان کم کنیم به خاطر کوران باد، آتش شعله‌ورتر می شود. ملکی با بیان اینکه در ایران، سازمان آتش نشانی هلی کوپتر آبپاش ندارد، گفت: البته کارهای مطالباتی برای خرید هلی‌کوپتر در دستور کار قرار دارد.

تجربه استفاده از هلیکوپترهای آتش‌نشان در کشورهای دیگر

بسیاری از ما استفاده از هواپیما و هلیکوپتر را برای خاموش کردن محیط‌های وسیع مانند مزارع و جنگل‌ها را دیده‌ایم. در این شرایط به علت وسعت آتش در محیط‌های باز آب به صورت زیاد از بالا روی آتش سرازیر می‌شود. اما در مقابل آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند علاوه بر این  از هلیکوپترهای دیگری استفاده می‌شود که در اصطلاح مجهز به «واترگان» هستند و می‌توانند آب یا فوم را با فاصله مناسب به نقطه مورد نظر و کانون آتش بپاشند.

به عنوان نمونه ژاپن از چند سال قبل برای مقابله با آتش‌سوزی در برج‌ها از بالگردهای یوروکوپتر ئی‌سی225 سوپر پوما Eurocopter EC225 Super Puma  استفاده می‌کند. سازمان آتش‌نشانی ژاپن این هلیکوپترها ساخت ایرباس را به تجهیزات آتش‌نشانی شرکت هوایی و فضایی Simplex مجهز کرده است که تائیدیه سازمان‌های استاندارد آمریکا و اتحادیه اروپا را دارد.

هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق
هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق
این هلی‌کوپتر توانایی حمل حداقل 7 آتش‌نشان را با تجهیزات کامل دارد و همچنین با استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی این شرکت می‌تواند از فاصله دور از کانون آتش و به صورت هوایی و با دقت بالا کانون آتش را هدف قرار دهد.

هلیکوپتر آب‌پاش برای اطفای حریق نمی‌دهند

یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از صرف هزینه‌های گزاف برای فعالیت‌های غیر ضروری در جامعه، گفت: در برخی دستگاه‌ها بسیاری از مسئولان سطح پایین برای ماموریت های خود از هواپیمای اختصاصی استفاده می کنند، این در حالی است که از واگذاری هواپیما یا هلیکوپترهای آب پاش برای اطفای حریق دریغ می شود.

این نماینده در واکنش به آتش سوزی در جنگل ها گفت: افزایش دما امکان آتش سوزی در جنگل را افزایش داده است، البته گرما نمی تواند دلیلی برای بررسی نکردن موضوع باشد، هرچند اکثر آتش سوزی ها غیر عمدی است.

وی با اشاره به اینکه آنش سوزی امری طبیعی است، تصریح کرد: مهمترین مسئله، اطفای حریق است که متاسفانه در کشور ما حداقل امکانات آتش سوزی مانند هلیکوپترهای آب پاش هم وجود ندارد.

helicopter-sprinklers
helicopter-sprinklers

وی در ادامه افزود: مناطق جنگلی عمدتا غیرقابل عبور و صخره ای است، از این رو وجود هلیکوپترهای آب پاش برای موارد بحران ضروری است، این در حالی است که با وجود سختی عبور در جنگل ها و نبود امکانات گاه آتش سوزی‌ها رها می شود.

این نماینده با انتقاد از صرف هزینه های گزاف برای فعالیت های غیر ضروری در جامعه، گفت: با کمال تاسف در برخی دستگاه‌ها بسیاری از مسئولان های سطح پایین برای ماموریت های خود از هواپیمای اختصاصی استفاده می کنند، این در حالی است از واگذاری هواپیما و یا هلیکوپترهای آب پاش برای اطفای حریق دریغ می شود.

این نماینده مردم با اشاره به فاصله کمتر از 30 کیلومتری جنگل های شمال کشور با دریا، گفت: تنها تعداد محدودی هلیکوپتر آب پاش می توانند با استفاده از آب دریا، آتش سوزی را مهار سازنداما به دلیل عدم برنامه ریزی های حداقلی، تا کنون آتش با تلاش مردم و با استفاده از وسایل ابتدایی مهار شده است.

هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق
هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق

نظر خود را درباره «هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره هلی کوپتر آب پاش، بهترین وسیله اطفای حریق فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.