زمان مطالعه: 6 دقیقه
محاسبه قد کودک

محاسبه قد کودک

محاسبه قد کودک در بزرگسالی یکی از موضوعاتی است که دغدغه اصلی والدین به حساب می آید. اما واقعا چه عواملی در افزایش قد موثرند؟

بسیاری از والدین همواره نگرانی هایی را در مورد قد فرزندان خود دارند و حقیقت این است که ژنتیک می تواند نقش بسیار موثری در این امر داشته باشد. آسمونی در این بخش در مورد موضوعات مختلف مرتبط با قد و نحوه محاسبه قد دختر و پسر صحبت می کند. علاوه بر این، ما در مورد اینکه چگونه قد بلندتر شویم (و اینکه آیا اصلاً ممکن است) اطلاعاتی ارائه می دهیم. 

قد کودک به چه چیزی بستگی دارد؟

قد فرزندم چقدر خواهد شد؟ آیا قد آنها مانند پدرشان بلند می شود یا مانند پدربزرگشان متوسط؟ محاسبه قد فرزند چگونه است؟ این سؤال را هر پدر و مادری در دوران بارداری و زمان رشد کودک است. بسیاری از ما معتقدیم که کودکان معمولاً کمی از والدین خود بلندتر هستند. اما این یک قانون نیست و این ویژگی از کودکی به کودک دیگر و از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است.

تنها عامل مهم در تعیین قد ژنتیک است. با این حال، جنبه های محیطی تاثیر زیادی روی قد کودک دارد! در اینجا باید به چند نکته مهم توجه کنید:

تغذیه: برای رشد کردن به انرژی نیاز دارید. معمولا کودکانی که اضافه وزن دارند نسبت به کودکان لاغر قد بلندتری دارند، اما تناسب اندام برای رشد آنها بسیار مهم است. 

سطح هورمون: به ویژه هورمون رشد یا هورمون های تیروئید.

شرایط سلامت: مانند بیماری سلیاک یا بیماری رماتیسم فصلی.

دارو و درمان: داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها می توانند بر روند رشد تاثیرگذار باشند

ژنتیک: به عنوان مثال، کودکان مبتلا به سندرم مارفان رشد بیشتری دارند، در حالی که کودکان مبتلا به سندرم داون معمولا کوتاه‌تر از سایرین هستند.

 نرم افزار محاسبه قد

همانطور که می بینید، یکی از مهم ترین جنبه های افزایش قد و رشد در کودکان نحوه تغذیه است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که سؤال مناسبی که "افزایش قد چقدر به ژنتیک و چقدر به تغذیه مربوط می شود؟" پاسخ این است که حدود 60 تا 80 درصد قد افراد را ژنتیک تعیین می کند. نقش عوامل محیطی (به ویژه تغذیه) در حدود 20 تا 40 درصد برآورد شده است. این اعداد از تحقیقات و برآوردهای وراثت پذیری قد انسان بدست آمده است.

اما مهم ترین عامل پیش بینی‌ کننده قد افراد، عامل ژنتیک آن‌ها است که پدر و مادر تعیین کننده آن هستند و با توجه به این‌ که ژنتیک قابل تغییر نخواهد بود، نمی‌توان از پدر و مادری که قد کوتاهی دارند انتظار دارا بودن فرزندان قد بلند را داشت. هر فرد با توجه به قد پدر و مادر می‌تواند قد تقریبی خود را تا بسته شدن صفحه رشد با فرمول به دست بیاورد، اندازه به دست آمده قد در هر دو جنسیت ممکن است کمتر یا بیشتر از 8 سانتی‌متر باشد.

تاثیر ژنتیک بر افزایش قد

بر اساس مطالعات مختلف علمی، ژنتیک در حدود 80 درصد روی قد کودک نقش دارد. براساس تحقیقات علمی مختلف، نقش وراثت حتی در مردان و زنان متفاوت است. البته این عامل ممکن است بین مناطق مختلف بسیار متفاوت باشد و این امر دلیل محیط های زندگی مختلف از جمله تغذیه، سبک زندگی و شرایط آب و هوایی و ترکیبات ژنتیکی مختلف مورد استفاده در سراسر دنیا اتفاق می افتد. به عنوان مثال، در آسیا و آفریقا، نقش وراثت در رشد به طور قابل توجهی کمتر است و در چین وراثت پذیری برابر با 65 درصد است.

وراثت به ما این امکان را می دهد تا نحوه تعیین قد فرد را در نظر بگیریم. بیایید آن را با مثال زیر تجزیه و تحلیل کنیم: مردی با قد 183 سانتی متر، سفیدپوست، دارای قد ​​178 سانتی متر با وراثت پذیری 80 درصد است. قد این فرد 5 سانتی متر از میانگین جمعیت بلندتر است. تجزیه و تحلیل وراثت پذیری نشان می دهد که چه مقدار از قد اضافی فرد بخاطر ژنتیک و چه مقدار به عوامل محیطی بستگی دارد. در این مثال می توان گفت که 4 سانتی متر از قد اضافی او به دلیل ژنتیک (80%) و 1 سانتی متر (20%) به عوامل محیطی بستگی دارد (احتمالاً نتیجه تغذیه خوب).

نحوه محاسبه قد چگونه است؟

چند روش برای محاسبه قد بر حسب سن وجود دارد. برخی از آنها از معادلات ریاضی استفاده می کنند و کاملاً تضمینی هستند (زیرا کودک در معرض هیچ عامل خطرناکی قرار نمی گیرد). میزان رشد قد متوسط هر فرد تا پایان بلوغ، در صورتی که بیماری خاصی نداشته باشد، به طور تقریبی قابل پیش بینی است که در واقع می توان با آگاهی از قد والدین، محاسبه قد و وزن کودکان را انجام داد:

فرمول محاسبه قد دختران:

6/5 - قد فرد = 2÷ قد مادر + قد پدر

فرمول محاسبه قد پسران:

6/5 + قد فرد =2 ÷ قد مادر+ قد پدر

وی مثال زد: اگر قد پدر 180 سانتی متر و قد مادر 160 سانتی متر باشد آنگاه قد تخمینی فرزند پسر آنها را می توان اینگونه محاسبه کرد ( 176/5 =6/5+170=2÷160+180) که درواقع یعنی فرزند پسر این والدین قدی حدود 176 و نیم سانتی متر خواهد داشت که البته این میزان تقریبی ولی نزدیک به واقعیت است.

چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟ (متوسط قد زنان)

روند رشد در دختران و پسران متفاوت است. رشد زنان در دوران کودکی سریع است و وقتی به بلوغ می رسند به سرعت رشد می کند. آنها معمولاً در سنین 14-15 سالگی به قد طبیعی خود می رسند.

طبق نمودارهای رشد CDC، میانگین قد زنان بالغ در سن 20 سالگی 163 سانتی متر است. در جدول زیر می توانید قد های دیگر را برای سنین مختلف پیدا کنید:

سن قد (به سانتی متر)
4 101 سانتی متر
6 115 سانتی متر
8 127.5 سانتی متر
10 138 سانتی متر
12 151.5 سانتی متر
14 160.5 سانتی متر
16 162.5 سانتی متر
18 163 سانتی متر
20 163 سانتی متر

 

چه زمانی رشد پسران متوقف می شود؟ (متوسط قد مردان)

پسرها دیرتر از دخترها به بلوغ می رسند. سن بلوغ آن ها بین 12 تا 15 سالگی است. بنابراین رشد آن ها حدودا 2 سال دیرتر از دختران اتفاق می افتد. سرعت رشد قد برای اکثر پسرها در حدود 16 سالگی کاهش می یابد، اما توده بدن آنها (عمدتاً عضلات) به رشد خود ادامه می دهد. طبق گزارش CBC، میانگین قد مردان در 20 سالگی حدود 177 سانتی متر است. متوسط قد پسران در دوران کودکی و نوجوانی را در جدول زیر مشاهده کنید.

سن قد (به سانتی متر)
4 102 سانتی متر
6 115.5 سانتی متر
8 128 سانتی متر
10 138.5 سانتی متر
12 149 سانتی متر
14 164 سانتی متر
16 173.5 سانتی متر
18 176 سانتی متر
20 177 سانتی متر

 

چگونه قد بلند شویم؟

بسیاری از افراد از قد خود راضی نیستند و به همین دلیل مدام سوالاتی مانند چگونه در یک هفته قد بلند شویم، آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است، قرص افزایش وزن چیست و یا چگونه با ورزش قدم را بلند کنم، می پرسند. برای پاسخ به این سوال ها، ابتدا باید یک سوال کلی را در نظر بگیریم که آیا اصلاً امکان افزایش قد بعد از بلوغ وجود دارد یا خیر؟

 

در متن بالا، متوجه شدیم که قد اکثر افراد توسط ژنتیک تعیین می شود (60 تا 80 درصد)، و بدن با افزایش طول استخوان های بلند خود رشد می کند (به لطف غضروف ویژه ای که در استخوان های بلند قرار دارد - صفحات رشد). نتیجه این که پس از بسته شدن صفحات رشد، امکان افزایش طول استخوان وجود ندارد. یعنی قد انسان نمی تواند بلندتر شود. با این حال، امروزه تغییرات جزئی قد را در اکثر بزرگسالان مشاهده می کنیم. علت این تغییرات بخاطر فشرده سازی دیسک ستون فقرات در طول روز می باشد.

 محاسبه قد آنلاین

فعالیت های روزانه بر غضروف دیسک های ما تأثیر می گذارد که منجر به کاهش قد می شود. توجه داشته باشید که ما درست هنگام صبح بلندترین و در پایان یک روز طولانی کوتاه‌ترین قد را خواهیم داشت. ممکن است مطالبی را در باره تکنیک های افزایش قد دیده باشید. محبوب ترین ورزش برای افزایش قد، انواع خاصی از ورزش (مانند وزنه برداری) و حرکات کششی هستند. اما متاسفانه هنوز شواهد علمی خوبی برای اثبات این روش ها وجود ندارد.

مطمئناً، در دوران کودکی و نوجوانی، در حالی که دوران بلوغ فرا می‌رسد، داشتن یک سبک زندگی سالم به کودک شما اجازه می‌دهد تا به روش صحیح رشد کند. در آن زمان، بسیار مهم است که به اندازه کافی بخوابد، خوب غذا بخورد و ورزش کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «محاسبه قد کودک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره محاسبه قد کودک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.