زمان مطالعه: 19 دقیقه
آسمونی ها پر کشیدند

آسمونی ها پر کشیدند

در این بخش، تمام افراد مشور ایرانی و خارجی که هر کدام در زمینه های مختلف افتخارآفرین بودند اما از دنیا رفته اند را به شما عزیزان معرفی می کنیم

آسمونی در این بخش مطلب بسیار جالب و خواندنی آماده کرده است. در این بخش، تمام افراد مشور ایرانی و خارجی که هر کدام در زمینه های مختلف افتخارآفرین بودند اما از دنیا رفته اند را به شما عزیزان معرفی می کنیم. دعوت می کنیم مانند همیشه ما را تا پایان همراهی کنید.

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی (13 اردیبهشت 1356 – 23 تیر 1396) ریاضی‌دان ایرانی-آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برندهٔ مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و تنها ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است.

زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بود.

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برندهٔ مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های 1994 (هنگ‌کنگ) و 1995 (کانادا) شد و در این سال به‌عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمرهٔ کامل را به دست آورد. وی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت و به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ و نخستین دانش آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا گرفت. او سپس در سال 1999 مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ ریاضی از دانشگاه شریف و دکتریِ خود را در سال 2004 از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان مدال فیلدز، گرفت.

 از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال 2005 از سوی نشریهٔ پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد. میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 و جایزهٔ کلی بود. وی از یازدهم شهریورماه 1387 (اول سپتامبر 2008) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود.

در تیر 1396 اعلام شد میرزاخانی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری شده‌است. میرزاخانی از چهار سال پیش‌تر به سرطان پستان مبتلا بوده و این سرطان به مغز استخوان وی سرایت کرده بود. پدر و مادر وی برای مراقبت از او به آمریکا رفتند. وی در 23 تیر 1396 در 40 سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

heavenlies-fly
heavenlies-fly

مهرداد اولادی

مهرداد اولادی (4 خرداد 1364 قائم‌شهر – 31 فروردین 1395 تهران) بازیکن فوتبال باشگاه ملوان بود. مهرداد اولادی در رده ملی برای تیم‌های جوانان ایران، امید ایران، ب ایران و تیم ملی بزرگسالان ایران به میدان رفت. اولادی در رده باشگاهی سابقه بازی در تیم‌های الشباب امارات، ملوان، پرسپولیس، استقلال تهران و نفت تهران را داشت.

هرداد اولادی در روز 31 فروردین 1395 ساعت 14:56 به علت ایست قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران در سن 30 سالگی درگذشت، تلاش پزشکان برای احیای قلبی ریوی وی ناموفق بود.وی از ناراحتی‌های روحی ناشی زندگی شغلی اش نیز رنج می‌برد. عدم توفیق در بازی در تیم‌های اروپایی و بازگشت به پرسپولیس که جزو خواسته‌های اصلی وی محسوب می‌شد یکی از عمده‌ترین دلایل این مسئله بود.

حبیب محبیان

حبیب در 4 مهر 1326 در شمیران به‌دنیا آمد. در خانوادهٔ او، برادرانش نیز به موسیقی علاقه داشتند اما تنها خود حبیب به موسیقی حرفه‌ای روی آورد. برادران او منوچهر، منصور و محمود، و خواهران او مریم و عفت هستند. علی‌رغم تمایل سایر برادرانش به ویولن، علاقهٔ وی از ابتدا به گیتار بود. دوران نوجوانی حبیب مصادف با پیدایش گروه بیتلز در دهه 60 میلادی اروپا شد و این باعث علاقهٔ بیشتر وی به موسیقی گردید. با پذیرفته شدن در آزمون صداوسیما، زیر نظر مرتضی حنانه به فراگیری اصول و تدابیر آهنگسازی روی آورد. بعدها وی توانست به‌عنوان خواننده در تلویزیون استخدام شود. وی بعد از 2 سال از استخدام در رادیو و تلویزیون به خدمت سربازی رفت و در آنجا نیز خواننده باشگاه افسران بود.وی از معدود خوانندگانی بود که در اجرای آهنگ‌هایشان از گیتار دوازده سیم استفاده می‌کرد.

همسر اول حبیب، شادی نام داشت. احمدرضا تنها فرزند حبیب از وی است که در ایران زندگی می‌کند. روزی شادی در خیابان پسیان پایش پیچ خورد و به علت آنکه احمدرضا را در آغوش داشت به زمین افتاد و در بیمارستان به دلیل حساسیت به آمپول پنی‌سیلین درگذشت. تقریباً همزمان با فوت همسر حبیب، مادر او نیز، به‌علت حملهٔ قلبی فوت کرد و این حوادث باعث شد که در اولین آلبومش یعنی «مرد تنهای شب» که در سال 1356 انتشار یافت بیشتر آهنگ‌ها را به یاد ایشان بخواند. آهنگ‌های «مادر» و «خرس کوکی» را به یاد مادرش، «شهلای من» و «خواب سرخ بوسه‌ها» را به یاد همسرش و «نگاهم» را به یاد هر دوی ایشان خواند. همسر دوم حبیب ناهید نام دارد که «محمد محبیان» ثمره ازدواج با اوست.

حبیب در سال 1360 به‌دلیل ممنوعیت خواندن وی در ایران، ایران را ترک کرد و در سال 1364 در لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا ساکن شد. او در سال 1388 با نگاشتن نامه‌ای به رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد، خواستار حضور در کشور شد و با موافقت ضمنی و پذیرفتن رعایت برخی شرایط به همراه خانواده اش به ایران بازگشت و در رامسر، چهارصد دستگاه اقامت کرد.

حبیب مدت‌ها از بیماری قلبی رنج می‌برد و در نهایت در ساعت 9 صبح جمعه 21 خرداد 1395 بر اثر ایست قلبی در روستای نیاسته، کتالم، رامسر و در 68 سالگی درگذشت.

آسمونی ها پر کشیدند
آسمونی ها پر کشیدند

عباس کیارستمی

عباس کیارستمی (1 تیر 1319 تهران – 14 تیر 1395 پاریس) فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان، کارگردان هنری، تدوین‌گر و عکاس بین‌المللی اهل ایران بود.

آثار وی با استقبال فراوان منتقدان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی هنری جهان روبه‌رو شده‌ است. او دارای لیسانس نقاشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.کیارستمی از سال 1970 میلادی در عرصهٔ سینما شروع به فعالیت کرد، او بیش از 40 فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخته است. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به: سه‌گانه کوکر، کلوزآپ (1990)، طعم جشنواره فیلم کن شد و در سال 1997 در پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس موفق به دریافت این جایزه گردید.

در سال 1349 با پروین امیر قلی ازدواج کرد ولی در سال 1362 از او تلاق گرفت و با دو فرزند خود احمد ( متولد 1351 ) و بهمن ( متولد 1358 ) زندگی کرد . بهمن کیارستمی در سال 1373 در سن پانزده سالگی با کارگردانی مستند سفر به سرزمین مسافر تبدیل به کارگردان و فیلمبردار شد .

وی همیشه عینکی بر چشم خود داشت که دلیل آن حساسیت وی به نور گفته شده .

بیماری و مرگ

در تاریخ 7 فروردین 1395 خبرگزاری آفتاب خبر بستری شدن عباس کیارستمی را بر روی وب گاه خود درج کرد. کیارستمی در پی شدت گرفتن مشکلات جسمی، با نظر پزشکان معالج در بیمارستان بستری شد. در تاریخ شنبه 14 فروردین 1395 خبرگزاری ایسنا خبری مبنی بر اینکه عباس کیارستمی از سرطان دستگاه گوارش رنج می‌برد منتشر کرد کیارستمی به دلایل متعدد، از جمله خونریزی داخلی، چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت. اولین عمل، عمل جراحی درمانی بود. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفت و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است. در ادامه روند درمان وی رو به پیشرفت گزارش شده و طول درمان بنا به تشخیص تیم معالج برای کنترل شرایط بیماری، عباس کیارستمی در خواب مصنوعی به سر می‌برد. به گفته مشاور وزیر بهداشت یک تیم پزشکی باتجربه پیگیر درمان عباس کیارستمی است، همچنین حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت به ملاقات کیارستمی رفت و از نزدیک روند درمان او را دنبال کرد. در 15 فروردین نیز بیماری سرطان وی تکذیب شد. در ادامه برای بازتاب اخبار بیماری و سلامتی وی کانال تلگرامی با عنوان «اخبار مربوط به روند درمانی عباس کیارستمی» هم راه‌اندازی شد.

کیارستمی پس از گذراندن دوره نقاهت در تهران برای ادامه درمان راهی فرانسه شد اما پس از چند روز به دلیل لخته شدن خون سکته مغزی کرد و در پاریس درگذشت.

داوود رشیدی

داوود رشیدی حائری (25 تیر 1312، تهران – 5 شهریور 1395، تهران) هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بود. او بیشتر با نقش‌هایی مانند «آقا حسینی» در فیلم کندو، «مفتش شش‌انگشتی» در سریال هزاردستان و همچنین با بازی تأثیرگذارش در فیلم فرار از تله جلال مقدم شناخته می‌شود. داوود رشیدی همراهِ جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز پنج چهرهٔ برجسته‌ای بودند که در دههٔ چهل شمسی از تئاتر پا به عرصهٔ سینما گذاشتند. وی به‌خاطر فعالیت‌هایش نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.

احترام برومند، مجری برنامه‌های کودک در تلویزیون همسر او بود و لیلی رشیدی دختر این دو از بازیگران تلویزیون ایران است.

رشیدی در سال‌های پایانی زندگی دچارِ آلزایمر شده بود و در بامداد 5 شهریور 1395 در 83 سالگی در پی ایست قلبی در خانه‌اش درگذشت. حسن روحانی، محمدجواد ظریف، سید محمد خاتمی، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و سیدحسن خمینی از جمله سیاست‌پیشگانی بودند که درگذشت رشیدی را تسلیت گفتند. حسین پاکدل رسول صدرعاملی ناصر ملک‌مطیعی و جعفر والی، سینماگرانی بودند که در سوگش مطلب نوشتند.

در 7 شهریور 1395 مراسم تشییع پیکرش در تهران (تالار وحدت) برگزار شد که نخستین سخنران آن علی نصیریان بود؛ سپس جمشید مشایخی و داریوش فرهنگ از او گفتند. خانوادهٔ او، احترام برومند و لیلی رشیدی نیز در پایان سخنانی بیان کردند. او در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. افراد سرشناس بسیاری به‌ویژه هنرمندان و سینماگران در تشییع پیکر او حضور داشتند. مراسم ختم داوود رشیدی عصر همان روز در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار شد.

نیلوفر خرم نیک

نیلوفر خرم نیک متولد 26 اسفند 1361 تهران، بازیگر است مرحوم متاهل و صاحب فرزند بود.

برادرش وحید در خارج از ایران زندگی میکند و مادرش شهناز موسوی میباشد.

نیلوفر خرم نیک بازیگر سریال «معمای شاه» چهارشنبه دهم شهریور ماه درگذشت.

نیلوفر خرم نیک بدلیل قصور پزشکی فوت کرد.

علی لدنی تهیه کننده سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی در گفتگویی با تایید درگذشت نیلوفر خرم نیک بازیگر این سریال گفت : روز گذشته چهارشنبه دهم شهریور ماه نیلوفر خرم نیک برای انجام یک جراحی به بیمارستان می رود که متاسفانه در هنگام جراحی فوت می کند.

heavenlies-fly
heavenlies-fly

منصور پورحیدری

منصور پورحیدری (6 بهمن 1324 تهران – 14 آبان 1395 تهران) بازیکن و مربی فوتبال اهل ایران بود. او پرافتخارترین مربی تاریخ باشگاه استقلال تهران است. احیای باشگاه استقلال بعد از انقلاب 57، که با تغییر نام باشگاه تاج به استقلال صورت گرفت، از خدمات او برای منحل نشدن باشگاه بود. ازاین‌رو او را پدر استقلال نامیده‌اند.

همسر منصور پورحیدری (فریده شجاعی) پیشتر عضو تیم بسکتبال تاج و نایب رئیس سوم فدراسیون فوتبال بوده است. خواهر همسر او (الهه شجاعی) عضو تیم بسکتبال تاج بود. حاصل ازدواج منصور پورحیدری با فریده شجاعی یک فرزند دختر به نام عسل و یک فرزند پسر به نام علی است که متولد سال‌های 1371 و 1362 هستند.

نیما طباطبایی

نیما طباطبایی کارگردان «من ناصر حجازی هستم» و خواهرزاده رویا تیموریان درگذشت

نیما طباطبایی مستندساز جوان سینمای ایران و خواهرزاده رویا تیموریان درگذشت.

این کارگردان جوان تابستان گذشته به دلیل عارضه تومور مغزی در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

طباطبایی کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» بود که در گروه سینمایی «هنر و تجربه»‌ اکران و به یکی از پرفروش‌ترین مستندهای سینمای ایران تبدیل شد.

دنیا فنی زاده

دنیا فنی‌زاده(زاده 26 آبان 1346 – درگذشته 8 دی 1395) عروسک‌گردان اهل ایران بود. وی حدود دو دهه عروسک‌گردان کلاه قرمزی، شخصیت عروسکی تلویزیون ایران بود.

وی در روز 26 آبان 1346 در تهران به دنیا آمد. پدر وی پرویز فنی‌زاده هنرپیشه سرشناس تلویزیون و سینمای ایران بود که در سال 1358 بر اثر بیماری درگذشت و مادرش هایده غیوری نام دارد. دنیا یک خواهر به نام هستی دارد.

دنیا فنی‌زاده و همسرش آبتین سهامی صاحب دو پسر به نام‌های ارشیا و سیاوش هستند.

آسمونی ها پر کشیدند
آسمونی ها پر کشیدند

او در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که ده سال به بیماری سرطان گرفتار بود و در دو سه سال آخر غده روی دست راستش به قدری بزرگ و دردناک شده بود که قدرت عروسک‌گردانی را از او گرفته بود وی حاضر نبوده کسی جز خودش عروسک‌گردان کلاه قرمزی باشد، سال پیش از مرگش با دست چپ عروسک‌گردانی کرد.

دنیا فنی‌زاده پس از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان «سارکوم» سرانجام صبح روز چهارشنبه 8 دی‌ماه 1395 در 49 سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت. پیکر وی روز پنجشنبه 9 دی ماه 1395 از مقابل خانه سینما 2 تشیع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

حسن جوهرچی

حسن جوهرچی فرزند حمید در سال 1347 در یک خانواده اردبیلی در تهران متولد شد. وی لیسانس عکاسی از دانشگاه هنر تهران داشت. بازی در سینما را در سال 1367 با «فیل در تاریکی» که بعد از پانزده سال کامل شد شروع کرد. اولین بازی مطرح او در سینما در سال 1370 با فیلم برخورد به کارگردانی سیروس الوند بود. اما با بازی در سریال در پناه تو در سال 1373 به شهرت رسید. همسر او مهناز بیات، چهره‌پرداز است. حسن جوهرچی در بیش از 30 اثر هنری نقش ایفا کرده بود. وی در ماه رمضان سال 1389، مجری برنامه ماه عسل بود.

heavenlies-fly
heavenlies-fly

حسن جوهرچی در ساعت 5 بامداد روز جمعه 15 بهمن 1395 پس از تحمل عارضه کبدی و عفونت ریوی و کلیوی به علت ایست قلبی در سن 48 سالگی درگذشت. پرستار بیمارستان امام خمینی توضیحاتی در خصوص بیماری آقای جوهرچی داده‌اند که وی دچار عفونت ریوی و فشار خون پایین بوده است و این مشکل یک سال پیش تشخیص داده شده بود به خاطر آن دارو استفاده می‌کردند و عفونت باید تحت کنترل درمی‌آمد و از 2 ماه قبل آماده دریافت پیوند کبد شده بود، و به دلیل عفونت ریوی فوت شدند. پیکر وی در روز یکشنبه 17 بهمن 1395 تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا قطعه 88، ردیف 650، شماره 18 دفن شد.

درگذشت چهره های مشهور هنری جهان

کورت کوبین

کوبین که از افسردگی رنج می‌برد و سال‌های زیادی به مواد مخدر اعتیاد داشت، در روز پنجم آوریل 1994 خودکشی کرد. کوبین یکی از اعضای کلوب معروف "27 ساله‌" است که ستارگانی چون جیم موریسن و جیمی هندریکس در آن عضویت دارد. همه اعضای این کلوب در سن 27 سالگی از دنیا رفته‌اند. این کلوب معروف به کلوب مرگ با لعنتی است.

جسد کورت کوبین (Kurt Cobain)، خواننده معروف گروه نیروانا، در خانه‌‌اش یافت شد. طرفداران او می‌گویند که همسرش، کورتنی لاو، خودکشی او را صحنه‌سازی کرده است.

الویس پریسلی

گفته می‌شود که مرگ الویس پریسلی در سال 1971 بدلیل مصرف زیاد الکل و مواد مخدر بوده است. از طرف دیگر عده‌ای بر این باورند که الویس پریسلی هنوز زنده است. آیا خبر درگذشت او ساختگی بوده است؟

الویس پس از جدا شدن همسرش، رفته رفته گوشه‌نشین شد. او که به مشکل اضافه وزن در سالهای پایانی عمر خود دچار شده بود، از داروهای تجویزشده گوناگونی برای مقابله با آن استفاده می‌کرد. سرانجام 16 اوت 1977 (هنگامی که او 42 سال سن داشت) در شهر ممفیس پیکر بی‌جان الویس را در حمام پیدا کردند که باعث تأثر بسیار دربین هوادارانش در سراسر جهان شد. علت مرگ وی حمله قلبی اعلام شد.

آسمونی ها پر کشیدند
آسمونی ها پر کشیدند

مریلین مونرو

قرص خواب را دلیل مرگ مریلین مونرو عنوان کرده‌اند. اما آیا این مرگ واقعا ناشی از خودکشی بوده یا اینکه برادران کندی نقشی در پشت صحنه ایفا کرده‌ بودند؟

مرلین مونرو در تاریخ 5 اوت 1962 میلادی، در کالیفرنیا درگذشت. علت مرگ وی، «مصرف بیش از حد داروی خواب‌آور» ذکر شد. دلیل رسمی مرگ وی «خودکشی» بر اثر «مصرف بیش از حد داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش» اعلام شد، اما ادعاهایی درباره یک توطئه و مجموعه حوادث اسرارآمیزی که منجر به مرگ وی شد، همواره بحث‌برانگیز بوده‌است.

گر چه پلیس علت مرگ را میزان بالای نمک اسید باربیروتیک در بدن و بر اثر خودکشی اعلام کرد. اما لویس بنر نویسنده کتاب ''شور و تضاد'' احتمال خودکشی او را کم می داند، چرا که می گوید او در فرم بسیار مناسبی بود و برنامه های مختلفی برای زندگی داشت. او معتقد است : «رابرت کندی برادر جان اف کندی و دادستان وقت عالی آمریکا با او رابطه پنهانی داشتند. همسایه ها و سرایدار اوائل بعد ازظهر روز پنجم اکتبر، رابرت کندی را در منزل مریلین دیده اند.» بنر می گوید: «همه گزارش های پلیس در عرض چند هفته مفقود شد. رابرت کندی با دپارتمان پلیس ارتباط داشت.»

البته این یکی از سناریو های قتلی است که پس از پنج دهه در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

جیمی هندریکس

جیمی هندریکس، نوازنده بزرگ، در سال 1970 بر اثر بیهوشی خفه شد. 20 سال پس از این حادثه، تحقیقات درباره علت مرگ وی از سر گرفته شد اما بی‌نتیجه ماند. راز مرگ او هنوز در هاله‌ای از ابهام است. هیچ‌گاه بطور قطعی معلوم نشد دلیل آن خودکشی بوده یا بر حسب اتفاق به دلیل تداخل تأثیر مصرف زیاد مشروبات الکلی(که پیشتر در یک مهمانی شبانه مصرف کرده بود) با تأثیر تعداد زیاد قرص‌های خواب‌آور(که همان شب خورده بود)، رخ داده‌است.

در 18 سپتامبر 1970، هندریکس را در زیرزمین هتل سمرقند در لندن به صورت مرده پیدا کردند. او پس از مصرف زیاد الکل و همینطور خودن تعداد زیادی قرص خواب مرده بود. او استفراغ کرده بود و بر اثر همان استفراغ هم خفه شده بود چون هشیاری نداشت. گمانه‌زنی‌های زیادی درباره مرگ هندریکس مطرح شده است.

او به همراه جیم موریسون و جنیس جاپلین به دلیل حرف جی(J) ابتدای نام کوچک و مرگ نسبتاً مشابه‌شان(مرتبط با مواد مخدر/روانگردان)، هر سه حدود 27 سالگی و در بازه‌ای تنها چند ماهه مابین سپتامبر 1970 تا ژوئیه 1971، سه‌گانهٔ تراژیک و افسانه‌ای موسیقی راک دهه 1960 را تشکیل داده‌اند. مرگ آنها خودکشی دسته ای از طرفداران شان را نیز به همراه داشت.

گمانه‌زنی دیگری که اخیرا مطرح شده است این است که او توسط منیجر خود به قتل رسیده باشد.

جیم موریسون

جسد جیم موریسون، خواننده گروه The Doors، را در وان حمام آپارتمانش یافتند. او به هنگام مرگ 27 ساله بود. گفته می‌شود که دلیل مرگ او مصرف مواد مخدر بوده است. بدن جیم موریسون اما هیچگاه کالبدشکافی نشد.

در شامگاه سوم ژوئیه 1971 جسد جیم موریسون را در وان حمام آپارتمانش در پاریس یافتند. ظاهرا او به خاطر حمله قلبی ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر درگذشته بود. تا به امروز در مورد دلیل اصلی مرگ جیم موریسون گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود داشته است.

هیت لجر

مخلوطی از قرص‌های مختلف باعث مرگ هیت لجر (Heath Ledger)، هنرپیشه معروف استرالیایی و برنده اسکار، در سال 2008 عنوان شد. آیا اشتباهی منجر به مرگ او شده بود یا او آگاهانه دست به خودکشی زده بود؟

پلیس گفته‌است که با وجود قرص‌هایی که در اتاق هیت پیدا کرده‌اند ولی هیچ نشانهٔ مشخصی که حاکی از خودکشی هیت باشد یافت نشده.

دو هفته پس از مرگ لجر، مرگ او تصادفی، و بر اثر مسمومیت شدید دارویی در نتیجهٔ مصرف هم‌زمان چندین نوع قرص ضداضطراب، مسکن و خواب‌آور اعلام شد. در گزارش مرکز پزشکی نیویورک آمده‌است که در خون لجر، مقادیری از مسکن‌های اکسیکودون (که در اکسیکونتین یافت می‌شود)، هیدروکودون (که در ویسودین یافت می‌شود) و ضداضطراب‌های دیازپام، تمازپام الپرزولام (که در والیوم و زاناکس و رستوریل وجود دارند) و دوکسیلامین پیدا شده‌است.

هشت روز بعد از مرگ لجر، ویدیویی از او در اینترنت پخش شد که لجر را در حال استفاده از مواد مخدر نشان می‌دهد و لجر در این ویدیو می‌گوید که او بیست سال است که روزی پنج نخ حشیش مصرف می‌کند.

گفته شده که همسرش میشل و هیت درگیری شدیدی بر سر مصرف هرویین، کوکایین و قرص با یکدیگر داشته‌اند و میشل چندین بار لجر را به مراکز ترک اعتیاد برده بوده.

heavenlies-fly
heavenlies-fly

توپک شاکور

در سال 1996 توپک شاکور (Tupac Shakur)، خواننده معروف رپ، حین یک تیراندازی بر اثر اصابت 16 گلوله جان خود را از دست داد. توپک (2 Pac) در زمینه موسیقی رپ یک افسانه محسوب می‌شود.

ترانه‌های شکور عمدتاً درباره مضامین گوناگونی چون بزرگ شدن در خشونت و فقر، سختی‌های زندگی در محله‌های زاغه نشین، نژادپرستی، مشکلات اجتماعی و درگیری و رقابت موسیقیایی با سایر خوانندگان است.

در سال 1994 در لابی یک استودیوی ضبط موسیقی واقع در نیویورک، شکور پنج بار هدف شلیک گلوله قرار گرفت. شکور پس از این ترور به چهره‌های دیگر موسیقی رپ شک کرد چرا که قبل از وقوع حادثه احتمالی به وی هشدار ندادند.

بعد از این ترور، شب سیزدهم سپتامبر 1996 در محدوده شهری لاس وگاس، شکور چهار بار متوالی در حالی‌که داخل ماشین نشسته بود هدف شلیک گلوله قرار گرفت. وی شش روز پس از نارسایی تنفسی و قلبی در دانشگاه پزشکی نوادا درگذشت.

توپاک پس از تماشای یک مسابقه بوکس بین مایک تایسون و بروک سلدون با شلیک چند گلوله از یک کادیلاک در لاس وگاس در نوادا، در 7 سپتامبر 1996 به شدت زخمی شد و پس از 6 روز در بیمارستان دانشگاه نوادا در ساعت 4 و 3 دقیقهٔ صبح در 13 سپاتامبر وقتی که تنها 25 سال داشت، درگذشت.

می گویند کسانی که به او گلوله شلیک کردند از آدم‌های ایست کُست (مخصوصاً نوتوریوس بی.آی.جی) بودند که بسیار با هم رقابت داشتند. پلیس لاس وگاس با این که هنوز رسماً این پرونده را نبسته‌است، به این نتیجه رسیده که کریپس، یکی از گروه‌های تبهکار لوس آنجلس، او را کشته.

در یک گزارش روزنامهٔ لاس وگاس تایمز، به این نتیجه رسیده است که نوتوریوس بی.آی.جی، که او هم در آن زمان در شهر بود، حاضر شده که برای کشتن توپاک به کریپس پول بدهد.

توپاک که پس از حمله در سال 1994، همیشه همراه خودش چند محافظ شخصی و جلیقهٔ ضد گلوله حمل می‌کرد، آن شب هیچ کدام را همراه نداشت . دلیل این موضوع هنوز یک معماست. نکتهٔ جالب این است که نام آخرین آلبوم او "The Don Killuminati: The Seven Day Theory " بود که اگر حروف آن را جابجا کنیم این جمله به دست می‌آید : "OK on tha 7th u think I'm dead yet I'm really alive" که معنی آن می‌شود : تو فکر می‌کنی که من در روز 7 می‌میرم ولی من هنوز زنده‌ام. شمارهٔ 7 در چند جای دیگر هم وجود دارد مانند : 7 سپتامبر به او تیر زدند. از 12 تیر 7 تیر به او نخورد. او در 4:03 صبح مرد که جمع آن 7 می‌شود. همچنین او در سن 25 سالگی مرد که جمع 2و5 هم 7 می شود.

البته خیلی‌ها در مرگ توپاک شک دارند و با توجه به چند عکس و فیلمی که بعد از مرگ توپاک او را زنده نشان می داد عقیده دارند که اون هنوز زنده است. توپاک اواخر عمر خود خیلی به ماکیاولی علاقه‌مند شده بود ماکیاولی فیلسوف ایتالیایی بود که همه فکر میکردند که در سن 25 سالگی مرده اما او دوباره بعد از18 سال (در سن 43 سالگی) برگشت وانتقام خود را از دشمنانش گرفت به همین دلیل خیلی‌ها معتقدند که توپاک نمرده و میخواهد از روش ماکیاولی استفاده کند.

همچنین وقتی مادرش جنازهٔ توپاک را دید گفت که او پسرش نیست با این حال اگر توپاک بخواهد دوباره برگردد باید سال 2014 که بازهم جمع 2و1و4 برابر با 7 می شود برگردد چون 43 سالش می شود و 18 سال از مرگش می گذرد.

در آهنگ اینتروی آلبوم The Don Killuminati توپاک هم صدای شلیک 7 گلوله شنیده می شود. در یکی از معروف ترین ترک های نوتوریوس بی.آی.جی که همراه با فیفتی سنت آن را پر کرده است در طی آهنگ صدای شلیک هفت گلوله شنیده می شود. همچنین در یکی از ترک های اسنوپ داگ که از افراد وست کُست به شمار می رود نیز صدای شلیک هفت گلوله شنیده می شود.

مایکل جکسون

مایکل جکسون، سلطان پاپ، در سال 2009 درگذشت. دلیل مرگ او مسمومیت ناشی از داروی بیهوشی پروفول عنوان شد. گفته می شود وی نیز به مواد مخدر اعتیاد داشته است.

دیوید کارادین

جسد دیوید کارادین (David Carradine)، هنرپیشه آمریکایی، در سال 2009 در کمد اتاق هتلش در بانکوک پیدا شد. بدن او کاملا برهنه بود و یک طناب به دور گردن و اندام تناسلی‌اش پیچیده شده بود. گمان می‌رود که دلیل مرگ وی "سهل‌انگاری در هنگام خودارضایی بوسیله طناب" باشد. وی در هنگام مرگ 72 سال داشت.

آسمونی ها پر کشیدند
آسمونی ها پر کشیدند

بروس ‌لی

آیا بروس ‌لی به صورت طبیعی مرد یا کشته شد؟ درباره راز مرگ او شایعه‌های زیادی وجود دارد. او در سال 1973 حین فیلمبرداری فیلم Enter the dragon از هوش رفت. گفته می‌شود که او بر اثر مصرف یک قرصد ضد درد که از همکارش "بتی تینگ پی" دریافت کرده بود، دچار ورم مغزی شده بود.

برندن ‌لی

در سال 1993 پسر بروس‌ لی، برندن ‌لی، هنگام فیلمبرداری صحنه‌ای از فیلم The Crow به‌ اشتباه بر اثر اصابت یک گلوله واقعی درگذشت. او تنها 28 سال داشت.

ناتالی وود

بیش از 30 سال است که علت مرگ ناتالی وود، هنرپیشه آمریکایی، معمایی بزرگ مانده است. او در سال 1981 به هنگام قایقرانی از قایق پرت و در آب غرق شد. علاوه بر ناتالی وود، همسرش رابرت واگنر و هنرپیشه معروف، کریستوفر واکن نیز بر روی این قایق بودند. دلیل مرگ او هیچگاه روشن نشد.

جسد ناتالی وود در نوامبر سال 1981، در چند صد متری ویلایی شخصی اش در کنار قایق تفریحی او پیدا شد پلیس علت مرگ ناتالی را غرق شدن بر اثر حادثه اعلام کرد اما با توجه به نزاع او با همسرش، ساعتی پیش از مرگ و کبودی های نمایان بر روی بدن ناتالی، گمانه زنی ها در این باره هیچگاه پایان نیافت

مشاهیری که در بالا به مرگ مشکوک آنها اشاره شد غالبا متعلق به نسلی عصیانگر و شورشی بودند که به وضع موجود در دنیای غرب اعتراض داشتند. آنها از هر وسیله ای برای بیان اعتراضات خود استفاده می کردند اوج رواج موسیقی زیرزمینی در غرب به همین دوران یعنی 1970 برمی گردد.

این مجموعه در واقع آئینه تمام نما و نماینده جامعه بودند. با این حال زندگی شخصی آنها نیز مملو از گرفتاری ها و بیماری های روانی متعددی بوده و از آن رنج می برده که در نهایت مرگی تراژیک را برای آنها به ارمغان آورده است.

آنها ضمن اعتراض به وضع موجود در غرب برای یافتن آرامش به مصرف شدید مواد مخدر و مشروبات الکلی پناه می بردند و و در نهایت دچار افسردگی و خودکشی می شدند. در حالی که علی الظاهر بایستی به دلیل درآمد بالا، شهرت و کار در زمینه موسیقی افرادی شاد در زندگی باشند.

 

نظر خود را درباره «آسمونی ها پر کشیدند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آسمونی ها پر کشیدند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.