زمان مطالعه: 4 دقیقه
سبک غذایی سالم و الگوی تغذیه صحیح

سبک غذایی سالم و الگوی تغذیه صحیح

در رژیم سالم باید در نظر داشته باشید که مصرف یک یا چند نوع خاص از این گروها باعث آسیب رسانی به بدن می شود چون که به این ترتیب ممکن است که گروهی از ویتامین ها و املاح اصلا به بدن شما نرسد. هیچ وقت نباید تغذیه سالم را با برنامه های حذف مواد غذایی از برنامه روزانه اشتباه گرفت حتی در برنامه تغذیه از چربی ها هم به اندازه نیاز بدن باید استفاده کرد.

برای برخورداری از زندگی پر برکت و سرشار از شادی و سلامتی، به جسم و تفکری سالم نیاز داریم. برای رسیدن به این هدف لازم است که از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنیم. موادی که بتوانند به سلامتی انسان کمک کرده و حافظه و خلاقیت ذهنی او را بهبود ببخشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با سبک غذایی سالم و الگوی تغذیه صحیح این بخش آسمونی را مطالعه نمایید چرا که اطلاعات مفیدی در همین مورد تهیه کرده ایم.





سبک غذایی سالم و الگوی تغذیه صحیح

سبک غذایی سالم و الگوی تغذیه صحیح

در تعریف تغذیه سالم باید این جمله را بگوییم که تغذیه ی سالم عبارت است از انتخاب غذاهای متنوع و سالم از گروه های غذایی مختلفی که وجود دارد. از آن جایی که یک رژیم غذایی خوب باید ازتمام موادمعدنی، املاح، پروتئین و ویتامین ها سرشار باشد تا با مصرف آن ها نیاز های بدن به طور کامل رفع شود. و هر گروه غذایی املاح و ویتامین های خاص خود را دارد بنابراین تنوع در گروه های غذایی می تواند انتخاب های بهتری برای ما داشته باشد تغذیه ای سالم است که از تمام این مواد در آن استفاده شود انواع پروتئین و چربی ها. با مصرف مواد غذایی سالم بدن در برابر انواع ویروس ها و باکتری ها مقاوم می شود.

در رژیم سالم باید در نظر داشته باشید که مصرف یک یا چند نوع خاص از این گروها باعث آسیب رسانی به بدن می شود چون که به این ترتیب ممکن است که گروهی از ویتامین ها و املاح اصلا به بدن شما نرسد. هیچ وقت نباید تغذیه سالم را با برنامه های حذف مواد غذایی از برنامه روزانه اشتباه گرفت حتی در برنامه تغذیه از چربی ها هم به اندازه نیاز بدن باید استفاده کرد.

با این وجود در تعریف دقیق تغذیه ی سالم باید بگوییم که تغذیه سالم یعنی ، ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی که بتوان همیشه از آنها پیروی کرد؛ و بهتر است تا برای پیش برد این هدف اراده خیلی قوی داشت. برای مثال فرد در زمانی که خیلی گرسنه است ممکن است هر چیزی را که دم دستش باشد و یا اینکه در طول روز از تنقلات خاصی مصرف کند و از برنامه غذایی اصلی غافل شود. حالا این دیگر تغذیه سالم نیست و این رویه با رژیم سالم کاملا تناقص دارد. همیشه این یادتان باشد که اصول تغذیه این است که همیشه متعادل است ؛ یعنی از گروه های غذایی مختلف تشکیل شده است ولی به صورت حداقل تعداد واحد های مورد نیاز را می توان مصرف کرد.

تعادل به معنی خوردن طیف گسترده‌ای از مواد غذایی در اندازه مناسب و مصرف مقدار صحیح از خوردنی‌ها و نوشیدنی ها که به شما در رسیدن به بدنی سالم و حفظ سلامت آن، کمک می‌کند.

یک رژیم غذایی سالم حاوی چه موادی است ؟

درباره موادی غذایی سالم خیلی خلاصه باید بگوییم که مواد غذایی سالم، معمولا موادی هستند که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند؛ و شامل گروه های مختلفی هستند که ما به طور کامل برای شما شرح می دهیم.

می دانیم که رژیم غذایی سالم شامل میوه‌ها و سبزیجات منابع حیاتی ویتامین و مواد معدنی هستند. این گروه های غذایی مهم ترین گروه های تغذیه ای هستند که بیشتر محققان توصیه کرده اند که افراد بهتر است که در روز پنج وعده میوه و سبزی را حتما میل کنند. در این تحقیقات محققان اثبات کردند که افرادی که روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزی جات مصرف می کنند در ان ها خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و بعضی از انواع سرطان به میزان زیادی کاهش پیدا می کند.

درباره مصرف گوشت می دانیم که منبع غنی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مثل روی، ویتامین ‌های گروه B و آهن است. بهتر است تا در مصرف آن چربی آن را خوب بگیرید و گوشت را کامل بپزید.

یکی دیگر از غذاهایی که سرشار از پروتئین است ماهی می باشد. همان طور که می دانیم ماهی شامل تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی است. ماهی به دلیل اینکه سرشار امگا 3 است برای بدن و سلامت قلب بسیار مفید است پس مصرف ماهی را در برنامه تغذیه خود فراموش نکنید.

محصولات لبنی هم مثل شیر و ماست و پنیر سرشار از منابع خوب پروتئین و کلسیم هستند ؛ که برای حفظ سلامتی بسیار مفید هستند توصیه می شود که در مصرف این محصولات لبنی از انواع شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید.

در تغذیه سالم با استفاده از مایعات کافی، آمینو اسید و اسید های چرب لازم، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و لازم بدن کالری مورد نیاز را دریافت می کند. ورزش هم در کنار رژیم غذایی سالم کمک می کند تا فرد از خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله چاقی، بیماریهای قلبی عروقی ، دیابت نوع 2، فشارخون بالا و سرطان را در امان باشد . در برنامه غذایی سالم نباید از نقش چربی ها غافل بود.





سبک غذایی سالم و الگوی تغذیه صحیح

همان طور که می دانید 2 نوع چربی وجود دارد :



  • چربی اشباع شده
  • چربی اشباع نشده

درباره چربی های اشباع شده :  باید بگوییم که این چربی های اشباع شده معمولا در خوراکی هایی مثل ، پنیر ، سوسیس، کره ، کیک، بیسکوئیت و شیرینی ها یافت می‌شوند ؛ که این نوع چربی می‌تواند باعث افزایش کلسترول خون فرد می شود و خطر بیماری قلبی را برای او به وجود می اورد که بهتر است فرد درمصرف ان ها بسیار دقت داشته باشد.

چربی های اشباع نشده : این چربی ها هم چربی هایی هستند که برعکس اشباع شده هنگامی که فرد از ان استفاده کند باعث کاهش کلسترول خون می شود. همچنین چربی های اشباع نشده اسیدهای چربی را که ما برای حفظ سلامتی بدن به آن احتیاج دارد را تامین می کند.

نمونه هایی از موادی که چربی های اشباع نشده دارند عبارتند از :



  • انواع ماهی های چرب
  • انواع آجیل ها و مغزها
  • انواع دانه ها
  • میوه استوایی آووکادو
  • روغن های گیاهی مثل زیتون و کنجد
  • روغن سبزیجات که سرشار از این نوع چربی ها هستند.

بهتر است که برای حفظ سلامتی تا حدامکان مصرف چربی های مضر را کاهش داده و به جای آنها از مقادیر کمی چربی اشباع نشده استفاده کنید. و برای داشتن یک رژیم سالم مصرف آب ، نشاسته ، فیبر ، سبزیجات را فراموش نکنید و از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سبک غذایی سالم و الگوی تغذیه صحیح» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سبک غذایی سالم و الگوی تغذیه صحیح فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.