زمان مطالعه: 4 دقیقه
تفریح و سرگرمی های سالم

تفریح و سرگرمی های سالم

داشتن سرگرمی فقط برای گذران وقت نیست؛ سرگرمی می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود دهد. سرگرمی کاری است که برای...

داشتن سرگرمی فقط برای گذران وقت نیست؛ سرگرمی می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود دهد. سرگرمی کاری است که برای لذت یا تفریح انجام می‌دهید. این کارها را در اوقات فراغت‌تان انجام می‌دهید و برای انجام آن‌ها حقوق نمی‌گیرید. آسمونی در این بخش در مورد تفریح و سرگرمی های سالم صحبت می کند.



تفریح و سرگرمی های سالم

معلوم شده که سرگرمی فقط برای لذت بردن نیست. داشتن سرگرمی مزیت‌هایی زیادی دارد، مثلاً:



  • می‌تواند به شما احساس مفید بودن بدهد.
  • می‌تواند خلاقیت شما را شکوفا کند.
  • می‌تواند ذهن شما را فعال نگه دارد.
  • می‌تواند باعث شور و اشتیاق شما بشود.

بعضی از سرگرمی‌ها علاوه بر لذت‌بخشی، برایتان مفید هم هستند. در ادامه 16 تا از این سرگرمی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم که کیفیت زندگی شما را بهبود می‌دهند:

1. مدیتیشن انجام دهید

همه باید مدیتیشن را امتحان کنند. اما آیا مدیتیشن سرگرمی است؟ من معتقدم که هست. انجام مدیتیشن به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید، فشار خونتان پایین بیاید، سیستم ایمنی بدن‌تان تقویت شود و حتی توانایی تمرکزتان بالاتر برود.

آیا مدیتیشن لذت‌بخش است؟ وقتی روزانه به مدت 10 دقیقه به مدیتیشن می‌پردازید، یک شمع روشن می‌کنید و روی زیرانداز یوگایتان دراز می‌کشید، کاملاً ریلکس و آرام می‌شوید و حال‌و‌هوای خوبی خواهید داشت. پس مدیتیشن بدون شک لذت‌بخش است.

2. چیزی برویانید

باغبانی سرگرمی واقعا مفیدی است. چه چیزی مفیدتر از اینکه گل‌های زیبا بکارید و میوه و سبزی خودتان را پرورش دهید؟ اما این تمام ماجرا نیست، باغبانی تأثیرات دیگری هم روی شما خواهد داشت:



  • میزان کورتیزول، یعنی هورمون استرس شما را کاهش می‌دهد.
  • پرورش یک گیاه از دانه تا مرحله‌ی میوه دادن، توانایی شما را در ایجاد تغییرات مثبت در این دنیا افزایش می‌دهد.
  • یک نوع ورزش به حساب می‌آید (و همه‌ی ما به 150 دقیقه ورزش در هفته نیاز داریم).
  • تحقیقات نشان داده است باغبانی زوال عقل را تا 36 درصد کاهش می‌دهد.

3. با آشپزخانه آشتی کنید

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که در خانه آشپزی می‌کنند نسبت به افرادی که بیشتر بیرون غذا می‌خورند، سالم‌تر هستند و زندگی طولانی‌تری دارند. در واقع وقتی مواد اولیه‌ی لازم برای غذایتان را از خواروبار فروشی می‌خرید، غذای آماده‌ی کمتر، غذای پُرشکر و چربی کمتری می‌خرید و در عوض، انتخاب‌های سالم‌تری دارید.

از این گذشته، با آشپزی در خانه در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی می‌کنید.

4. یک کتاب دستتان بگیرید

کتاب خواندن خیلی باارزش‌تر از وقت‌گذرانی و لذت بردن است. خواندن، مهارت درک‌ مطلب شما را تقویت می‌کند، به ذهن شما یاد می‌دهد تمرکز کند و دامنه‌ی لغت شما را گسترش می‌دهد. همچنین کتاب خواندن قدرت مغز شما را هم افزایش می‌دهد. درست همانطور که پیاده‌روی بدن‌تان را تمرین می‌دهد، خواندن هم مغزتان را تمرین می‌دهد.

از این گذشته، تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه استرس را تا 69 درصد کاهش می‌دهد و کمک می‌کند بهتر بخوابید. بهترین کار این است که تلاش کنید این سرگرمی را درست قبل از به رختخواب رفتن انجام دهید.

5. موسیقی را دریابید

ساز زدن، می‌تواند رشد شناختی شما را افزایش دهد. به‌علاوه، هماهنگی چشم-دست و چابکی شما را بهتر می‌کند. تازه قسمتش جالبش اینجاست: ساز زدن آی‌کیو را هم در کودکان و هم در بزرگسالان تا 7 نمره افزایش می‌دهد. وسوسه نشدید که بیرون بروید و یک کیبرد بخرید؟

6. صفحه‌ی شطرنج را از کمد بیرون بیاورید

احتمالا خودتان می‌دانید شطرنج برای بهبود توانایی‌های شناختی مغز، یک سرگرمی عالی است. اول از همه، شطرنج هر دو نیمکره‌ی مغز را تمرین می‌دهد. بازیکنان اول از نیمکره‌ی چپ مغز استفاده می‌کنند و آن را تقویت می‌کنند. این نیمکره با شناخت اشیا سروکار دارد. بعد، این بازی از نیمکره‌ی راست استفاده می‌کند که این نیمکره با الگوی شناخت کار می‌کند.

از این گذشته، شطرنج به شما کمک می‌کند تا حافظه‌تان را تقویت کنید و تفکر استراتژیک را یاد بگیرید.

7. تکانی به خودتان بدهید

وقتی که می‌رقصید نه تنها به شما خوش می‌گذرد، بلکه فایده‌های دیگری هم برایتان دارد. بدون شک، رقص یک نوع تمرین ورزشی هم هست. به‌علاوه، استرس شما را کاهش می‌دهد و میزان سرتونین را افزایش می‌دهد، سرتونین یک پیام‌رسان عصبی است که به احساس سرخوشی و شادی ربط دارد. یکی دیگر از فایده‌های رقص این است که توانایی شناختی شما را افزایش می‌دهد، یعنی شما را باهوش‌تر می‌کند.

8. نِمو را پیدا کنید

نتایج یک تحقیق نشان داده است که داشتن حیوان خانگی شما را سالم‌تر نگه می‌دارد. اگر وقت و حوصله‌ی سگ یا گربه را ندارید، برای شما چیزی دوست‌داشتنی‌تر از یک ماهی قرمز وجود ندارد. هیچ‌کس نمی‌تواند اثر آرا‌م‌بخش نگاه کردن به ماهی قرمزی را که به آرامی در آب سُر می‌خورد، انکار کند.

9. توپ را پاس بدهید

پیوستن به تیم‌های ورزشی یک راه عالی برای آشنا شدن با افراد جدید و دوست‌یابی است. ثبت‌نام برای ورزش‌های داخل سالن یک راه لذت‌بخش برای وقت گذراندن با دیگران است و این یکی از رموز خوشحالی هم هست. مثلاً والیبال یکی از ورزش‌های تیمی است که خیلی زود یاد می‌گیرید به خوبی بازی کنید. یادتان باشد که تحقیقات نشان داده‌اند انزوای اجتماعی از چاقی مزمن هم کشنده‌تر است.

پس دفعه‌ی بعد که می‌خواهید به خانه بروید و تنهایی تلویزیون تماشا کنید، در عوض راهتان را به سمت یک باشگاه ورزشی کج کنید و بروید با دیگران والیبال بازی کنید.

10. با کاراته‌باز درون‌تان ارتباط برقرار کنید

مطالعه و یادگیری یک هنر رزمی ـ مثل کاراته ـ واقعا باارزش است. با یادگرفتن هنر رزمی، یاد می‌گیرید که از خودتان دفاع کنید. به‌علاوه، نظم و انضباط و توانایی تمرکز هم کسب می‌کنید. تمرین هنرهای رزمی به شما کمک می‌کند تا تعادل، استقامت، هماهنگی و قدرت را در خودتان تقویت کنید و ذهن و بدن‌تان را آشتی دهید.

نظر خود را درباره «تفریح و سرگرمی های سالم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تفریح و سرگرمی های سالم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.