زمان مطالعه: 7 دقیقه
اگر به تازگی دانشجو شده اید حتما بخوانید

اگر به تازگی دانشجو شده اید حتما بخوانید

کسانی که به تازگی وارد دانشگاه شده اند برای مدتی سردرگم هستند و نمی دانند باید چه کار کنند و از دوستان و...

stu2
stu2

کسانی که به تازگی وارد دانشگاه شده اند برای مدتی سردرگم هستند و نمی دانند باید چه کار کنند و از دوستان و اطرافیانشان نکاتی را می شنوند که ممکن است ابهاماتی برایشان به وجود آید. پورتال آسمونی در ادامه این مقاله نکاتی مفید و البته مختصری را که دانشجویان جدیدالورود باید بدانند عنوان می کند. از شما همراهان همیشگی آسمونی رد عوت می کنیم در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

نکاتی برای ایمنی و سلامت دانشجویان:

ابزاراعلان خطر شخصی با خود همراه اشته باشید: بسیاری از مردان این ابزار را یک وسیله زنانه می دانند. اما آمار نشان داده است که دانشجویان مذکر بیشتر در معرض خطر حمله در خیابان هستند.

سعی نکنید در تاریکی به تنهایی به خانه بروید و مطمئن باشید هرکسی که شما را در نیمه های شب به خانه می رساند آشنا هستید. از خیابانهای پر نور و شلوغ عبور کنید و از زیرگذرها عبور نکنید و از مسیرهایی که برای ایمنی عابر پیاده طراحی شده اند استفاده کنید.

زمانی که از عابربانک استفاده می کنید مراقب اطرافیانتان باشید . ترجیحا در هنگام روز پول برداشت کنید.

به ایمیل ها و تلفنهایی که مشخصات و اطلاعات بسیار شخصی شما را درخواست می کنند اعتماد نداشته باشید و قبضهای عملیات بانکی یا جزئیات کارت اعتباری خود را که در کاغذ ثبت شده است از بین ببرید.

جزئیات کارتهای پلاستکی و اعتباری و شماره سریال و مدل وسایل الکتریکی گرانقیمت خود را در جایی ثبت کنید.

املاک خود را با خودکار فرابنفش علامت گذاری کنید: شماره دانشجویی به اضافه حروف آغاز نام دانشگاه شما یک شماره منحصر به فرد خواهد بود.

 اگر تلفن شما گم یا دزیده شد سریعا با تلفن غیر فعال نمودن موبایل تماس بگیرید و درنتیجه دستگاه موبایل شما به روی همه شبکه ها قفل می شود. موبایلها جز وسایلی هستند که بیش از همه مورد سرقت قرار می گیرند مخصوصا از افراد جوان.

 سعی کنید در مکانهای خلوت از موبایل استفاده نکنید. فرستادن پیامک می تواند حواس شما را از اتفاقاتی که در اطراف شما می افتد پرت کند. زمانی که خارج از خانه هستید موبایل خود را در حالت لرزش و سکوت قرار دهید.

 برنامه های امنیتی بر روی لپتاپ خود را نصب کنید و همیشه آن را در کیف های ورزش حمل کنید نه در کیفهای مخصوص خود. امروزه، بخش فن آوری اطلاعات دانشگاه و مراکز آموزشی شبانه روز باز هستند و دانشجویان ممکن است این مکانها را در نیمه های شب ترک کنند.

مطمئن باشید که درهای بیرون مجهز به قفل"ییل" هستند و دارای پنج جفت اهرم ایستایی باشند. در همه پنجره های آسیب پذیر طبقات پایین قفلهایی نصب کنید. دانشجویان در خانه های شخصی دو برابر بیشتر از دانشجویان خوابگاهها در معرض دزدی های شبانه هستند و به احتمال زیاد برای این است که اتاق آنها برای مدت زمان طولانی از روز و شب خالی است. شما می توانید با تنظیم نور و رادیو و روشن شدن آنها در ساعتی خاص وانمود کنید که کسی در خانه است.

ماشین  و موتور خود را وقتی ترک می کنید کاملا قفل کنید حتی اگر برای چند دقیقه باشد. به محل پارک فکر کنید. سرقت از خودرو معضل اساسی است پس باید هنگامی که خودرو را ترک می کنید ضبط ماشین و دیگر تجهیزاتی که گرانقیمت هستند و قابل جداشدن هستند را برداشته و در جایی امن قرار دهید.

وسایل و متعلقات خود را بیمه کنید: بیش از نیمی از دانشجویانی که دچار سرقت می شوند بیمه نیستند.

اموال گران قیمت خود را در طول تعصیلاتی که حضور ندارید در انبارهای مطمئن نگهداری کنید. این موضوع برای دانشجویان بین المللی اهمیت خاصی دارند.

نکاتی مخصوص دانشجویان پیام نور:

stu1
stu1

* دانشگاه پیام نور معتبر و مورد تایید وزارت علوم است

دغدغه بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه پیام نور و شاید مهم ترین سوال در مورد پیام نور اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور است ، دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و دارای مدرک معتبر است ، دانشگاه پیام نور را حتی می توان گفت در جهان بدلیل آنکه یک ساختار استاندارد از لحاظ سیستم آموزشی دارد دارای اعتبار بالایی می باشد و برای ادامه تحصیل در خارج از کشور ایران نیز مدرک این دانشگاه مورد تایید بسیاری از دانشگاه های جهان است.

براساس اعلام و رتبه‌بندی جدید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که اواخر سال 1393 اعلام شد دانشگاه پیام نور جزو 10 دانشگاه برتر جامع کشور قرار گرفته است. ضمنا بر اساس رتبه بندی اعلام شده در اواخر سال 1393 توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانشگاه پیام نور با کسب نمره 100 شاخص آموزشی ، رتبه یک کیفیت آموزشی کشور را در کنار دانشگاه های شریف و علوم پزشکی تهران کسب کرد.

* دانشگاه پیام نور دانشگاه غیر حضوری نیست

دانشگاه پیام نور دانشگاه نیمه حضوری یا غیر حضوری نیست ! در سال های اخیر دانشگاه پیام نور به سمت کلاس های بیشتر و مجازی شدن کلاس ها حرکت کرده است.بهتر بخواهیم بگوییم نه مثل دانشگاه های معمولی کلاس همیشه برگزار میشود نه مثل نیمه حضوری کلاس گاهی تا سالی می باشد یک چیزی مابین این دو !

نکته : کلاس های بیشتر به این معنی نیست که همیشه کلاس وجود دارد !

* حضور در کلاس پیام نور اختیاری اجباری است

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد چرا اختیاری اجباری ؟ دلیل این موضوع که میگویم اختیاری اجباری این است که:حضور در کلاس های تئوری اختیاری می باشد دانشجو می تواند شرکت کند می تواند شرکت نکند(خلاصه این جمله هر جور مایل هستید!) اما اجباری بودن آن برای دروس عملی و آزمایشگاه می باشد حضور در کلاس این واحدها اجباری می باشد یعنی شما الزاما و حتما باید واحدهای عملی و آزمایشگاه ها را در کلاس درس حاضر شوید

* دانشگاه پیام نور جمعه ها تعطیل است!

البته این موضوع قطعی نیست ! چون ممکن است تغییراتی هم داشته باشد ولی در مجموع این است که کلاس های پیام نور در سایر روزهای هفته نیز تشکیل میشود پس اگر فکر می کنید فقط پنج شنبه و جمعه ها کلاس تشکیل میشود سخت در اشتباه هستید.

برخلاف آنچه که برخی افراد می گویند:کلاس های درس دانشگاه پیام نور پنج شنبه و جمعه می باشد باید بگوییم کاملا اشتباه می گویند ! اولا پنج شنبه و جمعه ها معمولا تایم اداری دانشگاه پیام نور تعطیل است البته استثنا هم وجود ! جمعه ها که کلاس تشکیل نمیشود ! باز هم استثنا وجود دارد.پنج شنبه ها یک خط در میان در مراکز کلاس تشکیل میشود.

* دانشگاه پیام نور خوابگاه ندارد !

پذیرش در دانشگاه پیام نور به صورت بومی می باشد اگر چه برخلاف آنچه در نکته اول یادآور شدیم گفته میشود بدلیل نیمه حضوری بودن خوابگاه ندارد !ولی در هر صورت خوابگاه ندارد که ما فکر می کنیم بومی بودن پذیرش مهمترین دلیل آن در حال حاضر است بومی بودن یعنی اینکه پذیرش در مقطع کارشناسی غالبا براساس بومی می باشد یعنی اینکه شما از استان تهران نمی توانید بروید استان اصفهان پیام نور در مقطع کارشناسی پیام نور درس بخوانید.براساس اعلام سازمان سنجش 70 درصد پذیرش از متقاضیان همان شهرستان و 30 درصد از متقاضیان شهرستان های اطراف می باشد.

نکته : پذیرش در ارشد بومی نیست

* تحصیل در پیام نور کتاب محور است!

بر خلاف آنچه گفته می شود دانشجو محور یا استاد محور یا هر چیز دیگری باید بگوییم عقیده نویسنده این مطلب بر این است که دانشگاه پیام نور کتاب محور است.یعنی اینکه دانشگاه اول ترم لیست منابع را منتشر می کند که برای هر درس کتابی معرفی شده است و خود دانشجو باید مطالعه کند و کتاب معرفی شده به عنوان منبع را آزمون بدهد در این مسیر با توجه به نوع درس و پیام نور آن شهر ممکن است کلاس گروهی نیز تشکیل شود و اساتید تدرس کنند.

نکته : کلیه دروس عملی و آزمایشگاه ها، کلاس گروهی برای آن تشکیل می شود.

* سوالات امتحانات پیام نور فقط تستی نیست!

اگر چه بسیاری از دروس دانشگاه پیام نور در حال حاضر آزمون آن به صورت تستی برگزار میشود.ولی هستند دروسی که آزمون پایانی آن به صورت تمام تشریحی یا ترکیبی از تستی و تشریحی برگزار میشوند .هر ترم ممکن است نوع تستی و تشریحی بودن امتحانات تغییر کند ملاک لیست منابع منتشر شده در همان سال می باشد.

* تحصیل در دانشگاه پیام نور رایگان نیست!

دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه های کشور می باشد که تحصیل در آن رایگان نیست و برای تحصیل در آن شما ملزم به پرداخت شهریه هستید.

* ادامه تحصیل در مقطع بالاتر وجود دارد؟

تمامی افرادی که در پیام نور موفق به اخذ مدرک می شوند می توانند در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند و هیچ مشکلی از این بابت و منعی برای انها وجود ندارد.

* سیستم گلستان دانشگاه پیام نور چیست؟

جواب: آنچه به عنوان سیستم گلستان پیام نور معرفی شده است در واقع یک سایت اینترنتی با آدرس http://reg.pnu.ac.ir می باشد که کلیه اطلاعات دانشجو در آن قرار دارد ، از قبیل نمرات ، معدل و …

عمده ترین کاری که در سیستم گلستان انجام میشود انتخاب واحد و حذف و اضافه می باشد پس این یعنی اینکه انتخاب و حذف و اضافه غیر حضوری و اینترنتی از طریق سیستم گلستان توسط خود دانشجو انجام می شود.

از دیگر موارد مهم استفاده سیستم گلستان دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات که معمولا یک هفته قبل از شروع امتحانات منتشر می شود و مشاهده نمرات و میان ترم است.

سیستم گلستن فقط از طریق مرورگر اینترنت اکسپلورر قابل دسترس می باشد.

* لیست ارائه دروس دانشگاه پیام نور چیست؟

جواب:لیستی که برای دانشجویان کارشناسی به صورت 9 ترمه و برای دانشجویان ارشد 3 تا 5 ترمه ارائه می شود در واقع همان واحدهایی می باشد که دانشجو در طول دوران تحصیل باید بگذراند.در واقع یک برنامه ریزی جامع درسی توسط خود دانشگاه برای دانشجو که به عنوان راهنما ارائه شده است و به دانشجو می گوید که بهتر است در هر ترم چه دروسی را انتخاب کند.

نکته مهم در این لیست پیش نیاز همنیاز های مشخص شده برای هر درس می باشد که دانشجو ملزم به رعایت آنها می باشد یعنی حتما باید رعایت کنید یک نکته دیگر در مورد لیست ارائه دروس که شاید هیج کجا به شما گفته نشود این است که برنامه ریزی امتحانات پایان ترم براساس همین لیست ارائه دروس صورت میگیرد یعنی به این صورت که امکان ندارد امتحان دروس یک ترم در لیست ارائه دروس همزمان شود! پس پیشنهاد می کنیم مطابق برنامه لیست ارائه دروس خود پیش بروید ولی حتما نیاز نیست براساس آن دروس را پاس کنید بلکه شما فقط و حتما باید پیش نیازها را رعایت کنید.

از نکات قابل ذکر دیگر اینکه این لیست ممکن است شامل تغییراتی شود و باید هر ترم لیست ارائه دروس را به صورت بروز شده دریافت کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «اگر به تازگی دانشجو شده اید حتما بخوانید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره اگر به تازگی دانشجو شده اید حتما بخوانید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.