زمان مطالعه: 5 دقیقه
زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی

زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی

سید حسن قاضی زاده هاشمی متولد 1338 از شهرستان فریمان است. قاضی زاده هاشمی متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص جراحی...

زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی
زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی
سید حسن قاضی زاده هاشمی متولد 1338 از شهرستان فریمان است. قاضی زاده هاشمی متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه، رئیس بیمارستان تخصصی چشم پزشکی نور، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، رئیس دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه دکتر روحانی است. برای آشنایی بیشتر با ایشان این بخش آسمونی را تا انتها مطالعه نمایید چرا که بیوگرافی کامل سید حسن قاضی زاده هاشمی را برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده است.

حسن قاضی زاده هاشمی فروردین ماه 1338 در فریمان، در خانواده‌ای مذهبی، متولد شد. پدرش در فریمان عطار بود. وی در کودکی قرآن را نزد شیخ حسین مطهری پدر مرتضی مطهری فرا گرفت و پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد. وی همزمان در فعالیتهای مذهبی شرکت داشت. در سال 56 وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیتهای اجتماعی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و همزمان با گسترش موج اعتراضات، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد مشارکت داشت.

سید حسن قاضی زاده هاشمی فاقد گرایش سیاسی می‌باشد. سیدحسن هاشمی در نخستین تغییر در وزارت بهداشت، رسول دیناروند معاون کامران باقری لنکرانی در دولت محمود احمدی‌نژاد را به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو منصوب کرد.

hassan-ghazizadeh-hashemi
hassan-ghazizadeh-hashemi
پس از انقلاب در ایران

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به عنوان یکی از مؤسسان سازمان جهاد سازندگی نقشی مؤثر ایفا کرد. با شروع جنگ ایران و عراق، مدت 33 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرد و در این مدت دوبار مجروح شد. برادر کوچکتر وی نیز به علت مصدومیتِ شیمیاییِ ناشی از دوران جنگ در سال 1372 هجری شمسی درگذشت. حسن قاضی‌زاده هاشمی پس از بازگشت «جهت ادامه تحصیل»، حضور در جبهه را در قالب تیمهای اضطراری پزشکی ادامه می‌داد. او در زمان وزارت بهداشت محمد فرهادی در بیمارستان فارابی مشغول شد و هم اکنون در بیمارستان چشم پزشکی نور مشغول است و رکورددار عمل جراحی لیزیک می‌باشد. وی در کلاس‌های مربوط به فنِ بازیگریِ رضا کیانیان شرکت داشته‌است.

زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی
زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی
خانواده

لیلی کوچک‌زاده همسر هاشمی، متخصص کودکان و فوق تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی هم‌اکنون 3 فرزند دارد. فرزندان هاشمی نیز همانند پدر و مادرشان، رشته پزشکی را انتخاب کرده‌اند که فاطمه دستیار روانپزشکی، مریم دانشجوی پزشکی و علیرضا دانشجو پزشکی می‌باشد

حسین قاضی زاده هاشمی برادر بزرگترِ حسن قاضی‌زاده هاشمی، نمایندهٔ دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی ایران بوده است؛ و همچنین حسن قاضی‌زاده هاشمی، پسرعموی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، یعنی نمایندهٔ مشهد و عضو جبهه پایداری نیز هست. این سخنگوی جبهه پایداری از حامیان اصلی قاضی‌زاده هاشمی برای وزارت بهداشت، در مجلس نهم ایران بود. پسر عموی دیگر حسن قاضی‌زاده هاشمی، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نیز در انتخابات مجلس دهم از طرف ائتلاف بزرگ اصولگرایان شرکت کرد که تأیید صلاحیت شده و رأی آورد و به همراه دیگر پسرعموی وی یعنی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو و سخنگوی جبههٔ پایداری، هر دو پسرعموی قاضی‌زادهٔ هاشمی وزیر بهداشت در مجلس دهم نیز، حضور خواهند داشت.

hassan-ghazizadeh-hashemi
hassan-ghazizadeh-hashemi
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران و ارائه اسامی وزرای پیشنهادی کابینه‌اش به مجلس شورای اسلامی، نام حسن هاشمی در بین اسامی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد. وی پیش از حضور در مجلس در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری فارس، به شرح برخی اقدامات و نظرات خود پرداخت:

«مهمترین ظلمی که در حق من کردند، برجسته کردن فعالیت من در بیمارستان خصوصی است در حالی که من بیشتر عمرم را در بخش دولتی کار کرده‌ام».

مدیر نظام سلامت به جای هزینه‌تراشی باید سرمایه‌گذاران را برای خدمت به مردم ترغیب کند.

مردم عادت کرده‌اند که با مدل آمریکایی، هر وقت اراده کردند، پیش بهترین متخصص بروند و با پرداخت مبلغی به عنوان ویزیت، خدمات بگیرند. اما حالا با اجرای این برنامه (پزشک خانواده) به هر حال محدودیتهایی برای مردم ایجاد می‌کنیم، به آنها می‌گوییم حتماً باید به پزشکی که ما می‌گوییم مراجعه کنند و او تشخیص می‌دهد که آیا به خدمات تخصصی نیاز دارد یا نه و اگر لازم بود او را ارجاع دهد. این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.

امروز(92/05/20) پزشک خانواده به این دلیل شکست خورده است که منابع مالی آن تأمین نشده است.

مدتهاست که قرار است جداسازی پزشکان بخش دولتی و خصوصی انجام شود، قدمهایی هم برداشته شده است. ایده‌آل من هم اجرای این قانون است اما امیدواریم منابع لازم را برای اجرای این قانون داشته باشیم. باید با اصلاح تعرفه‌ها کاری کنیم که پزشکان فقط در یکی از این بخشها فعالیت کنند. ضمن اینکه بر خلاف تصور عامه تقاضای خود جامعه پزشکی هم اجرای این قانون است زیرا هیچ‌کس راضی نیست که برای کسب درآمد مناسب در چند جا کار و ارائه خدمت کند.

زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی
زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی
من معتقدم یک مدیر خوب مدیر گران نیست، که دانم بنشیند تا از منابع عمومی به او پول بدهند و او هزینه کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز 24 خرداد 1392، با رای موافق 91٫5 درصدی خود از وی، هاشمی را به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، تأیید کردند. بدین ترتیب، هاشمی توانست رکورددار جلب آرای موافق نمایندگان مجلس در حمایت از یک وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی باشد.

  • عمل چشم میرحسین موسوی در سال 93 به وی سپرده شد.

  • عمل چشم مهدی کروبی در خرداد 94 و مجدداً در 16 مردادماه 94 به وی سپرده شد.

واکنش به ماجرای فیش‌های حقوق نجومی

در ماجرای رسوایی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی ایران در اواخر خرداد و اوایل تیرماه 1395، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و آموزش و پزشکی دولت یازدهم در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش، افشاگری در مورد فیش حقوق را «شمشیری دولبه» دانست که از یک طرف آن روحانی و دولت او زده می‌شود، ولی با طرف دیگر، روحانیت و نظام نشانه قرار گرفته‌است. قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ماجرای افشای هزینه 17 هزار تومانی سفر سه روزه حسن نزیه وزیر نفت دولت موقت بازرگان به مشهد و اقامتش در هتل‌هایت این شهر توسط «توده‌ای‌ها» از آن ماجرا به عنوان نخستین مورد افشاگری نام برد و آن را با عنوان «افشاگری توده‌وار» سنت حزب توده ایران نامید. قاضی‌زاده هاشمی فرد افشاگر را مستوجب قضایی دانست و سنت افشای دستمزدها را ضد ارزش‌های اخلاقی و اسلامی عنوان کرد.

hassan-ghazizadeh-hashemi
hassan-ghazizadeh-hashemi
حسن قاضی زاده هاشمی در کنار شهید صیاد شیرازی

ممنوعیت پیوند عضو به اتباع خارجی

در شهریور 1395، هاشمی در واکنش به انتشار گزارش‌های مبنی بر مرگ یک کودک افغان در ایران به دلیل خودداری پزشکان از انجام عمل پیوند عضو گفت: «بیمار به هیچ وجه به خاطر نبود عضو فوت نکرده و قرار بوده پدر وی بخشی از کبد خود را برای پیوند به او بدهد که متأسفانه زمان کافی وجود نداشته و کودک فوت کرده است.» او همچنین نظر خود را در مورد ممنوعیت پیوند عضو به اتباع خارجی بیان کرد: «خیلی زشت است که اتباع خارجی اجازه داشته باشند برای پیوند عضو به ایران بیایند و اندام ایرانیانی که مستمند هستند را بخرند و به خود پیوند بزنند. بجز چند کشور در همه جای دنیا هم این قانون وجود دارد و دولت‌ها معمولاً اجازه نمی‌دهند اعضای بدن شهروندانشان به اتباع خارجی فروخته شود.» این در حالی است که در بیشتر کشورها، خرید و فروش اعضای بدن (چه برای اتباع همان کشور و چه برای اتباع خارجی) غیرقانونی است و ایران یکی از معدود کشورهایی است که فروش اعضای بدن را قانونی کرده است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه وزیر بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.