زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی حسن حبیبی

بیوگرافی حسن حبیبی

از نام های ماندگار جام ملت های آسیا حسن حبیبی است؛ اولین کاپیتان ایرانی که جام ملت ها را برنده شد

اولین کاپیتان کشورمان که جام ملت های آسیا را بالای سر برد ، در سال 1968 به چنین افتخاری دست یافت . مردی که بعدها دو بار پاس تهران را به عنوان مربی در جام تخت جمشید و یک بار در جام آزادگان قهرمان کرد . تیم ملی را به المپیک 1980 برد و عنوان سوم جام ملت های آسیا 1960 را نصیب کشورمان ساخت . از نکات جالب زندگی ورزشی  حسن حبیبی ، خداحافظی وی از میادین فوتبال در روز تولدش بود .

در 18 بهمن 1349 ، حسن حبیبی در دیدار تیم های منتخب ایران و تیم ملی جوانان در حالی از فوتبال کناره گرفت که سر استنلی ماتیوس اسطوره تاریخ فوتبال بریتانیا نیز در بازی خداحافظی او به میدان رفت . با هم مروری داریم بر زندگی ورزشی حسن حبیبی از نگاه دنیای ورزش در سال 1349 . در روزهایی که هنوز افتخارات حبیبی به عنوان مربی آغاز نشده بود و او فوتبالیستی بزرگ بود که به تازگی میادین را ترک گرفته بود .

نام های ماندگار جام ملت های آسیا ؛ حسن حبیبی

زمین چهارصد دستگاه

کاپیتان حسن در کرمان متولد شده است اما به سبب انتقال خانواده اش به تهران از همان نخستین سال های نوجوانی در چهارصددستگاه مقیم شد و او نیز همچون شادی های دیگر مردان بزرگی که چهارصد دستگاه تاکنون به فوتبال فقیر ما داده است ، در همین محل پا به توپ گذاشت و در همین محل پا به توپ گذاشت و در همین جا بود که الفبای فوتبال را فرا گرفت . حسن حبیبی نیز نظیر اکثر بزرگان فوتبال دیارمان، طفل فوتبال کوچه هاست و  معلم اولش همین فوتبال کوچه ها بوده است . در آن روزها تازه به دبیرستان رفته بود و در سال 1336 اولین بار همراه تیم فوتبال مدرسه اش ، تیم دبیرستان ابوریحان قدم به مسابقات فوتبال قهرمانی آموزشگاه های پایتخت گذارد . برای او طعم نخستین پیروزی بسیار شیرین بود .  کسب عنوان قهرمانی در گروه تیم های بخش ، گرچه در مرحله نهایی مسابقات ناکام ماندند . سال بعد با کوشش و تلاش فراوان او گذشته از کسب عنوان قهرمانی در مسابقات بخش ، در مرحله نهایی مسابقات تیم ابوریحان توفیقی تازه یافت و تا دیدار فینال پیش آمد . اما در مسابقه نهایی در برابر تیم دبیرستان ادیب جام را از دست داد .

حضور در تیم کولاک

در  کنار مسابقات مدرسه ، در میعادگاه فراموش نشدنی و خاطره انگیز زمین فوتبال چهارصد دستگاه ، او و تیم چهارصددستگاه روز به روز قدرتی بیشتر می یافتند تا اینکه بالاخره به اصرار یکی از بچه ها به نام هوشنگ زارع یک روز حس رفتن به باشگاه شاهین زد ، دکتر اکرامی مربی و سرپرست تیم سابق شاهین بی چون و چرا او و سایر بچه ها را پذیرفت و قرار شد به نام تیم کولاک که امید شاهین محسوب می شد در مسابقات شرکت کنند .

hasan-habibi

هافبک و مدافع

حسن که از همان موقع در پست سانتر هافبک تیم بازی می کرد ، در خط دفاع با همه نوجوانی آن طور استوار و پرقدرت ظاهر می شد که تیم دسته یک باشگاه ، شاهین بارها در تلاش تصاحب او برآمد . حتی در دو بازی بزرگ خارجی حسن در همین پست خود در برابر دیناموتفلیس ( باخت 1 - 2 ) و اوژیست مجارستان ( مساوی 1 – 1 ) پیراهن شاهین را به تن کرد اما حاضر نشد دوستانش را در تیم کولاک تنها بگذارد و باز هم به سوی آنها بازگشت .

جدا شدن از شاهین

در سال 1338 حسن حبیبی برای نخستین بار برای عضویت در یک تیم منتخب برگزیده شد و این تیم ، تیم کلنی فوتبال آموزشگاه های پایتخت بود که برای دیداری با تیم مجارستانی اوژپشت که به تهران سفر کرده بود تشکیل گردید ، حسن هنوز یک سال تا پایان مدرسه باقی داشت که به خاطر پاره ای اختلاف به همراه دیگر دوستانش تیم کولاک را ترک کردند . تیم های تاج و سپه قبول کردند که تمام بچه های حبیبی را در خود جای دهند . کاپیتان حبیبی در نخستین سال حضورش در تاج برای شرکت در مسابقات قهرمانی ایران به همراه این تیم به اصفهان رفت و با پیروزی در این مسابقات نخستین عنوان قهرمانی خود را به دست آورد .

انتقال به تیم باشگاه پاس

در همین زمان حسن حبیبی با به پایان رساندن دوره دبیرستان و اخذ دیپلم طبیعی دانشجوی دانشکده پلیس شده بود و سال بعد که تیم پاس به وجود آمد طبق ضرورت اداری به این تیم منتقل شد . حبیبی در حالی در پایان فصل 44-1343 تاج را ترک کرد که عنوان قهرمانی باشگاه های تهران و عنوان قهرمانی ایران را با تیم تاج به دوش می کشید . اولین دیدار ملی حسن حبیبی در سال 1960 در تهران و در برابر تیم ملی فوتبال عراق بود . نتیجه  این مسابقه مساوی 1 - 1 بود . حبیبی از آن پس بازیکن ثابت تیم ملی شد ومدتی بعد کاپیتان دوم تیم ملی شد . او عضوی از اولین تیم ملی ایران بود که به المپیک راه پیدا کرد ( 1964 ) . دو سال بعد نوبت به بازی های آسیایی بانکوک ( 1966 ) رسید و او به همراه تیم ملی عنوان نایب قهرمانی آسیا دست یافت .

نام های ماندگار جام ملت های آسیا ؛ حسن حبیبی

میدان دادن به جوانان

در بازگشت از  بانکوک با شروع مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا در تهران به عنوان کاپیتان ثابت تیم انتخاب شد و نخستین پیروزی بزرگش بعد از عنوان نایب قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک ، فتح جام ملت های آسیا با پیروزی 1 - 2 براسرائیل در فینال این مسابقات در تهران بود .

خانواده ای با 3 فوتبالیست

حبیبی در سال 1343 درست اندکی قبل از سفر تیم ملی فوتبال به هند برای انجام دیدار بازگشت مسابقات مقدماتی المپیک ازدواج کرد و تاکنون صاحب دو فرزند ، سمیرا 6 ساله و سام 2 ساله می باشد . حسن در 18 بهمن ماه سال 1318 در کرمان متولد شده و اکنون با درجه سروانی در خدمت شهربانی کل کشور است ، او صاحب 4 برادر و 4 خواهر نیز می باشد که دو برادرش منوچهر و گودرز حبیبی نیز از جمله بزرگان فوتبال چهارصد دستگاه بوده اند و گودرز نیز در حال حاضر یکی از چهره های برجسته تیم تاج است ، برادر کوچکتر آنها سیروس نیز که 15 ساله است شاید یکی ، دو سال بعد چهارمین توپچی خانواده حبیبی برای فوتبال ما باشد .   

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی حسن حبیبی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی حسن حبیبی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.