زمان مطالعه: 2 دقیقه
جشن حنوکا، عید یهودیان

جشن حنوکا، عید یهودیان

حنوکا یادآور یکی از معجزات در تاریخ یهود است که بر اساس آن ادعا می شود تنها چراغ باقی مانده در نیایشگاه مکابیون در زمان جنگ با یونانیان، در حالی که تنها برای ی

حنوکا یا عید اخلاص یکی از جشن‌های یهودیان است. جشن حنوکا هشت روزه است و تقریباً با ایام کریسمس هم‌زمان است. با آسمونی همراه باشید تا با عید یهودیان بیشتر آشنا شوید.

جشن حنوکا، عید یهودیان

حنوکا یا عید اخلاص یکی از جشن‌های یهودیان است و به معنای افتتاح و گشایش است. این جشن که به جشن روشنایی معروف است امسال از دهم دسامبر (20 آذر) شروع می‌شود به مدت هشت‌ روز ادامه دارد.

حنوکا
حنوکا

بر اساس تقویم عبری تاریخ برگزاری این جشن امسال (سال 5776 یهودی) از 25 ماه کیسلو تا دوم ماه توت است. در این جشن هشت روزه یادبود خاطره آزاد سازی معبد دوم اورشلیم در قرن دوم قبل از میلاد، در طی خیزش مکابیین علیه حکام سرکوبگر یونانی جشن گرفته میشود. یهودیان در این جشن یک شمعدان نه شاخه را که منورا نامیده میشود روشن می‌کنند.

حنوکا
حنوکا

شمعدان این جشن حنوکیه نام دارد و این نامگذاری متفاوت به دلیل تمایز گذاری شمعدان این جشن با شمعدان هفت شاخه ‌ای است که در کنیسه ‌های یهودیان استفاده می‌شود و در سفر خروج درباره آنها توضیح داده شده است. یهودیان معتقدند جشن حنوکا جشنی حماسیست که یادآور رشادت های آنان است و نیز شکرگزاری به خاطر معجزاتی است که خداوند در حمایت از آنها پدیدار کرده است. بر پایه تاریخ یهود حزب قدیسین که از اورشلیم گریختند، متاتیاهو ، بزرگ خانواده حشمونی‌ها را که کمی پس از آن درگذشت، به رهبری خود برگزیدند. جانشین او پسرش یهودا ملقب به مکابی (چکش) بود که علیه سلوکیان شورش کرد. وی پس از چند بار نبرد در سال‌های 166-165 پیش از میلاد بر آنان پیروز شد و بخش بزرگی از یهودیان که دودل بودند به او پیوستند. این پیروزی باعث شد تا آنتیوخوس چهارم به یهودیان اجازه پرداختن به امور دینی در کنار «انصار تاغرق» بدهد. مکابی‌ها در تاریخ 25/ 1/164 ق.م به اورشلیم بازگشتند و تاکنون هم یهود این مناسبت را با عنوان عید روشنایی‌ها (حنوکا) جشن می‌گیرد.

حنوکا
حنوکا

امروزه یهودیان در سراسر جهان بنا بر سنت باستان در هر هشت شب عید حنوکا منوراهای خود را روشن میکنند به طوری که هر شب فقط یک چراغ یا شمع در این هشت شب روشن می‌شود تا شب آخر که همۀ شمع ها با هم روشن شوند. بر اساس تاریخ یهود، بعد از آنکه آن ها بر یونانیان پیروز شدند خواستند پس از سال‌های بسیاری که در بیت ‌المقدس عبادت الهی انجام نشده بود، بار دیگر به تجدید عبادت بپردازند. آن ها همه جا را آراستند و مقدمات امر را شروع کردند اما هنگامی که خواستند چراغ هفت شاخه را روشن کنند مشاهده کردند که “روغن مقدس” فقط برای یک شب کافی است، ولی معجزه الهی نمودار شد و این روغنی که فقط برای یک شب چراغداران کافی بود، به طور معجزه‌ آسایی هشت شب روشنایی داد؛ روشن کردن شمعدان تنها برای شکرگزاری از این معجزه انجام می‌گیرد. ایام جشن حنوکا سال هاست به جشنی برای کودکان تبدیل شده است و مدارس در این هشت روز تعطیل است. خانواده‌های یهودی خوراکی ها و غذاهای مناسب این عید را تهیه میکنند و به دیدار یکدیگر میروند.

حنوکا
حنوکا
نظر خود را درباره «جشن حنوکا، عید یهودیان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جشن حنوکا، عید یهودیان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.