زمان مطالعه: 6 دقیقه
هر دیجیتال مارکتر باید کتاب های کاتلر را بخواند

هر دیجیتال مارکتر باید کتاب های کاتلر را بخواند

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌ای از دانش بازاریابی است. وقتی تمام اقدامات بازاریابی با استفاده از اینترنت و یک وسیله الکترونیکی صورت گیرد، نام این فرآیند بازاریابی دیج

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یکی از معروف‌ترین اشکال بازاریابی در جهان مدرن است. فیلیپ کاتلر که از او به عنوان پدر بازاریابی نوین یاد می‌شود، درس‌های زیادی برای کسانی که در حوزه بازاریابی دیجیتال کار می‌کنند دارد. در صورتی که بتوانید این درس‌ها را به درستی درک کنید و در فرآیند بازاریابی دیجیتال از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید خیلی بهتر، موفق‌تر و با بازدهی بهتر کار کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم از چند مورد از درس‌های این دانشمند و استاد بزرگ بازاریابی یاد کنیم. فیلیپ کاتلر کتاب‌های مختلفی به بازار عرضه کرده و تلاش کرده مهم‌ترین نکات برای موفقیت در عرصه بازاریابی را در این کتاب‌ها جای دهد. در صورتی که تمایل دارید با این کتاب‌های ارزشمند آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در جهان امروز همه چیز تغییر شکل داده و به سمت فضای آنلاین رفته است. بازاریابی هم که قبلاً به صورت حضوری و تلفنی انجام می‌شد، امروز تغییر کرده و به صورت بازاریابی دیجیتال درآمده است. در بازاریابی دیجیتال با استفاده از ابزارهای عصر مدرن تلاش می‌کنیم مخاطبان را به سمت کسب و کار خودمان بکشانیم. در صورتی که بخواهیم دیجیتال مارکتینگ را به صورت اصولی تعریف کنیم می‌توانید تعریف زیر را ارائه دهیم:

شاخه‌ای از دانش بازاریابی است. وقتی تمام اقدامات بازاریابی با استفاده از اینترنت و یک وسیله الکترونیکی صورت گیرد، نام این فرآیند بازاریابی دیجیتال خواهد بود. کسب و کارها با استفاده از کانال‌های دیجیتال مثل موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها می‌تواند مشتریان کنونی و آینده خودشان را با هم مرتبط کنند. به  کسی که در یک سازمان کار دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهد، «دیجیتال مارکتر» گفته می‌شود. دیجیتال مارکتر باید بتواند تمام اصول بازاریابی را با استفاده از ابزارهای دیجیتال پیاده کند. رسانه‌های اجتماعی امروز کار را راحت کرده است و کسی که بتواند از این ابزارها به بهترین شکل ممکن استفاده کند، پیروز میدان خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم بازاریابی دیجیتال شکل خاصی از بازاریابی است. پس اصول بازاریابی در بازاریابی دیجیتال هم وجود دارد. فیلیپ کاتلر به عنوان پدر بازاریابی نوین درس‌های زیادی در زمینه بازاریابی دارد که این درس‌ها را در کتاب‌های مختلف بیان کرده است. در ادامه قصد داریم با این دانشمند بزرگ آشنا شویم.

فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) کیست؟

فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین جهان، در سال 1931 در ایالات متحده (شیکاگو) چشم به جهان گشود. وی از این خاطر به عنوان پدر علم نوین بازاریابی شناخته می‌شود که تاکنون بیش از 80 جلد کتاب  و بیش از 100 مقاله در این زمینه منتشر کرده است. در حال حاضر اگر سری به دانشجویان رشته بازاریابی بزنید متوجه خواهید شد که اکثر کتاب‌های آن‌‎ها نوشته این بزرگ‌مرد عرصه بازاریابی است. کتاب‌های مدیریت بازاریابی و اصول بازاریابی دو مورد از کتاب‌های مرجع کاتلر هستند. در این مقاله قصد داریم به دو مورد از کتاب‌های مهم او تحت عنوان نسل سوم بازاریابی و نسل چهارم بازاریابی اشاره و مهم‌ترین درس‌های این کتاب‌ها را با هم مرور کنیم.

هر دیجیتال مارکتر باید کتاب های کاتلر را بخواند
هر دیجیتال مارکتر باید کتاب های کاتلر را بخواند

سه کتاب بازاریابی بسیار مهم برای دیجیتال مارکترها

دیجیتال مارکترها برای داشتن عملکرد بهتر در حوزه خودشان باید با اصول بازاریابی آشنا باشند و بتوانند از ترفندهای این حرفه برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنند. در ادامه به سه کتاب بسیار مهمی اشاره می‌کنیم که هر بازاریاب دیجیتال باید مطالعه کند تا بتواند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

کتاب اول: نسل سوم بازاریابی اثر فیلیپ کاتلر

کتاب نسل سوم بازاریابی (Marketing 3.0) یکی از مهم‌ترین کتاب‌های عرصه بازاریابی است که به قلم سه تن از مهم‌ترین نویسندگان عرصه بازاریابی (فیلپ کاتلر، هرماوان کارتاجایا و ایوان ستیاوان) نوشته شده است. منظور از نسل سوم بازاریابی این است که بازاریابی دو نسل را پشت سر گذاشته و در جایگاهی جدید قرار گرفته است. در نسل اول بازاریابی هدف این بود که محصول به فروش برسد. در نسل دوم باید نیاز مشتری به بهترین شکل برآورده می‌شود تا مشتری ماندگار شود ولی نسل سوم بازاریابی از ما می‌خواهد  جهان را به مکانی بهتر برای زندگی کرد. در واقع در کتاب نسل سوم بازاریابی می‌فهمیم که این کتاب به انتقال بازاریابی از عصر سنتی به دیجیتال می‌پردازد.

این کتاب از مخاطب خود می‌خواهد طرز فکر گذشته در مورد بازاریابی را کنار بگذارد و توجه خود را به جای محصول روی ارزش، مشتری و روح انسانی متمرکز کند. امروزه کسانی در بازاریابی موفق می‌شوند که بتوانند نگاهی نو داشته باشند و نیاز مشتریان خود را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند. در واقع رسالت یک کسب و کار موفق فقط رفع نیاز مشتری به صورت فیزیکی نیست بلکه باید مشتری از نظر معنوی هم راضی شود. در این کتاب گفته می‌شود که نسل دوم بازاریابی، روی یک جمله تأکید زیادی داشت:

 

مشتری پادشاه است.

 

در نسل سوم بازاریابی، فناوری‌های نوین مثل اینترنت و رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. مفهوم کلیدی در نسل دوم بازاریابی این بود که ما باید کسب و کار و محصولات خود را از سایر محصولات و کسب و کارها متمایز کنیم ولی در نسل سوم ما روی ارزش‌ها تکیه داریم و مشتری را انسانی کامل با ذهن، قلب و روح می‌دانیم.

کتاب دوم: نسل جهارم بازاریابی اثر فیلیپ کاتلر

نویسندگان کتاب نسل چهارم بازاریابی (Marketing 4.0) همان سه نویسنده‌ای هستند که کتاب نسل سوم بازاریابی را نوشتند. در این کتاب هم نویسنده اصلی فیلیپ کاتلر است و در این کتاب درس‌های زیادی برای دیجیتال مارکترها ارائه داده است. در این کتاب تأکید زیادی روی دیجیتال مارکتینگ شده است. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ خیلی پرنفوذتر و موثرتر از روش‌های سنتی است و به همین خاطر هم انقلابی در بین کسب و کارها به وجود آورده و تمام صاحبان کسب و کار را به سمت این سبک از بازاریابی کشانده است. کتاب نسل چهارم بازاریابی می‌خواهد همین موضوع را با شواهد و قرائن به ما بگوید و سپس راهکارهای خوبی برای موفقیت در مدل جدید بازاریابی به ما ارائه دهد.

در این کتاب به تفاوت‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال در زمینه‌های مختلف اشاره می‌شود. در بازاریابی سنتی آمیخته بازاریابی ما 4P (قیمت، محصول، توزیع و ترویج و پیشبرد) است. این در حالی است که در بازاریابی دیجیتال باید تمرکز خود را روی 4C (خلق ارزش مشترک، نوسان‌پذیری، فعال‌سازی همگانی و گفتگو) بگذاریم.

در بازاریابی سنتی هدف ما بخش‌بندی و هدف‌گیری راهبردی است ولی در بازاریابی دیجیتال تمرکز خود را روی تأیید جامعه مشتری می‌گذاریم. در بازاریابی سنتی ما باید دنبال جایگاه‌یابی و تمایز برند خود باشیم ولی در بازاریابی دیجیتال هدف ما شفاف‌سازی شخصیت و اصول برندمان است. فیلیپ کاتلر می‌گوید:

وقتی شرکت‌ها از مشتریان کسب اجازه می‌کنند، باید همچون دوستانی رفتار کنند که صادقانه دنبال کمک کردن به مشتری هستند. نه همچون شکارچیانی که با نشان دادن طعمه‌ای به دنبال شکارند. مشابه ساز و کار فیس‌بوک، مشتریان می‌توانند درباره «تأیید» را «رد» درخواست دوستان خود تصمیم بگیرند.

کتاب‌ سوم: مصاحبه با بزرگان تبلیغات اثر دنیس هیگینز

در این کتاب آقای دنیس هیگینز با پنج تن از بزرگان نویسندگی تبلیغاتی مصاحبه کرده و نتیجه آن را منتشر کرده است. این پنج نویسنده بزرگ، ویلیام برن باخ، لئو برنت، جرج گریبین، دیوید اوگیلوی و راسر ریوز هستند و هر کدام یک عامل را به عنوان عامل اصلی برای موفقیت در تبلیغات قلمداد می‌کنند. از نگاه ویلیام برن باخ، تازه، بکر و دست اول بودن از هر عاملی مهم‌تر است. از نظر باخ یکی از بدترین کارها در تبلیغات استفاده از طرح و عکس‌های اضافه و بیهوده است. باخ جمله بسیار مهمی را بیان می‌کند:

هر کسی در کار تبلیغات بگوید هدفش چیزی جز فروش کالایش است، دروغگو است. شما باید تا جایی که می‌توانید در کار تبلیغات صادق، زیرک و نافذ باشید. در هنگام نوشتن تبلیغ نیاز مشتری را مد نظر قرار دهید.

لئو برنت هم از دیگر بزرگان تبلیغات است که در کتاب مصاحبه با بزرگان تبلیغات با وی مصاحبه شده است. وی بر این باور است که توانایی جلب توجه از هر چیزی در تبلیغات مهم‌تر است. البته این جلب توجه باید به شکلی کاملاً طبیعی صورت گیرد و هیچ دوز و کلکی نباید در کار باشد.

hamyar-co
hamyar-co

با همیار آکادمی استاد به دنیای کسب و کار اینترنتی وارد شوید

همیار آکادمی یک مرکز بسیار مهم برای یادگیری مهارت‌های جدید است. یکی از این مهارت‌های جدید بازاریابی دیجیتال است که به رشد و پیشرفت کسب و کار شما کمک زیادی می‌کند. در وب‌سایت همیار آکادمی بخشی به نام آموزش رایگان وجود دارد. در این بخش چند دوره مهم وجود دارد که به صورت رایگان قرار داده شده و به شما به عنوان دیجیتال مارکتر کمک می‌کند که دانش و توانمندی خود در حوزه بازاریابی دیجیتال را افزایش دهید. در ادامه به این دوره‌های آموزشی کاملاً رایگان اشاره شده است:

  • آموزش رایگان اینستاگرام
  • آموزش رایگان سئو
  • آموزش رایگان ایمیل مارکتینگ
  • آموزش رایگان بازاریابی محتوایی

البته این وب‌سایت بخشی به نام مقالات هم دارد که برای پیدا کردن مقالات باید وارد «مجله» در نوار فوقانی وب‌سایت همیار آکادمی شوید. با مطالعه مقالات همیار آکادمی در زمینه بازاریابی دیجیتال می‌توانید توانایی و مهارت خود در این حوزه را چند برابر کنید. پس این فرصت را از دست ندهید و از دوره‌های آموزشی رایگان همیار آکادمی نهایت بهره را ببرید و استاد دیجیتال مارکتینگ شوید.

نظر خود را درباره «هر دیجیتال مارکتر باید کتاب های کاتلر را بخواند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره هر دیجیتال مارکتر باید کتاب های کاتلر را بخواند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.