زمان مطالعه: 2 دقیقه
سازمان حج و زیارت

سازمان حج و زیارت

سازمان حج و زیارت یکی از سازمان های دولتی ایران است. سازمان حج و زیارت شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف سازمان حج و زیارت می باشد.

سازمان حج و زیارت یک «سازمان دولتی مستقل» و وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مسئولیت اجرا و نظارت بر حج تمتع، عمره مفرده، عتبات عالیات عراق، و سفر زیارتی سوریه را بر عهده دارد. آسمونی در این بخش به معرفی سازمان حج و زیارت می پردازد.

تاریخچه سازمان حج و زیارت

تا سال 1351 امور حج و زیارت ایران توسط بخشی از وزارت کشور انجام می‌شد. در این سال با تصویب هیأت وزیران وقت، کلیهٔ امور مربوط به حج به سازمان اوقاف (زیر نظر نخست‌وزیری) واگذار شد. با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1363 فعالیت مربوط به حج و زیارت دگربار از جمله وظایف سازمان اوقاف قرار گرفت. در سال 1370 با آغاز سفر زائران پس از وقفه‌ای سه ساله، با تصویب شورای عالی اداری کشور، حج و اوقاف دگربار از هم تفکیک شدند و سازمان مستقل «حج و زیارت» تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

شورای عالی اداری در 127مین جلسهٔ خود در 24 خرداد 1384 با تثبیت وضعیت موجود، سازمان حج و زیارت را سازمانی دولتی، مستقل و وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام دانست که بر پایهٔ سیاست‌های مصوب نظام، اندیشه‌های امام خمینی و رهنمودهای مقام رهبری و رئیس جمهوری اداره می‌شود و رئیس آن با هماهنگی نمایندهٔ ولی فقیه در امور حج و زیارت توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معین می‌شود. محمدرضا توسلی محلاتی، سید محمد موسوی خوئینی‌ها، مهدی کروبی، محمد محمدی ری‌شهری و سید علی قاضی عسکر نمایندگان ولی فقیه و سرپرست حجاج در این سازمان پس از انقلاب بوده‌اند.

اركان سازمان حج و زیارت

  • شورای عالی حج و زيارت
  • رئيس سازمان حج و زيارت
  • نمايندگی ولی فقيه در امور حج و زيارت

فعالیت‌های سازمان حج و زیارت

سیاست‌گذاری، نظارت، هدایت و اداره امور حج و زیارت عتبات عالیات در خارج از کشور و برقراری ارتباط با کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی اسلامی در امر حج و زیارت، اهداف این سازمان هستند. شورای عالی حج و زیارت، نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس سازمان حج و زیارت، و حسابرسان ارکان این سازمان را تشکیل می‌دهند.

  • عتبات عالیات عراق

سازمان حج و زیارت در سال 2012 میلادی، با ذکر آمار گردشگران و زائران ایرانی اعلام کرد که هر ساله بیش از یک میلیون و دویست هزار ایرانی، از طریق مرز زمینی و هوایی به کشور عراق اعزام می‌شوند.

  • تعلیق حج عمره

پس از دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر لزوم توقف پروازهای حج عمره به مقصد عربستان تا زمانی که این کشور تکلیف دو مأمور خاطی خود را روشن کند پروازهای ایرانی از تهران و دیگر شهرهای کشور به مقصد عربستان از تاریخ 25 فروردین 1394 متوقف شد.

آدرس و شماره تلفن سازمان حج و زیارت

آدرس تهران، خیابان آزادی، نبش خیابان رودکی شمالی، سازمان حج و زیارت
تلفن 02164511
ایمیل info@haj.ir
سایت www.haj.ir
ساعت کاری شنبه الی چهارشنبه ساعت 8:00 الی 16:15

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سازمان حج و زیارت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سازمان حج و زیارت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.