زمان مطالعه: 3 دقیقه
دارو ریزش مو

دارو ریزش مو

در زمانه ای زندگی می کنیم که انواع درمان‌های دارویی و جراحی برای ریزش مو وجود دارد و پرسش بسیاری از مردم این...

دارو ریزش مو
دارو ریزش مو
در زمانه ای زندگی می کنیم که انواع درمان‌های دارویی و جراحی برای ریزش مو وجود دارد و پرسش بسیاری از مردم این است که چطور باید از بین این درمان‌ها بهترین را انتخاب کرد؟ در پاسخ باید گفت که داروهای گوناگونی برای درمان انواع ریزش مو تجویز می‌شوند. آسمونی در این مقاله درمان های شیمیایی و گیاهی ریزش مو را به شما عزیزان معرفی می کند. از شما عزیزان می خواهیم قبل از هرگونه مصرف دارو، حتما با پزشک مشورت کنید.

درمان ریزش مو

نکته مهم در درمان این بیماری، پیش از تجویز دارو، تشخیص دقیق علت ریزش مو بوده و با توجه به نوع و علت بیماری، برنامه درمان افراد متفاوت است. منطقی‌ترین کار برای درمان این بیماری، مشاوره با یک متخصص پوست و مو است.

پزشک متخصص با بررسی تاریخچه طبی بیمار، معاینه سر و انجام بعضی از آزمایش‌های خونی برای بررسی وضعیت هورمون‌ها و تشیخص بیماری‌های داخلی که موجب ریزش غیرطبیعی مو می‌شوند، می‌تواند علت دقیق ریزش مو را تشخیص دهد.

اگر علت آن بیماری‌های داخلی مانند دیابت، تیروئید، تخمدان پلی‌کیستیک، کم‌خونی و... باشد، کنترل دقیق بیماری می‌تواند ریزش مو را برطرف کند. رایج‌ترین علت ریزش مو در مردان، آندروژنیک (هورمونی) است که هورمون مردانه اندروژن و استعداد ژنتیکی فرد 2 عامل اصلی در این نوع ریزش مو به حساب می‌آیند.

درمان تایید شده ریزش موی آندروژنتیک در مردان، استفاده از محلول موضعی مینوکسیدیل 2 درصد یا 5 درصد و قرص فیناستراید 1 میلی‌گرم است.

درمان‌های دارویی در صورتی که اوایل شروع ریزش مو تجویز شوند، در اغلب موارد به خوبی می‌توانند ریزش مو را کنترل کرده و از تخریب کامل فولیکول‌ها جلوگیری کنند ولی در صورتی که فولیکول‌ها به طور کامل از بین رفته باشند، این درمان‌ها موجب رشد موهای نازک و کُرک‌مانند می‌شوند و در صورتی که درمان قطع شود، موهای درآمده هم می‌ریزند. بنابراین در این حالت، بهترین درمان دایمی و طبیعی برای پر کردن مناطق بدون مو، جراحی پیوند مو است.

مینوکسیدیل تنها دارویی است که به صورت موضعی موجب رشد مو می‌شود و به فُرم محلول‌های 2 درصد و 5 درصد موجود است و در اغلب اوقات، بعد از 6 ماه استفاده، اثرات آن نمایان می‌شود. مردانی که در اوایل شروع ریزش مو هستند، مردانی که حداکثر منطقه طاسی آنها کمتر از 10 سانتی‌متر مربع باشد و کسانی که پیش از مصرف دارو تراکم موهایشان حداقل 20 تار مو در هر سانتی‌متر مربع باشد، به این دارو بهتر جواب می‌دهند.

فیناستراید (پروپشیا) هم دارویی مناسب است که اثراتش پس از 4 تا 6 ماه مصرف روزانه ظاهر شده و اغلب بعد از 24 ماه، بیشترین اثرش در موها ایجاد می‌شود. اگر بعد از 12 ماه هیچ‌گونه تاثیری در موهایتان مشاهده نشد، ادامه مصرف آن بی‌حاصل است. طی 12 ماه بعد از قطع دارو، موهای روییده ریزش پیدا می‌کند و اثر فیناستراید تا زمانی است که مصرف می‌شود. بدون تجویز پزشک نباید از این قرص استفاده کرد. بعد از 12 ماه مصرف این قرص، موهای کامل و ضخیم سر افزایش یافته و موهای نازک کاهش می‌یابد.

داروی گیاهی ریزش مو

صبرزرد: مصرف این گیاه باعث رشد مو و مانع ریزش آن می شود. صبر زرد جریان گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشد و رشد مو را تحریک می کند.

غان: روغن تهیه شده از درخت این گیاه به کاهش ریزش مو کمک می کند و باعث رشد مو می شود. اغلب این گیاه به افرادی که از کم شدن مو رنج می برند توصیه می شود.

بابا آدم: این گیاه بعضی از مواد شیمیایی را که باعث ریزش مو می شود از بدن سم زدایی می کند. عصاره روغن ریشه این گیاه که یکی از موثرترین گیاهان برای جلوگیری از ریزش مو به حساب می آید، سرشار از «phytosterols» و اسیدهای چرب طبیعی است که برای حفظ موی سر و رشد طبیعی آن لازم می باشد.

علف گربه: این گیاه ضد خارش است و رشد مو را تقویت می کند.

بابونه: بابونه، برای موهای چرب که حاوی شوره سر است مفید می باشد. علاوه بر آن این گیاه با ایجاد تعادل در میزان آب مانع خشک شدن پوست می شود. بابونه تارهای مو را تقویت و احیا می کند و آسیب های مو را که بر اثر بیماری های داخلی به وجود می آید به حداقل می رساند.

دم اسبی: این گیاه حاوی ماده ای به نام «silica» است که با جوان سازی پیاز مو باعث رشد آن می شود. علاوه بر آن این ماده به رشد ناخن نیز سرعت می بخشد. می توان روغن آن را به طور مستقیم روی پوست سر بمالید و یا این که به صورت خوراکی، کپسول آن را مصرف کنید. گیاهان دیگری که مانع ریزش مو می شود عبارتند از: شیرین بیان، همیشه بهار، گزنه، جعفری، رزماری، مریم گلی.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دارو ریزش مو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دارو ریزش مو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.