زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاریخچه ورزش کشتی فرنگی + قوانین

تاریخچه ورزش کشتی فرنگی + قوانین

ورزش کشتی یکی از ورزش های قدیمی و پرطرفدار در سراسر ایران است که دو نوع مختلفی دارد، کشتی آزاد و کشتی فرنگی...

greco-roman-wrestling3
greco-roman-wrestling3

ورزش کشتی یکی از ورزش های قدیمی و پرطرفدار در سراسر ایران است که دو نوع مختلفی دارد، کشتی آزاد و کشتی فرنگی که هر کدام قوانین خاص خود را دارند. در این بخش آسمونی تاریخچه کشتی فرنگی به همراه قوانین آن را برای شما خوبان تهیه کرده ایم که در ادامه می خوانید.

کشتی فرنگی یکی از سبک‌های ورزش کشتی است که در سدهٔ 19 میلادی در فرانسه ابداع شد و هرچند نام گِرِکو-رومن (یونانی-رومی) برای آن برگزیده شد، اما پیش از قرن نوزدهم تمرین نمی‌شد، چراکه کشتی یونانی‌ها و رومی‌های قدیم بیشتر به کشتی آزاد شباهت داشت.

در کشتی فرنگی استفاده از پا برای به زمین زدن حریف و گرفتن پائین کمر ممنوع است و بقیه مقررات آن مشابه کشتی آزاد دیگر سبک المپیکی کشتی است. این رشته در تمام ادوار المپیک به جز المپیک 1900 پاریس و المپیک 1904 لس آنجلس برگزار شده‌است. کشتی فرنگی در المپیک فقط در بخش مردان برگزار می‌شود.

مقررات

اجرای فن سالتو در یک رقابت کشتی فرنگی

  • بر اساس مقررات بین‌المللی هرگونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن ملایم حریف مجاز است. اما هر نوع گرفتنی که زندگی یا سلامتی اعضای حریف را به خطر بیندازد مانند گرفتن گلو ممنوع است. همچنین استفاده از لگد، مشت، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است. جدیدترین مقررات کشتی فیلا که از سال 2013 به اجرا در می آید اینگونه است:
  • کشتی در دو زمان 3 دقیقه‌ای برگزار می‌شود.
  • شمارش امتیازات به صورت مجموع هر دو زمان خواهد بود.
  • خاک کردن 2 امتیاز دارد. بیرون رفتن حریف از تشک و پوئن- اخطار تنها یک امتیاز خواهد داشت.
  • در کشتی فرنگی وقتی امتیاز فنی یک کشتی گیر در هر زمان و یا در مجموع به اختلاف 8 برسد، کشتی بلافاصله قطع و برنده اعلام خواهد شد.
  • آشنا شدن شانه‌ها با تشک، ضربه فنی محسوب می‌شود.
  • در کشتی فرنگی شرایط اخطار متفاوت از کشتی آزاد است. اولین تذکر به صورت هشدار است وبه حریف اجازه انتخاب می دهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا . دومین هشدار به کشتی گیر کم کار این فرصت را به حریفش می‌دهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا یک و یک امتیاز برای حریف در پی خواهد داشت. اگر کشتی گیری سه اخطاره شود، مسابقه قطع می‌شود و حریفش با امتیاز ضربه فنی برنده می‌شود.
  • مسابقات می‌بایست روی تشک کشتی که حداقل 10 متر قطر دارد برگزار شود.

greco-roman-wrestling2
greco-roman-wrestling2

اوزان

دسته‌های وزنی کشتی فرنگی هم مثل کشتی آزاد تاکنون بارها تغییر کرده است و تاکنون چندین بار تغییر کرده‌است. از سال 2002 تا سال 2013 رقابت‌های کشتی فرنگی [و آزاد] در رده سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ 55 کیلوگرم، 60 کیلوگرم، 66 کیلوگرم، 74 کیلوگرم، 84 کیلوگرم، 96 کیلوگرم، 120 کیلوگرم برگزار می‌شد.

در سال 2013 دسته‌بندی وزنی متفاوتی برای کشتی آزاد و فرنگی شامل 6 وزن المپیکی و 2 وزن غیر المپیکی در نظر گرفته شد که وزن‌های کشتی آزاد اینگونه است:

  • 59 کیلو

  • 66 کیلو

  • 71 کیلو (غیر المپیکی)

  • 75 کیلو

  • 80 کیلو(غیر المپیکی)

  • 85 کیلو

  • 98 کیلو

  • 130 کیلو

مسابقات کشتی فرنگی در ردهٔ نونهالان (14 و 15 سال) در ده وزن از 29 تا 85 کیلو، در ردهٔ نوجوانان (16 و 17 سال) در ده وزن از 39 تا 100 کیلو و در جوانان (18 تا 20 سال) در 8 وزن از 46 تا 120 کیلوگرم برگزار می‌شود.

greco-roman-wrestling1
greco-roman-wrestling1

قهرمانی کشتی فرنگی مردان جهان

رقابت های قهرمانی کشتی فرنگی مردان جهان از سال 1904 و در چارچوب مسابقات قهرمانی کشتی جهان و در کنار دو بخش قهرمانی کشتی آزاد مردان جهان (از سال 1951) و قهرمانی کشتی آزاد زنان جهان (از سال 1987) برگزار می‌گردد. فیلا (که امروزه United World Wrestling نامیده می‌شود) برگزاری این مسابقات را به عهده دارد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تاریخچه ورزش کشتی فرنگی + قوانین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تاریخچه ورزش کشتی فرنگی + قوانین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.