زمان مطالعه: 6 دقیقه
نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات

نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات

امروزه دیگر گرافیک تنها هنر نیست بلکه نقشی رسانه‌ای به خود گرفته است امروزه تبلیغات از هنر گرافیک بهره...
نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات
نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات

امروزه دیگر گرافیک تنها هنر نیست بلکه نقشی رسانه‌ای به خود گرفته است امروزه تبلیغات از هنر گرافیک بهره می‌گیرد تا به اهداف خود دست یابد، گرافیک لزوماً یک حوزه بصری است که از دوران کهن با هدف انتقال مفهوم و زیبایی بصری از آن استفاده می‌شد. آسمونی در این بخش در مورد نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات صحبت می کند.



نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات

نقش گرافیک در تجارت را باید شاخه ای از گرافیک دانست که هدف آن فروش و عرضه کالا است، طراحان گرافیک این نکته را در نظر می‌گیرند که تا چه میزان فعالیت و اثر هنری آنها پیام تبلیغات را تقویت می‌کند. فعالیت هنری آنها می‌تواند فرهنگ بصری مخاطبان را تقویت و تضعیف کند تنها مسئله برای طراحان رضایت صاحبان کالا نیست و در کنار آن باید به تأثیر کار خود برای تبلیغ کالا توجه کنند.

تفاوت گرافیک و تبلیغات

گرافیک تبلیغات نیست بحث تبلیغ مربوط به دانش دیگری است که طراح گرافیک از آن دانش بی بهره است تفاوت تبلیغات و گرافیک از این عامل ناشی می‌شود که اطلاع‌رسانی تبلیغی با نوعی مبالغه همراه است؛ تبلیغات برای دستیابی به اهداف تجاری، سیاسی و اجتماعی تمام ابزار ها را بکار می‌گیرد در واقع ادبیات، موسیقی، نقاشی و شعر در ترکیب با یکدیگر و برای انتقال پیام به مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی کارهای گرافیکی گذشته از بعد اطلاع رسانی و قابلیت استفاده برای مخاطبان، آهنگ‌های بصری یک جامعه هستند آثار گرافیکی به میزان زیادی تولید می‌شوند و قسمت اندکی از آثار به حیطه‌ هنر وارد می‌شود. این یک نگاه هنرمندانه (و نه صرفاً یک نگاه مصرف‌ گرایانه و منفعت طلبانه) است. امروزه به سبب گسترش شرکت های تبلیغاتی تعداد طراحان هنرمند رو به کاهش است در تمام دنیا طراحان در مکان‌هایی که به امر تبلیغ می‌پردازند حضور دارند و خواسته‌های کمپانی تبلیغاتی را در قالب تصاویر و گرافیک بیان می‌کنند می‌توان از گرافیک به عنوان مقدمه‌ ای برای تبلیغات یاد کرد، تبلیغات حوزه‌ گسترده ‌تری از گرافیک را در بر می ‌گیرد ولی ارتباط مستقیمی بین گرافیک و تبلیغات وجود دارد.

رابطه تبلیغات و گرافیک

هنر گرافیک با قالبی تصویری مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد، تبلیغات با بهره گیری 100% از این هنر مهر تأییدی بر این ارتباط متقابل می گذارد صورت های بزرگ و کوچک تصویری به انواع و اشکال متفاوت، اعم از آگهی های چاپی در روزنامه ها، مجلات، بیلبوردهای بزرگ، بدنه ی وسایل حمل و نقل، پوسترها و غیره همگی حکایت از ارتباط گرافیک و تبلیغات دارند.

تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتیتابلوهای تبلیغاتی با تصاویر و شعارهای تحریک و ترغیب کننده خود از طراحی گرافیک برخوردارند قوه ی خلاقیت و سواد تصویری هنرمند گرافیست همراه با نظریات متخصصین علم تبلیغات در یکدیگر ادغام شده و اثری به وجود می آورد که وظیفه مهمی چون تأثیرگذاری و تغییر نحوه نگرش و تصمیم گیری بر مخاطب را بر عهده دارد. می توان گفت که هر دو مورد، گرافیک و علم تبلیغات به تنهایی قادر به حرکت تبلیغاتی و تأثیر گذار نخواهند بود. این جا منظور تنها زیبایی اثر از نظر مبانی نمی باشد، اثر تبلیغاتی با مخاطبین گوناگون سر و کار دارد بنابراین باید نیازهای آنان را بشناسد و به فرهنگ و تفکر مردم نزدیک باشد با در کنار هم قرار گرفتن این دو، قادر به حرکتی نوین و تأثیرگذار خواهد بود.

هنر گرافیک از این جهت فرهنگ ساز است که در جامعه تأثیرگذاری اش بسیار بیشتر از هنرهای دیگر است، حتی هنرهای دیگر را کم و بیش عرضه می کند و معمولاً، مخاطب طالب دیدار است و برای دیدن یا شنیدن مراجعه می کند و این هنر گرافیک است که هنرش در سر راه دیدارکنندگان قرار می گیرد و مشاهده کارش را تحمیل می کند.

خیلی از صاحبان سرمایه، مشتریان یا مصرف کنندگان بالقوه آثار گرافیکی هستند اما به دلیل اینکه نمی دانند برای پاسخگویی به این نیاز باید به چه کسانی مراجعه کنند و چگونه یک بسته تبلیغاتی یا یک طراحی زیبا و جذاب برای محصولات شان تهیه کنند، به گرافیست ها مراجعه می کنند. تبلیغات بیش از هر رشته دیگری با گرافیک درآمیخته است چه بسیار طراحان گرافیکی که یک پا تبلیغاتچی هم هستند و صد البته چه بسیار تبلیغاتچیانی که گرافیستچی شده‌اند.

graphics-and-advertising
graphics-and-advertising

تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی

تابلوها یکی از وسایل ارتباط بصری هستند که کاربرد طراحی گرافیک در امر پیام ‌رسانی آنها بسیار گسترده است و این ارتباط به ابزار اطلاعاتی به عنوان محتوا، و وسایل انتقال به عنوان اجزا نیاز دارد و این دو باید در کنار هم، در ایجاد یک ترکیب ‌بندی مناسب جهت القای پیام تصویری، هماهنگ باشند. مثلا در یک تابلو نمی‌توان جداگانه به پیام نوشتاری که در کنار دیگر عوامل بصری قرار دارند نگریست، بلکه شکل، نوع، اندازه و حالت قرارگیری حروف باید متناسب باشد.

تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی تبلیغات مؤثر با گرافیک خوب بر روی ذهن مخاطب اثر می‌ گذارد تبلیغات در محیط عمومی‌عرضه می‌شود و بسترها و ابزارهای تبلیغاتی خاص خود را دارد تبلیغاتی که در بنرها، بیلبوردها، بدنه اتوبوس ها و … دیده می‌شود، این ابزارها و بسترها هر یک کارکرد خاص خود را دارد و با توجه به مکان مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی ابزار اطلاعاتی است که شامل سه عنصر تصویر، نشانه و نوشته می‌باشند که این عناصر می‌توانند در کنار هم به عنوان یک طرح واحد، حامل پیام بوده و یا به طور جداگانه ایفای نقش کنند. به هرحال کاربرد آن‌ها به صورت ترکیبی یا مجزا، به مقتضای رسا بودن پیام در تابلو می‌باشد در جایی ممکن است پیام تابلو تنها از طریق کلام و در جایی دیگر پیام تنها از طریق تصویر و یا از ترکیب دقیق و ماهرانه تصویر و نوشته شود.

گرچه ترکیب تصویر و نوشته نشان می‌دهد که طرح گرافیکی از دو عامل ارتباطی کاملا متفاوت برخوردار است؛ یکی نوشته یا کلام به عنوان جایگاه واژه‌ها و دیگری تصویر به عنوان یک اثر خطی، چند رنگ، سه بعدی و یا دارای مفاهیم انتزاعی. طراحی تبلیغات محیطی سه مرحله را شامل می‌شود. نخست باید گرافیک و طرح به خوبی دیده شود. آنچه در این مرحله اهمیت دارد «خوب دیده شدن» است. گرافیک باید به گونه ای طراحی شود که دیده شود. برای این کار ترفندهای گرافیکی باید در آن به کار رود که شما آن را ببینید. مرحله بعد انتقال پیام است. مرحله سوم باید اندیشه نهفته در اثر به خوبی درک شود. چنانچه گفتم؛ تبلیغات محیطی به هدف و اندیشه باز می‌گردد و اینکه اندیشه نهفته در اثر، بر مغز و ذهن شما تأثیر بگذارد.

تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی واژه تبلیغات مربوط به بازاریابانی است که با ارتباطات و سرمایه خود با رویکرد تجاری و اقتصادی چنین فعالیت‌هایی را خصوصا به عنوان امری رایج در جامعه انجام می‌دهند، نباید فراموش کرد که گرافیک جنبه‌ زیباشناسانه دارد در تبلیغات سعی بر آن است که در ابتدا کالایی را به مخاطب نشان دهیم و نهایتاً آن را به فروش برسانیم. این فروش می‌تواند سیاسی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی باشد؛ برای تأثیرگذاری باید در طراحی تبلیغاتی از کاراکترهایی که مخاطب با آن احساس قرابت و نزدیکی می‌کند استفاده شود این کاراکترها اگر برخاسته از جامعه، فرهنگ و تمدن مخاطبان باشد بسیار بهتر عمل می‌کند به همین دلیل در تبلیغات باید سعی ‌شود به گرافیک تابلوهای تبلیغاتی توجه شود.

هنر تبلیغات این است که بر سلایق و اندیشه های افراد تأثیر ‌بگذارد، این تبلیغات می‌تواند اندیشه‌ای را تخریب کند یا آن را ارتقاء بخشد، عدم سازماندهی مناسب گرافیکی در تابلوهای تبلیغاتی می‌تواند آلودگی‌های بصری بسیاری را بر روی ذهن مخاطب به جای بگذارد. یکی از شگرد های هنر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی ارائه اهداف عملی، ترکیب دقیق و ماهرانه تصویر و نوشته است، پیام های کلامی و تصویری در نمونه های در حال تغییر تحت تاثیر متقابل و مکمل یکدیگرند، چگونگی گرافیک تابلوهای تبلیغاتی، به تأثیر و تأثر ماهیت کار و شناخت هدف سبک مورد استفاده در زمان مورد نظر و همچنین سبک هنرمند برای بیان مفهوم دیدگاه ها و خواسته های مخاطبین بستگی دارد.

موسسان شرکت‌های تبلیغاتی نباید تنها با هدف کسب درآمد بیشتر و سودآوری کلان تابلوهای تبلیغاتی به فعالیت بپردازند تمام تابلوها و بسترهای تبلیغاتی می توانند از نظر اندیشه حائز اهمیت باشند و بر روی اندیشه ها تأثیر بگذارد، روزانه تعدادی تابلوها و بیلبوردهای رنگارنگ را می‌بینیم که نه تنها مخاطب را جذب نمی‌کند بلکه او را دل زده می‌کند. زمانی می‌ توانیم شرایط مطلوب را در زمینه تبلیغات فراهم کنیم که نیاز آن در جامعه ما ایجاد شود تبلیغات کالا با گرافیکی مناسب به خاطر نیازی است که در بازار احساس می‌شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.