زمان مطالعه: 4 دقیقه
انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

اگر می خواهید با انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه نمایید.

با انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران چقدر آشنایی دارید؟ اگر می خواهید با انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه نمایید چرا که به معرفی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران می پردازیم. 

تاریخچه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

آن چه می‌توان طراحی گرافیک نامید، بیش از یکصد سال پیش به صورت روزنامه و مطبوعات، تصویرگری در نشریات ادواری، اعلامیه و پوسترهای سیاسی و مردمی در ایران ظاهرشد، اما طراحی گرافیک نزدیک به هفتاد سال پیش بود که معنی امروزی خود را به شکل آگهی تجاری، مطبوعاتی، تمبر، اسناد رسمی بانکی و اداری، انواع پوستر به ویژه پوسترهای تئاتر و سینما پیدا کرد.

طراحی گرافیک نوین ایران با قدمتی هفتاد ساله جوان تلقی می‌شود. انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران کوشش می‌کند تا در حد توان خود، به بهترین روش، اهمیت حرفه‌ی‌ طراحی گرافیک ایران را به جامعه‌ی خود و جهان بشناساند. در سال 1355 جمعی از طراحان صاحب نام گرافیک ایران کوشش کردند تا برای حمایت و نوعی نظارت بر حرفه‌ی خود و نیز ارتقاء و تعالی طراحی گرافیک در کشور، سندیکای گرافیست‌های ایران را تاسیس کنند.

این تلاش طراحان، هم زمان با دوره‌ی نخست شکوفایی و اوج‌گیری طراحی گرافیک ایران در دهه ی 50 شمسی بود. انتشار برخی از آثار طراحان گرافیک ایران در نشریات تخصصی جهان، گرافیک ایران را به جهانیان معرفی کرد، اما رسمیت یافتن سندیکا به سرانجام نرسید. پس از انقلاب سال 57 و هم‌چنین جنگ تحمیلی، طراحی گرافیک ایران به مسیری دیگر وارد شد. تا این که در سال 1364 اولین گام صنفی، با انتشار محدود نخستین تعرفه بهای کارهای گوناگون گرافیک، به کوشش جمعی از طراحان گرافیک برداشته شد.

این جمع با تشویق و دعوت طراحان فعال و حرفه‌ای آن زمان توانستند اولین نمایشگاه دوسالانه‌ی طراحان گرافیک ایران را با جلب حمایت وهمکاری برخی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی در موزه‌ی هنر‌های معاصر تهران در سال 1366 برگزار کنند. این نمایشگاه، بزرگترین گردهم‌آیی طراحان گرافیک ایران بعد از نمایشگاه پنجاه سال گرافیک ایران در سال 1355 بود.پس از برگزاری موفقیت آمیز این نمایشگاه، جستجوها، رایزنی‌ها و تلاش برای راه‌اندازی و تاسیس شرکت تعاونی تهیه و تامین ملزومات حرفه‌ای طراحان گرافیک ایران، اولین سازمان طراحان گرافیک ایران، تحقق یافت. از آن جا که این تعاونی نمی‌توانست دربرگیرنده‌ی همه‌ی اهداف و آمال طراحان گرافیک باشد، یک سال و نیم پس از تشکیل، هیات موسس تعاونی توانستند با جلب نظر جمعیت قابل توجهی از طراحان گرافیک و یافتن راهکار رسمی و قانونی، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را در مهر ماه 1376 به ثبت رسانده و تاسیس نمایند.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از زمان تاسیس تاکنون دوران پر تلاش، موفق و پر فراز و نشیبی را پشت سر گذارده است. در طی این زمان علاوه بر فعالیت‌های گسترده‌ی فرهنگی، صنفی و آموزشی در سطوح ملی و بین‌المللی، تلاش برای دست‌یابی به یک تشکل قانونی سازمان یافته‌تر یعنی اتحادیه‌ی سراسری طراحان گرافیک ایران را نیز در دستور کار خود قرار داده است. در جریان این تلاش‌ها در سال‌های پیش و پس از انقلاب، حضور و تلاش مستمر و بی‌وقفه‌ی زنده یاد مرتضی ممیز در کلیه‌ی مراحل سازماندهی، برنامه‌ریزی و مدیریت، تعیین کننده بوده است.

دستاوردهای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

دستاوردهای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
دستاوردهای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران معتقد است که خلاقیت طراحی گرافیک خود در شرایطی گسترش می‌یابد که طراحان در شرایطی آسوده و تحت حمایت‌های اجتماعی مناسب کارکنند و نیز رقابتی سالم میان آن‌ها برقرار باشد که عواید آن علاوه بر سودمندی و کاربردهای مقطعی در سطح کشور، نقش کلیدی در شکل‌گیری و ایجاد محیط هنری مناسب در جامعه دارد که این خود دارای ارزش‌های فرهنگی بی‌شماری است. از این رو انجمن برطبق اساسنامه خود مهم‌ترین فعالیت‌هایش را حول محورهای زیر تعریف کرده است:

  • دفاع از حقوق صنفی اعضاء
  • ایجاد بانک اطلاعاتی تخصصی
  • ایجاد واحدهای تحقیقاتی و آموزشی در حوزه حرفه طراحی گرافیک
  • عضویت و ایجاد ارتباط با سازمان‌های مرتبط با طراحی گرافیک در سطح ملی و جهانی در چهارچوب قوانین کشور
  • بالابردن آگاهی جامعه در زمینه اهمیت و نیاز کشور به حرفه طراحی گرافیک
  • رفع مشکلات حقوقی و صنفی اعضاء از طریق برقرار ساختن ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای دولتی ذیربط
  • ارزیابی کیفی کارهای گرافیک ازحیث طراحی و تشویق برای تولید آثار برتر
  • تدوین آئین نامه‌ها و کتابچه‌های راهنما برای تداوم و گسترش کارحرفه‌ای
  • ایجاد تسهیلات برای ارائه خدمات و توانمندی‌های تخصصی اعضاء در داخل و خارج از کشور
  • حمایت از گرافیک حرفه‌ای ایران در کسب اعتبار جهانی
  • برگزاری جشنواره، نمایشگاه، مسابقه و همایش‌ها
  • انتشار و توزیع کتاب و نشریات تخصصی
  • تبادل اطلاعات حرفه‌ای با موسسات و سازمان‌های داخلی ذیربط داخلی و خارجی
  • تدوین نظام‌نامه (منشورحرفه‌ای) در جهت ایجاد روابط و شرایط مناسب میان طراحان و سفارش‌دهندگان و اعضای حرفه

هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

تعداد اعضای اصلی هیئت مدیره‌‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران 5 نفر و اعضای علی‌‌البدل آن 2 نفر می‌باشند که هرسه سال یک‌‌بار توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. علاوه بر‌‌این در مجمع عمومی یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی‌‌البدل برای نظارت برفعالیت‌‌های هیئت مدیره برای یک دوره‌‌ی 3 ساله انتخاب می‌شوند. هیئت مدیره پس از انتخاب توسط مجمع عمومی، از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس، یک نفر به عنوان نایب رئیس و یک نفر به عنوان خزانه‌دار انتخاب می‌کنند. اعضای هیئت مدیره از میان خود یا اعضاء و یا خارج از آن یک نفر را به عنوان دبیر اجرایی انجمن انتخاب می‌کنند.

آدرس و شماره تماس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

آدرس تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان ایرانشهر شمالی کوچه نوشهر، پلاک ۱۵ ، واحد ۱۰
تلفن 02188834489
پست الکترونیکی info@igds.ir
سایت https://www.igds.ir
نظر خود را درباره «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.