زمان مطالعه: 1 دقیقه
تفاوت ارز دولتی و آزاد چیست؟

تفاوت ارز دولتی و آزاد چیست؟

ارز انواع مختلفی دارد اما ارز آزاد و ارز دولتی از مهمترین انواع آن می باشد. آسمونی در این بخش به معرفی ارز...

ارز انواع مختلفی دارد اما ارز آزاد و ارز دولتی از مهمترین انواع آن می باشد. آسمونی در این بخش به معرفی ارز آزاد و معرفی ارز دولتی و تفاوت ارز دولتی و آزاد می پردازد.

ارز دولتی چیست؟

در یک نظام چند نرخی ارز ارز دولتی به ارزی گفته می شود که به نرخ رسمی دولتی، که معمولاً نازلترین نرخ های موجود است، صرف مصارف معینی شود. این مصارف معمولاً از سوی دولتها ضروری و حائز اولویت اعلام می شوند. در ایران پس از انقلاب به دلایل مختلف، اختلاف نرخ ارز دولتی با سایر نرخها دائماً رو به ازدیاد بوده و هر زمان به مصارف محدودتری اختصاص یافته است. از جمله ی این مصارف عبارتند از: تحصیل دانشجویان در خارج کشور، سفر ماموران دولتی به خارج، بیمارانی که ضرورت معالجه آنها در خارج وجود دارد، کالاهای وارداتی دولتی و برخی واردات بخش خصوصی.

ارز آزاد چیست؟

ارزی که از صرافی برای مصرف شخصی یا حواله جات کالاهای لوکس یا دیگر مصرف ها فروخته میشود.

تفاوت ارز دولتی و آزاد چیست؟

ارز مبادله ای، ارزی است که توسط دولت و در مرکز مبادلات ارزی توزیع میشود اما ارز آزاد به وسیله صرافان و دلالان بازار ارز عرضه میشود که قیمت آن براساس شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا تعیین میگردد. تهیه کردن ارز مبادله ای، سخت و وقت گیر است و همه قادر به دریافت آن نیستند اما دریافت ارز آزاد، راحت و بدون محدودیت است. واردات تمام کالاها با ارز آزاد ممکن است اما با ارز مبادله ای نمیتوان هر کالایی وارد کرد.  قیمت ارز مبادله ای کمتر از قیمت ارز آزاد است.

جدیدترین اخبار قیمت دلار و نرخ ارز را در آسمونی مشاهده کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تفاوت ارز دولتی و آزاد چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت ارز دولتی و آزاد چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.