زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با شهر گنبد

آشنایی با شهر گنبد

آشنایی با شهر گنبد به گزارش آسمونی شهرستان گنبد کاووس یکی از شهرستانهای ایران است که در استان گلستان قرار...

آشنایی با شهر گنبد

آشنایی با شهر گنبد
آشنایی با شهر گنبد

به گزارش آسمونی شهرستان گنبد کاووس یکی از شهرستانهای ایران است که در استان گلستان قرار گرفته‌است. جمعیت آن در سال 1390، برابر با 325٬789 نفر بوده‌است. 70٪ جمعیت ساکنان این شهرستان را اهل سنت و اغلب از ترکمن‌های ایرانی تشکیل می‌دهند و قریب به 30٪ از جمعیت آن را بومیان فارسی‌زبان و همچنین مهاجران از مناطق دیگر از جمله سیستانی‌ها، آذری‌ها، شاهرودی‌ها، سمنانی و خراسانی‌ها در این شهرستان زندگی می‌کنند.

45٪ جمعیت شهرستان شهرنشین و 55٪ جمعیت آن ساکن روستاها می‌باشند.

تقسیمات کشوری شهر گنبد

    بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس

  • دهستان آق‌آباد
  • دهستان باغلی ماراما
  • دهستان فجر
  • دهستان سلطانعلی

شهر: گنبد کاووس

    بخش داشلی‌برون

  • دهستان اترک (گنبد کاووس)
  • دهستان کرند

شهر: اینچه‌برون.

نام شهر گنبد

به گزارش مازندران است.

تاریخچه شهر گنبد

به گزارش آسمونی کاوشهای باستان‌شناسی پیشینه تمدن این منطقه را 5 تا 6 هزار سال اعلام کرده‌اند. با این تمدن کهن، تاریخی پرفراز و نشیب، آثار و بقایای باستانی فراوان و با دانشمندانی نامدار و اقوامی مقتدر و نجیب، گنبد کاووس جایگاهی رفیع و سهمی ارزشمند در تاریخ و تمدن باشکوه ایران دارد. با ورود اسلام و در سده‌های آغازین آن ایالت هیرکانیا جایگاه ارزشمندی در شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی داشت. شهرهای جرجان (گنبدکاووس فعلی) از این ایالت مهد دانشمندان بزرگ آن دوران بود. عنصرالمعالی کیکاوس (از آخرین امیران آل زیار و نگارنده کتاب گرانقدر قابوس‌نامه) و عبدالقاهر جرجانی (صاحب تألیفات گرانبها در صرف و نحو و معانی و بیان عربی) در تحول ادبیات فارسی و عربی نقش مهمی داشتند. قابوس‌نامه را، همچنین، مجموعه تمدن اسلام پیش از مغول نام نهاده‌اند.

در علم پزشکی نیز این منطقه سهم عمده‌ای در جهان اسلام داشته به‌گونه‌ای که دو تن از معروفترین پزشکان ایران و جهان، ابوسهل مسیحی و سیداسماعیل (حکیم) جرجانی صاحب دایرةالمعارف ذخیره خوارزمشاهی، از این سرزمین بوده‌اند. این سرزمین که طول تاریخ از ایالت‌های مهم ایران بود، در سال 1316 به سرزمین مازندران ملحق گردید.

gonbad
gonbad

مناطق دیدنی شهر گنبد

گنبد کاووس دارای مناطق گردشگری و تاریخی بسیاری از جمله برج گنبد قابوس، گورستان و زیارتگاه خالد نبی، امامزاده یحیی بن زید، دریاچه مصنوعی گنبد کاووس، موج‌های آبی ناتمام، پارک توریستی الغدیر، بازار بزرگ روس‌ها، مجتمع سوارکاری گنبد کاووس، شهر تاریخی جرجان، سد گلستان 1 و 2، و سه تالاب آلماگل، آجی‌گل و آلاگل در نزدیکی بازارچه و در جوار گمرک قرار دارد، مسافرین محترم می‌توانند ضمن صید ماهی از تالاب‌ها (در صورت ممنوعه نبودن فصلی) و خرید از بازارچه از هتل و رستوران مستقر در آن محل نیز برای بیتوته و اسکان موقت استفاده نمایند.

ثبت جهانی شهر گنبد

برج گنبد قابوس این میراث ماندگار ایران، یکشنبه شب (19 شهریور 1391) در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور وقت (محمود احمدی‌نژاد) در فهرست آثار یونسکو قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

کشاورزی شهر گنبد

گنبدکاووس دارای آب و هوای نه چندان مساعد و خاکی حاصل‌خیز بخصوص خاک‌های جلگه‌ای لس است. آب کشاورزی از رودها و چاه‌ها فراهم می‌شود و محصولات کشاورزی عبارتند از: گندم، جو، برنج بنشن، و مرکبات این شهرستان همچنین غلات تولیدی را به تهران و شهرهای بزرگ دیگر صادر می‌کند. این شهرستان دارای باغ‌های زیتون فراوان است.

ورزش شهر گنبد

درگنبدکاووس یک مجموعه مجتمع سوارکاری وجود دارد. این مجموعه در زمان احداث، به عنوان زیباترین مجموعه سوارکاری خاورمیانه شناخته می‌شد. مسابقات اسبدوانی کورس بهاره و پاییزه ایران در آن انجام می‌گردد که شرکت‌کننده‌های زیادی از سراسر ایران و کشورهای دیگر به این شهر می‌آیند.

نئوپان گنبد از تیم‌های قدیمی والیبال ایران در این شهر قرار دارد و تعدادی از والیبالیست‌های این شهر به تیم ملی والیبال ایران راه یافته‌اند و بعدها این تیم به نام جواهری گنبد و هاوش گنبد تغییر نام داد و در سال 1391 تیم جواهری گنبد نیز به آن اضافه گردید. بازیکنان این شهر به ویژه در والیبال ساحلی بسیار مطرح‌اند.

آشنایی با شهر گنبد
آشنایی با شهر گنبد

مراکز درمانی شهر گنبد

  • بیمارستان شهدای 12 دی
  • بیمارستان مطهری
  • بیمارستان دکتر بسکی گنبد کاوس
  • بیمارستان و زایشگاه خصوصی برزویه
  • بیمارستان خاتم النبیاء گنبد کاووس
  • بیمارستان پیامبر اعظم (ص)

اقلیم و آب و هوا شهر گنبد

میانگین دما شهر گنبد

میانگین سالانه دمای هوا در گنبد کاووس 18/6 درجه سانتی گراد است. میانگین حداکثر سالانه دمای هوا 24/5 و میانگین حداقل سالانه آن 12/7 درجه می‌باشد. اختلاف حداکثر و حداقل دمای سالانه 11/8 درجه است. میانگین دما در سردترین ماه یعنی ژوئن 8/1 درجه و در گرمترین ماه یعنی اوت 29/9 درجه سانتیگراد می‌باشد.

رطوبت نسبی هوا شهر گنبد

میانگین سالانه رطوبت نسبی هوا در گنبد کاووس 65 درصد می‌باشد. مرطوب‌ترین ماه در گنبد کاووس ماه ژانویه با 75 درصد و خشک‌ترین ماه آن ژوئن با54 درصد رطوبت نسبی است.

مردم شهر گنبد

در گنبد کاووس همه نوع قشری زندگی می‌کند، انواع اقوام مانند ترکمن‌ها، مازندرانی‌ها، آذربایجانی ها، خراسانی‌ها، سمنانی‌ها و بلوچستانی‌ها ،قزاق‌ها و سیستانی‌ها در این شهر زندگی می‌کنند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با شهر گنبد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با شهر گنبد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.