زمان مطالعه: 7 دقیقه
جاذبه های گردشگری شمال ایران ، گلستان

جاذبه های گردشگری شمال ایران ، گلستان

 جاذبه های گردشگری شمال ایران : جاذبه های گردشگری گلستان (گرگان)جاذبه های گردشگری شمال ایران : فهرست...

جاذبه های گردشگری شمال ایران : جاذبه های گردشگری گلستان (گرگان)

جاذبه های گردشگری شمال ایران : فهرست جاهای دیدنی استان گلستان

    سرجشمه ی زاو

    آبشار هفت طبقه شادان کردکوی.

    آبشار دو آب کردکوی.

    دهکده ییلاقی حفاظت شده کردکوی.

    آبشار لوه.

    چشمه لال.

    [[روستای زیارت]].

    روستای درازنو.

    ((پارک جنگلی بندرگز(باغو))).

    ((ساحل دریای بندرگز)).

    ((آثارتاریخی بندرگز)).

    ((چشمه قلقلی)).

    آبشار شیرآباد.

    آبشارکبودوال.

    آرامگاه قابوس بن وشمگیر.

    آشوراده.

    النگ‌دره.

    پارک ملی گلستان.

    آبشار گلستان.

    آبشار پلکانی آق سو.

    تالاب آلاگل.

    دیوار بزرگ گرگان.

    شبه‌جزیره میانکاله.

    آرامگاه مختومقلی فراغی.

    میل رادکان.

    ناهارخوران.

    کوه بیی لی

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر اقتصاد استان گلستان گردشگری است. این استان با داشتن مناطق وشهرستانهای زیبا هرساله توریست‌های داخلی وخارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. جاجیم، صنایع دستی، ابریشم بافی رامیان، ماهی، خاویار، پنبه، حلوا آماج (مخصوص گرگان)، نان شیرینی، زنجبیلی، نون عیدی (کلمبو)، قُطاب، پشت زیک (کنجدی) بابتو (مخصوص گرگان)، مارمرده (مخصوص گرگان)، پادرازی)، قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی، عرق کشمش، حلوا گردویی (مخصوص کردکوی و بندر گز)، نان بهارهٔ تورشو چُرَگ و نان کاک (مخصوص رامیان) و نان شیرمال (مخصوص آزادشهر) می‌توانند رهاورد سفر مسافران به این استان باشند. مراکز دیدنی همان‌طور که گفته شد استان گلستان به دلیل آب و هوا، پوشش گیاهی و پارک‌های طبیعی زیبایی، مانند پارک ملی گلستان، از مرکزهای مهم گردشگری ایران به شمار می‌آید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان به شرح زیر است:

جاذبه های گردشگری شمال ایران : پارک ملی گلستان

 

درحد فاصل استانهای گلستان و خراسان شمالی در موقعیت جغرافیایی بین 31/37 الی 04/53 عرض شمالی و 43/55 الی 17/66 طول شرقی واقع شده و مساحت آن در حدود 87242 هکتار می‌باشد.

پوشش گیاهی: بلوط، بلندمازو، ممرز، انجیلی، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، آوری، توسکای قشلاقی، کلهو، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیل، ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیر خشت، گردو، تمشک، اناروحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، کلاه میرحسن، گون، چوبک، درمنه، خارشتر و ارس.

پستانداران: مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، پلنگ، خوک وحشی، گربه جنگلی، تشی، آهو، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، روباه، کل، بز.

پرندگان: قرقاول، کبک، تیهو، زنگوله بال، کوکر سینه سیاه، ابیا و بلدرچین، قرقی، دلیجه، سارگپه پا بلند، سارگپه، عقاب دوبرار، دال شیا، دال، عقاب دریایی دم سفید، مرادان، بالابان، هما، دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، سهره‌ها، سکاها، زرده پره‌ها، مگس گیرها، زنبورکها و دم سرخها.

این پارک تا قبل از سال 1336 شکارگاه محسوب می‌شد. در شهریور 1342 به پارک محمد رضاشاه تغییرنام داد و در سال 1353 به پارک ملی تبدیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 با وسعت 91895 هکتار تحت حفاظت قرار گرفت. این پارک در 55 کیلومتری شرق گنبد و 115 کیلومتری غرب بجنورد در مسیر مشهد واقع شده‌است. رویش‌های اصلی پارک به علت 3 اقلیم متفاوت متنوع است.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : امام زاده آق امام گلستان

این امام زاده در فاصله 2 کیلومتری آزادشهر و جنب محور تهران به مشهد بر روی یک تپه بلند به ارتفاع 300 متر واقع شده است و پذیرای مسافرین بسیاری می باشد . در نزدیکی این امام زاده آثاری از معجزه به چشم می خورد .

جاذبه های گردشگری شمال ایران : آرامگاه مختومقلی فراغی گلستان

آرامگاه مختومقلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه - دوره پهلوی است و در شمال استان گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق‌تقه قدیم واقع شده‌است. این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 با شمارهٔ ثبت 22251 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این آرامگاه شامل مقبرهٔ مختومقلی فراغی شاعر ملی ترکمن‌ها (مرگ در 1169 یا 1176 ه. ش) و پدرش دولت محمد آزادی می‌شود. در دههٔ 1370 بنایی بر روی این مقبره ساخته شده و در 20 اردیبهشت 1378 با حضور صفر مراد نیازوف رئیس جمهور وقت ترکمنستان و عطاالله مهاجرانی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد. هرساله در زادروز مختومقلی فراغی مراسمی با حضور مردم و مقامات دولت ایران و ترکمنستان در کنار این آرامگاه برگزار می‌شود. در سال 1389 اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این مراسم از تخصیص دو میلیارد تومان برای سازمان‌دهی این مقبره خبر داد.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : برج گنبد قابوس بلند ترین برج آجری جهان گلستان

این برج در سال 397 قمری به فرمان شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته شد و اکنون در درون شهر گنبدکاووس جای دارد. این برج با بلندی 60 متر بر بالای تپه‌ای ساختگی به بلندی 15 متر بر پا شده‌است و بزرگ‌ترین بنای آجری جهان به شمار می‌آید.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : پارک جنگلی ناهارخوران گلستان

این پارک در 5 کیلومتری جنوب شهر گرگان جای دارد و از نظر آرامشگاه‌ها، رستوران‌ها، شبکهٔ آب‌رسانی بهداشتی و دیگر امکانات رفاهی از پارک‌های شناخته شده و پرجاذبه برای گردشگران است. بیش‌تر مسافرانی که به سوی مشهد مقدس می‌روند، ساعت‌هایی را در این پارک می‌گذرانند.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : پارک جنگلی تنگه چهل چای گلستان

پارک جنگلی تنگه چهل چای در جنوب شهرستان مینودشت شامل 3 منطقه به نامهای تفرجگاه جنگلی تنگه، تفرجگاه طبیعی طول آرام و استراحتگاه بین راهی آق چشمه می‌باشد که محدوده جغرافیائی منطقه از 00 25 55 الی 00 30 55 طول شرقی تا 10 10 37 الی 30 17 37 عرض شمالی با مساحتی حدود 59 هکتار و متوسط ارتفاع حدود 350 متر از سطح آبهای آزاد جهان گسترش دارد. از جمله آبادیهای مجاور پارک می‌توان روستاهای نالاج، زنگلاب، طول آرام و یکه سور را نام برد. پارک جنگلی چهل چای با گذر از شهر کوهپایه‌ای و قدیمی مینودشت در فاصله 10 الی 13 کیلومتری از محور آسفالته مینودشت – قلعه قافه و با شیب بسیار مناسب و دسترسی آسان و جای گرفته در دل جنگلهای زیبای شمال واقع گردیده است که با گذر رودخانه دائمی و پر آب و زیبای چهل چای از وسط پارک مناظر آن را بدیع تر و چشم نوازتر کرده است و صدای جریان آب آرامش دهنده روح و روان هر گردشگری است.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : آبشار لوه گلستان

این مجموعه آبشار در 25 کیلومتری شهرستان گالیکش، در میان درختان و کوه‌های غرب پارک ملی گلستان و در کنار روستای لوه جای دارد. بلندی برخی از آبشارهای این مجموعه تا 15 متر هم می‌رسد و حوضچه‌های زیبا و خنک آن گردشگران بسیاری را در تابستان به خود فرامی‌خوانند.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : آبشار تمام خزه‌ای کبودوال گلستان

این مجموعه آبشار در دره‌ای نسبتاً عمیق و بسیار زیبا و در جنگل انبوه و دیدنی کبود وال واقع شده است. آبشار کبودوال در 5 کیلومتری جنوب علی‌آباد کتول قرار دارد و همواره توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. کبودوال تنها مجموعه آبشار تمام خزه‌ای جهان است.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : مسجد جامع گرگان گلستان

بنای آغازین این مسجد به روزگار سلجوقیان باز می‌گردد که تنها مناره‌ای از آن بنای آغازین برجای مانده‌است. بازسازی و گسترش این بنا در دورهٔ تیموری و صفوی ادامه یافته و در سال‌ها کنونی نیز مورد توجه بوده‌است. کتیبه‌های آجری به خط کوفی، مناره‌ای از دوران سلجوقی، در و منبر چوبی منبت‌کاری شده، از جاذبه‌های این مسجد باشکوه‌است.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : پارک شبنم نوده خاندوز گلستان

پارک جنگلی شبنم نوده خاندوز نقاط دیدنی استان گلستان واقع در شهر «نوده خاندوز» در شهرستان آزادشهر است. این پارک جنگلی به همت شهرداری نوده واهالی خوب آن در سالهای اخیر بازسازی و مهیای پذیرایی از بازدیدکنندگان شده است. چشم انداز و آب وهوای خوب آن زبانزد خاص و عام می‌باشد. این پارک بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد دیواره و پله‌های سنگی این پارک مناظری زیبا را بوجودآوره است. سینمای پارک و مراسم نورافشانی شب نیمه شعبان باعث معروفیت و جاذبه بیشتر این مکان زیبا شده است.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : امامزاده محسن کریم آباد گلستان

امامزاده‌ای در فاصله 2 کیلومتری گرگان واقع درروستای کریم آباد مکانی سر سبز و دیدنی در کنار امکانات تفریحی و ورزشی در قدیم معروف به نخیل nokhailبوده. نخیل نامی بودکه اهالی به آن داده بودند و روستا را نیز به همین نام می‌شناختند. در این امامزاده که قدمتی طولانی دارد سنگ قبرهایی مربوط به قرن 5و 6 هجری یافت شده است. امامزاده محسن از فرزندان امام موسی کاظم امام هفتم شیعیان است.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : تپه هزارپیچ گلستان

از ارتفاعات اطراف گرگان است و به دلیل موقعیت خاص و منظره خوبی که از شهر گرگان می‌دهد مورد توجه مردم و گردشگرانی که وارد شهر می‌شوند قرار می‌گیرد. هزار پیچ در ابتدای غرب گرگان واقع شده است و فرستنده اصلی تلویزیون شهر نیز بر روی آن واقع شده است. پوشش گیاهی آن نیز درخت و درختچه‌های سرو می‌باشد. نوع خاص ارتفاع باعث به وجود آمدن سایت پروازی بر روی قسمتهایی از آن شده است که علاقه‌مندان برای انجام پروازهای سبک با انواع چترو پاراگلایدر از آن بهره می‌برند.

جاذبه های گردشگری شمال ایران : چشمه گل رامیان گلستان

گل رامیان عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان می‌باشد. در کیلومتر 5 جاده رامیان به شاهرود چشمه بزرگ و طبیعی به ابعاد 90 در 80 متر و عمق آن را تا 80 متر نیز نوشته‌اند که از آن به دالان بهشت تعبیر می‌کنند وجود دارد از این چشمه می‌توان به یک استخر طبیعی بزرگ و یا یک دریاچه کوچک نام برد این چشمه از یک طرف به کوه و جنگل و از طرف دیگر به زمینهای کشاورزی مشرف می‌باشد.

گل رامیان در نزدیکی گونه درختی زربین قرار گرفته است. زربین رامیان عظیم‌ترین منبع زربین باقی‌مانده در جهان می‌باشد که خوشبختانه هنوز به دست بشر نابود نگشته است.

کوه قلعه موران، پایتخت ییلاقی اشکانیان و دژ عهد سلوکیان نیز از این محل قابل رویت می‌باشد. این کوه، قلعه موران، همان جایی است که در کناره خود، منطقه اترک چال، تنها ذخیره گاه درختان سرخدار جهان را در خود جای داده است.

نظر خود را درباره «جاذبه های گردشگری شمال ایران ، گلستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جاذبه های گردشگری شمال ایران ، گلستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.