زمان مطالعه: 3 دقیقه
چه دلایل بر مرگ ماهی‌ قرمز نوروز تاثیر دارند؟

چه دلایل بر مرگ ماهی‌ قرمز نوروز تاثیر دارند؟

هیچ بیماری خطرناکی به خاطر نگهداری از ماهی قرمز سفره هفت سین به انسان منتقل نمی‌شود. صحبت‌هایی که در این مورد در رسانه‌ها مطرح می‌شوند بیشتر در حد شایعه‌های بی‌اساس هستند.

ماهی‌های قرمز از مرحله تولید تا توزیع و نگهداری ممکن است دچار تلفات شوند. بزرگ‌ ترین دلیل تلفات ماهی‌ها در مرحله تولید و توزیع است. در سال‌های اخیر خوشبختانه نظارت بیشتری توسط شیلات و دامپزشکی بر مرحله تولید انجام می‌شود و اگر سازمان‌های مردم نهاد هم نظارت خود را بر تولید و به ویژه توزیع بهتر انجام دهند، می‌توانند در کاهش تلفات موثر باشند. با آسمونی همراه باشید.

راهکارهایی برای کاهش مرگ و میر ماهی ‌های قرمز 

What are the reasons for the death of Marilyn Monroe on the Goldfish have impact
What are the reasons for the death of Marilyn Monroe on the Goldfish have impact

1- افرادی که از آگاهی لازم و لوازم مناسب جهت نگهداری ماهی قرمز برخوردار نیستند از این کار صرف نظر کنند یا بر آگاهی خود درباره اصول اولیه نگهداری از این موجود زیبا بیافزایند.

2- در صورت امکان ماهی قرمز را از فروشگاه‌های آبزی‌فروشی خریداری کنید و از خریدن آن از دستفروش‌ها، سوپر مارکت‌ها و گل‌فروشی‌ها خودداری کنید.

3- از دست‌کاری و بازی با ماهی‌ها توسط کودکان جلوگیری کنید و به هنگام تعویض آب ظرف ماهی از گرفتن آنها با دست و وارد آمدن ضربه به آنها در هنگام خارج یا وارد کردن به ظرف خودداری نمایید.

4- از نگهداری ماهی در اماکن خیلی گرم مثل کنار بخاری و شومینه یا داخل آشپزخانه و یا خیلی سرد ( مثل یخچال) خودداری نمایید. همچنین از ریختن آب خیلی گرم یا خیلی سرد و قطعات یخ در ظرف ماهی خودداری نماید.

5- ظرف ماهی را در محلی قرار دهید که هوای پاک و اکسیژن کافی داشته باشد.

6 — از دادن غذاهای مختلف مثل نان و بیسکویت و برنج و شیرینی و پفک و غیره به ماهی قرمز خودداری کنید و ترجیحا از غذاهای آماده مخصوص ماهی قرمز، روزانه حداقل دو وعده صبح و شب به میزان مناسب استفاده نمایید. غذاها باید به مقداری ریخته شوند که در حدود پنج دقیقه خورده شوند و اضافه آن در ظرف نماند چون باعث مسمومیت ماهی می‌شود.

7- آبی که ماهی در آن نگهداری می‌شود نباید کدر شود و رنگ یا بوی غیر طبیعی پیدا کند. یک روز در میان آب ظرف ماهی را تعویض کنید. چند ساعت قبل از تعویض، آب مورد استفاده را در ظرفی جداگانه بریزید و بگذارید بماند تا گاز کلر آن خارج شود. اگر می بینید که بیشتر ماهی‌ها در سطح آب شنا می کنند و حباب‌هایی را در سطح آب ایجاد می‌کنند، باید آب ماهی با سرعت و دقت تعویض کنید.

8- از تغذیه بیش از حد ماهی خودداری نمایید. همچنین از تجمع مانده‌ مواد غذایی در کف ظرف و تجمع مواد دفعی ماهی در ظرف جلوگیری کنید.

9- از هرگونه تغییر ناگهانی دمای آب، نور، و اکسیژن خودداری نمایید و از صدای زیاد و سایر عوامل استرس‌زا مثل تکان‌های شدید ظرف ماهی، تلنگر و ضربه به ظرف ماهی و تابش مستقیم آفتاب خودداری نمایید.

آیا ماهی قرمز هفت‌سین بیماری‌هایی را به انسان منتقل می کنند؟

خیر. هیچ بیماری خطرناکی به خاطر نگهداری از ماهی قرمز سفره هفت سین به انسان منتقل نمی‌شود. صحبت‌هایی که در این مورد در رسانه‌ها مطرح می‌شوند بیشتر در حد شایعه‌های بی‌اساس هستند. البته این به آن معنی نیست که افراد و به‌ویژه کودکان به خود اجازه دهند به دستکاری‌ ماهی‌ها بپردازند. اگر یک ماهی مبتلا به برخی آلودگی‌ها نیز باشد، اگر افراد از دست زدن به آن‌ها خودداری کرده باشند خطری افراد را تهدید نمی کند و می توانند زیر نظر دامپزشک اقدام به درمان ماهی کنند.

آیا بیماری پوستی «پسوریازیس» و یا بیماری های «سل پوستی» یا «سالمونلوز» از ماهی قرمز هفت سین به انسان منتقل نمی‌شوند؟

خیر. بیماری «پسوریازیس» توسط ماهی به انسان سرایت پیدا نمی‌کند و یک بیماری «خود ایمنی» است که به صورت ژنتیکی انتقال می‌یابد و حتی از انسانی به انسان دیگر نیز به صورت افقی قابل انتقال نیست.

همچنین تاکنون گزارشی از آلوده شدن به مایکوباکتریوم‌ها با منشاء ماهی قرمز سفره هفت‌سین و ابتلا به «سل پوستی» ثبت نشده است.

در ضمن جامعه دامپزشکان هفت سین غیر محتمل است.»

پس در این مورد یک نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم: اگر فردی آبی را که ماهی آلوده در آن است و میزان آلودگی در حدی بالا باشد که قابلیت بیماریزایی داشته باشد، بنوشد، امکان بروز این بیماری وجود دارد. البته معمولا اگر آلودگی تا این حد بالا باشد که برای انسان زیان‌بار باشد، ماهی قبلا تلف شده است. پس قرار نیست هر کسی که یک ماهی قرمز خرید به این بیماری مبتلا شود. باکتری سالمونلا در آب‌های فوق العاده آلوده وجود دارد که در صورت قرارگیری ماهی در این گونه آب‌ها، قابل انتقال به ماهی می‌باشد. در صورتی که امروزه تنگ‌ها حاوی آب سالم قابل شرب بوده و بیشتر از آب شهری استفاده می‌شود. عامل دوم در انتقال این باکتری تغذیه ماهی با ضایعات گوشتی احتمالا آلوده است که ماهی قرمز نیز به علت نوع تغذیه خود اصلا از این نوع غذا استفاده نمی‌کند.

نظر خود را درباره «چه دلایل بر مرگ ماهی‌ قرمز نوروز تاثیر دارند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چه دلایل بر مرگ ماهی‌ قرمز نوروز تاثیر دارند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.