زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ گل گهر سیرجان ؛ پاداش یک دهه انتظار

آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ گل گهر سیرجان ؛ پاداش یک دهه انتظار

آشنایی با تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران ؛ گل گهر سیرجان / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعیگل گهر سیرجان و...
در این مطلب می خوانید : [بستن]

آشنایی با تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران ؛ گل گهر سیرجان / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

گل گهر سیرجان و پاداش یک دهه انتظار

آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ گل گهر سیرجان ؛ پاداش یک دهه انتظار
آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ گل گهر سیرجان ؛ پاداش یک دهه انتظار

تیم فوتبال گل گهر سیرجان یک تفاوت بزرگ با تمام تیمهای موجود در لیگ برتر ایران دارد. در نماد این باشگاه استثنائا می توان دو عبارت فارسیو انگلیسی« باشگاه فرهنگی ورزشی» را مشاهده کرد. در حالی که در سایر تیمهای ایران، دو عبارت فارسی و انگلیسی نام باشگاه هرگز یکسان نیستند! گل گهری ها که از کم سابقه ترین تیمهای تاریخ لیگ برتر هستند، در سال 1376 تاسیس شده اند و تنها 23 سال از عمر این تیم می گذرد.

سال تأسیس گل گهر

برای این که متوجه قدمت کم این تیم شوید، لازم است مقایسه ای بین سابقه گل گهر و دیگر تیمهای فوتبال کشور شود. در سال 1376، کمتر از یک دهه از قهرمانی پرسپولیس، استقلال و پاس در مسابقات آسیایی می گذشت، ذوب آهن اصفهان فصلی درخشان را آغاز کرده بود و در تلاش بود که عنوان سوم لیگ را از آن خود سازد. امری که محقق شد. سپاهان، تراکتورسازی، صنعت نفت، سایپا از جمله تیمهایی بودند که در بالاترین سطح فوتبال ایران( جام آزادگان) حضور داشتند و تا آن زمان سایپا دو بار قهرمان جام آزادگان شده بود. دیگر تیمهای ذکر شده هم تا آن زمان بیشتر از دو دهه سابقه داشتند. اما گل گهر تا اوایل دهه 90 در فوتبال ایران ناشناخته بود. تا آن زمان از استان کرمان، تیمهایی چون مس کرمان و مس رفسنجان در لیگ برتر شرکت کرده بودند و مس کرمان در سال 1389 حتی به مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا نیز صعود کرده بود. اما این تیمهای صنعتی نیز آمدند، طلوع کردند و کمی بعد نوبت به غروب آنها رسید و استان کرمان در فوتبال ایران و لیگ برتر بدون نماینده شد.

91-90

در ابتدای دهه 90 لیگ یک فوتبال به سبک همیشگی و در دو گروه برگزار می شد. در فصل 91-90 گل گهر هنوز در سایه بسیاری از تیمهای شهرستانی قرار داشت. در گروه « ب» 14 تیمه جام آزادگان آلومینیوم هرمزگان مقتدرانه صدرنشین شد و گل گهر با 19 امتیاز کمتر از صدرنشین و کسب 33 امتیاز که ناشی از 9 برد، 6 مساوی و 11 شکست بود؛ عنوانی بهتر از هشتمی گروه خود کسب نکرد و تیمهایی چود گَهَر، ماشین سازی تبریز، پاس همدان و استقلال خوزستان و شهرداری یاسوج بالاتر از این تیم قرار گرفتند.

gol-gohar-sirjan
gol-gohar-sirjan

92-91

یک سال بعد، گل گهر آرام آرام خود را بالا کشید. لیگ همچنان با دو گروه 14 تیمی برگزار می شد و گل گهر با 11 برد، 8 مساوی و 7 شکست، پنجم شد. این بار با 41 امتیاز تنها 9 امتیاز کمتر از گسترش فولاد صدرنشین داشت و پدیده، نفت مسجد سلیمان و الوند همدان همگی بالاتر از گل گهر قرار گرفتند.

93-92

پس از گذشت یک سال، افتی شدید در انتظار نماینده سیرجان بود و گل گهر این بار 8 برد، 8 مساوی و 8 شکست کسب کرد. در حالی که 13 امتیاز کمتر از پدیده صدرنشین داشت و در بین این دو نیز تیمهای پدیده، سیاه جامگان، نساجی، صنعت نفت و گیتی پسند جا خوش کرده بودند. سیرجانی ها به کار خود ادامه دادند...

94-93

این بار لیگ آزادگان در دو گروه 12 تیمی برگزار شد و ماحصل مسابقات تیمها در گروه« ب» صدرنشینی سیاه جامگان 39 امتیازی بود و عنوان هفتم گیلان را هم بالاتر از خود می دید.

95-94

سرانجام لیگ دسته اول با شیوه ای جدید و در یک گروه 20 تیمی برگزار شد تا هر تیم ناچار به برگزاری 38 بازی در طول فصل گردد. گل گهر هم 9 برد و 9 باخت کسب کرد و با کسب 20 تساوی، رکورددار تساوی در تاریخ لیگ آزادگان شد. این مساوی ها بلای جان این تیم شد و مقام یازدهم را نصیب نماینده سیرجان ساخت. 47 امتیاز گل گهر، 23 امتیاز از پیکان صدرنشین کمتر بود. ماشین سازی، صنعت نفت، فجر سپاسی، مس رفسنجان، خونه به خونه، مس کزمان، نساجی، آلومینوم اراک و نفت مسجد سلیمان تیمهایی بودند که رده های دوم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

96-95

گل گهر و مربی این تیم وینگو بگوویچ سرانجام به آستانه صعود به لیگ برتر رسیدند. گل گهر در این فصل با 16 برد، 12 تساوی و 6 شکست موفق به کسب 60 امتیاز شد و اگر افت محسوس این تیم در هفته های پایانی لیگ نبود، قطعا این تیم راهی لیگ برتر شده بود اما پارس جنوبی 62 امتیازی و سپیدرود 61 امتیازی تیمهایی بودند که راهی لیگ برتر شدند و تنها حسرت برای سیرجانی ها باقی ماند. هرچند با توجه به شرایط مالی تیمهای لیگ ازادگان و محدودیت های هزینه در لیگ برتر، به نظر می رسید که گل گهری ها ضرر هم نکرده اند!

آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ گل گهر سیرجان ؛ پاداش یک دهه انتظار
آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ گل گهر سیرجان ؛ پاداش یک دهه انتظار

97-96

در حالی که همگان انتظار داشتند این بار گل گهر راهی لیگ برتر شود اما افتی غیرمنتظره در انتظار این تیم بود و کسب 13 برد، 13 مساوی و 8 شکست و کسب رتبه نازل هفتم، این تیم را یک سال دیگر در آرزوی بازی در لیگ برتر باقی گذاشت. نفت مسجد سلیمان 65 امتیازی 13 امتیاز بیشتر از گل گهر داشت و نساجی، خونه به خونه، فجر سپاسی، بادران و ملوان همگی بالاتر از گل گهر سیرجان بودند. یک سال دیگر وقت لازم بود...

98-97

شرایط در لیگ آزادگان باز هم دستخوش تغییر شد. به دنبال بحران تیمهای نفت و سیاه جامگان مسابقات 16 تیمه شد و این بار گل گهر 15 برد، 13 مساوی و 2 شکست کسب کرد. 58 امتیاز به دست آمده میانگین کمتر از 2 امتیاز را برای هر مسابقه برجای نهاد اما برای صعود گل گهر کافی بود. به این ترتیب نماینده سیرجان برای نخستین بار راهی لیگ برتر فوتبال ایران شد و باید دید چه سرنوشتی در انتظار این تیم خواهد بود؟ در طول یک دهه، تیمهای مختلف آمدند و رفتند. در ابتدای دهه 90 گهر دورود، الوند همدان و شهرداری یاسوج رقبای گل گهر بودند که دیگر اثری از آنها نیست و پس از نزدیک به یک دهه نوبتع به بادران تهران، گل ریحان البرز، سرخپوشان پاکدشت و نود اورمیه و کارون اروند و قشقایی رسید. تیمها در فوتبال ایران می آیند و می روند و اثری از آنها باقی نمی ماند. اما گل گهر ماند و مقاومت کرد و نتیجه اش را هم گرفت. باید دید آیا عطش این تیم پس از باقی در لیگ برتر فروکش می کند یا این که گل گهر در لیگ برتر روزهایی بهتر از گذشته در پیش خواهد داشت؟  

نظر خود را درباره «آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ گل گهر سیرجان ؛ پاداش یک دهه انتظار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ گل گهر سیرجان ؛ پاداش یک دهه انتظار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.