زمان مطالعه: 1 دقیقه
غزال ایرانی (Goitered gazelle)

غزال ایرانی (Goitered gazelle)

غزال گونه ای از جانداران در حال انقراض طبیعت ایران است. برای حفاظت و نگهداری این گونه جانوری در سراسر کشور تدابیر ویژه ای توسط سازمان حفاظت از محیط زیست اندیشیده شده است.
غزال ایرانی (Goitered gazelle)
غزال ایرانی (Goitered gazelle)
غزال ایرانی

غزال ایرانی (نام علمی: Gazella subgutturosa) نوعی آهوی بومی آسیای میانه و جنوب غربی آسیاست. گونه‌ای است از تیرهٔ گاویان و راستهٔ جفت‌سم‌سانان با بدن قهوه‌ای روشن که به سمت شکم تیره‌تر می‌شود و نواحی زیرین بدن آن سفید و دم آن سیاه است.

این حیوان در صحرای گبی، بلوچستان پاکستان، جنوب شرق ترکیه، شمال آذربایجان و بخش‌هایی از ایران، عراق و افغانستان زندگی می‌کند.بزرگترین زیستگاه آهوی ایرانی درپارک ملی موته (استان اصفهان) می باشد.زیر گردن جنس نر این حیوان در فصل جفتگیری باد کرده و برآمدگی مشخصی پیدا می‌کند و به همین دلیل به آهوی گواتردار نیز معروف شده‌است. غزال ایرانی مثل دیگر آهوها سرعت بالایی دارد اما برخلاف غزال‌های دیگر بدون جهش می‌دود. به طور تاریخی مهمترین دشمن طبیعی این جانور یوزپلنگ بوده‌است که اکنون فقط در بخش‌هایی از ایران باقی‌مانده‌است.

goitered-gazelle
goitered-gazelle
غزال ایرانی

غزال ایرانی در کنار جبیر یکی از دو گونه آهو (یا غزال) است که در ایران زندگی می‌کند (آهوی کوهی تنها در جزیره فارور حضور دارد). تفاوت اصلی آهو با جبیر اینست که جنس ماده آهو شاخ ندارد اما در جبیر هر دو جنس شاخ دارند. همچنین جبیر کمی کوچکتر و لاغرتر است و زیستگاه‌های خشکتر و بیابانی‌تر را انتخاب می‌کند.

چهار زیرگونه از غزال ایرانی معرفی شده‌است:
  • آهوی ایرانی (Gazella (subgutturosa) subgutturosa) بومی ترکیه، آذربایجان، سوریه، شمال و شرق عراق، ایران، جنوب افغانستان و غرب پاکستان
  • آهوی ترکمنی (Gazella (subgutturosa) gracilicornis) ترکمنستان، تاجیکستان و شرق قزاقستان تا دریاچه بالخاش
  • آهوی یارکندی (Gazella (subgutturosa) yarkandensis) شمال و شمال غربی چین، مغولستان
  • آهوی شنی (Gazella (subgutturosa) marica) عربستان سعودی، جنوب سوریه، جنوب غربی عراق، امارات، عمان و جزایر خلیج فارس - پیشنهاد شده که این نوع یک گونه مستقل محسوب شود
نظر خود را درباره «غزال ایرانی (Goitered gazelle)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره غزال ایرانی (Goitered gazelle) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.