زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند

فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند

جبرئیل و میکائیل و عزرائیل و اسرافیل فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند هستند. آسمونی در این بخش در مورد فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند و همچنین فرشتگان در ادیان دیگر بیشتر صحبت می کند.

جبرئیل و میکائیل و عزرائیل و اسرافیل فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند هستند. آسمونی در این بخش در مورد فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند و همچنین فرشتگان در ادیان دیگر بیشتر صحبت می کند. فرشته و فرشتگان (در سانسکریت پرشیته مرکب از پر + واش به معنی سفیر، در فارسی باستان فرائیشته، در اوستا فرائشته) موجوداتی فرا انسانی پنداشته می‌شوند که در بسیاری از ادیان دربارهٔ آن‌ها سخن رفته‌است.

سرشت فرشتگان و امور مرتبط با آنان در ادیان و سنن مختلف، متفاوت است. در یهودیت و مسیحیت و اسلام، آنها معمولاً به عنوان پیام‌آوران از سوی خدا عمل می‌کنند. آنان همچنین گاهی نقش‌های جنگجو و نگهبان را به عهده دارند. نظریات در مورد مختار بودن یا مجبور بودن فرشتگان متفاوت است. همچنین فرشتگان با امشاسپندان در دین زرتشت (مزدیسنا) قابل مقایسه‌اند. درحالی‌که تظاهر فرشتگان متفاوت است، بسیاری آنان را همچون آدمیان تصویر کرده‌اند. در باورهای عامیانه فرشته نماد پاکی و خیرخواهی است.

شکل‌گیری اعتقاد به فرشتگان

فرشتگان
فرشتگان 

بسیاری از پژوهشگران سکولار باور دارند که مفهوم فرشته توسط دین زرتشتی به دین‌های ابراهیمی معرفی شده‌است. در آغاز شکل‌گیری ادیان ابراهیمی، خدا به گونه موجودی بود که در کارهای بشر دخالت می‌کند و آنها را در صورت لزوم بی‌رحمانه تنبیه می‌کند. این خدا منعکس‌کننده طرز فکر انسان کوچ‌نشین و بدوی آن زمان بود که می‌توانست شخصاً با انسان صحبت کند. به مرور تحت تأثیر دین زردشتی خدا موجود آسمانی و فراسوی دسترس انسان‌ها و بخشنده و مهربان شد. در این هنگام بود که نیاز بود که حد فاصل انسان و خدا را موجودی مانند فرشتگان پر کند. از این هنگام انسان‌ها به‌جای خدا با فرشتگان سخن می‌گفتند. فرشته مانند جبرئیل یا وحی مسئولیت رساندن پیام خدا (از نظر ادیان ابراهیمی) را داشتند.

فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند

فرشتگان مرتبه‌های متفاوتی دارند. فرشتگانی که از بقیه از نظر درجاتشان به خدا نزدیک‌ترند، مقرب نامیده می‌شوند. چهار فرشته مقرب در اسلام عبارت‌اند از:

  • جبرئیل (فرشته وحی) مسوول عالم ذر
    القاب: روح الامین193شعرا-روح القدس91بقره-شدیدالقوی5نجم-ذومره6نجم-امین وحی
  • میکائیل (فرشته روزی) مسوول دنیا
    القاب:فرشته روزی92بقره
  • عزرائیل (فرشته مرگ) مسوول عالم برزخ
    القاب:ملک الموت11سجده
  • اسرافیل (فرشته صور) مسوول رستاخیز
    القاب:نافخ درصور وناقردرنقر در ناقور41ق

فرشتگان دیگر

فرشتگان زیربه ترتیب تحت امرفرشتگان مقرب اند:

  •   هاروت و ماروت
  • رافائل (فرشته)
  • فطرس ملک
  • مالک (فرشته)
  • نکیر و منک

فرشته در ادیان گوناگون

زرتشت

به شش فرشته بلندمرتبه زرتشتی امشاسپندان و به دسته دیگر که مقام پایین‌تری دارند، ایزد گفته می‌شود. ایزدان دو دسته‌اند، ایزدان مینوی و ایزدان دنیوی. تمامی فرشتگان مخلوق اهورامزدا هستند و هر امشاسپند مظهر یکی از صفات اوست.

یهودیت

در این دین، فرشتگان به‌منزله بندگان خدا هستند که دستورهای او را در زمین اجرا می‌کنند. آنان مؤمنان را حمایت و کافران را تنبیه می‌کنند و وحی را به انسان‌ها می‌رسانند. گاهی هم امکان دارد در زمین به شکل انسان ظاهر شوند.

ترتیب فرشتگان در یهودیت:

  1. رافائل (فرشته)
  2. سرافی‌ها
  3. سمائیل
  4. سندلفون
  5. عزازیل
  6. کروبی‌ها
  7. متاترون
  8. یوریل

مسیحیت

در انجیل، در موارد متعددی از فرشتگان صحبت شده‌است. فرشتگان پیش از انسان آفریده شده‌اند، مرتبه‌هایی دارند و محافظ انسان‌اند. درود فرستادن و به نوعی پرستش بعضی از فرشتگان مانند میکائیل در کلیساهای مسیحی رایج است و از سدهٔ چهارم میلادی، در سرزمین‌های مسیحی نماز انه‌هایی برای میکائیل ساخته شده‌است.

اسلام

با این‌که فرشتگان (به تعبیر قرآنی: "ملائکه") موجوداتی غیرمادی‌اند، به طور معمول با استفاده از تصویر و تمثیل از آن‌ها یاد شده‌است. در قرآن کریم (سورهٔ 35، آیهٔ 1)، فرشتگان با بال‌های دوگانه، سه‌گانه یا چهارگانه معرفی شده‌اند که حکایت از توانایی‌های متعدد آنان دارد. فرشتگان جایگاه و کار معینی دارند و هیچ‌گاه از فرمان خدا سر بازنمی‌زنند و می‌توانند با چهره انسان، بر پیامبران و برخی از اولیای الهی ظاهر شوند.

آنان در زمان‌های گوناگون به یاری مؤمنان می‌آیند و آنان را در حل مشکلات یاری می‌دهند و هنگامی که خداوند آدم را خلیفه خود در زمین گردانید، تمامی فرشتگان به‌جز ابلیس بر او سجده کردند. ابلیس که خود از جنیان بود و با عبادات بسیار به این مقام معنوی رسیده بود، به دلیل تکبر و نافرمانی از بهشت رانده شد. به باور مسلمانان همواره دو فرشته همراه انسان‌اند که کارهای نیک و بد او را ثبت می‌کنند. فرشته ثبت‌کننده کارهای بد بر شانه چپ و دیگری بر شانه راست قرار دارد. به این دو فرشته در قرآن کرام الکاتبین گفته شده که به معنی نویسندگان بزرگوار است.

کتاب دانشنامه ملایک (فرشتگان) اولین دانشنامه فرشته شناسی ایران واسلام، به قلم حمید رضاکهنگی درسال 1395، بوسیله نشرمحسن درقطع رحلی وبیش از640صفحه، درتهران، چاپ ومنتشرگردیده است. دراین کتاب فرشتگان درهمه ادیان، آیین‌ها واقوام بطورمبسوط مورد بررسی وتحقیق قرارگرفته است وکاملترین منبع فرشته شناسی اسلام، ایران وادیان باستانی ایران می‌باشد.

نظر خود را درباره «فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فرشتگان مقرب و بزرگ خداوند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.