زمان مطالعه: 3 دقیقه
مبارزه با تغییرات اقلیمی و مقابله با گرمایش زمین

مبارزه با تغییرات اقلیمی و مقابله با گرمایش زمین

گرمایش جهانی یا گرم شدن زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای زمین و سطح اقیانوس‌ها شده‌است. طی 100 سال گذشته، کرهٔ زمین به‌طور غیرطبیعی حدود 0٫

پدیده افزایش متوسط دمای هوا در نزدیکی سطح زمین در دو قرن پیش بسیار قابل لمس بوده است. دانشمندان اقلیم شناسی از اواسط قرن بیستم در حال جمع آوری مشاهدات دقیقی از پدیده های مختلف آب و هوایی و تاثیرات مرتبط با آب هوا بوده اند. برای آشنایی بیشتر در این زمینه این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که روش های مبارزه با تغییرات اقلیمی و مقابله با گرمایش زمین را شرح می دهیم.

گرمایش جهانی چیست؟

گرمایش جهانی یا گرم شدن زمین (به انگلیسی Global warming) نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای زمین و سطح اقیانوس‌ها شده‌است. طی 100 سال گذشته، کرهٔ زمین به‌طور غیرطبیعی حدود 0٫74 درجهٔ سلسیوس گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده‌است. برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های 400 سال اخیر بوده‌است. گزارش‌ها حاکی از آن است که 10 مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال 1990 تا سال 2007 به ثبت رسیده‌است که این میزان در 150 سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است. به نظر می‌رسد فعّالیّت‌های صنعتی در ایجاد این مشکل بسیار مؤثّر بوده‌اند و به گرم‌شدن کرهٔ زمین کمک می‌کنند.

از سال 1880 اندازه‌گیری دمای هوای کرهٔ زمین آغاز شده‌است و تاکنون نیز ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2014 زمین شاهد رکورد بی‌سابقهٔ «گرم‌شدن» باشد. همچنین گفته می‌شود گرم‌شدن کرهٔ زمین، در سال 2100 باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و توفان‌های وحشتناک خواهد شد.

در مورد دلایل این پدیده، یک سری از تئوری‌ها بر تأثیر گازهای گلخانه‌ای بر این فرایند مبتنی است و برخی دیگر فرایندهایی نظیر فعّالیّت‌های آتشفشانی و زمین گرمایی و همچنین فعّالیّت‌های خورشیدی را دلیل این پدیده می‌دانند. استناد این دانشمندان برای گفته‌های خویش، وقوع دوره‌های سرد و گرم در طول مدت زمانی است که از عمر زمین می‌گذرد.

به عقیده بسیاری از دانشمندان با افزایش آگاهی‌های عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، افزایش سطح فضای سبز و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، بازیافت مواد و استفاده از انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند باد و خورشید می‌توان این پدیده و اثرات منفی آن بر زندگی بشر را کنترل کرد. در نشست آب‌وهوایی کانکون مکزیک که در ماه دسامبر 2010 تشکیل شد 193 کشور شرکت‌کننده تصمیم گرفتند تا صندوقی 100 میلیارد دلاری را به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه در مبارزه با گرمایش زمین تأسیس کنند.

علت گرمایش جهانی

علت گرمایش زمین چیست
علت گرمایش زمین چیست

می توان دلایل گرم شدن کره زمین را به شرح ذیل عنوان کرد:

  • اثر گلخانه ای

مطالعات نشان می دهد افزایش دمای زمین ارتباط مستقیم با گازهای گلخانه ای دارد. با افزایش این گازها شاهد افزایش دمای کره زمین هستیم. گازهای گلخانه ای در جو زمین به انعکاس نور و حرارت اجازه خروج از جو را نداده و باعث گرم شدن کروه زمین می شوند.

  • آتش سوزی جنگل ها

آتش سوزی جنگل ها نیز یکی از دلایل افزایش دما می باشد. درختان دی اکسید کربن جذب می کنند. با آتش سوزی و نابودی جنگل ها و درختان این گاز آزاد می شود.

  • فوران آتشفشان ها

یکی از علت های طبیعی گرمایش زمین، فوران آتشفشان ها است.

  • دامداری

دامداری صنعتی طی گزارش فائو، حتی بیشتر از حمل و نقل و وسایل نقلیه باعث تولید دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای می شود.

اثرات گرمایش جهانی

با مقایسه تصاویری از گذشته و زمان اخیر برخی از مناطق (بخصوص یخ های قطبی) می توان به میزان تاثیر گرمایش زمین پی برد.

  • ذوب شدن یخ های قطب
  • تبخیر دریاچه ها
  • افزایش متوسط و حداکثر دما
  • رویدادهای شدید آب و هوایی
  • افزایش وقوع رعد و برق
  • کاهش بارش برف و باران
  • فعال شدن میکروب های منجمد و غیرفعال شده در یخ های قطب
  • افزایش سطح دریاها
  • اسیدی شدن اقیانوس ها
  • از بین رفتن برخی حیوانات و گیاهان

جلوگیری از گرمایش جهانی

راهکارهای جلوگیری از گرمایش زمین
راهکارهای جلوگیری از گرمایش زمین

پاسخ به تغییرات آب و هوایی شامل یک رویکرد دوجانبه می شود:

  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حفظ آن در سطوح پایین تر از گازهای گلخانه ای در جو (کاهش)
  • سازگاری با تغییرات آب و هوایی موجود در دنیا (سازگاری).

با توجه به تغییرات آب و هوایی، نیاز به راه حل های بسیاری خواهد بود. هیچ راه حل جادویی وجود ندارد. با این حال، تقریبا تمام این راه حل ها امروزه  به تغییر رفتار ما ختم می شود.

انجام کارهای مانند تولید کمتر زباله ها، بهبود بهره وری از انرژی و مصرف کمتر سوخت خودرو، افزایش کاربرد انرژی باد و خورشید، تولید سوخت های زیستی از زباله های زیست محیطی، حفاظت از جنگل ها، راه های قوی برای کاهش میزان دی اکسید کربن و سایر گازهایی است که در حیات سیاره ما را در معرض خطر قرار داده اند. کاشت درختان، احیای گیاهان زینتی و افزایش استفاده از محصولات پوشش دهنده کشاورزی می تواند به از بین بردن مقدار قابل توجهی از دی اکسید کربن کمک کند.

عکس تغییرات اقلیمی

ذوب شدن یخ های قطب جنوب
ذوب شدن یخ های قطب جنوب
مختل شدن زندگی خرس های قطبی
مختل شدن زندگی خرس های قطبی
خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها
خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها
خشک شدن دریاچه ارومیه
خشک شدن دریاچه ارومیه
نظر خود را درباره «مبارزه با تغییرات اقلیمی و مقابله با گرمایش زمین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مبارزه با تغییرات اقلیمی و مقابله با گرمایش زمین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.