زمان مطالعه: 3 دقیقه
قیطریه تهران

قیطریه تهران

قیطریه یکی از محله‌های بسیار قدیمی و مرفه نشین تهران است که در شمال این شهر و در شهرستان شمیرانات قرار دارد.

قیطریه یکی از مشهورترین محله های تهران است. دلیل شهرتش، وجود باغ های بسیار سرسبز مانند پارک قیطریه است. همچنین این محله دارای قدمتی 80 ساله است. وجود بزرگترین و زیباترین پارک تفریحی منطقه به نام پارک قیطریه از خصوصیات منحصر به فرد زیست‌محیطی این محل می‌باشد. آسمونی در این بخش به معرفی محله قیطریه تهران می پردازد.

تاریخچه و نامگذاری

طبق تاریخچه قیطریه محله قیطریه یکی از محله‌های قدیمی شمیرانات است که در گذشته‌های دور شکارگاهی مفرح بوده که در بهار و تابستان پایتخت نشین‌ها را برای شکارهای کوچک و بزرگ و گذراندن اوقاتی خوش به آن‌جا می‌کشانده است. در تاریخچه قیطریه سندی که قدمت این محله مرفه‌نشین را اثبات می‌کند، کشف قبرهای باستانی اقوام آریایی با پیشینه سه هزار ساله است که آثاری از آهن متعلق به 800 تا 1200 سال قبل از میلاد در آن به دست آمده است. اما بنا بر تاریخچه قیطریه عامل اصلی شکل‌گیری این محله چیزی نبوده جز آب و هوای مطبوع و خاک حاصلخیز که باعث کشاورزی و باغداری می‌شده است و می‌توان از کشاورزان همدانی و بروجردی به عنوان اولین توسعه دهندگان این روستا یاد کرد.

رونق و توسعه‌ی ساخت و ساز در این محله به زمان رضا شاه و پس از به وجود آمدن خیابان ولیعصر کنونی بازمی‌گردد. پس از آن انقلاب اسلامی را می‌توان یکی از بزرگترین تحولاتی به شمار آورد که باعث رشد جمعیت محله شده است.

اگر به دنبال معنی قیطریه هستید باید بدانید در لغت نامه دهخدا قیطریه را "دهی کوچک" در منطقه شمیرانات معرفی کرده است. قیطریه روستایی قدیمی در منطقه 1 تهران و بخش شمیرانات بود که سابقه بسیار طولانی در سکونت دارد.

دلیل شکل‌گیری محله قیطریه تهران را نیز مانند بیشتر محلات شمیرانات می‌توان کشاورزی و باغداری دانست.

قیطریه در زمان قاجار

قیطریه بر سر راه شمیرانات بود. جاده شمیرانات درست از کنار قیطریه عبور می کرد. با ساخت کاخ صاحبقرانیه در نیاوران، قیطریه شهرت بیشتری یافت. اهالی تهران و به خصوص درباریان تهران ، برای رفت و آمد به کاخ صاحبقرانیه و باغات سرسبز شمیرانات از جاده شمیران استفاده می کردند و قیطریه یکی از زیباترین مناطق شمیرانات بود.

اطلاعات عمومی و جغرافیایی

موقعیت قیطریه روی نقشه
موقعیت قیطریه روی نقشه

محله قیطریه تهران با مساحتی معادل 1٬527116 کیلومتر مربع در منطقه 1 شهر تهران واقع شده‌است. محدوده فعلی این محله از شمال به خیابان قیطریه، بلوار صبا و شمال پارک قیطریه، از جنوب به بزرگراه صدر، از شرق به بلوار قیطریه و شرق پارک قیطریه و از غرب به خیابان شریعتی منتهی می‌گردد. خوشبختانه به دلیل دو طرفه بودن تمام بزرگراه‌ها و خیابان‌های اطراف قیطریه شما به راحتی می‌توانید از هر 4 جهت به این منطقه دسترسی داشته باشید. 

چندین مرکز خرید بزرگ، در محل قیطریه البته مناسب با درآمد سرشار برای ساکنان قیطریه آماده عرضه خدمات است. مرکز خرید سانا، خانه الماس و ده‌ها مرکز خرید و فروشگاه در بلوار اندرزگو، کاوه و ... که اجناسی را با برندهای مشهور جهانی عرضه می‌کنند.

طبیعت قیطریه

پارک قیطریه تهران
پارک قیطریه تهران

باغ بزرگی نیز که در محله قیطریه تهران واقع شده‌است ابتدا متعلق به نظام‌الدوله و آصف‌الدوله بوده‌است که میرزا علی‌اصغر اتابک ملقب به امین‌السلطان، نخست‌وزیر ناصرالدین شاه برای آنکه رفت‌وآمدش به کاخ صاحبقرانیه که ناصرالدین شاه در آن اقامت می‌کرد تسهیل گردد، آن را ازایشان خریداری نموده و در آنجا برای خود خانه‌ای ساخت که امروز بازسازی و به فرهنگسرا تبدیل شده‌است. گفته شده‌است که محله قیطریه تهران در قدیم شکارگاه بوده و در بهار و تابستان شکارهای کوچک و بزرگ و پرندگان فراوان در آن یافت می‌شده‌است. باغ قیطریه که اکنون تنها قسمتی از آن به صورت پارک قیطریه باقی مانده، درختانی کهنسال و جوی های آب و قنات مخصوص به خود داشته و به صورت جنگلی طبیعی بوده‌است.

مکان های دیدنی

محله قیطریه منطقه‌ای مرفه نشین است. محله‌ای خوش آب و هوا با سازه‌های سر به فلک کشیده و مدرن. به همین دلیل نیز با حتی قدم زدن در آن جزو دیدنی‌های شهر تهران محسوب می‌شود. اما از قدم زدن در خیابان‌ها که بگذریم، دیدنی‌های جذاب دیگری نیز در این محله وجود دارد.
پارک قیطریه اولین جایی است که اگر به قیطریه رفتید حتماً باید آن را ببینید. بوستان قیطریه تنها یک پارک شهری نیست. بلکه مجموعه‌ای از تفریحات برای تمام سنین از 6 ساله تا 60 ساله را در خود جای داده است. حتی قدم زدن در پارک قیطریه و دیدن این همه زیبایی خود انرژی روز شما را تأمین می‌کند. اما به جز این، امکانات جذابی مانند سینما 6 بعدی، برپایی نمایش‌های خیابانی، زمین تنیس و اسکیت، زمین بازی کودکان و... نیز در این پارک وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «قیطریه تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره قیطریه تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.