زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با کشور گرجستان

آشنایی با کشور گرجستان

اطلاعات کلی گرجستان اسم کشور : گرجستان پایتخت: تفليس جمعیت: 4.693.892 نفر (July 2004 est.) زبان رسمی: گرجي (70%) ، ارمني...

introduction-of-georgia-country(5)
introduction-of-georgia-country(5)

اطلاعات کلی گرجستان

اسم کشور : گرجستان

پایتخت: تفلیس

جمعیت: 4.693.892 نفر (July 2004 est.)

زبان رسمی: گرجی (70%) ، ارمنی (8%) ، روسی (6%) ، آذری (3%) ، اُستی (2%) ، یونانی (2%) ، آبخازی (2%)

واحد پول: لاری(Lari)

جغرافیای گرجستان

ستون فقرات کوه های قفقاز را مرز شمالی گرجستان تشکیل می دهد . رشته کوه کم ارتفاع تری ، قفقاز کوچک ، در جنوب گرجستان جای دارد . مرکز گرجستان را زمینهای کم ارتفاع کولخیدا تشکیل می دهد . رودهای مهم : کورا ، ریونی . بلندترین نقطه : البروز (در مرز روسیه) ، 5642 متر . آب و هوا : نواحی ساحلی و مرکز گرجستان آب و هوایی مرطوب و مدیترانه ای دارد . باقی کشور خشک تر است ولی به نسبت ارتفاع و دیگر جنبه ها آب و هوای مختلفی دارد .

introduction-of-georgia-country(3)
introduction-of-georgia-country(3)

تاریخ معاصر گرجستان

روسیه گرجستان را در اوایل قرن نوزدهم به تدریج ضمیمه کرد . به دنبال انقلاب روسیه (1917) ، جمهوری گرجستان اعلام موجودیت کرد و متحد آلمان شد . اشغال کشور به دست بریتانیا (1918 تا 1920) به سود روسهای سفید طرفدار تزار در کسب حمایت محلی نا موفق بود ، و ارتش سرخ شوروی در 1921 گرجستان را تسخیر کرد . در 1921 گرجستان به صورت بخشی از جمهوری ماوراء قفقاز شوروی و در 1936 به صورت جمهوری جداگانه ای در اتحاد شوروی در آمد . به دنبال کودتای نا فرجام کمونیستهای تندرو در مسکو (سپتامبر 1991) گرجستان اعلام استقلال کرد . گرجستان خارج از جرگه‌ی جامعه‌ی کشورهای مستقل مشترک المنافع (جامعه‌ی اقتصادی و دفاعی که در زمان انحلال شوروی در دسامبر 1991 تشکیل شد ) باقی ماند . در 1992 شورای موقت کشور – به رهبری ادوارد شواردنادزه ، وزیر خارجه‌ی شوروی سابق – جایگزین شورای نظامی گردید . در 1992 مسلمانان آبخازی و اُستی ها مبادرت به تجزیه کردند و نا آرامی داخلی در میان اقلیتهای گرجستان ادامه دارد .

اقتصاد گرجستان

تولید ناخالص داخلی این کشور 65/19میلیارد دلار است. دو میلیون و 20 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور 6/13 درصد است. 31 درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 نرخ تورم در آن 11 درصد بود.

محصولات صادراتی آن شامل ضایعات آهن، آب معدنی، سنگ آهن، وسایل نقلیه و ترکیه (7/12 درصد)، آذربایجان (4/9 درصد)، روسیه (7/7 درصد)، ارمنستان (5/7درصد)، ترکمنستان (3/7 درصد)، بلغارستان (4/6 درصد)، آمریکا (6 درصد)، اوکراین (8/5 درصد)، کانادا (5 درصد) و آلمان (6/4درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل سوخت، وسایل نقلیه، ‌ماشین‌آلات، حبوبات و دیگر مواد خوراکی و دارو است که از کشورهای روسیه (2/15 درصد)، ترکیه (2/14 درصد)،آلمان(5/9درصد)، اوکراین (7/8 درصد) و آذربایجان (7/8 درصد) وارد می‌شود.

introduction-of-georgia-country(4)
introduction-of-georgia-country(4)

سیاست گرجستان

در جمهوری سوسیالیستی گرجستان رئیس جمهور هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. رئیس جمهور با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود. نخست‌وزیر این کشور هم مسئولیت برخی از وزراتخانه‌ها را به عهده دارد.

مجلس قانونگذاری این کشور 235 کرسی دارد که نمایندگانش با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

مردم گرجستان

جمعیت این کشور چهار میلیون و 630 هزار نفر با میانگین سنی 38 سال است. رشد جمعیت در این کشور منفی است. امید به زندگی برای زنان 80 و برای مردان 73 سال است.

زبان رسمی این کشور گرجی است که الفبای ویژه خود را هم دارد. حدود 84 درصد از مردم این کشور مسیحی ارتودوکس و 10 درصد مسلمان هستند.

introduction-of-georgia-country
introduction-of-georgia-country

introduction-of-georgia-country(2)
introduction-of-georgia-country(2)

introduction-of-georgia-country(1)
introduction-of-georgia-country(1)

introduction-of-georgia-country(7)
introduction-of-georgia-country(7)

introduction-of-georgia-country(6)
introduction-of-georgia-country(6)

نظر خود را درباره «آشنایی با کشور گرجستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با کشور گرجستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.