زمان مطالعه: 3 دقیقه
اختلال هویت جنسی!

اختلال هویت جنسی!

اختلال هویت جنسی از سالهای گذشته جزء اختلالات روانپزشکی محسوب شده و بر یکی از محوری ترین مفاهیم وجودی انسان...

gender-identity-disorder(1)
gender-identity-disorder(1)

اختلال هویت جنسی از سالهای گذشته جزء اختلالات روانپزشکی محسوب شده و بر یکی از محوری ترین مفاهیم وجودی انسان یعنی "هویت جنسی" تمرکز دارد و بیمارانی که مبتلا هستند رنج زیادی را متحمل می شوند. در این بخش آسمونی شما رو با این اختلال روانپزشکی بیشتر آشنا می کنیم پس با آسمونی همراه باشید...

هویت جنسی در واقع به درک ما از زن یا مرد بودنمان ورای داشتن ظاهر فیزیکی زنانه یا مردانه اطلاق می شود. در حقیقت اینکه ما خودمان را صرف نظر از اندام های مردانه یا زنانه چگونه می بینیم (زن یا مرد) هویت جنسی خواهد بود.

اختلال جنسی یک اختلال روانپزشکی است که آناتومی، فیزیولوژی هورمونی و فرمول کروموزومی جنسی فرد، هماهنگ و ظاهر وی نیز در همان جنسی است که فرمول ژنتیکی وی است اما از نظر روانی از آن نقش جنسی که در آن است، در عذاب شدید است.این اختلال یعنی احساس مبرم ناراحتی از ساخت آناتومیک بدن خود و آرزوی مبرم از خلاصی ظاهر جنسی خویش و زندگی کردن در نقش جنس مقابل.

این افراد ممکن است به عنوان عضوی از جنس مخالف خویش رفتار کنند و در جامعه ظاهر شوند و ممکن است تمایل داشته باشند که بدن خویش را تغییر دهند. این اختلال تصویر خود را در افراد تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند بر اطوار قالبی ، رفتار و پوشش فرد تاثیر بگذارد. افرادی که تصمیم می گیرند تا ظاهر فیزیولوژیکی خویش را از طریق آرامش ، هورمون و در برخی موارد با به کار بردن جراحی تغییر دهند را ناراضی از جنسیت ( ترانس سکسوال ، Ts ) گویند.

اختلال هویت جنسی، اختلالی کاملا شناخته شده، و در طبقه بندی اختلالات روانی گنجانده شده اما علت این اختلال هنوز به طور قطع مشخص نشده و سبب شناسی آن به چند عامل نسبت داده می شود، اما به احتمال زیاد، مهم ترین عامل آن ژنتیکی است.

برخی از روانشناسان معتقدند که مصرف هورمون ها در دوران بارداری نیز در بروز {اختلال هویت جنسی} جنین موثر است، به طوری که در صورت ترشح زیاد تستسترون در دوران بارداری، در مغز جنین دختر، هسته اولیه مردانگی به وجود می آید و در صورت کاهش آن در جنین پسر، وی به سمت دختر بودن گرایش پیدا می کند.

همچنین این اختلال ممکن است توسط وراثت (کروموزمها) ناهنجاری ها ، عدم تعادل هورمونها در طی دوران جنینی و رشد کودکی ، نقص هایی در ارتباط بین فردی نزدیک و طبیعی و سرپرستی کودکان و یا به علت ترکیبی از عوامل ذکز شده ایجاد شود.

beautiful woman looking in the mirror and see a man
beautiful woman looking in the mirror and see a man

اختلال هویت جنسی چگونه تشخیص داده می شود؟

اختلال هویت جنسی توسط فرد متخصص در زمینه سلامت روان (روانپزشک ها و یا روانشناس) تشخیص داده می شود. یک تاریخچه پزشکی کامل گرفته می شود و آزمایشات روانشناختی انجام می شوند تا دیگر علل احتمالی برای این اختلال همچون افسردگی ، اضطراب و یا جنون رد شوند. زمانی که ارزیابی ها وجود تمایل پایدار برای جنس مخالف بودن را تایید و تصدیق کرد ، اختلال هویت جنسی تشخیص داده می شود.

روش درمان اختلال هویت جنسی

به افراد و خانواده هایی که مورد مشاوره قرار می گیرند معمولاً توصیه می شود که کودکان مبتلا به اختلال هویت جنسی را تحت درمان قرار دهند. مشاور بر درمان مشکلات همراه از جمله افسردگی و اضطراب و بالا بردن اعتماد به نفس تمرکز می کند. روان درمانی با هدف کمک به عملکرد فرد و بهبود آن وارد عمل می شود.

برای نوجوانان مشاوره به همراه شرکت کردن در یک گروه حمایتی توصیه می شود. برخی از ترانس سکسوالها به هورمون و درمانهای مربوط به عمل جراحی پاسخ می دهند و می توانند ویژگیهای جنس بیولوژیکی خویش را سرکوب و متوقف کنند و ویژگیهای بیولوژیکی جنس مخالف را بدست آورند.

جراحی که منجر به تغییر جنسیت فرد می شود را جراحی تغییر جنسیت گویند. از آنجایی که این عمل جراحی اساسی و غیر قابل بازگشت است ، متقاضیان باید تحت یک ارزیابی گسترده و دوره انتقال قرار گیرند.

gender-identity-disorder(2)
gender-identity-disorder(2)

عوارض اختلال هویت جنسی

چنانچه قبلاً ذکر شده است ، این اختلال می تواند منجر به تصویر خود ضعیف ، انزوای اجتماعی و رنج و عذاب هیجانی شود. در صورتی که درمان صورت نگیرد ، اختلال ممکن است منجر به افسردگی شدید و اضطراب شود و با توانایی عملکرد فرد مداخله کند ، منجر به مشکلاتی در مدرسه و کار شود و یا اینکه در برقراری ارتباط با دیگران اختلال ایجاد کند.

 

برای آشنایی با بیماری شیزوفرنی، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

شیزوفرنی چیست؟

 

 

نظر خود را درباره «اختلال هویت جنسی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اختلال هویت جنسی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.