زمان مطالعه: 4 دقیقه
نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2

نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2

گشت 2 یا گشت ارشاد 2 فیلم سینمایی ایرانی ساخته شده در سال 1395 است. این فیلم به کارگردانی سعید سهیلی و در ادامهٔ...

گشت 2 یا گشت ارشاد 2 فیلم سینمایی ایرانی ساخته شده در سال 1395 است. این فیلم به کارگردانی سعید سهیلی و در ادامهٔ فیلم گشت ارشاد ساخته شده است. آسمونی در این بخش به معرفی کامل فیلم فیلم گشت 2 به همراه نقد فیلم گشت 2 می پردازد. از شما همراهان عزیز دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2
نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2
این فیلم در تاریخ 25 اسفند 1395 در سینماهای ایران اکران شد و موفق شد رکورد بیشترین فروش را که پیش‌تر متعلق به فیلم فروشنده بود بشکند و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلمِ تاریخِ سینمایِ ایران شود.

داستان این قسمت 5 سال بعد از اتفاقات قسمت اول رخ می‌دهد که حسن و عباس از زندان آزاد می‌شوند و عطا هم از کما بیرون می‌آید زنده می‌ماند و گروه قدیمی دوباره تشکیل می‌شوند. عباس و حسن و عطا مدتی نیز دنبال کار می‌گردند اما موفق نمی‌شوند و تصمیم می‌گیرند مسیر گذشته اشان را پیش ببرند و اتفاقات گشت ارشاد 2 از همین‌جا آغاز می‌شود.

gasht2
gasht2
بازیگران فیلم گشت 2

  • حمید فرخ‌نژاد

  • پولاد کیمیایی

  • ساعد سهیلی

  • بهاره افشاری

  • ترلان پروانه

  • سارا سهیلی

  • ساناز طاری

  • صفر کشکولی

  • اسدالله یکتا

  • مهدی ماهانی

نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2
نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2
سایر عوامل فیلم گشت 2

  • فیلمنامه: مهدی محمدنژادیان

  • فیلمبرداری: مسعود سلامی

  • تدوین: حسن ایوبی

  • طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی

gasht2
gasht2
نقد فیلم گشت 2

« گشت ارشاد » یکی از جنجالی ترین آثار چند سال اخیر سینمای ایران بوده است. اثری که در آغاز اکران با محدودیت های بسیاری مواجه شد که در نهایت منجر به پایان اکران زودهنگامش شد. این فیلم مدتی بعد به شبکه نمایش خانگی وارد شد اما در همانجا هم توفیقی کسب نکرد و پس از مدتی از دسترس خارج شد. حالا پس از گذشت 5 سال قسمت دوم با نام « گشت 2 » به اکران عمومی درآمده و امیدوار است اینبار بدون مشکل بتواند اکران موفقی را پشت سر بگذارد.

اما وضعیت « گشت 2 » در مقایسه با قسمت نخست ( که آن فیلم هم اثر منسجمی نبود ) یک عقبگرد آشکار محسوب می شود. فیلمنامه « گشت 2 » مغلطه ای از تمام شوخی های رکیک اجتماعی است که سازنده تا جایی که امکان داشته آن را به مقابل دوربین آورده و بدون اینکه کارکردی در جریان داستان داشته باشند، آن را بر زبان شخصیت های داستان اضافه کرده اند تا شاید تماشاگر لبخندی از سر ناچاری بزند.

نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2
نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2
متاسفانه در « گشت 2 » نه داستان مشخصی به چشم می خورد و نه کمدی پر مغزی که بتواند به معضلی پرداخته و با خلق موقعیت و بسترسازی مناسب برای آن، اثر را در ذهن مخاطب ماندگار نماید. فیلمنامه « گشت 2 » شبیه به اپیزودهای مختلفی از داستان های چندپاره است که ارتباطی به یکدیگر پیدا نمی کنند و بصورت کاملا تصادفی و بدون قاعده در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا یک فیلم سینمایی بلند را تشکیل دهند.

فارغ از سه شخصیت اصلی داستان که در قسمت قبل به آنها پرداخته شده، « گشت 2 » تعدادی شخصیت جدید زن را نیز به داستان اضافه کرده که با کمترین میزان پرداخت استاندارد سینما همراه بوده اند و به نظر می رسد بیشتر یک بهانه برای انجام شوخی های جنسی در فیلم هستند؛ شوخی هایی که هیچ ارتباطی به ماهیت داستان و روند فیلمنامه پیدا نمی کنند و فقط آمده اند تا مخاطب سینما را به هر روشی که ممکن هست بخندانند؛ به نظر می رسد که خود فیلمساز هم می دانسته که تماشاگر امکان خندیدن به اتفاقات داستان را نخواهد داشت و فقط از طریق اشارات جنسی می تواند از او خنده بگیرد.

gasht2
gasht2
در میان بازیگران فیلم، تنها حمید فرخ نژاد است که وظیفه ایجاد کمدی را در تمام طول مدت زمان فیلم برعهده داشته است. فرخ نژاد با دیالوگ هایی که بسیار اندک دیده می شود در آن شوخی و توهین های جنسیتی به چشم نخورد، از یک سکانس به سکانس دیگر می رود و با توجه به موقعیتی که درش قرار گرفته، یک شوخی بی مزه به همراه کلماتی که تا حد امکان سعی شده معنی دوگانه ای داشته باشد را بکار میگیرد تا مخاطب بخندد. دیگر بازیگران فیلم از جمله ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی نیز در اینجا نقش های حاشیه تری برعهده داشته اند و حتی از خودشان در « گشت ارشاد » یک پله عقب تر هستند.

نکته جالب آنکه فیلم پس از پایان یافتن مخزن شوخی های عجیب و غریبش، با موقعیت سازی های شعاری در صدد جبران و احتمالا بدست آوردن دل کسانی که قبلاً فیلم را در اکران با مشکل مواجه نموده اند بر می آید. سکانس های عجیب و غریبی از جمله تغییر وضعیت ناگهانی و بی توضیح دختری که به یکباره با چادر بر سر قبر شهید گمنامی می رود، نه تنها کارکرد موثری ندارند و حتی قادر نیستند مطلبشان را به درستی به ذهن مخاطبانشان انتقال دهند، بلکه به شدت بر شلختگی فیلم افزوده اند بطوریکه هیچکس نمی داند قرار است سکانس بعدی این صحنه حمله موجودات فضایی به عطا باشد یا مجددا رینگ بوکس!

« گشت 2 » کمدی بسیار نازلی است که در نگارش فیلمنامه آن کوچکترین هوشمندی دیده نمی شود و سازندگانش تنها راه خندیدن مخاطب را در شوخی های به اصطلاح « پائین تنه ای » جستجو کرده اند و البته با برچسب " اثر مردمی " روانه سینماها کرده اند. شاید بازنده اصلی در اکران چنین فیلمی را بتوان خود مردم دانست که در نظر فیلمسازان داخلی تا این حد سطح سلیقه شان تنزل یافته که چنین اثر بی سر و تهی با عنوان " فیلم مردمی " به سینماهای کشور راه پیدا کرده است. شاید باید از یک جایی به بعد به فیلمسازان این نکته را تفهیم کرد که ساخت کمدی فقط شوخی های جنسی نیست و همانند هر اثر دیگری نیاز به نقد اجتماعی دارد تا در نهایت مخاطب ، اندکی هم پس از تماشای فیلم فرصت تفکر داشته باشد.

gasht2
gasht2

نظر خود را درباره «نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقدی بر فیلم سینمایی گشت 2 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.