زمان مطالعه: 5 دقیقه
علائم تشکیل لقاح موفق در روزهای اول بارداری

علائم تشکیل لقاح موفق در روزهای اول بارداری

آیا شک دارید که ممکن است باردار باشید؟ زنان در هر سیکل قاعدگی یک تخمک آزاد می‌کنند که اگر در زمان و مکان...

آیا شک دارید که ممکن است باردار باشید؟ زنان در هر سیکل قاعدگی یک تخمک آزاد می‌کنند که اگر در زمان و مکان مناسب، با یک اسپرم باکیفیت ملاقات کند، ممکن است لقاح و به دنبال آن، بارداری اتفاق بیفتد. ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص اینکه لقاح اتفاق افتاده است یا خیر، انجام تست بارداری است. دانستن علائم لقاح موفق می‌تواند به تشخیص علائم بارداری در روزهای اول به شما کمک کند؛ اگرچه یک راه قطعی نیست.

در ادامه مقاله با این علائم و جزئیات آن‌ها، آشنا خواهید شد.

لکه بینی و گرفتگی عضلات شکم

بعد از بارداری، تخمک بارورشده خود را به دیواره رحم می‌چسباند (فرایند لانه گزینی). این می‌تواند یکی از علائم لقاح در روزهای اول یعنی لکه بینی و گاهی اوقات، گرفتگی عضله شکم (کرامپ شکمی) را ایجاد کند. لکه بینی که خونریزی لانه گزینی نیز نامیده می‌شود، از 6 تا 12 روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد. گرفتگی عضلات بسیار شبیه به گرفتگی قاعدگی است؛ بنابراین برخی از خانم‌ها این گرفتگی و لکه بینی را با خونریزی قاعدگی اشتباه می‌گیرند. باید بدانید که این خونریزی و گرفتگی عضلات، ملایم‌تر از دوران قاعدگی است.

علاوه بر خونریزی، ممکن است برخی از زنان متوجه ترشحات سفید و شیری از واژن خود شوند. این اتفاق مربوط به ضخیم شدن دیواره‌های واژن است که تقریباً بلافاصله پس از لقاح شروع می‌شود. افزایش رشد سلول‌های پوششی واژن، باعث ایجاد ترشحات می‌شود. این ترشحات که می‌تواند در تمام دوران بارداری ادامه داشته باشد و به‌طورمعمول بی‌ضرر است و نیازی به درمان ندارد. اما اگر بوی بد مربوط به ترشحات یا احساس سوزش و خارش، شما را اذیت می‌کند، به پزشک خود اطلاعات دهید تا ترشحات شما را از نظر عفونت قارچی یا باکتریایی بررسی کند.

تغییرات پستان

تغییرات پستان یکی دیگر از علائم لقاح در روزهای اول می‌باشد. سطح هورمون‌های زنان پس از لقاح، به‌سرعت تغییر می‌کند. به دلیل این تغییرات ، سینه‌های آنها ممکن است یک یا دو هفته بعد از لقاح متورم و دردناک شود یا گزگز کند. همچنین ممکن است پستان‌ها احساس سنگینی یا پری بیشتری داشته باشند و نسبت به لمس، حساس شوند. ناحیه اطراف نوک سینه‌ها نیز که آرئولا نامیده می‌شود، ممکن است تیره‌تر شود.

تغییرات پستان ممکن است علتی غیر از حاملگی داشته باشد. اما اگر این تغییرات یکی از علائم لقاح در روزهای اول باشد، به خاطر داشته باشید که چند هفته طول می‌کشد تا بدن شما به تغییرات هورمونی ایجادشده، عادت کند. پس از آن، حساسیت و درد پستان‌ها کمتر خواهد شد.

علائم تشکیل لقاح موفق در روزهای اول بارداری
علائم تشکیل لقاح موفق در روزهای اول بارداری

خستگی

یکی دیگر از علائم لقاح در روزهای اول خستگی زیاد است. زنان تقریباً از یک هفته بعد از لقاح ممکن است یک احساس خستگی غیرمعمول را تجربه کنند.  اما چرا؟ این خستگی اغلب مربوط به افزایش سطح هورمونی به نام پروژسترون است؛ اگرچه سایر وقایع بارداری نظیر افت قند خون، فشار خون پایین و افزایش تولید خون نیز می‌توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند. در صورتی که این خستگی را تجربه کردید، تا می‌توانید استراحت کنید. خوردن غذاهای غنی از پروتئین و آهن نیز می‌تواند در کاهش خستگی بارداری مؤثر باشد.

تهوع یا بیماری صبحگاهی

تهوع صبحگاهی نیز یکی از علائم لقاح در روزهای اول است؛ اما هر زن بارداری به آن مبتلا نمی‌شود. علت دقیق حالت تهوع صبحگاهی مشخص نیست، اما احتمالاً هورمون‌های بارداری در بروز آن نقش دارند. حالت تهوع در دوران بارداری ممکن است در هر زمان از روز رخ دهد اما معمولاً صبح‌ها شدیدتر است.

همچنین، بعضی از خانم‌ها هنگام باردار شدن هوس غذاهای خاصی می‌کنند یا از غذاهای خاصی، بدشان می‌آید. این اتفاق نیز مربوط به تغییرات هورمونی بارداری است. این تأثیر می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که حتی فکر کردن در مورد یک غذای خاص که حتی قبلاً به آن علاقه داشته‌اید، معده شما را کاملاً به هم بریزد!

در برخی از زنان ممکن است حالت تهوع، هوس و انزجار از غذا در کل بارداری ادامه داشته باشد. اما خوشبختانه در بسیاری از خانم‌ها تقریباً در هفته سیزدهم یا چهاردهم بارداری، این علائم کاهش می‌یابند. این شرایط قطعاً می‌تواند روی خورد و خوراک شما تأثیر بگذارد؛ اما باید مراقب باشید که در این مدت حتماً یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا مطمئن شوید شما و کودک در حال رشدتان، مواد مغذی ضروری را دریافت می‌کنید. در صورت شدید بودن علائم، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

عقب انداختن پریود

در میان علائم لقاح در روزهای اول می‌توان گفت که از دست رفتن دوره قاعدگی، بارزترین و مهم‌ترین علامت است. درواقع اگر شما دوران قاعدگی منظمی داشته‌اید و اکنون قاعدگی شما اتفاق نیفتاده باشد، قطعاً باید به باردار بودن خود شک کنید. حدود 10 روز بعد از عقب انداختن پریود، بهتر است تست حاملگی بدهید.

گاهی هم ممکن است علت عقب انداختن پریود چیز دیگری باشد. مثلاً اگر اخیراً به مقدار زیادی وزن کم کرده باشید یا دچار مشکلات هورمونی، خستگی یا استرس شدید شده باشید، ممکن است پریود شما عقب بیفتد. برخی از زنان نیز تا مدتی پس از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری، قاعدگی خود را عقب می‌اندازند.

gahvare-net
gahvare-net

سایر علائم لقاح در روزهای اول

تغییرات هورمونی بارداری ممکن است علائم دیگری نیز در شما ایجاد کند که شامل موارد زیر می‌شود:

تکرر ادرار

برای بسیاری از خانم‌ها، این علامت تقریباً از هفته ششم یا هشتم بعد از لقاح شروع می‌شود. تکرر ادرار اگر به بارداری مربوط باشد، علت آن تغییرات سطح هورمون‌ها است. اما تکرر ادرار می‌تواند به دلیل عفونت ادراری، دیابت یا استفاده از داروهای ادرارآور نیز ایجاد شود.

یبوست

در دوران بارداری، افزایش سطح هورمون پروژسترون می‌تواند شما را به یبوست مبتلا کند. پروژسترون باعث می‌شود غذا به آهستگی از روده‌ها عبور کند. برای رفع این مشکل، آب فراوان بنوشید، ورزش کنید و مقدار زیادی غذای سرشار از فیبر بخورید.

نوسانات خلقی

نوسانات خلقی به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری بسیار شایع هستند. نوسانات خلقی در سندروم پیش از قاعدگی نیز دیده می‌شوند و در هر دو مورد، علت آن تغییرات هورمونی است.

سردرد و کمردرد

بسیاری از زنان باردار دچار سردردهای خفیف مکرر می‌شوند و برخی دیگر درد کمر را تجربه می‌کنند.

سرگیجه و غش کردن

سرگیجه و غش کردن هم از دیگر علائم لقاح در روزهای اول هستند که ممکن است به علت گشاد شدن رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و کاهش قند خون رخ دهند.

آیا همه زنان علائم لقاح در روزهای اول را تجربه می‌کنند؟

نکته اول این است که هر زنی با زن دیگر متفاوت است که این موضوع در مورد تجربه‌های آنها از بارداری نیز صدق می‌کند. به این معنا که همه زنان علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند؛ حتی ممکن است یک زن در باردارهای مختلف خود، علائم متفاوتی داشته باشد.

نکته دوم این است که علائم لقاح در روزهای اول معمولاً مشابه علائم قاعدگی و علائم سندروم پیش از قاعدگی هستند. بنابراین ممکن است شما نتوانید تشخیص دهید که این علائم مربوط به شروع قاعدگی هستند یا شروع بارداری! و اما نکته سوم این است که این علائم ممکن است به غیر از باردار شدن و یا قاعدگی، به دلیل شرایط پزشکی دیگری نیز ایجاد شوند.

با توجه به نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد، باید بدانید که حتی اگر یک یا تعدادی از علائم لقاح در روزهای اول را مشاهده کردید، لزوماً به معنای باردار بودن شما نیست. تنها راه مطمئن برای تشخیص بارداری، تست حاملگی می‌باشد. با این وجود، علائمی که در این مقاله به آنها اشاره شد، شایع‌ترین علائم اولیه بارداری هستند و معمولاً در اکثر زنان باردار مشاهده می‌شوند.

نظر خود را درباره «علائم تشکیل لقاح موفق در روزهای اول بارداری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره علائم تشکیل لقاح موفق در روزهای اول بارداری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.